Beantwoord

Snelheid glasvezel niet maximaal?

  • 30 maart 2016
  • 121 reacties
  • 4537 keer bekeken

Reputatie 2
Goedendag,

Wie weet wat de technische reden is dat de internetsnelheid van een glasvezelaansluiting niet hetzelfde is als het afgenomen pakket?

Mijn abonnement is 100/100, maar de snelheid welke ik haal is 94/108. De monteur geeft aan dat dit nomaal is, maar kan niet uitleggen waarom.

Ik ben bekabeld aangesloten, mijn kabels zijn het probleem niet. Volgens FPI Info is de maximale snelheid op mijn adres 500 Mbit/s. Dat is het probleem ook niet.

Voorheen had ik een glasvezel 100/100 pakket van Telfort (oude propositie via Concepts ICT) en de snelheid welke ik kreeg was 100/115. Deze had dus een exacte download van 100.

Rara, hoe werkt dit? Van glasvezel zou ik toch verwachten dat snelheden exact geleverd kunnen worden?

Alvast bedank voor de reacties.

icon

Beste antwoord door Erik_ 23 mei 2016, 14:43

Hey allen,

Ik heb jullie inderdaad wat te lang links laten liggen. Daarvoor mijn excuses. Ik had nog geen nieuws en wilde liever wachten tot ik wel wat te vertellen had. Dat heeft iets langer geduurd dan verwacht. Maar! Ik heb nu daadwerkelijk nieuws. Na lang zoeken hebben we iemand gevonden die duidelijkheid heeft kunnen geven over hoe het zit.

Geschiedenisles

Bij de uitrol van het glasvezelnetwerk zijn we begonnen met 100 Mbit symmetrisch. Deze klanten hadden allemaal een megabitkaart in de centrale. Hoger halen dan 100 Mbit was voor hen dan ook geen optie. Hierdoor is de afstelling strak op 100 gezet. Met overhead eraf haalt men dan ongeveer 94.

Later kregen we 500/500 mogelijkheden. Omdat deze klanten echter op een gigabitkaart zitten kunnen zij wel meer dan 500 Mbit halen. Daarom is de afstelling voor deze snelheid ook op hoger dan 500 gezet zodat men ook na de overhead nog de 500 kan halen.

Vanaf dat moment kregen we ook klanten op een gigabitkaart die 100/100 afnemen. Maar die afstelling is gekoppeld aan de 100/100, en niet aan het type kaart. Hierdoor hebben ook klanten met een 100/100 op een gigabitkaart te maken met de strakke afstelling.

Later werd het mogelijk om op koper 100 Mbit te halen. Omdat we bij koper altijd al (indien mogelijk) meer leveren dan het maximum van een pakket werd ook bij het 100/10 pakket de afstelling hoger gezet.

Wat nu

Ik had al eerder het technische verhaal genoemd waarom de 100 uitkomt op 94 als gevolg van overhead. Een vergelijkbaar proces zorgt er ook voor dat een snelheidstest weergeeft dat de upload hoger is dan 100. Dit is in de praktijk niet zo. Als je ook langer zou uploaden naar een server die 100 Mbit upload aankan, dan zie je ook dat deze niet boven de 100 uitkomt. 

Wat betreft het aanpassen hiervan, dat zal niet op korte termijn gaan gebeuren. Als het al gebeurt. Het is niet mogelijk om deze afstelling in een keer voor de hele klantengroep aan te passen. Als we dit willen aanpassen zou dat per klant moeten. En daarvoor is dan een wijzigingsorder nodig die door het systeem heen moet. We kunnen maar een beperkt aantal van deze tegelijk laten lopen. Plus er is dan meer kans op uitval waardoor er problemen kunenn ontstaan bij de klant. Kortom, het is een te grote operatie om uit te voeren.

Als download dan ook de belangrijkste factor voor je is, dan zou ik aanraden om het 100/10 pakket te nemen. Je haalt dan in de praktijk een 120/20. Als upload wel belangrijk voor je is, dan kun je beter bij de de 100/100 blijven.

Bekijk origineel

121 reacties

Reputatie 2
Badge +3
Hoi hoi

Soms is dat ook afhankelijk van jouw afstand tot KPN centrale of ook omgeving bij jou hoe is, misschien namelijk heb je obstakels welke jouw verbinding storen ze enz..enz..

