Vraag

Snelheid Experia Wifi

  • 24 November 2019
  • 10 reacties
  • 1236 keer bekeken

Reputatie 1

Omdat er op een plek slechte wifi ontvangst is, heb ik deze week eindelijk toch 2 Experia wifi’s geïnstalleerd naast mijn Experia V10.
Ik heb een 500 Mbit abonnement. Met de Experia V10 haalde ik draadloze snelheid van 500Mbit direct naast het modem (op 5Ghz) en wel tot 400Mbit (5Ghz) op 10 meter afstand.  Nu met de Experia wifi is het 130Mbit direct naast de 1e Experia Wifi die direct op de Experia V10 is aangesloten en ca 60 Mbit op ca 10 meter afstand. De 2e Experia Wifi zit via een DVS 650 aangesloten op de plek waar ik geen ontvangst heb. Daar haal ik toch ook nog wel eens 60 Mbit, soms iets minder. Dat neem ik voor lief, ik heb nu in ieder geval wifi ontvangst op deze plek.  Experia Wifi combineert helaas 2.4 Ghz en 5 Ghz. Ik ben daar niet blij mee want zit graag alleen op 5 Ghz (ook wegens de vele vele andere 2.4 Ghz wifi punten van de buren etc).
De Experia Wifi’s heeft de meest recente firmware (v23, helaas zonder het bij deze firmware aangekondigde gastnetwerk).
De met de firmware eveneens ingevoerde Mesh technologie werkt wel goed.

 

Mijn vragen: 

  • Wat zijn jullie ervaringen qua snelheid/bereik van de Experia Wifi (tov Experia V10)?
  • Zijn er tips om de snelheid te verbeteren (met name voor de Experia Wifi die direct op de Experia 10 is aangesloten?  
  • Hebben jullie tips om de wifi op de Experia V10 toch geforceerd aan te zetten? Ik schakel deze weer in via de knop op de Experia V10 of via de Admin pagina. De Wifi op de Experia V10 wordt echter keer op keer weer automatisch uitgeschakeld. Met eerdere firmware was dat niet zo. 
  • Is het ook mogelijk om 1 Experia Wifi aan te sluiten, slechts als accesspoint op afstand (in mijn geval via de DVS 650) en de Experia V10 als hoofd access point te gebruiken (ja en dan ook graag met Mesh functionaliteit :-) ?

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is wat ik vraag. Laat anders weten indien jullie informatie missen.


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

10 reacties

Reputatie 7
Badge +17

@JR61 Excuses voor de hele late reactie. Je topic is er tussendoor geglipt.
Allereerst Welkom op het Forum! Het zou niet zo mogen zijn dat de Experia Wifi's(EW) een veel lagere snelheid doorgeven dan het modem. 
Toevallig hebben we een software-update gehad op de EWs. Om deze te forceren dien je het netwerk opnieuw uit te bouwen. 
Dit doe je als volgt:

  1. Koppel de versterkers los van de Experiabox
  2. Geef de Experiabox een 'harde’ reset
  3. Wacht +/- 10 minuten
  4. Sluit de versterkers weer aan
  5. Druk om de beurt 5 seconden op de resetknop van de versterkers
  6. Controleer of het na +/-10 minuten weer naar behoren functioneert. 

Wat je ook kunt doen is inloggen in de webinterface van http://192.168.2.150 Hier kan je het kanaal controleren en met welke frequentie de apparaten zijn verbonden. 
Hier vind je meer informatie over de nieuwe software-update van de EWs. 
TIP: Je kan een wifi-analyzer downloaden op je telefoon, daarmee kan je controleren welk kanaal het rustigst is in je omgeving. Ik adviseer kanaal 1-6-11 te kiezen. Dit kan je aanpassen in de webinterface.
 

Reputatie 7

Het probleem met de nieuwe firmware van de Experia WiFi is dat het niet meer mogelijk is om 2.4GHz en 5GHz wifi onafhankelijk van elkaar in te stellen.

Beide staan nu aan en hebben dezelfde naam en dat is ook niet meer te wijzigen.

