Vraag

Sneller internet buitengebied 4g

Op de kpn site:
https://www.kpn.com/faq/17892
wordt aangegeven dat het modem (Huawei S5186) wordt meegeleverd met Sneller internet buitengebied.
Dat is alleen niet zo! Er wordt een Sagemcon CS50001 Fast 4360 Air Kpn modem geleverd.
Nu is dat op zich geen probleem behalve dat er op de Sagemcom geen externe antenne aansluiting zit.
Op de kpn site: https://www.kpn.com/faq/17892 wordt echter expliciet aangegeven met verwijzing via links dat men een externe antenne kan kopen en aansluiten. Omdat de 4g ontvangst hier slecht is heb ik dat dus ook gedaan en is inmiddels gemonteerd op dak.
Nu heb ik inmiddels vele uren met kpn gebeld en heb 3 x het Sagemcom modem mogen ontvangen. Maar krijg het niet voor elkaar om het aangeboden modem (zie site van kpn hierboven) geleverd te krijgen.
Wie kan mij helpen? Ben nu echt radeloos!

Admin: topic naar juiste categorie verplaatst

45 reacties

Reputatie 7
Badge +8
Ik denk niet dat je de Huawei nog kan krijgen. Ik denk ook dat de informatie bij de FAQ nog niet is bijgewerkt. Daarnaast zie ik op die FAQ pagina nergens terug dat je een Huawei S5186 geleverd krijgt. Er staan wel enkele verwijzingen naar huawei maar verder niks te zien.

Reden dat ik denk dat je die Huawei niet krijgt is omdat die alleen 4G ontvangt en doorzet als Wifi. De Sagemcom is bedoeld voor het nieuwe Buitengebied product waarbij je straks een bestaande vaste lijn aansluit (DSL) en een SIM kaart voor het 4G netwerk. Het apparaat combineert de twee netwerken dan zelf tot 1 signaal in jouw woning voor zowel internet, TV, als telefonie. Zowel bedraad als draadloos.
(zie ook: http://www.totaaltv.nl/nieuws/kpn-gaat-vast-met-mobiel-internet-meer-combineren/)

Dat product is nu nog niet overal beschikbaar maar dat gaat wel komen. De router is daar alvast op voorbereid. Overigens is die Sagemcom echt nog nergens te vinden op Internet?
Reputatie 2
wellicht muggenzifterij ☺ maarrrr... bij de FAQ spreekt men over internet buitengebied 4g en niet over sneller internet buitengebied. Dat zijn tegenwoordig 2 aparte pakketten! De 4g variant komt met een modem waar je een buitenantenne op kunt aansluiten, de hybride variant krijgt een modem waarbij dit NIET mogelijk is. Althans, zo heb ik het begrepen.
Als je naar deze kpn site ( https://forum.kpn.com/mobiel-internet-17/4g-internet-voor-het-buitengebied-372430?sort=dateline.desc#comments ) gaat kan je met foto's van kpn en met omschrijving van kpn zien dat je een Huawei modem krijgt " Technische details
Het geleverde 4G modem is een Huawei E5186 4Gplus mobiele internetrouter. Het ondersteunt wifi op zowel 2,4 als 5 Ghz.
De site van kpn geeft toch meer dan duidelijk aan dat men een Huawei modem krijgt met externe antenne aansluiting. Op de foto is ook duidelijk dat er aan de achterzijde van het modem 2 SMA connectors zitten bedoelt om de externe antenne op aan te sluiten (LTE 1xhor. en 1xvert) Hier verwijst de link die op de site staat ook naar de WLANshop die deze connectors dus ook hanteert.
Hoe krijg ik nou het omschreven modem?????
Beste hbiesheuvel zie deze kpn link
https://forum.kpn.com/mobiel-internet-17/4g-internet-voor-het-buitengebied-372430?sort=dateline.desc#comments

Sneller Internet Buitengebied 4G is een mobiel data abonnement via een 4G verbinding voor particulieren en ZZP'ers waar weinig tot geen vast internet leverbaar is.

Omdat gebruik wordt gemaakt van 4G is de beschikbare bandbreedte erg hoog (maar wel afhankelijk van netwerkbereik en hoeveel mensen er tegelijk gebruik van maken). Hierdoor kan men, ook in gebieden waar dit eerst niet kon, normaal gebruik maken van internet.

Wie kan het krijgen?
Om in aanmerking te komen voor Sneller Internet Buitengebied 4G moet je aan de volgende criteria voldoen:

Je woont op een adres met minder dan 12 Mbit bandbreedte
Er is de komende zes maanden geen snelheidsupgrade beschikbaar
Je postcode ligt in een gebied met voldoende capaciteit op het 4G netwerk (postcodecheck)
Reputatie 7
Badge +29
Nee, alle links die je noemt gaan over Sneller Internet Buitengebied 4G (SIB4G) en niet over Sneller Internet Buitengebied (zonder 4G notatie). Dat laatste is namelijk een ander product.
Reputatie 2
precies wat Robin zegt dus...
Ik heb het toch steeds over sneller internet buitengebied 4G (sib4g) dat is wat ik wil en in mijn optiek ook hetgeen ik besteld heb. Begrijp nu dat als je de postcode check doet via de site hierboven genoemd dat je dan als antwoord krijgt "ja u komt in aanmerking" maaaaaarrrrr dan staat er inderdaad alleen sneller internet buitengebied en is de toevoeging 4G weg. Ja je moet er maar op bedacht zijn. Ik was dat dus niet!
Maar goed dat lost mijn probleem niet op. Ik heb in huis nauwelijks 4G bereik dus met de modem van sneller internet buitengebied heb ik ook geen bereik, er moet echt een buitenantenne op dan gaat het wel.
Inmiddels wel een buitenantenne gekocht en gemonteerd.
Hoe kan ik dit oplossen?
Reputatie 2
misschien zelf een Huawei aanschaffen en daar t simkaartje in? Geen idee of dat werkt overigens
Reputatie 7
Badge +29
hbiesheuvel69 schreef:

misschien zelf een Huawei aanschaffen en daar t simkaartje in? Geen idee of dat werkt overigens

Waarschijnlijk wel, maar volgensmij de voorwaarden niet de bedoeling
Maar Robin hoe ga ik dit dan oplossen?
Reputatie 3
Badge +2
Volgens mij is KPN per 1 november gestopt met het aanbieden van de variant met uitsluitend 4G (Huawei modem) en krijgt de beperkte groep die nu onder de nieuwe strenge voorwaarden nog een aanvraag kan doen de hybride variant met Sagemcom modem.

Ik begrijp uit een een ander bericht dat het zelfs mogelijk is dat in de toekomst iedereen de hybride variant krijgt, de huidige gebruikers met Huawei modem zouden dan een nieuwe Sagemcom modem toegestuurd krijgen.

Dat zou ik vanuit KPN gezien ook best begrijpen, want de hybride variant is veel efficienter. In veel gevallen is de aanwezige ADSL snelheid genoeg om in ieder geval een deel van de tijd voor een flink deel van de benodigde bandbreedte te zorgen en met de uitsluitend 4G variant wordt de ADSL bandbreedte meestal niet gebruikt (tenzij voor TV en telefonie). En daarmee wordt de schaarse 4G capaciteit onnodig zwaar belast.

Dat Sagemcom modem lijkt een versie te zijn die speciaal voor KPN wordt gemaakt:
http://support.sagemcom.com/site/nl/broadband-access-9/f-st-4360-air-kpn-1205

Behalve het typenummer is er dus weinig van bekend, maar blijkbaar zit er geen aansluiting op voor een externe antenne.

Dat is zeker niet normaal voor een 4G modem. In een buitengebied zit je vaak ook redelijk ver van een mast, het lijkt me dat juist voor deze doelgroep een externe antenne soms nodig kan zijn. Als KPN deze modems toch speciaal laat maken, dan kunnen ze er ook een aansluiting voor een externe antenne op laten maken.

Als je ondertussen toch met zo'n ding opgescheept zit, dan zit er volgens mij niet veel anders op dan binnen een zo'n gunstig mogelijke plaats voor het modem te zoeken. Meestal zal dat ergens zo hoog mogelijk binnen de woning zijn.

Of je sloopt het ding open en maakt zelf een aansluiting, zoiets als dit:
https://www.youtube.com/watch?v=y2NUHRgUD6U

Je zult dan 2 aansluitingen moeten maken en uitkijken dat je niet de WIFI antennes gebruikt. Die zouden korter moeten zijn dan de 4G antennes.
Reputatie 2
ik heb al Internet Buitengebied 4G, maar volgens de postcodecheck kan ik dat gewoon nog aanvragen, maar de variant met het Sagemcom modem kan ik NIET bestellen. KPN biedt dus nog steeds deze 2 varianten aan voorzover ik kan nagaan.
Reputatie 7
Badge +29
Dit model is inderdaad speciaal voor enkele providers, waaronder KPN.
Reputatie 3
Badge +2
hbiesheuvel69 schreef:

ik heb al Internet Buitengebied 4G, maar volgens de postcodecheck kan ik dat gewoon nog aanvragen, maar de variant met het Sagemcom modem kan ik NIET bestellen.

Ik zie maar 1 postcodecheck, voor de hybride variant:
https://www.kpn.com/thuis/internet-buitengebied.htm

