Snelheidsverhoging Glasvezel internet

• 22 januari 2016
  • 30 reacties
  • 2360 keer bekeken

Reputatie 3
Ik vroeg mij af wat de roadmap is voor de snelheidsverhoging. Het is alweer 4 jaar geleden dat KPN iets aan de snelheidsverhoging voor glasvezel heeft gedaan. Tesamen met de pakketnaam wijziging. (http://tweakers.net/nieuws/79191/kpn-verhoogt-snelheden-glasvezelpakketten.html)

Nu betaal ik nog €7,50 extra voor de 100Mb. Ik denk dat het wel eens tijd gaat worden om dit weer te herzien. Dit hoort gewoon de standaard snelheid te zijn, minimaal....

Dus KPN. Wanneer kunnen we een snelheidsverhoging op glasvezel verwachten. 

30 reacties

Reputatie 7
Badge +30
Hoi,

Het lijkt er op dat KPN eerst veel in DSL investeert. Ik denk dat daarna glasvezel weer aan de beurt is

Robin
Reputatie 7
Ik ben het met je eens dat 100Mbps de standaard zou moeten zijn, niet alleen voor de glasvezel abonnee, maar voor alle abonnees, dus ook voor koper abonnees. Helaas zal dat nog wel even toekomstmuziek blijven.

De kosten voor de abonnementen op glas en koper zijn gelijk getrokken en ik vind het niet meer dan logisch dat je meer moet betalen voor een 100/100Mbps aansluiting t.o.v. de overeenkomstige 60/6Mbps aansluiting op koper. €7,50 is mijns inziens wel buiten proportioneel, maar €2,50 zou ik wel acceptabel vinden. En dan ook niet weer €10,- extra voor een 500/500Mbps maar bijvoorbeeld €5,-.

Reputatie 7
Badge +13
ik ben van mening dat kpn niet moet gaan inverseren aan de ouderwetse koper verbindingen

en ook deze verbindingen glasvezel aan moet leggen

zoals hier zelfs in het buitengebied

ik heb hier 500/500 waar vroeger (2 jaar terug) nog geen 2 te halen was met koper

en moet zeggen dat in de toekomst internet meer bandbreedte nodig heeft

met 4k / 8k stremen enz.

wel iedereen 4g aan bieden waarom dan niet iedereen glasvezel

is in verhouding goedkoper als koper draden vervangen

Reputatie 7
Ik hoop dat je begrijpt wat het voorgaande bericht inhoudt.

• Enorme vertraging in de verbetering van de Internet snelheid voor koper abonnees.
  • Enorme stijging in de kosten van het fysieke netwerk en dus een significante stijging van de abonnementstarieven.
Nee, laat KPN alsjebieft investeren in het hergebruik van die bestaande koperen verbindingen en laten we hopen dat het moment steeds dichterbij komt dat er inderdaad minimaal 100Mbps door zo'n koperdraadje gepompt kan worden.

Reputatie 7
Badge +13
ik snap nog niet dat dit z'n probleem is

vroeger had ook iedereen telefoon ptt

toen hadden ze nog niet zulke techniek wat ze nu hebben en moest de man aan de schop

om sleuven te graven

over een bestaand koper draadje kan ik snappen

maar deze zijn al zo verouderd en dat ze ook comlete wijk kasten moeten gaan ombouwen

lijkt mij gelijk over op glas een betere inverstering

en vooral voor de toekomst

Reputatie 7
De techniek om leidingen te leggen is inderdaad sterk verbeterd maar daarmee is deze nog niet echt goedkoper geworden.

Daarbij komt dat een glasvezel per strekkende meter beduidend duurder is dan een koperdraad en er zijn nogal wat strekkende meters nodig om de glasvezel tot in de meterkast te krijgen.

Nee, dan is het verglazen van de verbindingen met de "wijkkasten" en stuk efficiënter immers dat betreft maar "enkele" glasvezels i.p.v. glasvezels naar elke woning. Dat is dus precies wat er nu gebeurt en waarom soms dus hele wijkkasten omgebouwd worden.

100Mbps over dat laatste stukje van koper tussen wijkkast en woning moet mogelijk zijn, mits er voldoende wijkkasten zijn zodat de afstand tussen wijkkast en woning altijd klein kan zijn.

De hoeveelheid te vervangen infrastructuur is veeeel minder.

