Beantwoord

Snelheid vaste kabel tweede verdieping.

Reputatie 6
Wie wil even met mij sparren?

Experiabox v10 haalt bekabeld aan een korte kabel (1 meter) in de meterkast 67mbit/s

Fourstack roept uiteraard 87mbit/s als maximale snelheid.

Vanuit de meterkast loopt er rechtstreeks 10m kabel naar mijn thuiswerkplek. Hier heb ik een Experia WiFi staan, vervolgens een nieuwe kabel 5 meter doorgelust vanaf de Experia WiFi. Waarbij ik dan op mijn werkplek krap aan 40mbit/s haal via speedtest. Dit is eigenlijk net niet fijn genoeg om vlot te kunnen werken 😕

Ben even de kluts kwijt,...
Hebben jullie tips of tops voor mij?
icon

Beste antwoord door JeroenB22 31 oktober 2018, 08:51

Goedemorgen @Erik_

De monteur is net geweest, deze had mooi van tevoren zijn huiswerk gedaan. Liet me alles zien vanaf de straatkast. Zit er precies 611m vandaan. En volgens grafiekje. Is wat binnenkomt op deze afstand, aan de box 70/72mbit’s haalbaar.

Waarvan ik dus een 69mbit’s binnen krijg. Dit is eigenlijk wel de max bij mij op het adres. Wel complimenten gekregen over de meterkast, alles was netjes en mooi nieuw 😎

Anderzijds zou er een tweede lijntje moeten worden aangesloten. Dan zou ik een verdubbeling kunnen krijgen qua snelheid, Pair-Bonding. Dit is mogelijk, vast niet gratis maar dan zou dat aangevraagd moeten worden. Voor nu eerst wel tevreden. Mocht ik die verdubbeling willen. Laat ik me wel horen als ik me toch nog ga ergeren.
Bekijk origineel

17 reacties

Reputatie 6
Een 10m kabel rechtstreeks van beneden naar boven pakt ook maar een 40mbit/s download.

Tweede meting in deze situatie doet 33mbit/s.
Derde meting gaat weer richting de 44mbit/s.
Hierna weer rond de 30mbit/s
Dit alles in enkele minuten,...

Dat er verlies zou kunnn zijn snap ik, maar de helft is wel een beetje veel van het goeie,...
Reputatie 7
Badge +27
Wait, begrijp ik nou goed dat in die tweede situatie je bekabeld ook maar 30-40 haalt? Want dan is er duidelijk iets niet in de haak. Op Wifi is het mogelijk dat er zoveel wegvalt. Alleen met hoe je beschrijft dat je het allemaal aan elkaar hebt zitten zou ik dit niet verwachten.

Sowieso is er eigenlijk te veel verschil tussen wat Fourstack zegt en wat er binnenkomt direct op de Experia Box. Ik zie dat we een verwachting hebben van 84 op jouw adres met jouw verbindingstype (VVDSL). Meting geeft echter aan haalbaar ongeveer 76 waarvan er op dit moment een ruime 74 binnenkomt op de Experia Box. Beksbeld verbonden met de Experia Box zou je dat dan ook sowieso moeten halen. En met bekabeld aangesloten Experia WIfi's zou ik ook zeker meer verwachten.

Laten we bij de bron beginnen, kun je testen met een andere kabel tussen IS/RA punt en Experia Box? Ik ben benieuwd of we de binnenkomende snelheid meer in lijn kunnen krijgen met onze verwachting.
Reputatie 6
@Erik_

Dit haal ik beneden aan de experiabox,

Dit haal ik boven bedraad,

Edit, zopas ontdekt dat dat via de telewelkomgeving van het werk is haha 😂
Als ik uitlog, en op mijn kpn omgeving zit. haal ik ook boven met 10m kabel een 67mbit/s

DSL kabel mankeert niets aan, die is prima, getest met een andere die ik nog had liggen.

Blijkbaar was ik gisteren niet helemaal helder bezig 😊
Zal zondag even opnieuw proberen, dalijk werken. Dan ook even met de Arris uitgezet.
Reputatie 6
Goedemorgen Erik,

Vanmorgen even op alle mogelijke manieren bedraad gaan testen.
Zowel rechtstreeks met kabel, of via Experia Wifi (of zelfs via een eenvoudig utp verlengblokje) Haal ik boven steeds een snelheid van rond de 69mbit/s.

