Beantwoord

Sneller Internet Buitengebied; dagelijkse reset modem nodig...

  • 23 July 2019
  • 25 reacties
  • 1099 keer bekeken

Reputatie 7
Badge +7
Sinds medio mei jl. Sneller Internet Buitengebied als aanvulling op onze KPN ADSL verbinding gekregen. Erg blij mee want van 10/1 naar 42/10 gegaan. Heeft een maand prima gewerkt maar sinds kort is dagelijks een reset van het Sagemcom modem of de Experiabox V10 nodig.

Je merkt dat die reset nodig is omdat dan in een internet browser de voortgangsbalk voor het laden van een website stokt en pas na 3 seconden verder loopt. Een Ookla Speedtest geeft dan aan dat er geen internet verbinding is of de Speedtest breekt af.

Na een reset van het Sagemcom modem of van de Experiabox werkt alles weer prima. Het is dan niet niet nodig om beiden te resetten; 1 van de 2 is genoeg. Op de verbinding tussen beiden heb ik een continue ping aangezet om te kijken of de verbinding tussen beiden op dat moment wegvalt. Dat is niet zo. De verbinding is er en er is een 4G signaal (2 blauwe LEDs van de 3).

Is dit een bekend fenomeen? Zo niet; wat zou er aan de hand kunnen zijn?

De mast waarop het 4G signaal (2 van de 3 streepjes) van binnenkomt staat in Klarenbeek, hier hemelsbreed 2 km. vandaan.
icon

Beste antwoord door Erik van KPN 29 July 2019, 17:02

Bekijk origineel

25 reacties

Reputatie 7
Badge +30
Hoi Ernst-Jan, welkom terug! Fijn dat je nu Sneller Internet Buitengebied hebt, dat scheelt aardig wat. Dan is het jammer dat je nu wat issues ervaart. Het eerste wat ik wil aangeven is dat je de Experia Box niet elke dag moet herstarten of resetten. Ons systeem houdt je verbinding in de gaten en kan dagelijkse herstarts en resets interpreteren als een instabiele verbinding. Waardoor er dan geautomatiseerd instellingen in je verbindingsprofiel gewijzigd kunnen worden. Dit dient dan om de stabiliteit te vergroten, maar gaat meestal ten koste van de bandbreedte.

Je zegt dat je het merkt op de laptop. Die is via wifi verbonden met de Experia Box? Zo ja, kun je aangeven of je ooit wifi-instellingen hebt aangepast?
Reputatie 7
Badge +7
Dank Erik voor je reactie.

De eerste keer dat ik problemen ervaarde heb ik de Experiabox V10 gereset (niet naar fabrieksinstellingen maar alleen een herstart). Dat loste het probleem op. De keer daarna heb ik eens geprobeerd of een herstart van het Sagemcom modem ook het probleem oploste en dat was zo. Sinds die tijd doe ik dus alleen regelmatig (1 a 2 dagen) een herstart van het Sagemcom modem via het web user interface op 192.168.2.252.

Het lijkt er op dat de Experiabox en het Sagemcom 4G modem elkaar 'kwijtraken' en een herstart van 1 van beiden de verbinding weer tot stand brengt. Op het moment dat ik problemen met internet ervaar (webbrowser stokt en een speedtest (KPN Custom of Ookla) breekt af) lijkt het er op dat de Experiabox denkt dat de Sagemcom er nog is maar die schakelt niet bij of zoiets.

Omdat ik meestal via WiFi werk op iPad en notebook ervaar ik het daar het eerste maar een bedraad aangesloten Windows 10 PC geeft op dat moment ook hetzelfde probleem.

Er is op dat moment wel HTTP verkeer (webbrowser) mogelijk maar elke pagina stokt de eerste 3 seconden. Alsof dus de Experiabox probeert de Sagemcom bij het verkeer te betrekken en dat niet lukt.

Op netwerk niveau valt de verbinding tussen de Experiabox en de Sagemcom niet weg; een ping (om de seconde) heb ik mee laten lopen en er is geen enkel verlies, ping tussen de twee devices is 4 ms. dus prima.

Ook geeft het Sagemcom modem aan dat er gedurende de verbinding geen enkel Ethernet packet error was.

