Beantwoord

Snelheid KPN Glasvezel

• 17 juli 2017
  • 5 reacties
  • 1080 keer bekeken

Reputatie 4
Badge +4
Ik heb zelf al 3 jaar KPN Glasvezel, het bevalt me perfect. Maar toch een vraag, hoe snel kan glasvezel gaan in verband met de toekomst?
Ik weet dat KPN en andere telecombedrijven nu maximaal 500mbit/s bieden.

Mvg Daan

Admin: bericht naar juiste board verplaatst
icon

Beste antwoord door Ward_ 18 juli 2017, 22:16

De huidige actieve verbindingen van KPN kunnen technisch gezien, maximaal 1 Gbit leveren (op een aantal wijkcentrales na waar nog oudere 100 Mbit poorten in de apparatuur zitten). KPN (en partijen die daar bij afnemen) leveren maximaal 500 Mbit omdat er te weinig mensen zouden zijn die meer nodig hebben. Maar meer dan 500 Mbit (tot maximaal 1000 Mbit) is dus makkelijk te doen zonder aanpassingen.
Andere operators leveren wel 1 Gbit (Tweak en Netrebel) maar hebben daarvoor eigen apparatuur moeten plaatsen inde wijkcentrales.

De fysieke glasvezel die door Reggefiber en andere netbeheerders wordt ingezet kan makkelijk tot 100 Gbit, mits alle verbindingen tussen woning en wijkcentrale netjes zijn gelast.
Zoals al aangegeven is het de apparatuur in de wijkcentrale en in je woning die de maximale technisch haalbare snelheid bepaalt. Nu nog voornamelijk 1000 Mbit straks misschien meer.

NB: die 10 Gbit is op 1 netwerk in gemeente De Wolden en alleen via Tweak. Maar het is er dus al wel.
Bekijk origineel

5 reacties

Reputatie 7
Badge +19
Er zijn al providers die 1000mb snelheid leveren, ik meen me te herinneren dat de KPN ook plannen heeft in de toekomst?
Correct me if i'm wrong.

update,
er wordt zelfs al 10.000 mb snelheid aangeboden.
Niet dat het nuttig is, er zijn geen netwerkkaarten die dat ondersteunen (een enkele hele dure prof. netwerkkaart wel)
M.a.w. je hebt niets aan die 10Gb snelheid.
Reputatie 7
Badge +30
Technisch gezien kan er nu al zo goed als gigabit door heen. Met upgrade van de apparatuur aan beide kanten nog veel meer.
Reputatie 7
Badge +24
Hey Daan. Technisch zijn er nog genoeg mogelijkheden met glasvezel maar het is inderdaad heel erg afhankelijk van de apparatuur. In de (niet hele nabije) toekomst zal het voor consumenten in Gb/s gaan i.p.v. Mb/s denk ik. Ik hoop dat er uiteindelijk overal glasvezel komt te liggen.

Hier wat technische info over glasvezel en welke snelheden er mogelijk zijn: https://nl.wikipedia.org/wiki/Glasvezelaansluiting
Reputatie 7
Badge +8
De huidige actieve verbindingen van KPN kunnen technisch gezien, maximaal 1 Gbit leveren (op een aantal wijkcentrales na waar nog oudere 100 Mbit poorten in de apparatuur zitten). KPN (en partijen die daar bij afnemen) leveren maximaal 500 Mbit omdat er te weinig mensen zouden zijn die meer nodig hebben. Maar meer dan 500 Mbit (tot maximaal 1000 Mbit) is dus makkelijk te doen zonder aanpassingen.
Andere operators leveren wel 1 Gbit (Tweak en Netrebel) maar hebben daarvoor eigen apparatuur moeten plaatsen inde wijkcentrales.

De fysieke glasvezel die door Reggefiber en andere netbeheerders wordt ingezet kan makkelijk tot 100 Gbit, mits alle verbindingen tussen woning en wijkcentrale netjes zijn gelast.
Zoals al aangegeven is het de apparatuur in de wijkcentrale en in je woning die de maximale technisch haalbare snelheid bepaalt. Nu nog voornamelijk 1000 Mbit straks misschien meer.

NB: die 10 Gbit is op 1 netwerk in gemeente De Wolden en alleen via Tweak. Maar het is er dus al wel.
Nou graag upgrade naar gbit dan aub!

Reageer