Rechtstreeks aan de Experia Box blijft ook rond de 69mbit/s qua snelheid. Ook in de woonkamer haal ik bedraad een snelheid van rond de 69mbit/s. Dit is allemaal perfect in orde.

Weet verder niet wat we kunnen doen aan het verschil in snelheid op Fourstack, tussen wat geleverd wordt. En wat ik krijg vanaf de experiabox? Is toch een 10 verschil, wat vind jij?
Reputatie 7
Badge +27
In ieder geval goed dat het verschil tussen boven en beneden verklaard is :D

De postcodecheck geeft inmiddels 90 aan als haalbaar. Dan zit je toch op 20 Mbit langzamer. Hiervoor wil ik graag een monteur laten komen. Die kan kijken of er echt iets aan de hand is dat we kunnen verhelpen. Of dat onze inschatting van de verwachte snelheid niet klopt (gebeurt niet vaak, maar kan wel het geval zijn). Kun je een aantal momenten deze week noemen waarop het uit zou komen? En klopt het 06-nummer eindigend op 69 nog als contactnummer?
Reputatie 6
Yes! Klopt nog steeds!

Heb een ‘klusvakantie’ voor de puntjes op de i, deze week is er wel voldoende ruimte, mag z.s.m. Kan alle dagen/tijden wel. Liefst niet op de avond.

Volgende week wordt lastiger,... Liander komt ook in de meterkast stoeien (krijg voor de 4e maal in 4,5 jaar een nieuwe gas en elektrameter) 🙄
Reputatie 7
Badge +27
Top, dan bij dezen ingepland voor de eerst mogelijke niet-avondplanning en dat is geworden woensdag de 31e tussen 8:00 en 10:00. De monteur komt in dat tijdsblok aan. Je krijgt per mail en sms nog een bevestiging. Laat je weten hoe het afloopt?
Reputatie 6
Ja, kwam al vrij vlot binnen!

Thanks, laat het resultaat zeker wel weten 😊

Trouwens, toen ik vorig jaar bij KPN kwam, was de verwachte snelheid iets van 40mbit/s op fourstack 😂
Reputatie 6
Goedemorgen @Erik_

De monteur is net geweest, deze had mooi van tevoren zijn huiswerk gedaan. Liet me alles zien vanaf de straatkast. Zit er precies 611m vandaan. En volgens grafiekje. Is wat binnenkomt op deze afstand, aan de box 70/72mbit’s haalbaar.

Waarvan ik dus een 69mbit’s binnen krijg. Dit is eigenlijk wel de max bij mij op het adres. Wel complimenten gekregen over de meterkast, alles was netjes en mooi nieuw 😎

Anderzijds zou er een tweede lijntje moeten worden aangesloten. Dan zou ik een verdubbeling kunnen krijgen qua snelheid, Pair-Bonding. Dit is mogelijk, vast niet gratis maar dan zou dat aangevraagd moeten worden. Voor nu eerst wel tevreden. Mocht ik die verdubbeling willen. Laat ik me wel horen als ik me toch nog ga ergeren.
Reputatie 5
Badge +8
waarom de monteur de Pair-Bonding niet in orde heeft gemaakt dat snap ik niet
als je hierdoor sneller kunt
volgens mij is dit gewoon gratis
alleen als je een sneller optie wil betaal je iets meer per maand
Reputatie 6
Lag hem meer aan mij hoor, hij hoefde dat van mij nu niet te regelen.

Weet wat ik nu heb, en een goeie stabiele vaste internet. Dus eerst dit, en van hier uit maar even verder zien. De woning bij mij aan de overkant heeft trouwens wel Pair-Bonding. Volgende to-do is de Experia wifi’s hun eigen kanaal geven 2.4 beneden (ivm sonos en storingen, maar wil de play 1’s ooit bedraad aansluiten) en 5ghz boven.

Wie weet komt dat deze week nog heb twee weken een klusvakantie, anderzijds. Dan hoeven alleen maar de ipad’s en iphone’s en eventueel de laptops op de WiFi te draaien, dit zou dan mooi via beide experia’s kunnn op 5ghz. 🙂 en dan de 2.4 volledig te laten vervallen, want dat blijft een ramp hier.