Als je snelheid ga meten je moet ook niets anders als activiteit in je PC aan hebben,  je mag niet downloaden of uploaden of teveel programma's actief aan hebben enz.. probeer maar dan op die manier opnieuw snelheid meten en zal je hoop ik verschil wel merken ...

KPN Snelheid bijv. HIER kan je meten

En afstand tot centrale bijv. HIER kan je berekenen ...

Reputatie 7
Badge +30
Hoi,

Dat de max snelheid 500 is zegt niet dat je ook op gigabit zit. Dit kan best een 100Mbit kaart zijn.
En die 94 lijkt mij redelijk op precies 100Mbit met enkele overhead.

Robin
Reputatie 2
Dank voor de antwoorden.

De afstand tot de centrale is niet van toepassing. Ik heb Glasvezel, geen ADSL. 

En een kaart van 100Mbit lijkt me ook niet van toepassing aangezien ik altijd 120 up haalde (soms 300) met Telfort.

Reputatie 6
Badge +9


Die ADSL afstand gaat in heeeel veel gevallen niet meer op. Dit zijn afstanden naar centrales maar steeds meer aansluitingen gaan via buitenringen etc. 

Die tool van speedtest.nl is al jaren achterhaald, helaas.



Wat geeft je router aan, 100mbit/full duplex of 1000mbit/fullduplex?

Reputatie 2
Badge +3
Hoi

😠 Maar het gaat om afstand tot centrale te berekenen maak nu nie uit dat je geen ADSL bent ... toch ?

Uiteindelijk een betrouwbare andere afmetingen en tools voor heb je niet meer, hier en daar zijn link-tools zoals bijv. boven aangegeven -(-!) te vinden via welke je slechts tot eerste wijkcentrale afstand zien kan ...

Snelheid-test van sveld84 boven ken ik ook, .....zelf ken ik en heb ik hier nog 6/ 7 links om snelheid te testen ..

Maar wat heb je aan als elke van die dezelfde snelheid-metingen geeft ? volgens mij antwoord van Robin boven is helemaal logisch en juist..

Als je dus geen acceptabele afstand van centrale hebt, ook bepaalden storingen als je hebt of ook afhankelijk is hoe alle modem verbindingen bij jou in kamer zijn hoe is dat met kabels bij jou waar bevinden ze zich langs wat lopen ze?, waar modem is dichtbij PC op grond of ? dan nog of Glasvezel-KPN kastje in meterkast is enz..enz..

All dat zijn ze aandacht-punten dat ze inderdaad aandacht i.v.m. jouw snelheid te maken hebben ..enz..

En sowieso mijn Speedtest-link komt hier van KPN site vandaan toch ..:$

SpeedTest.jpg

Reputatie 2
https://www.kpn.com/prive/tv-internet-bellen/service/internetsnelheid.htm

Hier kan je meer informatie vinden over afstanden tot wijkcentrales. Je leest daar ook dat het bij glasvezel niet uitmaakt hoe ver je van een wijkcentrale woont. 

Bedankt voor de screenshot van de link. Ik gebruik inderdaad ook deze Ookla Speedtest van/voor KPN.

 Ik heb een Experiabox v8, geen aparte router.

Reputatie 2
Badge +3
Hoi

Jaa ken ik die pagina van KPN ook ( ik ken alle KPN pagina's ) maar zoals ik zei daar heb je ook geen manier om eigen afstand tot centrale te berekenen heb je alleen maar een dubieuse uitleg over :( ..... die tool is nergens te vinden ( meer ) en dat echt betrouwbaar is enz...

Reputatie 6
Badge +9


Die bedoel ik ook, je KPN router/de Experiabox. 

Reputatie 7
Badge +30
Hoi,

Sorry JoMi maar volgensmij is je verhaal niet van toepassing hier.
De afstand tot de centrale doet er hier niet toe, en de afstand tot de straatkast ook niet, daar bij glasvezel van PoPs gebruik gemaakt wordt. Echter doet daar de afstand er (tot op zekere hoogte) ook niet toe omdat glasvezel snelheid altijd even hoog is.
Verder, er is wel een tool om de afstand te berekenen/op te vragen. Maar deze wordt niet openbaar gemaakt en daarom doe ik dit ook niet.

