Vooral het verschil tussen attainable en actual rate verbaast mij. TOch een kabelprobleem, of is de twee manden niets doen fnuikend geweest?
https://
Via WIFI zijn de snelheden:
https://
Bekabeld zijn de snelheden:
https://
En op deze postcode moet max. haalbaar zijn:
https://
Beste antwoord door BenopADSL
Beste Koen, WJB en Robin, dank voor het glasvezel advies! Vergeef me, als ik daar wat scherp op reageer. Ik kan immers ook naar een andere provider met minder supergevoelige apparatuur. Ik bedoel, met koper moeten de daarvoor normaal geldende waarden gehaald worden en slechts dat was mijn probleem. Ik zoek dus daarvoor een oplossing en geen omzeiling. Niettemin: jullie hebben gelijk, glas is op zich (!!) snel maar of je die snelheid effectief krijgt, is totaal iets anders (afknijpen KPN......, postcodegebied, wifi kanaalkeuzes [De dune apparatuur ziet bijv. niet alle kanalen] etc.etc.)??
Goed, weer ter zake naar mijn probleem. Ik had al eerder de wandcontactdoos opnieuw bedraad en vervangen. Uiteraard kan ik daar een foutje mee maken, maar het zal blijken dat dit het geval niet is. Wat ik intussen gedaan heb, is de kpn-kabel die meegeleverd was vervangen door een ronde kabel die ik van de buren leende. Nu schieten de waarden omhoog!!
https://
Conclusies: jawel het probleem zit (minimaal deels) bij mij. Ik zal deze configuratie een tijdje gebruiken.
De rest van het probleem zit elders: Welke foutdetectie- en correctie protocollen gebruikt KPN? Waar ik niets van begrijp is dat KPN, ondanks een betaald abonnement voor capaciteit, wel doorvoerproblemen ziet, de capaciteit dan zo maar vol automatisch terugschroeft en dat mij niet meldt, en/of de mij toekomende capaciteit niet opschuift/vergoedt. Ook dat zo'n kabel/connector dusdanig supergevoelig is voor deze router (de vorige V8 deed dat perse minder!) dat ik de boel in huis overhoop moet gooien waar ik al heel veel jaren dezelfde opstelling heb zonder problemen, totdat ik de Experia v9 kreeg bij een omzetting in het contract (waarom eigenlijk) waarbij ik niet te voren ben gewaarschuwd voor de technische (gevoeligheid/lengtes/beperkingen) en praktische (mailbox => email verdween in eens) consequenties.
Die rommel blijkt daarna pas veel minder robuust, minder functioneel en de helpdesk weet niet beter te melden dan of een cat5/6 telefoonkabel 'ergens op internet want de KPN shop verkoopt die niet' aan te schaffen en in te zetten of een monteur te sturen 'maar die moet u dan wel betalen'.
Met die Experav9 werkte alles ook een tijdlang prima totdat ik 2 maanden van huis was.... toeval of niet... Daarvoor en daarna heb ik hooguit apparatuur aan/afgekoppeld. Ik moet dus concluderen dat het af-/aankoppelen van netwerkcomponenten de connector van de wandcontactdooskabel negatief kan beinvloeden?!
Tenslotte is onbegrijpelijk dat ik mijn vaste telefoonlijn een tijd lang niet kan gebruiken omdat die zo nodig ook via die router moet en niet meer via een splitter mag lopen; een continuiteitsrisico dusdanig dat KPN helpdesk een mobiel veronderstelt 'voor het geval dat'.... Die mobiel heb ik wel maar van een andere provider en niet om die reden.
Het spraakprotocol moet op applicatienivo toch binnen tcp/ip te onderscheiden zijn van het overige, kost nauwelijks bandbreedte en is wezenlijk belangrijk. Het lijkt er op dat KPN wel efficiency technisch denkt, maar niet klant effectief.
Dus ik overweeg nu tzt helemaal mobiel te gaan en dan neem ik een MIFI router (bijv. de niet chinese ODYS) met InternetOnly chip van een andere provider, ipv de steeds gevoeligere, niet robuuste en niet continuiteitszekere KPN Experia v9 of KPN-monteurskosten te moeten maken? Is nog een stuk goedkoper ook, denk ik dus, en heeft nog veel meer voordelen in binnen en buitenland. Immers, wat krijg ik met een Experia v10?!? Nu ben ik ietwat technisch, maar mijn gezin niet en die zitten met de gebakken peren als we weer een keer die router oppakken en iets aan/af koppelen en ik weer een tijd weg ben? Dat ding was/is zakelijk en prive van groot belang en is overduidelijk een 'single point of faillure' met duidelijke risico's qua bedrijfszekerheid.
