Beantwoord

Snelheid Internet

• 13 juni 2015
  • 11 reacties
  • 991 keer bekeken

Ik heb last van wisselende snelheden met de experiaV9. Ik was laatst twee maanden van huis en nu is het dramatisch traag. Ik heb de WANstatus als plaatje bijgevoegd. Ik heb de kabel van de wandplug naar de router vervangen door kant en klare een 5m platte kabel. Dat helpt niet echt. Daarna heb ik twee met koppelstuk verlengde ronde kabels aangesloten. Ietsje beter, of verbeeld me dat.... Ik heb zelfs in de muur gekeken of de draden vast zaten aan de wandcontactdoos en dat lijkt in orde te zijn. Iemand enig idee????

Vooral het verschil tussen attainable en actual rate verbaast mij. TOch een kabelprobleem, of is de twee manden niets doen fnuikend geweest?

https://

Via WIFI zijn de snelheden:

Bekabeld zijn de snelheden:

En op deze postcode moet max. haalbaar zijn:

icon

Beste antwoord door BenopADSL 18 juni 2015, 15:35

Beste Koen, WJB en Robin,  dank voor het glasvezel advies! Vergeef me, als ik daar wat scherp op reageer. Ik kan immers ook naar een andere provider met minder supergevoelige apparatuur. Ik bedoel, met koper moeten de daarvoor normaal geldende waarden gehaald worden en slechts dat was mijn probleem. Ik zoek dus daarvoor een oplossing en geen omzeiling. Niettemin: jullie hebben gelijk, glas is op zich (!!) snel maar of je die snelheid effectief krijgt, is totaal iets anders (afknijpen KPN......, postcodegebied, wifi kanaalkeuzes [De dune apparatuur ziet bijv. niet alle kanalen] etc.etc.)??

Goed, weer ter zake naar mijn probleem. Ik had al eerder de wandcontactdoos opnieuw bedraad en vervangen. Uiteraard kan ik daar een foutje mee maken, maar het zal blijken dat dit het geval niet is. Wat ik intussen gedaan heb, is de kpn-kabel die meegeleverd was vervangen door een ronde kabel die ik van de buren leende. Nu schieten de waarden omhoog!!

Conclusies: jawel het probleem zit (minimaal deels) bij mij. Ik zal deze configuratie een tijdje gebruiken.

De rest van het probleem zit elders: Welke foutdetectie- en correctie protocollen gebruikt KPN? Waar ik niets van begrijp is dat KPN, ondanks een betaald abonnement voor capaciteit, wel doorvoerproblemen ziet, de capaciteit dan zo maar vol automatisch terugschroeft en dat mij niet meldt, en/of de mij toekomende capaciteit niet opschuift/vergoedt. Ook dat zo'n kabel/connector dusdanig supergevoelig is voor deze router (de vorige V8 deed dat perse minder!) dat ik de boel in huis overhoop moet gooien waar ik al heel veel jaren dezelfde opstelling heb zonder problemen, totdat ik de Experia v9 kreeg bij een omzetting in het contract (waarom eigenlijk) waarbij ik niet te voren ben gewaarschuwd voor de technische (gevoeligheid/lengtes/beperkingen) en praktische (mailbox => email verdween in eens) consequenties.

Die rommel blijkt daarna pas veel minder robuust, minder functioneel en de helpdesk weet niet beter te melden dan of een cat5/6 telefoonkabel 'ergens op internet want de KPN shop verkoopt die niet' aan te schaffen en in te zetten of een monteur te sturen 'maar die moet u dan wel betalen'.

Met die Experav9 werkte alles ook een tijdlang prima totdat ik 2 maanden van huis was.... toeval of niet... Daarvoor en daarna heb ik hooguit apparatuur aan/afgekoppeld. Ik moet dus concluderen dat het af-/aankoppelen van netwerkcomponenten de connector van de wandcontactdooskabel negatief kan beinvloeden?! 