De V8 zou 100/100 gewoon aan moeten kunnen.
Echter ben ik wel benieuwd naar de vraag van sveld84. Ook op de V8 kan je de linkspeed van de WAN verbinding zien (weet zo even niet waar). Echter lijkt het me dat dit niet aan de orde is daar het bij de vorige provider wel "goed" ging.

Persoonlijk zie ik het probleem niet helemaal en ik denk dat we hier ook even rekening moeten houden met overhead want dan kom je bijna precies op de 100Mbit. Maar er zal binnenkort ook nog een WebCare Specialist reageren die misschien nog het e.e.a. kan uitzoeken.

Robin
Reputatie 2
De Experiabox geeft 1000mbit aan. Het ligt ook niet aan de Experiabox. Inmiddels heb ik (i.v.m. een ander probleem) een andere Experiabox in mijn bezit en de down-/uploadsnelheid gelijk.

 We moeten niet rekening houden met overhead (wat is dat?), want we betalen ook gewoon 100% van de rekening elke maand. Die rond ik ook niet af naar beneden.

De vraag blijft dus staan, waarom wordt een afwijking omlaag geaccepteerd? Ik zie aan de handtekening van  dat ook hij maar 94 Mb/s haalt.

Mijn vraag aan KPN. Als het blijkbaar technisch normaal is dat een verbinding met een lagere snelheid aan de klant geleverd wordt, kan de lijn niet worden opgeleverd met een snelheid van bijvoorbeeld 105 zodat je als klant altijd op de 100 uitkomt? Of is het een technisch lastig verhaal?

Badge
Het heeft te maken met hoe KPN kennelijk de afstelling heeft gemaakt. 

Onderstaande snelheden haal je doorgaans, bekabeld, met de volgende pakketten:

20/10 = 35/33Mb

100/10 = 116/35

100/100 = 95/110

500/500 = 511/513

Heb ervaring met alle pakketten en deze snelheden zie ik constant terug. Zit je nog op een 100Mb kaart, dan haal je 94/94Mb, nimmer 100Mb. Op een Gbit kaart kan KPN je makkelijk 100+ geven, te zien aan de upload. 

Kortom: Beter afstellen KPN. 

Voor de volledigheid wat screenshots van de speedtests toen ik zelf die pakketten had. 

https://

https://

https://

Reputatie 7
https://

Toen mijn glasvezel nog op een 100Mbps kaart aangesloten was haalde ik steevast rond de 94Mbps.

Sinds de upgrade naar een 500Mbps abonnement en dus een fysieke aansluiting van 1Gbps haal ik steevast de bovenstaande waarden.

Kortom een bevestiging van de constatering van .

Reputatie 6
Badge +9


Let wel, dat is de snelheid op mijn Galaxy S5 op de 5 GHz band wifi van mijn KPN router. bekabeld haal ik 100 mbit zonder problemen. Echter ik zit net als WJB op een 1 Gbitkaart, maar jij ook lees ik in eerdere posts, dus dat mag geen verschil maken. 

Bij ons komt de downloadsnelheid de meeste tijd ook niet boven de 94Mbps uit. De uploadsnelheid is daarentegen wel netjes (meestal rond 115Mbps). We hebben glasvezel 100/100 met een experiabox V10. Heeft iemand bij KPN een idee waarom de dowloadsnelheid lager is? Voorheen hadden we glasvezel van Vodafone en daar haalden we vrijwel altijd meer dan 100Mbps.

Reputatie 2
Wow  wat een mooie weergave van de snelheden. Zojuist heb ik nog maar eens een test gedaan. Ik kom echt uit op 95/114. Ik krijg steeds meer het vermoeden dat dit gewoon een keuze is van KPN. De vraag blijft waarom in het nadeel van de klant.

Ik blijf het vreemd vinden dat mijn aansluiting van Telfort (oude Concepts ICT) wel exact 100 leverde. We hebben het hier over Glasvezel en niet over een koperlijn. Verlies van data treedt niet op als gevolg van de natuurwetten (demping en kwaliteit koper).

 

Snelheid 100/100

Reputatie 7
Badge +27
Hoi Langeeri, welkom op het forum! Ik heb dit inderdaad vaker voorbij zien komen. Voor zover ik kan zien zit jij inderdaad op een gigabit kaart en zou de 100 moeten kunnen halen. Beunhaas, bij jou geeft mijn systeem een foutmelding waardoor ik niet kan zien wat voor kaart jij hebt.

