Beantwoord

Snelheid 2.4 GHz V10 Modem

  • 22 October 2019
  • 5 reacties
  • 519 keer bekeken

Goedemorgen,

 

Na enkel minuten zoeken naar de technische specificaties van de V10 modems is mij duidelijk geworden dat de snelheid welke haalbaar is op 2.4 GHz slechts 300 Mbit/s is. Naar mijn mening niet voldoende voor het 500 Mbit/s abonnement. Laat mij de situatie nader verklaren.

 

Tijdens het gesprek met een chat medewerker genaamd Shyrin heb ik de vraag gesteld hoe het mogelijk is dat de modem welke wordt meegeleverd bij het 500 Mbit/s abonnement een snelheid van 300 Mbit/s kan leveren op 2.4 GHz. U begrijpt vast wel dat dit onvoldoende is voor alle apparaten welke alleen nog op 2.4 GHz kunnen communiceren. Het antwoord hierop was dat ik fout zat, om de doodeenvoudige reden dat de snelheid wel haalbaar is op 5 GHz. Dat is correct, met een snelheid van 1700 Mbit/s is er op 5GHz voldoende capaciteit aanwezig om de benodigde 500 Mbit/s te kunnen leveren.

 

Toen ik de uitleg gaf dat van daar der dag nog niet alle apparaten kunnen communiceren op 5 GHz gaf ze mij hier gelijk in, op zich fijn om te horen, maar daarna bleef het stil. Het kan niet zo zijn dat er een abonnement wordt aangeboden welke uiteindelijk dankzij technische specificaties van de meegeleverde modem niet haalbaar is. Ik ben mij bewust van de percentages verlies waar standaard al rekening mee wordt gehouden, maar om een pakket aan te bieden wat enkel goede ondersteuning aanbiedt voor het 250 Mbit/s pakket is naar mijn mening ‘not done’.

Dat de 5 GHz verbinding snelheden kan leveren tot 1700 Mbit/s is een mooie blik op de toekomst en bied veel mensen de mogelijkheid om gebruik te blijven maken van de modem in de toekomst mochten er uitbreidingen gaan plaatsvinden in de pakketsnelheden. Maar dat de maximale snelheid welke leverbaar is op 2.4 GHz slechts 300 Mbit/s bedraagt is wederom, naar mijn mening, slecht. Ik ben van mening dat hier iets aan gedaan moet worden.

Graag hierop jullie antwoord.

 

Met vriendelijke groet,

 

Joris.

 

icon

Beste antwoord door Bart_ 25 October 2019, 13:48

Bekijk origineel

5 reacties

Reputatie 7
Badge +24

In de praktijk zal je 300 mb via 2,4 GHz niet eens halen. Maar dat ligt niet aan de Experiabox. De gebruikte techniek is daar gewoon te beperkt voor. Ook op andere routers of accespoints lukt dat niet. 2,4 GHz is al 15 jaar oud ofzo. Toen dat ontwikkeld werd, bestond 500 mb internet voor consumenten helemaal nog niet. Nu klagen dat een 15 jaar oude techniek niet werkt met 500 mb is redelijk belachelijk.

Als je op een apparaat echt altijd 500 mb beschikbaar wilt hebben, sluit het dan gewoon met een kabel aan. En ga niet zitten tobben met wifi. WiFi is leuk voor mobiel en laptop. Rest aan een kabel.

De techniek werkt wel op hogere snelheden, maar wordt niet aangeboden door KPN, dit is het discussiepunt voor mij. Ik discussieer niet over de ouderdom van de techniek, waarom je dit erbij haalt is voor mij onlogisch.

Reputatie 7
Badge +24

Nee, dat werkt niet. En ouderdom van de techniek heeft er alles mee te maken. Met paard en wagen kun je ook geen 120 op de snelweg. 2,4 GHz wifi kun je zo ongeveer vergelijken met paard en wagen.

Reputatie 7
Badge +20

Hallo @JorisH. Welkom op het KPN Forum en goed dat je je vraag hier stelt. Belangrijk om te weten: wij gaan bij genoemde snelheden uit van een bekabelde verbinding. Dat is de meest stabiele en betrouwbare manier. Bij wifi kunnen we nooit een snelheid garanderen, of het nu via 2.4 Ghz of 5Ghz gaat. Voor de rest sluit ik me aan bij Nick: via 2.4 zul je die 500 Mbit niet gaan halen. Alleen omdat je via wifi niet de snelheid zult halen die je bekabeld wel zult halen én omdat 2.4 inderdaad ouder is. 

Reputatie 5
Badge +4

Beste @JorisH. 

Besef je goed dat je de theoretische snelheid van 300 Mbit enkel kunt halen via meerdere spatial streams net zoals de 1700 Mbit op 5 GHz. Zelfs al kan de V10 dit dan nog zullen de meeste clients dat niet kunnen, vooral mobiele telefoons. En je moet ook nog eens gebruik maken van 40 MHz bandbreedte op 2,4 GHz wat je alleen lukt als je in een hutje op de hei woont zonder invloed van naburige netwerken.

Bij mij komt een A merk telefoon niet hoger dan 144 Mbit theoretsich, de goedkopere niet verder dan 72 Mbit. Overigens zijn deze snelheden in de dagelijkse praktijk ruim voldoende.

We hebben het dan nog niet gehad over de storingsbronnen op 2,4 GHz namelijk Wifi van alle buren, Bluetooth, babyfoons, draadloze deurbellen, magnetrons… Die heb je op 5 GHz niet, enkel de Wifi van de buren maar door het beperkte bereik is die storing in de praktijk minder.

Als je snel draadloos wilt kies dan altijd 5 GHz Wifi, de snelheden liggen er hoger.

Besef ook dat Wifi een Simplex systeem is d.w.z. client en modem kunnen enkel om de beurt data versturen, bij netwerk kabel heb je Full Duplex.

Als je serieus snel wilt kies dan altijd bekabeld met minimaal (afgeschermde) Cat6 kabel, die wordt tegenwoordig standaard meegeleverd bij nieuwe klanten.

Groet, Folkert

Reageer