Beantwoord

snelheid op woonadres laag

• 17 mei 2018
  • 6 reacties
  • 187 keer bekeken

Beste lezer,
Recentelijk ben ik verhuisd binnen de gemeente Krimpen.
Ik ben welgeteld maximaal 300m hemelsbreed verhuisd en ben helaas van een snelheid van 100 Mbps naar 12 Mbps gegaan. Dit was mij al medegedeeld bij het doorgeven van de verhuizing maar ik vraag mij stellig af hoe dit mogelijk is.

De snelheid die ik nu zou moeten behalen is 12 Mbps maar dat heb ik nog niet gehaald, sterker nog ik heb soms een snelheid van 3,3 Mbps download en 0,7 Mbps upload. Dit is een bijna prehistorische snelheid en lag me een deuk om de reactie van mijn puber, hij kan zijn favoriete onlinespel niet meer spelen en ontploft regelmatig. Ook in de woning is de wifi gewoon dramatisch, soms heb ik helemaal geen Wifi en de andere keer zo traag als dikke ...... zeg maar. Ook staat mijn 4K Tv soms stil kwa beeld.

Ik moet eerlijk zeggen dat bij meerdere aanbieders mij 12 Mbps aangeboden wordt als maximale snelheid, want ik heb natuurlijk verder gekeken nu ik deze dramatische snelheid heb. Ik vind namelijk €65 voor het pakket wat ik nu betaal wel heel veel geld voor een internetverbinding met deze snelheid

Kunt U mij allereerst duidelijk maken hoe het kan dat ik op postcode 2925 BS een snelheid zou kunnen behalen van 12 Mbps en op postcode 2923 VG gewoon 100 Mbps behaalde?

Daarnaast wil ik natuurlijk heel erg graag weten hoe ik een goede snelheid kan behalen, met of zonder KPN want ik heb een veel hogere snelheid nodig.

Ik hoor graag van U

Groet
Leon
icon

Beste antwoord door Ward_ 18 mei 2018, 15:15

De technische uitleg:
Als eerste: Geen enkele straatkast in dit deel van Krimpen is verglaasd. Alle woningen zijn afhankelijk van de apparatuur in de telefooncentrale(s)

Het adres waar je als eerste woonde stond vlak bij de telefooncentrale KMPN-LGLD waardoor je maximaal 50 Mbit zou moeten kunnen krijgen. Met gebruik van pairbonding (beide aderparen) werd dat dan 100 Mbit.
Je nieuwe adres zit echter op de rand van een ander telefooncentralegebied, namelijk dat van KMPN-C dus daar zit dat op aangesloten.
En die KMPN-C zit bij de Pieter Lastmanstraat. Dat is lopend al 1800 meter. De route van de kabels is nog wat langer en komt in jouw geval uit op circa 2100 meter.
Was je net aan de andere kant van de Vijverlaan blijven wonen, dan was je aangesloten gebleven op centrale KMPN-LGLD.

Ik kan het helaas niet mooier maken dan het is maar hopelijk wel kunnen uitleggen waarom een klein hemelsbreed verschil in afstand toch zoiets kan opleveren.

Overigens zie ik ook geen upgrades gepland staan in de komende maanden. Zoals je zelf al opmerkte maakt het niet uit welke provider je via het DSL netwerk kiest. De enige provider die wel veel snelheid kan leveren, maar dan niet via de DSL lijn, is de kabel/glasvezelprovider in Krimpen.
Bekijk origineel

6 reacties

Reputatie 7
Badge +18
Beste @slowmotion,

Ik heb even gekeken, en het is inderdaad 12 Mbit/s. Het kan zijn dat huis waar je nu woont dat die telefoonlijn in de andere straatkast zit aangesloten. En dat deze veel verder van jou huis staat. Ik heb even op Fourstack gekeken, en er zijn ook geen geplande upgrades gemeld. Dit is echt wel zuur.
Reputatie 7
Badge +8
De technische uitleg:
Als eerste: Geen enkele straatkast in dit deel van Krimpen is verglaasd. Alle woningen zijn afhankelijk van de apparatuur in de telefooncentrale(s)

Het adres waar je als eerste woonde stond vlak bij de telefooncentrale KMPN-LGLD waardoor je maximaal 50 Mbit zou moeten kunnen krijgen. Met gebruik van pairbonding (beide aderparen) werd dat dan 100 Mbit.
Je nieuwe adres zit echter op de rand van een ander telefooncentralegebied, namelijk dat van KMPN-C dus daar zit dat op aangesloten.
En die KMPN-C zit bij de Pieter Lastmanstraat. Dat is lopend al 1800 meter. De route van de kabels is nog wat langer en komt in jouw geval uit op circa 2100 meter.
Was je net aan de andere kant van de Vijverlaan blijven wonen, dan was je aangesloten gebleven op centrale KMPN-LGLD.

Ik kan het helaas niet mooier maken dan het is maar hopelijk wel kunnen uitleggen waarom een klein hemelsbreed verschil in afstand toch zoiets kan opleveren.

Overigens zie ik ook geen upgrades gepland staan in de komende maanden. Zoals je zelf al opmerkte maakt het niet uit welke provider je via het DSL netwerk kiest. De enige provider die wel veel snelheid kan leveren, maar dan niet via de DSL lijn, is de kabel/glasvezelprovider in Krimpen.
Reputatie 6
Badge +6
Je woont in een CIF gebied, en er is glasvezel aanwezig op je nieuwe adres.
Alleen levert KPN daar (nog) geen diensten op.

Kijk maar eens op https://overalglasvezel.nl
Beste @slowmotion,

Ik heb even gekeken, en het is inderdaad 12 Mbit/s. Het kan zijn dat huis waar je nu woont dat die telefoonlijn in de andere straatkast zit aangesloten. En dat deze veel verder van jou huis staat. Ik heb even op Fourstack gekeken, en er zijn ook geen geplande upgrades gemeld. Dit is echt wel zuur.

Beste Dennis,
bedankt voor je reactie! "Zuur" is nog zacht uitgedrukt ........ 🤔
De technische uitleg:

Beste Ward,

Bedankt voor je heldere uitleg. Ik begrijp dat jij er niet meer van kunt maken maar ik heb helaas wel veel meer nodig, gezien mijn toekomstplannen waarbij ik op korte termijn veel meer snelheid nodig zal hebben. Ik zal dus inderdaad de mogelijkheid om via de kabel of glasvezel snelheid te behalen gaan onderzoeken.
Wat kan KPN hierin betekenen? Welke snelheid kan KPN via glasvezel mij aanbieden op mijn adres?

groet
leon
Je woont in een CIF gebied, en er is glasvezel aanwezig op je nieuwe adres.
Alleen levert KPN daar (nog) geen diensten op.

Kijk maar eens op https://overalglasvezel.nl

Thanks! daar ga ik me even in verdiepen .....

greetz
leon

Reageer