Snelheid

• 30 april 2014
  • 9 reacties
  • 1388 keer bekeken

Hallo,

Wij hebben thuis een Alles-in-1 abonnement. 

Er staat: "tot 8 Mb/s". Als ik echter iets download, krijg ik nooit meer dan 2.3Mb/s. Meestal haal ik dit niet eens. 

Ik vind dat als wij voor 8 Mb/s betalen, 2.3Mb/s te weinig is. 

Ik hoor graag wat hier aan te doen is. Ik gebruik trouwens kabel internet dus het is niet een probleem dat zich in dit huis bevind; ik heb nog nooit (op geen enkel apparaat) een download snelheid van boven de 2.3Mb/s gehad. 

Met vriendelijke groet,

Marco.

9 reacties

Voer een test uit op Speedtest waar met name de ping uitslag belangrijk is.

Kijk vervolgens op BBNED om te zien hoever je van de wijkcentrale zit.

Kijk dan nog hier om te de afstand naar andere centrale's te zien.

Wellicht dat de afstand tot de wijkcentrale de grote boosdoener is. Bij afstanden boven de 1.000 meter loopt de snelheid hard achteruit.

Succes - Jaap

Reputatie 7
Badge +21
Hallo Marco,

Zou je me in een privébericht je postcode, huisnummer, en de naam van de contractant kunnen sturen? Dan help ik je verder!

Met vriendelijke groet,
Koen

Reputatie 7
Badge +21
Hallo Marco,

Je modem koppelt zich met zo'n 49 Mbit (Mb/s) aan het KPN netwerk. Je gaf aan dat je maximaal 2.3Mb/s haalt. Bedoel je hier misschien de overdrachtsnelheid mee (MB/s) die weergegeven wordt als je een bestand aan het downloaden bent? Zou je eens op http://www.speedtest.net/ een meting kunnen doen, en me het resultaat daarvan door kunnen geven?

Zie eventueel ook http://nl.wikipedia.org/wiki/Megabit ter verduidelijking van het verschil tussen Mb/s en MB/s.

Ik hoor graag van je.

Met vriendelijke groet,
Koen

Speedtest geeft dit

Ping 22ms

Download 18.84Mbps

Upload 2.03Mbps

Als ik aangesloten ben met 48Mbit/sec, dan zou ik toch rond de 4,5mb/sec moeten kunnen downloaden?

Ik had het trouwens over als ik bijvoorbeeld een film download haal ik altijd max 2.3MB/s

Gr Marco.

P.S.: Ik weet het verschil tussen bit en byte, alleen is het zo rot met die hoofdletters.

Reputatie 7
Daarom zijn er afspraken gemaakt, byte schrijf je met een B, bit met een b, mega met een M, milli met een m en seconde met een s. 2,3 MB/s is toch duidelijk veel meer dan de ongeveer 18 Mb/s die speedtest aangeeft (bij datatransmissie geldt als vuistregel dat 1 MB/s ongeveer 10 Mb/s is, hoewel 1 B precies 8 b is, maar dat heeft te maken met transmissieprotocollen).

Misschien kunnen we stoppen met het bit en byte gedoe. Ik snap dat je het goed bedoeld, maar mijn uiteindelijke doel is m'n internet optimaal werkend krijgen, en niet de definitie van bit en byte en al dat soort  dingen leren :$

Als je 8 keer 2,3 doet, kom je ook uit rond de 18Mbit. Dus dat klopt dan toch? 

Ik betaal voor 8MB/s (megabyte) en ik krijg max 2.3MB/s (megabyte).

8 keer 8 = 64Mbit, waarvan ik uiteindelijk maar 8 keer 2.3 = 18,4 (wat ook bijna precies is wat speedtest aangeeft) krijg. 

Dat is minder dan 1/3de en dat vind ik wel echt weinig, zeker als ik hoor dat we op 49Mbit zijn aangesloten, dan zou een snelheid van 49 : 8 = 6.125MB/s moeten hebben, toch?

Klopt het wat ik zeg, of kraam ik onzin uit?

Ik heb altijd meegekregen dat 8Mbit/s = 1MB/s. Dit wordt in de post hierboven door Henk2304 bevestigd als ik het goed begrijp. 

Alvast bedankt,

Marco.

Reputatie 7
marcova99 schreef:
Ik betaal voor 8MB/s (megabyte) en ik krijg max 2.3MB/s (megabyte).

Fout: met Instap betaal je voor maximaal 8 Mb/s (megabit niet megabyte per seconde)! Als je kans ziet om daar 2,3 MB/s (megabytes per seconde) overheen te ontvangen mag je niet klagen. Het ligt n.l. nog wat gecompliceerder omdat bij datatransmissie (door redunantie in transmissieprotocollen) voor elke byte geen 8 maar ongeveer 10 bits verzonden worden. 2,3 MB/s komt dus eigenlijk neer op 23 Mb/s en dat vind ik heel knap bij een Instap abo (weet je zeker dat je geen Standaard abo hebt, daar is het maximum 40 Mb/s).

Daarom is deze door jouw zelf aangezwengelde verwarring over bits en bytes wel dege van belang. Want als je geen 2,3 MB/s maar slechts 2,3 Mb/s ontvangt heb je wel een punt, dat is inderdaad aan de lage kant. Maar let op: als je Instap hebt krijg je maximaal 8 Mb/s, dat hangt helemaal van je afstand tot de wijkcentrale af. Bij Instap voldoet KPN ook met 2,3 Mb/s aan de voorwaarden.

We hebben alles in 1 van KPN, waarvoor wij 44 euro per maand betalen.

Sorry als ik het fout heb dan, dan mag ik inderdaad niet klagen. Maar ik had mensen gesproken die 170Mbit/s hebben. Die beweerden er 50 euro voor te betalen. Als dat waar is dan zou dat toch nooit kloppen dat wij rond de 50 euro betalen voor 19Mbit? 

Je hebt denk ik gelijk, ik mag niet klagen.

44 Euro,

''Alles-in-1 Thuis Instap
2 tv(‘s) op dit adres kunnen zenders in HD kwaliteit krijgen''

Reageer