Vraag

Snelheid van de internet verbinding

  • 5 July 2019
  • 13 reacties
  • 287 keer bekeken

Reputatie 2
Badge
Allen,

Sinds kort maak ik gebruik van Internet Thuis op basis van een 200/200 glasvezel verbinding.
Hiervoor maakte ik gebruik van Ziggo 250/25.

Wat me opvalt is dat het laden van web pagina's soms met schokken/schokjes gebeurd.
Net of je de kraan een fractie van een seconde dichtzet en dan weer vol open gaat.
Dit geldt zowel voor webpagina's in NL als van over de grote plassen.

Wat me opvalt is dat de snelheid van de verbinding nogal varieert.
Download schommelt tussen 180 en 205; upload schommelt tussen 200 en 310(!).
De pingtijden zijn wel constant: 5 ms.

Dit is gemeten op momenten dat de verbinding verder niet gebruikt werd.
Er liep enkel een speedtest met een KPN-server in Den Haag of eentje bij Breedband Arnhem.

Als ik de geo-ip locatie van de internet verbinding opvraag zou ik in Numansdorp/Zuid-Holland moeten wonen. In werkelijkheid is dat het rivierengebied noordelijk van Den Bosch.

De Ziggo verbinding is nog niet opgezegd => als ik hier dezelfde testen mee doe loopt het gladjes en constant - altijd 255/25 met een pingtijd van 12 ms.

Bij alle testen is gebruik gemaakt van een bekabelde verbinding op de modem/router van resp. KPN en Ziggo

Iemand die dit herkend en kan verklaren?
Misschien spijkers op laag water - maar ik zie liever een stabiel 205/205 (o.i.d.) dan dit... :-)


MhG - Will

13 reacties

Badge +19
Welke experiabox heb je?
Reputatie 2
Badge
Experiabox 10A
Badge +19
O daar is niet iedereen enthousiast over. Een medewerker gaat hier zeker op reageren. Doorgaans reageren ze binnen 48 uur.
Reputatie 7
Badge +19
Hoi @nogneetmachinaa, Welkom op het forum en welkom bij KPN. Wanneer je last hebt van een happerende verbinding snap ik dat je niet tevreden bent. Zou je jouw Experiabox V10A eens een reset willen geven? Ik ben benieuwd hoe het dan gaat. Hoe je het modem kunt resetten leggen we uit in dit topic op deze pagina.
Reputatie 2
Badge
Dag @Marina_ ,

Ik heb beide resets gedaan - eerst de gewone (met behoud van instellingen) en daarna die met terug naar de fabrieksinstellingen. In beide gevallen geen verbetering.

Nog een aanvulling mijn initiële post (voor de volledigheid):
  • De snelheid is gemeten met speedtest.nl
  • Een download verloopt minder "schokkerig" dan een upload.
Duidelijk zo?


MhG - Will
Reputatie 7
Badge +19
Dat gedeelte is mij duidelijk 🙂 Bedankt voor de toelichting. Jammer dat een reset niet geholpen heeft. Zou je jouw postcode, huisnummer en klantnummer(s) willen toevoegen aan jouw forumprofiel?(deze gegevens zijn alleen inzichtelijk voor KPN Moderators en voor jezelf) Dan ga ik een aantal metingen maken, hopelijk vind ik hierdoor de oorzaak van de trage verbinding.
Reputatie 2
Badge
Bedankt @Marina_ - gedaan.

Ik heb vanavond tussen 19:00 en 21:00 uur nog een paar testen/metingen gedaan. :-)

Als ik TV kijk via via mijn kompjoeter, dan levert dat ongeveer 10 Mbps aan verkeer op.

Als ik dan dezelfde Speedtest doe is de download snelheid ongeveer 190 Mbps.
Wat prima is omdat TV kijken vooral download verkeer is.

Het vreemde is dat de upload snelheid soms in elkaar zakt tot zo een 60-70 Mbps...
Dat lijkt me niet helemaal wat het zijn moet...?

Dat vreemde speelde ook bij de pingtijden - die varieerden van (circa) 15 tot 25 ms tijdens het TV kijken.

Sluit ik het TV kijken af, dan zijn de Speedtest waardes weer dezelfde als die in de openingspost.

Ik hoor graag als ik hierin nog iets voor jullie kan doen.
Reputatie 2
Badge
@Marina_ : zie ook mijn vorige bericht van 3 dagen geleden => nog nieuws? 🙂

MhG - Will
Reputatie 7
Badge +19
Hoi @nogneetmachinaa, helaas niet. Ik vind het lastig om te beoordelen wat ik hierin nog kan betekenen. Aan de hand van een aantal metingen de afgelopen dagen zie ik geen bijzonderheden. De snelheid die je hoort te halen komt gewoon binnen. Begrijp ik goed dat de verbinding alleen zover zakt tijdens het streamen op het internet met bijvoorbeeld iTV online, Netflix of Videoland?
Reputatie 2
Badge
Tis inderdaad een lastig ding @Marina_ - ook al omdat "het" niet constant aanwezig is.
Idem voor het inzakken van de upload snelheid is inderdaad alleen bij het streamen naar iTV online, Videoland en ZiggoGo - maar ook weer niet altijd.
Reputatie 7
Badge +19
Hoi @nogneetmachinaa, Excuses voor mijn late reactie. Ik wou je verhaal met een collega doornemen, ook hij heeft het één en ander bekeken, maar komt tot geen andere suggesties. Het enige wat we kunnen adviseren is de kabel(s) controleren en/of vervangen tussen het modem naar de computer. Misschien ervaar je dan nog een verschil.
Reputatie 7
Badge +19
@nogneetmachinaa, Ik heb niets meer van je gehoord. Hopelijk is het inmiddels opgelost. Anders hoor ik het graag van je.
Reputatie 2
Badge
Is nog steeds hetzelfde - ik heb 5 nieuwe kabels besteld en getest - zelfde resultaat.
Alle 5 de kabels waren maar een meter en type Cat-6E.

De leetste serie speedtesten laten wat rare resultaten zien gemiddeld staat er een upload van 242 Mbps. Alleen, de paarse lijn laat zien dat ie halverwege de test onder de 200 Mbps schiet…

Rara politiepet… ;-)


Reageer