Zou je beide Experia wifi’s dan ook hetzelfde netwerk kunnen geven, of gaat dat weer niet werken? (Even een knobbel in het brein)

Zit alleen met de kamerthermostaat, Honeywell Lyric t6 die werkt alleen op 2.4ghz.
Reputatie 7
Badge +27
Jammer dat dit de maximale snelheid blijkt te zijn. Dan is de waarde die wij weergeven dus niet correct Ik ga ervan uit dat dit dan ook gecorrigeerd zal gaan worden in de postcodecheck. Wel goed om te lezen dat de boel stabiel is bij je. Dat is uiteindelijk ook net zo belangrijk als de snelheid :)

Wat betreft pair bonding, daar heb ik voor de zekerheid nog even naar gekeken en dat is niet leverbaar bij jou. Het is mogelijk dat er wel een tweede aderpaar in de grond ligt, maar die is niet aangesloten aan de uiteinden. En het aansluiten daarvan doen we voor consumentenaansluitingen niet meer. Pair bonding leveren we alleen bij klanten waarbij dat tweede aderpaar ook aan beide einden aangesloten is. De monteur hoort dit ook te weten.

Ter toevoeging, ook voor meelezers: als er niet ook een order in het systeem staat voor wijzigen naar pair bonding heeft het niet zoveel zin als de monteur fysieke aanpassingen maakt voor pair bonding (y-kabel plaatsen) omdat er dan toch geen signaal is.

Je kunt in de Experia Wifi de beide frequenties een eigen SSID geven, en ook kanalen aanpassen. Zolang je dan beide frequenties op beide Experia Wifi's hetzelfde SSID geeft, zou het moeten blijven werken lijkt me.
Reputatie 6
Ben toevallig nu lekker aan het knoeien hoor 😂

Ga de Sonos volledig bedraden. Kunnen de mobiele apparaten mooi via de Experia wifi’s Blijven lopen.
De Honeywell lyric, heb ik al draadloos aan de praat gekregen nu. Zonder aanpassing kanalen, denk dat hier een aanpassing is geweest ofzo.
Reputatie 7
Badge +27
Klinkt goed, Jeroen!
Reputatie 6
@Erik_ Zojuist even gezien op Fourstack. En zie dat ze de snelheid nu wel netjes aangepast hebben. Komt nu tenminste bij de realiteit in de buurt. Er staat nu qua maximale snelheid 75mbit/s.

Project ligt verder even stil wegens overlijden afzuigkap na net 5 jaar. 1 Sonos moet ik nog bedraden, maar van overgevoelige "Hick-ups" over de wifi in het geluid is nog maar erg weinig sprake. De andere komt nog wel een keer. Mobiele spul draait verder lekker over de experia wifi's met een gemiddelde van rond de 60mbit/s. 🙂 Moet alleen nog even een keer een uurtje zitten om de juiste kanalen weer in te stellen.
Reputatie 7
Badge +27
Ai, jammer van de afzuigkap. Dat zijn geen leuke geintjes. De rest, daarentegen, leest als een goede verbetering 👍🏻
Reputatie 6
Even mijn oude topic oprakelen. Ondanks dat er vier maanden geleden geen Pair-bonding mogelijk was, ben ik er inmiddels al enkele weken wél van voorzien.

Het netwerk in huis is een stuk fijner geworden met een 100mbps abbo, geen gekkigheid, geen onderbrekingen en zo stabiel als maar kan! 😋

Snelheid op de WiFi;

Geen dips of andere gekkigheid, en door heel de woning prima te gebruiken. Echter hebben wij een open trap in de kamer naar boven, zit er aan te denken om daar een WiFi-punt te plaatsen, alleen ben ik er nog niet uit wat daarvoor geschikt is, iets aan het plafond lijkt me het beste, zal ook wel een kabel naar toe moeten, maar dat is met een beetje puzzelen wel te realiseren. Hier bereik ik namelijk in onze tussenwoning overal de WiFi. Kan de Experia-WiFi er ook tussenuit.

En snelheid bedraad;

Al met al erg tevreden! Meer snelheid is hier niet nodig, ook werkt het thuiswerken nu prettiger. Dus had ik toch de extra snelheid wel nodig, zodat de rest thuis ook nog normaal kan blijven werken.

Reageer