Ik vermoed ook dat het een kwestie is van een te lage afstelling. Ik heb navraag gedaan hierover, zodra ik meer duidelijkheid heb horen jullie van me.

Reputatie 1
Langeeri schreef op 31 mar '16 om 22:20u
 Verlies van data treedt niet op als gevolg van de natuurwetten (demping en kwaliteit koper).

Helaas is dit niet waar, ook het licht is onderhevig aan demping. Demping in de glasvezel wordt veroorzaakt door absorptie en verstrooiing van het licht. Demping van een glasvezel is van doorslaggevende betekenis, want dit is de factor die de maximaal haalbare afstand tussen zender en ontvanger bepaalt.

Erik_ schreef op 1 apr '16 om 17:06u
Hoi Langeeri, welkom op het forum! Ik heb dit inderdaad vaker voorbij zien komen. Voor zover ik kan zien zit jij inderdaad op een gigabit kaart en zou de 100 moeten kunnen halen. Beunhaas, bij jou geeft mijn systeem een foutmelding waardoor ik niet kan zien wat voor kaart jij hebt.

Ik vermoed ook dat het een kwestie is van een te lage afstelling. Ik heb navraag gedaan hierover, zodra ik meer duidelijkheid heb horen jullie van me.

 
Dank voor je reactie. De statuspagina van de experiabox geeft '1000M Full Duplex' aan. Betekent dit dat ik ben aangesloten op een gigabit kaart?

Reputatie 7
Badge +30
Nee, dat betekent dat de link (verbinding) tussen je Experiabox en FTU 1000Mbit/s full duplex is
Reputatie 2
Reputatie 2
 Bedankt! Ik ben erg benieuwd hoe het werkt en of het anders kan.

 Je hebt natuurlijk helemaal gelijk, ook glasvezel kent demping. Ik bedoel dat deze t.o.v. koper verwaarloosbaar is binnen een wijk/dorp/stad. Een verlies van 5Mb/s valt niet te verklaren door deze demping.

Reputatie 7
Badge +27
Ik heb een tussentijdse update gekregen van mijn collega's waar ik navraag heb gedaan. Ze gaan kijken naar de instellingen van jullie beide aansluitingen om te kijken hoe dit zit. Zodra ze die hebben wordt gekeken of daar iets in aangepast moet worden. Ik verwacht in de loop van deze week meer informatie. Die zal ik hier dan plaatsen.

Reputatie 2
Dankjewel. We wachten even af.
Reputatie 1
Hier ook precies hetzelfde met mijn 100/100 verbinding. Ik heb sinds vandaag mijn glasvezel lijn van KPN actief en haal 94 Mbit down en 112 Mbit up. Dit verbaasde mij zeer omdat ik nog geen provider tegen ben gekomen (glasvezel en kabel) die niet minimaal de beloofde snelheid haalt. Mijn vorige provider was XS4ALL en daar had ik ook een 100/100 lijn en die gaf mij 105/110 respectievelijk. Voor XS4ALL had ik UPC/Ziggo met een 200/20 verbinding waar ik altijd 202/21 haalde. Ik vind dit een zeer kwalijke zaak dat KPN het blijkbaar standaard knijpt op de 100/100 lijnen. Mijn zwager heeft de 100/10 snelheid en haalt de eerder aangegeven 114/35. Dit alles uiteraard bekabeld direct op de modem getest. Ik hoop dan ook dat KPN er wat aan gaat doen en mij "waar" voor mijn geld gaat bieden.

Hier nog wat interessant leesvoer over hoe de ACM de beloofde internetsnelheden wil garanderen voor consumenten.

http://tweakers.net/nieuws/109617/toezichthouder-acm-werkt-aan-certificering-voor-speedtests.html

Reputatie 7
Badge +27
Hoi akujeff, welkom op het forum! Ik ben nog in afwachting van antwoord van mijn collega's. Zodra ik van hen uit meer duidelijkheid heb over hoe het zit met deze waardes en de instellingen op de aansluitingen van Langeeri en Beunhaas kunnen we kijken of dit ook op jouw van toepassing is.

Reageer