De bureaucratie (overheid) zal veel minder vertragend zijn (geen vergunningen nodig voor het blazen van glas naar de woningen).

De benodigde tijd om dat te realiseren zou daarmee ook korter moeten zijn en dat is voor vele consumenten veeeeel belangrijker dan in één keer de sprong naar supersnel Internet zoals jij en ik dat hebben. "De consument" heeft (denk ik) liever morgen 50Mbps dan over twee jaar 500Mbps.

martva schreef op 22 jan '16 om 16:21u
Ik vroeg mij af wat de roadmap is voor de snelheidsverhoging. Het is alweer 4 jaar geleden dat KPN iets aan de snelheidsverhoging voor glasvezel heeft gedaan. Tesamen met de pakketnaam wijziging. (http://tweakers.net/nieuws/79191/kpn-verhoogt-snel​heden-glasvezelpakketten.html)

Nu betaal ik nog €7,50 extra voor de 100Mb. Ik denk dat het wel eens tijd gaat worden om dit weer te herzien. Dit hoort gewoon de standaard snelheid te zijn, minimaal....

helemaal mee eens
Reputatie 3
wjb schreef op 23 jan '16 om 12:26u
De techniek om leidingen te leggen is inderdaad sterk verbeterd maar daarmee is deze nog niet echt goedkoper geworden. 

In 2010 is er bij mij in de wijk glasvezel gelegd. De techniek inderdaad sterk verbeterd....

peter-keetfm schreef op 23 jan '16 om 12:02utoen hadden ze nog niet zulke techniek wat ze nu hebben en moest de man aan de schop

om sleuven te graven

In plaats van 1 mannetje hadden ze er drie achter elkaar lopen. Elk stond een spade dieper dan zijn voorganger.

Het enige wat verbeterd is, is de techniek richting huis. Hier werd met een soort lange holle grondboor een gat naar de gevel geboord.

Laat ze inderdaad dan de prijzen verlagen.

Reputatie 7
Badge +13
dat noemen ze een mol en dat is geen boor

dat is een soort hamer een buis waar een gewicht doormiddel van een compressor slagen maakt

maar de techniek om kabels te leggen door de stoep gaat met een machiene dat er maar een rij stoeptegels uit moet

een soort rupsband zegmaar

in het buitengebied hier leggen ze de glasvezelkabels door het drukriool

de techniek is sterk verbeterd dus

Ik vroeg mij af wat de roadmap is voor de snelheidsverhoging. Het is alweer 4 jaar geleden dat KPN iets aan de snelheidsverhoging voor glasvezel heeft gedaan. Tesamen met de pakketnaam wijziging. (http://tweakers.net/nieuws/79191/kpn-verhoogt-snel​heden-glasvezelpakketten.html)

zou wel leuk zijn

Reputatie 7
Badge +13
vaak kun je de glasvezel pakketten 3 maanden gratis krijgen

dit geld helaas niet voor het 500/500 pakket

deze mogen ze van mij ook wel iets goedkoper maken

17,50 is best wel veel vind ik

via mijn kpn kun je vaak 100/100 of 100/10 voor 3 maanden gratis krijgen

het is maar een tip

Reputatie 1
Badge
En wat dacht je van eigen iniatief van consumenten en corporaties die zelf glasvezel aanleggen tot aan de woning of bedrijfspand en dan kan KPN het niet meer beheren omdat het allemaal uitbesteed wordt.

of gaat KPN al die bedrijven opkopen om als nog het beheer in handen te krijgen ?

lijkt me ook een dure investering om alles maar over te nemen wat er al ligt om het in beheer te krijgen.

maar door de eigen iniatief zijn bedrijven aan het experimenteren met 1 Gbits en zelfs met 10 Gbits (1000 Mbits en zelfs 10000 Mbits) waar blijft KPN ?

ik denk dat KPN beter in glasvezel kan investeren dan in de kopere netwerken omdat iedereen elke pakket wil kunnen afnemen en niet o we moeten wachten dat KPN zijn kopere netwerk weer eens upgrade en met glasvezel is het niet meer nodig en kan meteen elke gewenste pakket afnemen wat ook voor dfe toekomst bestendig is denk aan 4K en 8K streamen etc etc.

en de eigen iniatieven investeren in glasvezel en niet in koper omdat ze vinden dat het altijd langzamer is (niet is sneller dan het licht) dus investeer dus in licht en niet in oude technieken die al 20 jaar geleden al achter haald is.

