Beantwoord

Snelheid van 55 mb in eens naar 42 (ook op fourstack)

  • 27 June 2019
  • 18 reacties
  • 367 keer bekeken

Reputatie 2
Ik heb jaren 55 / 10 gehad en in eens van de een op de andere dag is het 42 / 7.5 geworden.

Het is al geen vette hap in vergelijking met de snelheden die het eigenlijk behoren te zijn naar aanleiding van mijn abbo. Maar wat kan hier de oorzaak van zijn???
icon

Beste antwoord door Wuppie1978 29 July 2019, 23:20

Bekijk origineel

18 reacties

Reputatie 7
Badge +19
Hoi @Wuppie1978, Wat gek dat je ineens een lagere snelheid hebt dan eerder. Dat is niet wenselijk. Waarop baseer je de 50/10? Heb je dit in een bevestiging staan?
Reputatie 2
Hoi @Marina_

Ik neem aan dat je 55/10 bedoelt. Mijn lijn zit op de MDF (centrale), het is dus een gewone vdsl lijn.
Ik zal toegeven dat ik een xs4all klant ben, maar aangezien het netwerk van kpn is en ze bij xs4all geen forum hebben, dacht ga het hier gewoon vragen. Er is een hoop kennis op dit forum.

In de fritzbox is het net zoals in de experiabox gewoon zichtbaar wat de snelheid van de lijn is.
(ook speedtest geen daar uitsluitsel van)
Ik heb deze lijn hier zolang als ik hier woon. zo 'n 2,5 jaar, en al die tijd is het 55/10 geweest.
Nu kom ik niet hoger meer als die 42/7.5.

Dus heb geen echte bevestiging.

Ik hoop allang op een upgrade ipv van deze downgrade.😏
Reputatie 3
Badge +2
Zijn de attainable waardes ook slechter geworden in het modem @Wuppie1978 ? Bij MDF lijnen is er veel last van overspraak, dus als iemand anders op een naburig aderpaar ook een snel abonnement heeft afgesloten kan dat nadelige gevolgen hebben voor jouw snelheid. Dat wordt pas opgelost als vectoring actief gemaakt kan worden. Op de signaal grafiek van je fritzbox kan je ook zien of er misschien ergens een hap uit het frequentiebereik is genomen.
Reputatie 2
Hoi @Arie_Kanarie

Thanks voor je reactie.
Kan jij hier wat uithalen?
Of moet ik een ander kopje hebben?


Reputatie 2
Of deze:

Reputatie 3
Badge +2
Bedankt voor de screenshots @Wuppie1978 , je lijn ziet er prima uit met nog een zeer ruime SNR marge van 17 en 21dB (minimum is 5-6dB). Heb je je modem al eens herstart sinds de lagere snelheid? Ik zou verwachten dat je dan weer gewoon je abonnementssnelheid haalt, want de "attainable" ligt op 70/20. Zo niet, dan zou ik de xs4all helpdesk bellen hierover, want je lijn is dik in orde.
Reputatie 2
@Arie_Kanarie

Heb ik beide al gedaan. Bij Xs4all zeggen ze dat ze er niets aan kunnen doen.
Ze keken op een soort gelijke pagina als fourstack en daar staat nu ook de lagere snelheid.
Die 70 / 20 zag ik ook staan en heb ik ook aangekaart, hij wist niet wat dat betekende 🤔
Het welbekende kastje naar de muur verhaal dus weer.
Reputatie 3
Badge +2
Zo te zien heb je een fritzbox met bonding support, ik zou nog even proberen de lijn in de 2e poort te steken. Anders een helpdesk medewerker te pakken zien te krijgen die snapt wat DLM is en een reset kan geven. Een nachtje de lijn/modem loskoppelen schijnt wat dat betreft ook wel eens te werken.
Reputatie 2
Bonding heb ik momenteel helaas niet op dit adres.
De medewerker zei dat in hun systeem stond dat het mogelijk was. Dus daarom te proberen was, als KPN nog een aderpaar er bij kon lassen.
Om zo toch de verlaging om te kunnen draaien in een vooruitgang. Natuurlijk ben ik daar happig op geweest. Dus die aanvraag loopt momenteel!