Tenslotte is onbegrijpelijk dat ik mijn vaste telefoonlijn een tijd lang niet kan gebruiken omdat die zo nodig ook via die router moet en niet meer via een splitter mag lopen; een continuiteitsrisico dusdanig dat KPN helpdesk een mobiel veronderstelt 'voor het geval dat'.... Die mobiel heb ik wel maar van een andere provider en niet om die reden.

Het spraakprotocol moet op applicatienivo toch binnen tcp/ip te onderscheiden zijn van het overige, kost nauwelijks bandbreedte en is wezenlijk belangrijk. Het lijkt er op dat KPN wel efficiency technisch denkt, maar niet klant effectief.

Dus ik overweeg nu tzt helemaal mobiel te gaan en dan neem ik een MIFI router (bijv. de niet chinese ODYS) met InternetOnly chip van een andere provider, ipv de steeds gevoeligere, niet robuuste en niet continuiteitszekere KPN Experia v9 of KPN-monteurskosten te moeten maken? Is nog een stuk goedkoper ook, denk ik dus, en heeft nog veel meer voordelen in binnen en buitenland. Immers, wat krijg ik met een Experia v10?!? Nu ben ik ietwat technisch, maar mijn gezin niet en die zitten met de gebakken peren als we weer een keer die router oppakken en iets aan/af koppelen en ik weer een tijd weg ben? Dat ding was/is zakelijk en prive van groot belang en is overduidelijk een 'single point of faillure' met duidelijke risico's qua bedrijfszekerheid.

Ik begin dus in elk geval maar alvast al die heel vele contacten die mij op mijn KPN email adres (nog: wxs...) 'kennen',  om te zetten naar hotmail/gmail. 

Zo, dat is er uit.

Mijn huidige probleem lijkt nu vergaand opgelost. Als de Experia v9 capaciteit nog verder toeneemt dan nu, beschouw ik het probleem als 'oorzaak gevonden' en opgelost. In dat geval: Dank!! voor jullie bijdragen. Zo niet, dan meld ik me nog.

Bekijk origineel

11 reacties

Reputatie 7
Badge +30
Hallo,

Misschien zie ik het verkeerd. Maar het lijkt er op dat u ADSL gebruikt terwijl u glasvezel kunt krijgen?

Robin
Reputatie 7
Direkt overstappen op glasvezel, daar hoef je geen minuut langer over na te denken, DOEN!

Reputatie 7
Badge +30
Enkele voordelen:
- Gegarandeerde snelheid.
- Geweldige upload snelheid, al helemaal als je kiest voor 100/100 of 500/500
- Glasvezel is de toekomst
Reputatie 7
Badge +21
Goedemiddag BenopADSL,

Welkom op het forum!

Wat vervelend dat de snelheid van je verbinding zo wisselt!

Gezien de wel erg lage actuele up/down waarden lijkt het me dat er één van de aders in de wandcontactdoos of helemaal loszit, of in ieder geval vrijwel geen contact maakt. Heb je de mogelijkheid de wandcontactdoos open te schroeven, en te controleren of de aders goed contact maken, en er geen sprake is van bijvoorbeeld corrosie op de draadjes?

De 500 Mbits die als maximaal haalbare snelheid op jouw adres aangegeven wordt, is inderdaad alleen via glasvezel te realiseren. Als je hier gebruik van wilt maken zul je inderdaad zoals wjb en Robin aangaven over moeten stappen op een glasvezelabonnement :)

Met vriendelijke groet,

Koen

Beste Koen, WJB en Robin,  dank voor het glasvezel advies! Vergeef me, als ik daar wat scherp op reageer. Ik kan immers ook naar een andere provider met minder supergevoelige apparatuur. Ik bedoel, met koper moeten de daarvoor normaal geldende waarden gehaald worden en slechts dat was mijn probleem. Ik zoek dus daarvoor een oplossing en geen omzeiling. Niettemin: jullie hebben gelijk, glas is op zich (!!) snel maar of je die snelheid effectief krijgt, is totaal iets anders (afknijpen KPN......, postcodegebied, wifi kanaalkeuzes [De dune apparatuur ziet bijv. niet alle kanalen] etc.etc.)??