ook ik wil graag een snelheids verhoging en nieuwe pakketten (nieuwe abonnementen) zien die een consument kan bestellen.

glasvezel haal de snelheid wel en koper niet als je de snelheid niet haalt dan kan iedereen een goedkopere abonnement krijgen of het contract ontbinden (zie ook speedtesten onder de loep genomen) en dat gaat problemen opleveren als ze nog in koper investeren tenzij er glasvezel tot in de meterkast ligt en dan wordt het echt een dure aangelegenheid.

ik snap jou punt wel maar je moet niet vergeten dat regels en wetten ook met de tijd mee veranderen en als je die niet kent dan is er nog veel te leren.

Reputatie 4
Badge +2
gebruiker777 schreef op 27 mar '16 om 17:13u
En wat dacht je van eigen iniatief van consumenten en corporaties die zelf glasvezel aanleggen tot aan de woning of bedrijfspand en dan kan KPN het niet meer beheren omdat het allemaal uitbesteed wordt.

of gaat KPN al die bedrijven opkopen om als nog het beheer in handen te krijgen ?

lijkt me ook een dure investering om alles maar over te nemen wat er al ligt om het in beheer te krijgen.

Beste Piet,

Deze week nog een Ziggo verkoper aan de deur gehad die mij probeerde te vertellen dat ze toch echt goedkoper waren. We kunnen hier wel discussies houden over een verbetering op glasvezel, maar even een aantal dingen op een rijtje:

- Er zijn mensen die met koper nog niet eens 4Mbit halen. Daarnaast zitten ze in een gebied waar voorlopig geen vezel komt, en waar 4G mischien het enige alternatief is.

- Ziggo probeert actief alle mensen met Koper om te kletsen naar Coax (als je het over oude technologie hebt).

Ik denk dat KPN prioriteiten stelt. Meeste mensen met glasvezel kunnen al door tot 500Mbit... Ik doe dat zelf niet, aangezien ik voldoende heb aan 100M. Ik draai 2 TV's met HD-tv + pakweg 5 computers + 5 smartfones plus nog een hele hoop andere prut. Bandbreedte is mijn probleem niet.

Doorschieten naar 1Gb heeft ook nadelen, omdat de hele infrastructuur dan geupgrade moet worden, want onder ons gezegd en gezwegen, als ik betaal voor 1Gb, dan wil ik die ook hebben... (en ook in praktijk)...

Ook de gekozen prijs is waarschijnlijk meer bedoeld om mensen te remmen in hun enthousiasme om maar meer en meer te willen. Het gaat er maar om, dat de verbinding concurrerend is en.. (op bepaalde randverschijnselen na) is KPN dat wel degelijk.

Reputatie 7
Badge +11
Ik vroeg mij af wat de roadmap is voor de snelheidsverhoging. Het is alweer 4 jaar geleden dat KPN iets aan de snelheidsverhoging voor glasvezel heeft gedaan. Tesamen met de pakketnaam wijziging. (http://tweakers.net/nieuws/79191/kpn-verhoogt-snelheden-glasvezelpakketten.html)

Snelheidsverhoging of prijsverlaging voor 100/100...mij om het eender. De meerprijzen die nu gehanteerd worden voor 100/100 en 500/500 zijn niet marktconform. Nog ff en dan kan ik opzeggen. Genoeg aanbieders hier op het glasnetwerk...of het moet zijn dat KPN over de brug komt.

Helemaal eens:

Kpn alles in 1 standaard: 60/6 (asymetrisch voor glas is echt niet van deze tijd, symetrische snelheden zijn juist het grootste voordeel van glasvezel). 7,5 euro meer voor 100/100 staat niet meer in verhouding tot de grootste concurrent.

De belangrijkste concurent Ziggo complete :150/15

Badge
Hier een website waarbij horizontaal boren wordt uitgelegd: http://www.tuinautomatisering.nl/raketteren.html

Techniek bestaat al sinds de jaren 80, zo nieuw is het dus niet. 

VDSL is goedkoper omdat de hoeveelheid te graven meters aanzienlijk minder is. Niets meer, niets minder.

Minder graven betekend: 

- Minder materiaal

- Minder legeskosten

- Minder personeel

- Minder omgevingsfactoren (boombeschermingen, persingen, frezen, gestuurd boren etc.)

