Beantwoord

snelheid wifi

• 28 januari 2013
  • 8 reacties
  • 9422 keer bekeken

Mijn wifi internet thuis valt soms even weg en kan soms erg traag zijn.

Ik ben dit een beetje gaan onderzoeken en ik vermoed dat mijn zoon veel (zware bestanden, veel TV programma's) download. Nu zou dat met hardwired verbinding niet veel mogen uitmaken (ik heb standaard glasvezelpakket dus 100mb) maar ben er achter gekomen dat hij steeds wifi verbinding gebruikt. Hij wil niet luisteren of vergeet het steeds uit te zetten dus wil zijn wifi adapter blokkeren via zijn MAC adres. Weet niet hoe dit moet want het modem kan alleen MAC adressen toelaten, wat ik zoek is een methode die MAC eruit filtert en blokkeert. Anders moet ik iedere keer als er vrienden komen die van wifi gebruik willen maken de firewall uitzetten. Lijkt me niet handig.

Dus mijn vraag is hoe kan ik MAC adressen blokkeren op V8 modem?

Overigens ben ik van mening dat een modem met een wifirouter nooit goed kan zijn, de combinatie is gewoon niet goed te krijgen. Beter is het om een goede router er op aan te sluiten en hier de DHCP van uit te zetten. Op het modem vervolgens wifi uitzetten.

icon

Beste antwoord door donnie_brasco 30 januari 2013, 14:08

Om het even over een andere boeg te gooien:  je geeft aan dat je zoon veel download? Doet hij dat via torrents? In dat geval is het raadzaam te controleren of er in het programma wel een limiet staat op het gebruik van je uploadsnelheid. Meestal staat het standaard op het getal "0", waardoor hij automatisch de volledige bandbreedte gebruikt en internetten zeer langzaam gaat, soms zelfs praktisch onmogelijk.

Wellicht door het simpel instellen van een max upload, hoef je al het andere niet eens te proberen.

Bekijk origineel

8 reacties

Reputatie 7
Badge +8
kijk even hoe hoog je beveiliging staat en of je hardware deze protocollen (correct) ondersteund, met name EAS encryptie wil nog wel eens problemen geven met een DHCP release. hier thuis heb ik ook problemen elke 2 uur, nu staat het op TKIP en werkt alles probleemloos.

MAC kun je filteren draadloos via Wlan>> Access Control en bedraad via de firewall settings. 

bandbreedte beheren voor lan werkt niet, maar je kan wel alle wifi verbindingen op 11mbit zetten.

Reputatie 4
Badge
Om het even over een andere boeg te gooien:  je geeft aan dat je zoon veel download? Doet hij dat via torrents? In dat geval is het raadzaam te controleren of er in het programma wel een limiet staat op het gebruik van je uploadsnelheid. Meestal staat het standaard op het getal "0", waardoor hij automatisch de volledige bandbreedte gebruikt en internetten zeer langzaam gaat, soms zelfs praktisch onmogelijk.

Wellicht door het simpel instellen van een max upload, hoef je al het andere niet eens te proberen.

Als het om torrents gaat helpt het een hoop om het aantal connecties te limiteren in de torrentclient. Zijn wifiverbinding blokkeren zorgt ongetwijfeld voor oorlog thuis ;-)

Een losse router met uitgebreide QoS instellingen zou ook helpen, waarbij het per ip/macadres mogelijk is om een limiet in te stellen op up/download.

Dit heb ik nu er instaan, het MAC adres is van zijn WIFI card, niet die van de hardwired card.

Overigens heb ik op de KPN V8 een Sitecom X4 router gezet die de wifi verzorgd, dus die op de V8 uitgezet. Helaas lukt dit niet want hij kan er nog steed mee internetten. Ik vraag me dus ook af of ik moet blokkeren op de V8 of op de Sitecom modem. Volgens mij op het apparaat die de DHCP service doet, toch? De encryptie staat idd op WPA2(EAS) maar begrijp niet wat dit ermee te maken heeft?

IIG bedankt voor je reactie.

PS. Ik heb beveiliging van de router van AES naar TKIP gezet. De smartphones blijven werken maar mijn laptops krijg ik niet meer verbonden, ook niet als ik ze op nieuw instel op TKIP beveiliging. Dus maar weer terug gezet naar AES

Bedankt voor je reactie.

Ja, die gebruikt bijna uitsluiten torrents. Ik krijg op zijn ip adres ook enorm veel UDP Floods en Sync floods maar ik weet niet of dat daar mee te maken heeft.

Op zijn laptop heb ik niets ingestel, kan er niet opkomen dus ook geen limiet op uploadsnelheid. Ik zal eens kijken of ik het met hem kan aanpassen.

PS. Ik ken torrents niet maar begrijp dat het een peer network is dus er wordt op zijn laptop ook bestanden gezet waan andere gebuikers van kunnen downloaden, dus vanaf zijn laptop gezien uploaden.

Bedankt voor je reactie,

Ik wil zijn wifi verbinding blokkeren maar zijn netwerkkaart, dus voor wired verbinding, niet. Volgens mij is de bandbreedte daar voldoende en heb ik geen last van dips in het wifi netwerk.

Ik kan niet op zijn laptop, als ik het vraag dan krijg ik die oorlog dus wil het in het netwerk beperken.

Ik heb de wifi op de V8 KPN modem uitegste en een Sitecom x4 router aangesloten die het wifinetwerk verzorgd. Ik geloof niet in een combinatie modem/wifirouter.

Ik heb even snel gekeken maar ik kan op die Sitecom geen limiet per ip/macadres een up/download limiet opgeven. Ik weet niet precies wat een QoS instelling is. IIG bedankt

QoS = Quality of Service, wat er voor zorgt dat bepaalde diensten (in dit geval torrents) geen ander verkeer verstoren. Als ik de goede handleiding van je router heb gevonden zou het mogelijk moeten zijn om de prioriteit van torrents lager te zetten (zie pagina 53). Het is in dit geval wel erg handig als je zoon mee zou werken zodat je weet welke poorten gebruikt worden :-)

Om je eerdere vraag met het screenshot te beantwoorden; volgens mij blokkeer je nu het macadres alleen op de wifi van de V8. Uit je laatste bericht begrijp ik dat je nu wifi hebt uitgezet op de V8 en op de Sitecom ingeschakeld hebt, daarmee vervalt het (draadloze) filter van de V8. Je zou dit dus op de Sitecom moeten instellen (vermoed dat dit pagina 36 is, ACL).

Ik ken de Sitecom zelf niet, dus ik weet niet of dit allemaal klopt. Ik hoop dat ik je in de goede richting help en niet nog meer vragen oproep.

Baardmans - bedankt voor je reactie.

Ik had NAT uitstaan waardoor QoS niet kon zien. Ik zal ermee aan de slag gaan hoewel ik nog even moet uitvogelen hoe precies. Ik zie dat je poorten kan invullen die aan een bepaalde regel wordt gehangen. Op mijn modem zie ik wel steeds dezelfde poorten terug komen bij het IP adres van mijn zoon. Deze poort genereert dus heel veel UDP floods.

Stom van mij dat ik het MAC adres op de modem blokkeer terwijl ik de wifi functie daar heb uitgezet. Ik moet dat natuurlijk op de sitecom router doen. Helaas kan ik daar niet blokkeren maar allen mac adressen toelaten. Werkt niet handig als er bezoek komt die even op internet moeten.

Bedankt voor link naar handleiding. Dit is idd de router die ik heb.

Reageer