Goed, weer ter zake naar mijn probleem. Ik had al eerder de wandcontactdoos opnieuw bedraad en vervangen. Uiteraard kan ik daar een foutje mee maken, maar het zal blijken dat dit het geval niet is. Wat ik intussen gedaan heb, is de kpn-kabel die meegeleverd was vervangen door een ronde kabel die ik van de buren leende. Nu schieten de waarden omhoog!!

Conclusies: jawel het probleem zit (minimaal deels) bij mij. Ik zal deze configuratie een tijdje gebruiken.

De rest van het probleem zit elders: Welke foutdetectie- en correctie protocollen gebruikt KPN? Waar ik niets van begrijp is dat KPN, ondanks een betaald abonnement voor capaciteit, wel doorvoerproblemen ziet, de capaciteit dan zo maar vol automatisch terugschroeft en dat mij niet meldt, en/of de mij toekomende capaciteit niet opschuift/vergoedt. Ook dat zo'n kabel/connector dusdanig supergevoelig is voor deze router (de vorige V8 deed dat perse minder!) dat ik de boel in huis overhoop moet gooien waar ik al heel veel jaren dezelfde opstelling heb zonder problemen, totdat ik de Experia v9 kreeg bij een omzetting in het contract (waarom eigenlijk) waarbij ik niet te voren ben gewaarschuwd voor de technische (gevoeligheid/lengtes/beperkingen) en praktische (mailbox => email verdween in eens) consequenties.

Die rommel blijkt daarna pas veel minder robuust, minder functioneel en de helpdesk weet niet beter te melden dan of een cat5/6 telefoonkabel 'ergens op internet want de KPN shop verkoopt die niet' aan te schaffen en in te zetten of een monteur te sturen 'maar die moet u dan wel betalen'.

Met die Experav9 werkte alles ook een tijdlang prima totdat ik 2 maanden van huis was.... toeval of niet... Daarvoor en daarna heb ik hooguit apparatuur aan/afgekoppeld. Ik moet dus concluderen dat het af-/aankoppelen van netwerkcomponenten de connector van de wandcontactdooskabel negatief kan beinvloeden?! 

Tenslotte is onbegrijpelijk dat ik mijn vaste telefoonlijn een tijd lang niet kan gebruiken omdat die zo nodig ook via die router moet en niet meer via een splitter mag lopen; een continuiteitsrisico dusdanig dat KPN helpdesk een mobiel veronderstelt 'voor het geval dat'.... Die mobiel heb ik wel maar van een andere provider en niet om die reden.

Het spraakprotocol moet op applicatienivo toch binnen tcp/ip te onderscheiden zijn van het overige, kost nauwelijks bandbreedte en is wezenlijk belangrijk. Het lijkt er op dat KPN wel efficiency technisch denkt, maar niet klant effectief.

Dus ik overweeg nu tzt helemaal mobiel te gaan en dan neem ik een MIFI router (bijv. de niet chinese ODYS) met InternetOnly chip van een andere provider, ipv de steeds gevoeligere, niet robuuste en niet continuiteitszekere KPN Experia v9 of KPN-monteurskosten te moeten maken? Is nog een stuk goedkoper ook, denk ik dus, en heeft nog veel meer voordelen in binnen en buitenland. Immers, wat krijg ik met een Experia v10?!? Nu ben ik ietwat technisch, maar mijn gezin niet en die zitten met de gebakken peren als we weer een keer die router oppakken en iets aan/af koppelen en ik weer een tijd weg ben? Dat ding was/is zakelijk en prive van groot belang en is overduidelijk een 'single point of faillure' met duidelijke risico's qua bedrijfszekerheid.

Ik begin dus in elk geval maar alvast al die heel vele contacten die mij op mijn KPN email adres (nog: wxs...) 'kennen',  om te zetten naar hotmail/gmail. 

Zo, dat is er uit.

Mijn huidige probleem lijkt nu vergaand opgelost. Als de Experia v9 capaciteit nog verder toeneemt dan nu, beschouw ik het probleem als 'oorzaak gevonden' en opgelost. In dat geval: Dank!! voor jullie bijdragen. Zo niet, dan meld ik me nog.

Reputatie 7
Badge +30
Hallo,

Ik hoop dat de capaciteit nog verder toeneemt!