- Minder organisatie (hoewel het veel efficiënter kan als de bureaucratische KPN zich niet ermee bemoeide)

- Veel beter planbaar (je hoeft niet bij de bewoners over de vloer)

Reggefiber heeft laten zien hoe het ook kan. KPN eigen glasvezelprojecten (Glasnet Enschede bijv.) zijn faliekant mislukt. 

Voor de mensen die zich afvragen waarom het westen nog niet "verglaasd" is? Probeer jij eens in je eigen flat van 10 hoog, 10 bewoners op hetzelfde moment thuis te krijgen. Succes. 

Reputatie 7
Badge +30

vr6only schreef op 18 mei '16 om 14:56u

Hier een website waarbij horizontaal boren wordt uitgelegd: http://www.tuinautomatisering.nl/raketteren.html

Techniek bestaat al sinds de jaren 80, zo nieuw is het dus niet. 

VDSL is goedkoper omdat de hoeveelheid te graven meters aanzienlijk minder is. Niets meer, niets minder.

Minder graven betekend: 

- Minder materiaal

- Minder legeskosten

- Minder personeel

- Minder omgevingsfactoren (boombeschermingen, persingen, frezen, gestuurd boren etc.)

- Minder organisatie (hoewel het veel efficiënter kan als de bureaucratische KPN zich niet ermee bemoeide)

- Veel beter planbaar (je hoeft niet bij de bewoners over de vloer)

Reggefiber heeft laten zien hoe het ook kan. KPN eigen glasvezelprojecten (Glasnet Enschede bijv.) zijn faliekant mislukt. 

Voor de mensen die zich afvragen waarom het westen nog niet "verglaasd" is? Probeer jij eens in je eigen flat van 10 hoog, 10 bewoners op hetzelfde moment thuis te krijgen. Succes. 

Hierbij komt ook nog dat KPN hun kasten kan vervangen zonder gedoe. Nieuwe PoP's hebben vergunningen e.d. nodig en is meer werk dan een straatkast ombouwen

Reputatie 2

De 100/100 prijzen zijn gewoon conform de prijzen zoals concurrenten deze hanteren. Als je ziet dat je bij KPN € 50,00 voor het Alles-in-1 Instap 100/100 betaald en bij jaarlijks verlengen steeds opnieuw een korting kunt verkrijgen (terwijl dit bij anderen lang niet meer het geval is). Vind ik persoonlijk dat het zo slecht nog niet is. Bij Ziggo betaal je voor 150/15 al op bijna € 10,00 per maand meer. Enigste die nu dan goedkoop is, is Vodafone maar of je daar blij mee moet zijn .............

Reputatie 7
GerritS1976 schreef op 18 mei '16 om 22:36u
...en bij jaarlijks verlengen steeds opnieuw een korting kunt verkrijgen (terwijl dit bij anderen lang niet meer het geval is)...

Ook bij KPN krijg je bij verlengen geen korting meer.

Reputatie 4
Badge +2
Ik snap de frustratie, maar ik ben daar zelf neutraler in. Ik zie op dit moment (op glasvezel), niet veel providers die en goedkoper en even compleet zijn. Ik controleer dit ieder jaar en ben tot nu toe tot de conclusie gekomen dat het wel meevalt. In ieder geval heen reden om mijn hele (werkende) infrastructuur om te gooien.
Maar misschien hoor ik tot de gelukkigen die wel tevreden zijn over de KPN service. De beperkte (15) Mb Upload bij Ziggo is voor mij reden om dat gewoon niet te doen.

Groetjes,
Menno
Reputatie 2
wjb schreef op 19 mei '16 om 00:27u
GerritS1976 schreef op 18 mei '16 om 22:36u ...en bij jaarlijks verlengen steeds opnieuw een korting kunt verkrijgen (terwijl dit bij anderen lang niet meer het geval is)...

Ook bij KPN krijg je bij verlengen geen korting meer.

Sinds wanneer verlengen ze niet meer met korting? Gisteren heeft iemand namelijk gewoon gebeld met KPN en een verlenging gedaan met 6 maanden € 47,50 korting. Zou dan een verandering geweest moeten zijn die binnen 10 uur is doorgevoerd.

