Snelheid glasvezel op de PC is lager dan op mijn iPhone 8. Hoe is dit mogelijk?

  • 17 January 2023
  • 19 reacties
  • 225 keer bekeken

Na activatie van glasvezel heb ik op mijn PC een download en upload snelheid van respectievelijk 19.7 en 26.7 Mbps.

In dezelfde kamer op mijn Iphone 8 zijn deze snelheden 201.5 en 207.7

Hoe is dit mogelijk en wat kan ik er aan doen. Op mijn PC ben ik duidelijk achteruit gegaan.


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

19 reacties

Hallo @Jos14 , als het een Windows10/11-pc is even de netwerkinstellingen herstellen, kom je dan beter uit?

 

Helaas helpt dat niets.

Reputatie 7

Hoi @Jos14, welkom bij ons op het forum. Dat is inderdaad een behoorlijk verschil tussen de PC en de iPhone 8. Kan je er meer over vertellen?

  • Hoe is de PC bijvoorbeeld aangesloten op het modem, is dat met een directe kabel, zit er iets tussen of is dat draadloos?
  • De snelheid op de iPhone 8, meet je die bij de PC of is dat elders in huis?
  • Wat heb je zelf al geprobeerd?
  • Heb je al telefonisch contact met ons gehad (0800-0402)?

Wij zien niet wat jij ziet, wij weten alleen wat jij ons vertelt. Hoe meer jij ons kunt vertellen, hoe meer wij mee kunnen denken.

Zowel PC als Iphone draadlos verbonden met wifi

Beide snelheden gemeten in dezelfde kamer ongeveer een halve meter van elkaar af

Zelf al de wifimanager van KPN een paar maal zijn werk laten doen

Nee. Nog geen contact gehad met 0800 0402

Reputatie 7
Badge +24

Wat is het voor een pc? Hoe oud is die? Werkt die met een losse WiFi adapter in de usb poort? Of heeft die WiFi ingebouwd? 

Reputatie 7

De vragen van Nick ben ik ook benieuwd naar, het kan zijn dat de draadloze netwerkadapter van de pc zelf hierin de oorzaak is. Kan je zijn vragen beantwoorden @Jos14?

Het is een HP All-in-One - 24-df0007nd van september 2020. Deze heeft een ingebouwde netwerkadapter : Realtek RTL8821CE 802.11ac PCIe Adapter

Reputatie 7

Die netwerkkaart moet dat wel aankunnen. Zijn er mogelijk nieuwe drivers beschikbaar voor de kaart, kan je dat controleren?

En is het ook mogelijk om een kabel aan te sluiten om te kijken wat je dan haalt op die pc?

Drivers via HP support gecontroleerd en up to date. Met een kabel verbinden wordt lastig. Die heb ik niet. Vandaag is dit de wifi snelheid. Duidelijk minder dan voorheen DSL. Kun je nog terug naar DSL?

 

Reputatie 7

Dit ligt niet aan de glasvezel @Jos14, als dat het geval zou zijn zou je die snelheden namelijk ook niet op de iPhone kunnen halen. Daar haal je ze wel, dus de verbinding die bij jou aankomt is prima.

Het lijkt 'm in dit geval puur in de draadloze verbinding naar de PC te zitten, maar de vraag is dus wat het is. Staan er mogelijk virusscanners en dergelijke op deze PC? Is het mogelijk om die als test eens uit te zetten en dan een speedtest te doen? Soms zien we dat dat invloed kan hebben op de gemeten snelheid.

De virusscanner is gewoon de standaard windows protectie. Geen externe virusscanners. Wat me opvalt is dat de de PC de ene keer het 2.4 Ghz en de andere keer het 5 Ghz netwerk pakt. 

Is het overigens juist dat login op de modem niet met Chrome werkt maar alleen met Edge? Die laatste heeft echter de vervelende eigenschap zelf het password te wijzigen.

Reputatie 7
Badge +24

Het is een HP All-in-One - 24-df0007nd van september 2020. 

Staat deze in een kast ofzo? Of staat die open en bloot op tafel?

Voordat u glasvezel kreeg zat u ook al bij KPN? Deed die het toen wel goed? Hogere snelheid? 

Er staat niets in een kast Voor die tijd had ik hier ook KPN maar dan ouderwets ADSL. Toen haalde ik via wifi op de iPhone en de PC ongeveer dezelfde snelheden van tussen de 90 en 100. 

De virusscanner is gewoon de standaard windows protectie. Geen externe virusscanners. Wat me opvalt is dat de de PC de ene keer het 2.4 Ghz en de andere keer het 5 Ghz netwerk pakt. 

Is het overigens juist dat login op de modem niet met Chrome werkt maar alleen met Edge? Die laatste heeft echter de vervelende eigenschap zelf het password te wijzigen.

Edge was altijd de beste, momenteel de slechtste voor mij met de login op de Box 12.  Overigens ik was nieuwsgierig en heb even op Internet gekeken. De adapter die jij hebt is zeker niet probleemloos Kijk even hier misschien werkt de oplossing van een complete uninstall van de driver ook voor jou. 

https://h30434.www3.hp.com/t5/Notebook-Wireless-and-Networking/Realtek-RTL8821CE-802-11ac-PCIe-Adapter/td-p/7022487

Inmiddels de interne netwerkkaart uitgeschakeld en een TP link wifi adapter geïnstalleerd. Blijft een drama:

 

 

Op mijn telefoon in dezelfde ruimte download 200.7 en upload 235.5. Ik weet het niet meer

 

Je weet zeker dat je niet via een VPN zit te testen?

Je kan de wifi op de Experiabox 12 splitsen in 2.4 GHz en 5GHz.

Maak daarna verbinding met de netwerknaam die alleen 5GHz  gebruikt.
Als de snelheid dan nog te laag is kan je bij de algemene wifi “settings” de mhz bij banden op auto instellen (als dit nog niet het geval was). Is het dan nog te langzaam de waarde bij banden verhogen.

Het ei van columbus. Extra 5 Ghz op de experia 12 aangemaakt en mijn desktop daarmee verbonden. Nu weer de juiste snelheden. Hartelijk dank.

 

Overigens is ook 35 Mbps voldoende voor de laptop. 

Bijvoorbeeld 

Live streams HD (KPN TV) 5 Mbps 

Downloaden website pagina tot 3 Mbps gedurende enkele seconden