Ik begin dus in elk geval maar alvast al die heel vele contacten die mij op mijn KPN email adres (nog: wxs...) 'kennen', om te zetten naar hotmail/gmail.
Zo, dat is er uit.
Mijn huidige probleem lijkt nu vergaand opgelost. Als de Experia v9 capaciteit nog verder toeneemt dan nu, beschouw ik het probleem als 'oorzaak gevonden' en opgelost. In dat geval: Dank!! voor jullie bijdragen. Zo niet, dan meld ik me nog.
Bekijk origineel
Goed, weer ter zake naar mijn probleem. Ik had al eerder de wandcontactdoos opnieuw bedraad en vervangen. Uiteraard kan ik daar een foutje mee maken, maar het zal blijken dat dit het geval niet is. Wat ik intussen gedaan heb, is de kpn-kabel die meegeleverd was vervangen door een ronde kabel die ik van de buren leende. Nu schieten de waarden omhoog!!
https://
Conclusies: jawel het probleem zit (minimaal deels) bij mij. Ik zal deze configuratie een tijdje gebruiken.
De rest van het probleem zit elders: Welke foutdetectie- en correctie protocollen gebruikt KPN? Waar ik niets van begrijp is dat KPN, ondanks een betaald abonnement voor capaciteit, wel doorvoerproblemen ziet, de capaciteit dan zo maar vol automatisch terugschroeft en dat mij niet meldt, en/of de mij toekomende capaciteit niet opschuift/vergoedt. Ook dat zo'n kabel/connector dusdanig supergevoelig is voor deze router (de vorige V8 deed dat perse minder!) dat ik de boel in huis overhoop moet gooien waar ik al heel veel jaren dezelfde opstelling heb zonder problemen, totdat ik de Experia v9 kreeg bij een omzetting in het contract (waarom eigenlijk) waarbij ik niet te voren ben gewaarschuwd voor de technische (gevoeligheid/lengtes/beperkingen) en praktische (mailbox => email verdween in eens) consequenties.
Die rommel blijkt daarna pas veel minder robuust, minder functioneel en de helpdesk weet niet beter te melden dan of een cat5/6 telefoonkabel 'ergens op internet want de KPN shop verkoopt die niet' aan te schaffen en in te zetten of een monteur te sturen 'maar die moet u dan wel betalen'.
Met die Experav9 werkte alles ook een tijdlang prima totdat ik 2 maanden van huis was.... toeval of niet... Daarvoor en daarna heb ik hooguit apparatuur aan/afgekoppeld. Ik moet dus concluderen dat het af-/aankoppelen van netwerkcomponenten de connector van de wandcontactdooskabel negatief kan beinvloeden?!
Tenslotte is onbegrijpelijk dat ik mijn vaste telefoonlijn een tijd lang niet kan gebruiken omdat die zo nodig ook via die router moet en niet meer via een splitter mag lopen; een continuiteitsrisico dusdanig dat KPN helpdesk een mobiel veronderstelt 'voor het geval dat'.... Die mobiel heb ik wel maar van een andere provider en niet om die reden.
Het spraakprotocol moet op applicatienivo toch binnen tcp/ip te onderscheiden zijn van het overige, kost nauwelijks bandbreedte en is wezenlijk belangrijk. Het lijkt er op dat KPN wel efficiency technisch denkt, maar niet klant effectief.
Dus ik overweeg nu tzt helemaal mobiel te gaan en dan neem ik een MIFI router (bijv. de niet chinese ODYS) met InternetOnly chip van een andere provider, ipv de steeds gevoeligere, niet robuuste en niet continuiteitszekere KPN Experia v9 of KPN-monteurskosten te moeten maken? Is nog een stuk goedkoper ook, denk ik dus, en heeft nog veel meer voordelen in binnen en buitenland. Immers, wat krijg ik met een Experia v10?!? Nu ben ik ietwat technisch, maar mijn gezin niet en die zitten met de gebakken peren als we weer een keer die router oppakken en iets aan/af koppelen en ik weer een tijd weg ben? Dat ding was/is zakelijk en prive van groot belang en is overduidelijk een 'single point of faillure' met duidelijke risico's qua bedrijfszekerheid.
Ik begin dus in elk geval maar alvast al die heel vele contacten die mij op mijn KPN email adres (nog: wxs...) 'kennen', om te zetten naar hotmail/gmail.
Zo, dat is er uit.
Mijn huidige probleem lijkt nu vergaand opgelost. Als de Experia v9 capaciteit nog verder toeneemt dan nu, beschouw ik het probleem als 'oorzaak gevonden' en opgelost. In dat geval: Dank!! voor jullie bijdragen. Zo niet, dan meld ik me nog.