Waar zie jij die andere ?
Ja jrxs4all klopt precies zoals je zegt. Ik moet zeggen dat de hybride variant ook een prima oplossing is.
Is alleen zo jammer van die externe antenne. Maar ik ga hem openmaken en ga zeker die antenne aansluiting zelf in elkaar sleutelen. In huis plaatsen van het modem is voor mij geen werkbare optie, het signaal is erg zwak. bovenop het dak gaat het wel iets beter. Kijken of ik met jouw link iets kan.
In ieder geval wil ik jou en ook de anderen die in dit forum zo behulpzaam zijn, enorm bedanken!! Ik heb gisteren tot laat eens het hele topic hier doorgelezen vanaf het begin zo'n drie jaar geleden 464 berichten. Heb grote bewondering voor wat jullie hier allemaal doen en supporten. Hulde!
Nou zelf een externe antenne aansluiting erop zetten gaat het niet worden. de beide LTE antennes zijn volledig geïntegreerd in het printplaatje. wel is links en rechts boven iets op de plaat gedrukt met s-Ext en met p-Ext waarvan ik denk dat dit met de antenne heeft te maken, maar dat is geen doen om daar iets bij te solderen. het zijn heel dicht bij elkaar 5 miniscule soldeerpuntjes. Maar als iemand dat kan hoor ik het graag.😉
Het devies is dus nu wachten op KPN met misschien binnenkort een hybride modem met wel een externe antenne aansluiting. De buitenantenne die ik reeds had aangeschaft n.a.v. eerdere kpn-site adviezen blijft dus voorlopig eenzaam op het dak uitkijken naar Sinterklaas en de Pieten.
Reputatie 7
Badge +29
Heb je toevallig een foto van de binnenkant + aansluiting?
ja zal ik posten wordt morgen.
Reputatie 3
Badge +2
Rudolph60 schreef:

Het devies is dus nu wachten op KPN met misschien binnenkort een hybride modem met wel een externe antenne aansluiting.

Als het echt niet lukt om een aansluiting voor een externe antenne te fabriceren, dan blijft de optie over om het Sagemcom modem op een zo'n gunstig mogelijke plaats te monteren. Desnoods buiten in een waterdichte behuizing.

4G outdoor modem/routers bestaan ook, dat ziet er ongeveer zo uit:
https://www.google.nl/search?q=4g+lte+outdoor+router&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwjOrZDhwujXAhVHZFAKHePcD5UQ_AUICigB&biw=1920&bih=949

Gebruik iets dergelijks:
https://www.amazon.com/Waterproof-Outdoor-Weatherproof-Enclosure-Cabinet/dp/B0042ZKWBG

Je kunt naar keuze of een ethernet kabel aanvoeren waar ook de voeding in zit (POE injector+splitter) of alleen een voeding en dan WIFI gebruiken.

Die ingebouwde LTE antennes zijn vaak best goed, dus ik verwacht eigenlijk niet dat je veel minder signaal binnenkrijgt dan met een externe antenne plus het kabelverlies wat daar bijhoort.
Reputatie 3
Badge +2
jrxs4all schreef:

Je kunt naar keuze of een ethernet kabel aanvoeren waar ook de voeding in zit (POE injector+splitter) of alleen een voeding en dan WIFI gebruiken.

Als je de hybride functie wil gebruiken moet je natuurlijk het ADSL signaal ook nog toevoeren, dat wordt wel iets moeilijker. Maar misschien werkt het modem ook met 4G alleen, dat kun je makkelijk eerst uitproberen.
Robin hier de afbeeldingen.
Reputatie 3
Badge +2
Alle 4 antennes die op de Telit Chip zijn aangesloten zijn voor 4G.

20/3 P en S zijn voor H en V gepolariseerd 800/1800 Mhz, die moet je gebruiken.

7 P en S zijn voor 2600 MHz, die is meestal niet nodig voor KPN. In het buitengebied al helemaal niet.

Je moet dus 2 aansluitingen gebruiken van P-EXT en 2 van S-EXT die telkens corresponderen met de 20/3 antenne.

Maar ik zie geen WIFI antennes, heeft dit modem geen WIFI ?

Hoe wordt dit modem aangesloten, ADSL in en dan uit naar de WAN van de Experiabox ?
nee geen wifi, dit is alleen lte ontvangst en doorverbinden met de ethernet poorten van de Experia V10
Ontvangst valt me niet tegen, op de box zijn 3 streepjes zichtbaar voor de kwaliteit van de 4g ontvangst, hiervan zijn er twee blauw. Op speedtest.net schiet ik ineens omhoog van zo'n 6.43/7,43 download naar 39,98/45,79 en upload van 0,71 naar 4,67
Na aansluiten van de Sagemcombox moet je wel even de tijd nemen voordat e.e.a. werkt ca. 30 min!
Dit omhoog schieten gebeurd pas na 2 x herstarten van de Experiabox en daaroverheen nog eens de KPN servicetool te laten draaien. Maar dan wordt je wel heel blij!! Denk dat ik verder afzie van de buitenantenne, met deze waarden kan ik goed leven.
Reputatie 3
Badge +2
Rudolph60 schreef:

nee geen wifi, dit is alleen lte ontvangst en doorverbinden met de ethernet poorten van de Experia V10

Maar waar wordt je huidige ADSL aansluiting dan op aangesloten, blijft die zoals het was in de Experiabox of gaat de ADSL aansluiting in de Sagemcom ?
Reputatie 7
Badge +29
jrxs4all schreef:

Rudolph60 schreef:

Maar waar wordt je huidige ADSL aansluiting dan op aangesloten, blijft die zoals het was in de Experiabox of gaat de ADSL aansluiting in de Sagemcom ?

Dit apparaat moet achter/voor de V10 en dan doen die iets samen ofzo (werkt niet icm met andere experiaboxen)

Reageer