MennovanEck97 schreef op 19 mei '16 om 11:08uIk snap de frustratie, maar ik ben daar zelf neutraler in. Ik zie op dit moment (op glasvezel), niet veel providers die en goedkoper en even compleet zijn. Ik controleer dit ieder jaar en ben tot nu toe tot de conclusie gekomen dat het wel meevalt. In ieder geval heen reden om mijn hele (werkende) infrastructuur om te gooien.
Maar misschien hoor ik tot de gelukkigen die wel tevreden zijn over de KPN service. De beperkte (15) Mb Upload bij Ziggo is voor mij reden om dat gewoon niet te doen.

Groetjes,
Menno
De pakket specificaties lopen niet veel uiteen met andere aanbieders op glas, de prijzen zelf verschillen ook niet enorm veel. Vodafone 100/100 € 41,00 (1e jaar) vs KPN 100/100 € 48,13 uitgaande van de goedkoopste pakketten. Voda 500/500 € 51,00 vs KPN 500/500 € 61,88. Als je dan vervolgens KPN Compleet hebt dan bespaar je ook nog eens gemiddeld € 20,50 per maand uitgaande van HBO en de € 5,00 korting op mobiel.

Maar inderdaad, wijzigen van je infra zou je dan eigenlijk ook eens moeten meenemen en dan zul je zien dat het prijsverschil, de snelheid etc. eigenlijk niet opwegen tegen het geen je misschien zou kunnen besparen ;)

Ziggo Complete moet je wel vergelijken met Kpn Alles in 1 Standaard, kost 60 euro per maand voor 60/6

GerritS1976 schreef op 18 mei '16 om 22:36u
martva schreef op 22 jan '16 om 16:21uIk vroeg mij af wat de roadmap is voor de snelheidsverhoging. Het is alweer 4 jaar geleden dat KPN iets aan de snelheidsverhoging voor glasvezel heeft gedaan. Tesamen met de pakketnaam wijziging. (http://tweakers.net/nieuws/79191/kpn-verhoogt-snelheden-glasvezelpakketten.html)

De 100/100 prijzen zijn gewoon conform de prijzen zoals concurrenten deze hanteren. Als je ziet dat je bij KPN € 50,00 voor het Alles-in-1 Instap 100/100 betaald en bij jaarlijks verlengen steeds opnieuw een korting kunt verkrijgen (terwijl dit bij anderen lang niet meer het geval is). Vind ik persoonlijk dat het zo slecht nog niet is. Bij Ziggo betaal je voor 150/15 al op bijna € 10,00 per maand meer. Enigste die nu dan goedkoop is, is Vodafone maar of je daar blij mee moet zijn .............

Reputatie 2
React schreef op 19 mei '16 om 19:23u
Ziggo Complete moet je wel vergelijken met Kpn Alles in 1 Standaard, kost 60 euro per maand voor 60/6

Ik snap je vergelijking even niet? Als het mensen om de snelheid gaat zijn ze met KPN Alles-in-1 instap met 100Mbit upgrade goedkoper uit dan in jou vergelijking. 

Ziggo Complete inclusief extra ontvanger, eerste jaar incl. korting van 3 maanden: € 58,70

KPN Alles-in-1 eerste jaar incl. korting van 3 maanden + gratis Spotify € 61,25

Verschil € 2,55 per maand € 30,60 eerste jaar.

MennovanEck97 schreef op 19 mei '16 om 11:08u
Ik snap de frustratie, maar ik ben daar zelf neutraler in. Ik zie op dit moment (op glasvezel), niet veel providers die en goedkoper en even compleet zijn. Ik controleer dit ieder jaar en ben tot nu toe tot de conclusie gekomen dat het wel meevalt. In ieder geval heen reden om mijn hele (werkende) infrastructuur om te gooien.

Groetjes,
Menno 
Er zijn geen goedkopere partijen omdat de partijen die er toe doen van KPN zelf zijn of de "lijn" van KPN moeten huren. Het probleem is dat er gewoon te weinig echte conncurentie is, zeker sinds de overname van Reggefiber. Als straks Vodafone en Ziggo samen gaan dan zijn er effectief nog maar twee partijen over. Je ziet nu al dat KPN en Ziggo de prijzen samen verhogen ipv verlagen.

De enige concurrentie komt nu van de partijen met een eigen netwerk zoals Tweak.nl. Die kunnen op sommige plaatsen 1000/1000 leveren + HBO voor 55euro in de maand. Of alleen 1000/1000 internet voor 40 euro!

Reputatie 7
Badge +13
Tweak kan ik hier ook krijgen

maar het glas netwerk is hier van Reggfiber kpn dus

Reageer