Snelheid

• 16 juli 2014
  • 7 reacties
  • 964 keer bekeken

Badge
Ik heb opgemerkt dat in de afgelopen week de snelheid niet boven de 5Mb/s (Download snelheid) gaat en ik betaal voor 40Mb/s. Upload snelheid is constant op 3.50Mb/s en dat is o.k. De testen die ik doe (ik gebruik Speedtest) zijn zonder enig apparaat bevestigd/connected op het netwerk behalve de PC doe ik de test. Ik test zowel de draadloze verbinding als de bekabelde verbinding direct van het KPN modem. Is er een reden waarom dit verslechterd is? Ik kreeg tot voor kort tot 28Mb/s download (hoewel ik daar ook niet blij mee ben, omdat ik betaal voor 40Mb/s). Gaarne hoor ik van u hoe we dit z.s.m. kunnen oplossen.

Met vriendelijke groet,
Christos

7 reacties

Reputatie 2
Badge
Christos,

De snelheid hangt af van vele factoren; afstand, kwaliteit, device.

Nou lijkt het mij niet waarschijnlijk dat de afstand tot de modem óf de kwaliteit van de kabels zijn verslechterd máár is de computer die je gebruikt wel up-to-date?!

Heb je sinds kort meerdere apparaten aangesloten?!

Heb je de router al eens gereset sinds 1 Juli jl?!

Elk device heeft onderhoud nodig, net als fietsen en auto's, geen onderhoud betekend o.a. vermogenverlies en storingen.

Reputatie 7
Badge +21
Hallo Christos,

Wat vervelend dat de snelheid van je verbinding zo afgenomen is!
Zou je me in een privébericht je postcode, huisnummer, en de naam van de contractant kunnen sturen?

Dan help ik je verder!

Met vriendelijke groet,
Koen

Badge
Ten eerste moet u weten dat ik zeer goed op de hoogte ben van de technische aspecten van het testen en hoe de apparaten werken en welk onderhoud eraan nodig is. Ik zou graag willen dat u uw logs checked over de lange historie die ik heb met de KPN en alles wat ik in het verleden tot en met nu heb gemeld bij jullie over de snelheid. Ook weet ik dat ik jullie berichten heb gestuurd over het gebruik van WIFI, maar in mijn oorspronkelijke bericht heb ik u uitgelegd dat voor de test ik mijn PC/MAC (slechts 1 apparaat) via de Ethernet kabel direct naar het KPN modem heb gebruikt om de speedtest te doen. De testen heb ik uitgevoerd overdag, maar ook in de avond op verschillende tijden en het modem is gereset, reboot, teruggebracht naar de oorspronkelijke fabrieksinstellingen verschillende keren.
Tevens wil ik u melden dat wij thuis geen achterhaalde of verouderd apparatuur hebben; daar wil ik mee zeggen dat al onze PC and Mac, iPhone, Windows telefonen etc. worden gebruikt met de laatste technologie. Ik weet dat als ik een test doe met een Macbook pro van 7 jaar geleden dat ik niet dezelfde resultaten krijg als wanneer ik dezelfde test doe met de laatste versie van een MacBook pro. Ook begrijp ik dat u zulke antwoorden (die u aan mij geeft) moet plaatsen; onderdeel van uw script om het zo te doen, maar het helpt niet met het feit dat de download speed die ik krijg niet correspondeert met waar ik voor betaal en dat is het probleem dat ik u probeer duidelijk te maken.
Nog iets dat ik wil melden is dat de PING er 50 tot 90+ ms over doet en zoals ik al meldde in mijn eerste bericht de upload snelheid is constant tussen 2,5 en 3,3 Mbps.
Dus, kunt u mij, met hetgeen ik u hierboven heb verteld, op enig manier helpen of moet ik dit laten escaleren naar de Customer relations?  Weet u dan ook nog wanneer Glasvezel naar Zeist komt, misschien lost dat het probleem dan voorgoed op. Ik hoor graag van u.

Reputatie 7
Let erop: je betaalt niet voor 40 Mb/s! Je betaalt voor een Standaard abo met snelheden tot 40 Mb/s, tegenwoordig zelfs 50 Mb/s. Maar als je eerst bijna 30 Mb/s bedraad haalde en nu niet meer dan 5 Mb/s is er iets niet goed. Temeer omdat - zoals je aangeeft - de uploadsnelheid wel in lijn is met wat je op basis van je abo ongeveer mag verw8en.

Wat is de snelheid die je modem aangeeft (inloggen op 192.168.2.254 en dan bij status kijken naar actual rate)?

Reputatie 7
Badge +21
Hallo Christos,

Bedankt voor de toelichting, en het privébericht met je gegevens!
De verbinding tussen KPN en je Experiabox ziet er wat betreft snelheid en stabiliteit goed uit.
Ik zie wel dat je een wat ouder model Experiabox hebt, wat de oorzaak van het probleem kan zijn!

Om deze reden stel ik voor dat we je Experiabox om gaan ruilen voor een nieuwe. Ik kan een koerier inplannen, of 'm bij een Servicepunt bij je in de buurt laten bezorgen! Een koerier kan 's ochtends komen (ergens tussen 09:00 en 13:00 uur) 's middags (ergens tussen 13:00 en 18:00 uur), of 's avonds (tussen 18:00 en 21:30 uur). Het voordeel van een Servicepunt is dat je 'm op een voor jou geschikt moment af kunt halen.

Ik hoor graag waar je voorkeur naar uitgaat, en indien je een koeriersafspraak wilt, welke dag en
welk dagdeel! (Mag per privébericht).

Met vriendelijke groet,
Koen

Badge
Hoi Henk,

fyi:

Actual Rate (Up/Down) -> 3352/28087 kbps

Attainable Rate (Up/Down) -> 3456/28228 kbps

Maar ik vetrouw dit informatie niet meer.

Christos

Reputatie 7
Het komt echter wel overeen met de snelheid die je tot onlangs hebt ervaren. Wellicht dat er toch een probleem is met je modem. Maar ff afw8en wat een nieuw modem gaat opleveren.

Als je een V9 krijgt kan het zijn dat je download wat 8erblijft bij wat je gewend was. Je download zou echter wel eens wat hoger kunnen zijn, is de ervaring van een aantal V9 gebruikers (ook die van mezelf). Een V9 is geschikt voor pair bonding (twee gekoppelde aderparen, ipv. één). Als je wijkcentrale daarvoor geschikt is kun je een verdubbeling van je snelheid (dus tot zo'n 50 Mb/s) verw8en. Maar daar kan Koen je vast meer over vertellen.

Reageer