Beantwoord

Snelheid internet buitengebied erg ingezakt.

  • 22 March 2019
  • 4 reacties
  • 633 keer bekeken

Reputatie 1
Beste mensen,

Het valt me nu al een paar maanden op dat mijn buitengebied 4g verbinding steeds langzamer wordt. Toen ik de modem in huis kreeg haalde ik 100+ mb/s download en tegen de 50mb/s up. Tegenwoordig is daar nog 30-40mb/s down en ~30mb/s up van over. Nu vind ik dit op zich nog steeds prima snelheden alleen heb ik het idee dat het veel beter kan. Ik heb net even een test met mijn telefoon gedaan en die haalt op dezelfde plaats als het modem nog een mooie 84/43. Ik heb er hierbij op gelet dat op het moment van de speedtest zowel het CellID als de speedtestserver hetzelfde waren. Kan het zijn dat er iets mis is met mijn modem (Huawei E5186s-22a)? Ik zie namelijk de laatste tijd dat hij ook vaak naar een andere 4g mast switched die een stuk langzamer is.

speedtest Huawei 4g modem

speedtest Oneplus 6

Alvast bedankt,
Arjen
icon

Beste antwoord door Anonymous 22 March 2019, 13:44

Bekijk origineel

4 reacties

Bij hybride DSL+4G (SIB) is het 4G gedeelte begrensd tot 30Mbps tegenwoordig.
Het zou goed kunnen dat dit ook voor los 4G buitengebied (SIB4G) iets dergelijks is gaan gelden.
De concurentie limiteert tot 25Mbps.

Ik neem aan dat de SIMkaart in de Oneplus6 niet van het SIB4G abo is?
Reputatie 1
Aha dat zou inderdaad een goede verklaring zijn. Ik hoop dat iemand van kpn dit even kan bevestigen, zodat ik niet verder hoef te zoeken. Bedankt voor de reactie.
Reputatie 7
Badge +28
Hoi Arjen, ik kan dit inderdaad bevestigen. Voorheen gaven we 20Mb/s als indicatie van de snelheid die je kunt verwachten bij Sneller Internet Buitengebied. Tot eind december werd er echter geen limiet toegepast en kon je, afhankelijk van het bereik en hoeveel gebruikers er op de mast actief zijn, snelheden van ver boven de 100Mbit halen.

Nu steeds meer klanten gebruik kunnen maken van Sneller Internet Buitengebied willen we voorkomen dat er problemen ontstaan met de capaciteit van de masten. Daarom is de maximumsnelheid 30Mb/s geworden, bovenop de DSL snelheid. Hopelijk alsnog een prettige verbetering ten opzichte van de DSL snelheid 🙂
Reputatie 1
Hey Joran, Bedankt voor de bevestiging. Het is alsnog letterlijk 10x sneller dan mijn adsl dus kan er niet over klagen.

Reageer