Als je toch nog naar glasvezel gaat altijd zeker zijn van je snelheid. Dus je betaald voor 50, dan heb je 50.
Wat je precies bedoeld met de dune apparatuur ziet bijvoorbeeld niet alle kanaal keuzes snap ik niet helemaal.

Robin
Robin, merci voor de aanvulling; eens. Echter die snelheid/capaciteit geldt tm de router en niet voor de WIFI daarachter of voor het koper daarachter. Die bepaalt dus (bij mij) de effectieve snelheid/capaciteit.

Met 'dune kanaal' bedoel ik dat mijn Dune mediaserver wel op WIFI draait maar niet alle kanalen ziet. Ik ben dus beperkt daardoor in mijn variatiekeuzes.

Maar, terug naar mijn probleem. Dat is NIET opgelost, blijkt nu. Wat is het geval. Ik had weer een goed werkend geheel maar had daarvoor van alles afgekoppeld (ethernet) en kabels en draden los in de kamer liggen.  Ik blij dat het werkt(e)....

Vanochtend ga ik opruimen en netjes wegwerken. Plots valt de uplink weg en blijft weg. Ik alles weer terug gezet en het werkt weer. Toen stap voor stap, kabel voor kabel en draad voor draad weer opgeruimd; en elke keer ruim wachten en checken. Ineens viel de uplink weg toen ik een ethernetkabel aansloot. En ook bij een ander. En het doet het weer goed als ik die weer verwijder. Interactie binnen de Experiav9??? 

Deze boodschap schrijf ik zonder dat er een ethernetkabel (cat 5 en cat6 utp!!) is aangekoppeld. Dadelijk koppelijk ik weer aan. Als de uplink dan weer weg valt ga ik de router resetten en het spel opnieuw doen. Duimen!!

Reputatie 7
Badge +21
Goedemiddag BenopADSL,

Wat bijzonder dat je uplink wegviel toen je een ethernetkabel aansloot! Dit zou eigenlijk niet mogen gebeuren. Doet dit probleem zich voor met verschillende ethernetkabels en in verschillende netwerkpoorten? Als dit het geval is, lijkt het me raadzaam om je Experiabox om te ruilen voor een nieuwe. Ik ontvang dan graag je postcode, huisnummer, de naam van de contractant, en je 06 nummer in een privébericht!

Met vriendelijke groet,

Koen

Heb nu een abo 100 / 100 bij kpn ik behaal zeker deze snelheid niet.

Zoals kpn beweerd je betaald voor 100, dan krijg je 100.(Dit klopt niet) zit altijd een marge in.

Kpn is nu al vannaf 04/11 bezig met me verbinding maar komen niet verder.

ook nog steed Krakend geluid Nickolodion...

Reputatie 7
Badge +30
Nou, dat is een beetje kort door de bocht. Bij bijna alle glasvezel aansluitingen haal je 50 als je 50 betaald. Echter kan een storing voorkomen, ook bij KPN.

Robin
Reputatie 7
DannyBauer schreef op 29 dec '15 om 20:29u
Heb nu een abo 100 / 100 bij kpn ik behaal zeker deze snelheid niet.

Zoals kpn beweerd je betaald voor 100, dan krijg je 100.(Dit klopt niet) zit altijd een marge in.

Kpn is nu al vannaf 04/11 bezig met me verbinding maar komen niet verder.

ook nog steed Krakend geluid Nickolodion...

Bij glasvezel is het toch echt de bedoeling dat je de gecontracteerde bandbreedte ook echt haalt.

Alleen bij een 100Mbps verbinding waarbij de NTU (glasvezelmodem) geen 1Gbps modem is, maar ook een 100Mbps modem kan het zijn dat je zo'n 95Mbps binnen krijgt.

Als jouw snelheid (significant) lager is, dan is dit echt iets om met KPN op te nemen.

Jouw snelheid moet je natuurlijk wel meten op een bedraad aangesloten PC via de KPN Speedtest.

Ik haal zo'n 520Mbps op mijn 500Mbps glasvezel aansluiting.

Reageer