snelheid VDSL

• 12 januari 2013
  • 3 reacties
  • 9280 keer bekeken

Ik heb al een VDSL-aansluiting met een H220N modem en sinds enige tijd heb ik een "Instap" InternetPlusBellen abonnement omdat ik met het duurdere "Standaard" abonnement rond dezelfde snelheid bleef hangen. Ik haalde bij lange na de geadverteerde 40 Mbps niet, maar bleef rond de 10 Mbps hangen. Volgens KPN klopte dit vanwege de afstand tot de centrale Amsterdam-Amstelveen, en een pair bonding zou niet mogelijk zijn. Ik vind dat dat niet "klopt", als er technische beperkinen zijn (afstand?) moet zo'n abonnement niet verkocht worden. Met het huidige langzaamste abonnement haal ik wel de daarbij behorende 8 down en 1 up, dus dat klopt wel.

Nu zag ik dat de postcodecheck van het "Premium" abonnement aangeeft dat ik op mijn postcode ook dat abonnement met die hoge snelheden zou kunnen nemen. Maar natuurlijk vraag ik mij af, haal ik dat dan nu wel (al was het maar de helft). Ik ben bij KPN gebleven vanwege het gedoe met veranderen van amailadressen bij overstap naar Ziggo, maar misschien ben ik daar toch beter uit.

Hoe zit het nu? Is er door KPN inmiddels verbetering aangebracht in de verbindingen?

Groet, Dick Adriaanse

3 reacties

Reputatie 3
Badge +1
Beste dahadriaanse,

Om toch duidelijk aan te geven, koper abonnementen hanteren een tot snelheid. Daarbij is:

• Instap 1 tot 8 mbit download
  • Standaard 8.1 tot 40 mbit
  • Premium tot 80 mbit
Stel (dit is een voorbeeld). Kan je volgens de postcode check een snelheid van max 16mbit halen daarmee voldoe je aan 2 pakketten instap en standaard. De 16mbit valt tussen 8.1 en 40 mbit en daarmee is Standaard ook aanwezig.

Om te kijken of het maximale uit je lijn gehaald wordt zou je de volgende gegevens naar mij willen sturen door middel van een privébericht:

• Contractnaam
  • Postcode/ huisnummer
Bij voorbaat dank,

Binne

In het ZTE H220N modem staat:

Modulation type VDSL2

Actual rate (Up/Down) 1595/9719

Attainable rate (Up/Down) 1616/11424

Ik heb nu een Instap abonnement en haal bij metingen vanaf de laptop 8 down en 1 up, met het vorige Standaardabonnement was dat niet erg veel beter. Ik verwacht van Standaard toch een meer acceptabele snelheid, de ondergrens van 8,1 vind ik strikt technisch-theoretisch en geen reden om het te marketen als "Tot 40". Het gaat mij er dus om of ik minimaal ergens in de buurt van 20 á 30 zou kunnen komen met de huidige aansluiting.

Resetten etc. en direct aansluiten met UTP-kabel en aansluitingen nakijken etc. heb ik allemaal al gedaan, het ligt niet aan mijn apparatuur, maar aan de KPN infrastructuur of iets in de centrale.

Kunt u dat a.u.b. voor mij uitzoeken of laten uitzoeken? Dan kan ik mijn abonnement weer verhogen.

Met vriendelijke groet,

Dick Adriaanse

Attainable Rate (Up/Down)1616/11424 kbps

Reputatie 3
Badge +1
Ik heb je verbinding nagekeken en begrijp waar om je nu instap hebt. Je aansluiting zit inderdaad al op een VDSL aansluiting.

VDSL heeft op korte afstand een hogere snelheid dan ADSL2+. De grens waar ADSL2+ sneller is dan VDSL ligt rond de 2.5 km. Pak ik jou verbinding erbij dan zit je aansluiting op ongeveer 2.3km van de centrale (let op: dit is een schatting).

Daarnaast op de lijn zit een beheer systeem die de kwaliteit van de lijn waarborgt. Deze stuurt op dit moment behoorlijk wat "repareer" pakketjes naast je huidige signaal mee zodat de data die aankomt volledig.

Kortom , technisch gezien haal je op dit moment het maximale uit de lijn en zal het pas beter worden wanneer bijvoorbeeld glasvezel beschikbaar is.

Reageer