Modem nachtje uit zetten ga ik ook proberen!
Reputatie 3
Badge +2
Die extra lijn aanvragen is sowieso handig, maar ik bedoelde specifiek de huidige enkele lijn in de 2e poort van je Fritzbox te stoppen, omdat volgens mij die DLM specifiek per poort is. Als ik mijn 2 lijnen omwissel zijn ze ook een paar dagen van slag en weer op zoek naar de ultieme snelheid namelijk 😉
Reputatie 2
Oh begrijp wat je bedoel. De andere connector van de Y kabel. Die gebruik ik momenteel niet, maar dat kan ik ook eens proberen. Thanks voor de tips!
Reputatie 7
Badge +19
Hoi @Wuppie1978, Ik vind het lastig om te achterhalen waarom je eerder wel 55Mbit/s haalde en nu maar 42Mbit/s. 42Mbit/s is ook de maximale snelheid die je kunt halen op jouw lijn. Omdat je geen klant bij ons bent, kan ik dit ook niet verder uitzoeken. Hopelijk helpen de tips die je gekregen hebt in dit topic. Uiteraard kun je je vragen hier nog stellen als er nog iets onduidelijk is.
Reputatie 2
Hoi @Marina_ ik neem aan dat je die gegevens van fourstack hebt gehaald. Begrijp het dat je niet meer voor me kan doen als dit. Het was voor mij een noodgreep, om te proberen of er toch een oplossing gevonden kon worden.
Reputatie 7
Badge +19
@Wuppie1978, Klopt, ook ik maak gebruik van de gegevens die in Fourstack staan. Ik heb nog wel een collega gemaild die kan zien of er onlangs iets veranderd is aan je verbinding/verbinding vanaf de wijk- en/of- straatkast. Wie weet wat hier nog uit komt. Zodra ik een reactie heb, hoor je van mij!
Reputatie 2
Hierbij nog een update van mijn kant.
Inmiddels heb ik nu een bonding lijn gekregen.
Ze hebben een extra ader paar ingelast in de straat voor mij.

Direct nadat de lijn is omgezet kreeg ik de oude snelheid weer terug op 1 lijn pair!
(wat ze precies doen weet ik niet, maar in de fritzbox zag ik dat er nog een 2de lijn verwacht werd, was voorheen niet zo)
Op het moment dat de aanpassing in de centrale werd gedaan, was ik niet thuis en ook de 2de lijn was nog niet aangesloten op het modem, maar ik kon alles goed volgen via de fritzbox app!
Na thuiskomst direct de Y kabel aangesloten en kreeg ik netjes 2x 55 down en 2x 10 up.

Doordat dus alles is overgezet op bonding, is de lijn weer als voorheen alleen nu 2x zo snel!

(fourstack geeft nu ook bonding aan, alleen nog de oude snelheid per pair 43 mb)

Hier dus weer een blije internet gebruiker!. Die krijgt waar die voor betaald! -> 110 down bij 21,6 up
Reputatie 7
Badge +19
Hoi @Wuppie1978, Bedankt voor je bericht! Wat fijn dat het allemaal goed is gekomen en je een mooie snelheid haalt. 😃 Zie nu ook pas dat je nooit een terugkoppeling hebt gehad. Excuses daarvoor! Mocht je nog vragen hebben, stel ze vooral! 🙂
Reputatie 2
@Marina_

Er schoot me nog wat te binnen vandaag.

Weet jij misschien wat er specifiek aangepast wordt in de centrale als je van 1 naar 2 lijnen gaat?
Dit omdat een vriend van mij een straat verder op het zelfde euvel heeft als ik had. Zoals in mijn voorgaande bericht was dat probleem verholpen nadat de lijn "omgeprikt" werd voor bonding.

Bedoel te zeggen stel voor bonding kom je op een andere kaart of switch of wat dan ook te zitten in de MDF, dan is het gemakkelijker de oorzaak te zoeken. Want dan ligt waarschijnlijk daar het probleem.
Reputatie 7
Badge +19
Hoi @Wuppie1978, Wanneer je over gaat naar Pair Bonding, wordt je zowel in huis als in de centrale omgezet naar twee lijnen. Als je vriend hetzelfde probleem ervaart, kun je hem een bericht laten plaatsen in dit topic en dan wil ik het vanaf hier ook bekijken voor hem.

Reageer