Hierdoor ben je nu dus volledig afhankelijk van de werking van "bandsteering" en laat die nu sterk te wensen overlaten. Veel apparaten maken connectie op 2.4GHz terwijl de 5GHz band veel betere resultaten zou bieden. Hierdoor is momenteel de Experia WiFi dus helaas een beetje "kreupel".

Reputatie 7
Badge +17

@JR61 We hebben niets meer van je gehoord dus ga ik ervan uit dat je vraag is beantwoord. Anders weet je ons te vinden!

Reputatie 1

@JR61 Excuses voor de hele late reactie. Je topic is er tussendoor geglipt.
Allereerst Welkom op het Forum! Het zou niet zo moeten zijn dat er zoveel weerstand op de verbindingssnelheid moet zijn door de Experia Wifi's(EW). 
Toevallig hebben we een software-update gehad op de EWs. Om deze te forceren dien je het netwerk opnieuw uit te bouwen. 
Dit doe je als volgt:

  1. Koppel de versterkers los van de Experiabox
  2. Geef de Experiabox een 'harde’ reset
  3. Wacht +/- 10 minuten
  4. Sluit de versterkers weer aan
  5. Druk om de beurt 5 seconden op de resetknop van de versterkers
  6. Controleer of het na +/-10 minuten weer naar behoren functioneert. 

Wat je ook kunt doen is inloggen in de webinterface van http://192.168.2.150 Hier kan je het kanaal controleren en met welke frequentie de apparaten zijn verbonden. 
Hier vind je meer informatie over de nieuwe software-update van de EWs. 
TIP: Je kan een wifi-analyzer downloaden op je telefoon, daarmee kan je controleren welk kanaal het rustigst is in je omgeving. Ik adviseer kanaal 1-6-11 te kiezen. Dit kan je aanpassen in de webinterface.
 

Beste Lisa, hartelijk dank. Mijn EW’s hebben de laatste firmware (v23). Het is m.i. inderdaad de combinatie van de 2.4 en 5Ghz band (ingevoerd met deze firmware update) die de dip in snelheid veroorzaakt.

Reputatie 7
Badge +17

@JR61 aah, oke duidelijk! Balen maar dan weten we dat in ieder geval ook weer. 

Reputatie 1

Misschien kan je de klacht doorzetten en vragen of het weer hersteld kan worden?

Reputatie 7
Badge +17

@JR61 Goed dat je het aangeeft. We kunnen er geen klacht voor indienen, maar de ontwikkelaars weten er van. We hebben dit namelijk al aan ze doorgegeven. 

Dit verklaart dat de WiFi sinds de periode van de update bij ons zoveel slechter geworden is.

Is er intussen alweer beter nieuws van de ontwikkelaars?

Ik heb hetzelfde probleem.

Zonder KPN Experia haal ik 5 meter van de router af 200/200+.
Met KPN Experia op 3 meter afstand haal ik, terwijl ik op dezelfde plek zit, met moeite 100/100 (eerder 70/40).

 

Zal straks het resetten nogmaals proberen. Zal laten weten of dit wat heeft uitgehaald.

Reputatie 7
Badge +17

@JoshuaWeidema Welkom in dit topic! Omdat ik zelf ook erg benieuwd ben naar de ontwikkelingen in deze, hebt ik de desbetreffende afdeling een mail gestuurd met de vraag of we een status-update kunnen krijgen. Ik zal jullie op de hoogte houden. :smiley:

Afgelopen week de snelheid van internet in mijn KPN abonnement verhoogd naar 200/200. De Experia Wifi bleef alleen steken op 100/100. De betreffende Experia Wifi punten via de KPN Thuis app opnieuw gestart en probleem is daarna opgelost. Harde resetprocedure zoals hierboven beschreven was bij mij niet nodig.

 

Doorlopen stappen:

  1. KPN Thuis app geopend
  2. Naar tab ‘Internet’
  3. Bij internetpunten de betreffende Experia Wifi geselecteerd
  4. Rechtsboven via de drie puntjes de optie ‘Opnieuw opstarten’ geselecteerd
  5. Herstart duurt een paar minuten
  6. Vervolgens de tweede Experia Wifi opnieuw moeten installeren via tab ‘Overzicht’, ‘Wifiversterker toevoegen’ en vervolgens de stappen doorlopen.