Kortom; er is voldoende 4G signaal, er is een stabiele netwerk verbinding tussen de twee devices en er zijn geen errors. En toch kunnen ze soms niet met elkaar "praten". Wellicht zit er in het multipath TCP wat de devices met elkaar spreken nog een bug of zo. Maar dan zouden meer gebruikers dit probleem moeten hebben.

De eerste maand heb ik geen last gehad. Wellicht heeft de Experiabox of de Sagemcom een storing. Dat kan ik alleen onderzoeken als ik van beide devices een leen- of omruilexemplaar zou kunnen krijgen. Kan dat?

Groet,

Ernst
Reputatie 7
Badge +30
Ah, dat scheelt gelukkig al. Het zou alsnog niet nodig moeten zijn, maar het vaker herstarten van de Sagemcom heeft niet de impact op je verbinding dat vaker herstarten van de Experia Box zou hebben.

Ik ga eerst even iets heel basics aan je vragen: kun je testen met een andere kabel tussen de Experia Box en de Sagemcom?
Reputatie 7
Badge +7
Erik, je raakt met je vraag een detail dat ik vergeten ben toe te lichten. Het Sagemcom modem moet voor de goede ontvangst boven op de 1e verdieping staan, de Experiabox staat beneden want daar zit het ISRA punt. De verbinding heb ik gerealiseerd door nieuwe Devolo powerline adapters. De verbinding is ruim 300 Mbps dus via het lichtnet. Heel stabiele verbinding dus zoals in mijn vorige post gemeld, de Sagemcom meldt geen enkel verloren packet en geen errors. Ping 4 ms.

En ook al zou een dergelijke verbinding een heel korte storing geven dan zou het protocol tussen de twee devices daar wel tegen moeten kunnen, ook over kabel komen immers storingen voor.

Maar powerline is natuurlijk toch niet zo betrouwbaar als een ethernet kabel. Zal eens kijken of ik tijdelijk niet een kabel kan proberen via het trapgat.

Kom er op terug als ik dat geprobeerd heb.
Reputatie 7
Badge +30
Ah, dat is inderdaad goed om te weten, en fijn dat je gaat testen. In de basis zou het prima moeten gaan met powerline. Maar, inderdaad, soms kan het wel microstoring geven. Ik wacht je verdere bericht af 🙂
Reputatie 7
Badge +7
Inmiddels bedraad getest. Verbinding valt nog steeds vaak weg.

Lijkt overigens erg op dit topic:

https://forum.kpn.com/internet-9/wegvallende-verbinding-sneller-internet-buitengebied-452258

Oplossing staat er helaas niet bij... die gebruiker heeft wellicht een nieuw modem gekregen?

Ben er wel achter dat vrijwel altijd de verbinding zich weer hersteld. Na enkele minuten dus weer bijkomend 4G.

Ik denk echt dat het een probleem is in de samenwerking (multipath TCP) tussen Experiabox en Sagemcom modem. Of de 4G verbinding met de zendmast valt af en toe weg. Maar op het moment dat 4G niet bijschakelt branden er 2 van de 3 blauwe signaalsterkte ledjes. Ook geeft de Sagemcom in het webinterface aan dat er verbinding is. Kortom, voldoende sterk 4G en zover ik kan nagaan stabiel.

Erg vervelend. In theorie werkt SIB4G en geeft het me een verviervoudiging van de snelheid maar ook zit ik nu meerdere keren per dag met websites die niet willen laden. De KPN custom speedtest zegt dan dus dat er geen verbinding is. Sagemcom opnieuw starten lost het op. Of enkele minuten wachten. Net als in het hierboven genoemde topic.

Heb nog niet geprobeerd of even de kabel tussen Experiabox en Sagemcom verbreken ook de boel weer herstelt.
Reputatie 7
Badge +30
Ik ga vanaf hier kijken wat ik kan zien, en wat ik kan doen. Voor de volledigheid nog even, naast de 2 signaalstreepjes branden verder ook alle lampjes op het 4G modem én je Experia Box netjes zoals ze horen?

Wat ik wel al zie is dat het mobiel bereik op jouw adres ook niet helemaal ideaal is. We verwachten daar, buitenshuis, alleen bereik op 2G, 3G (900) en 4G (800). 3G (2100) en 4G (1800) niet. En binnenshuis verwachten we eigenlijk alleen 4G (800) bereik. Wat je dan nog zou kunnen overwegen is een buitenantenne.
Reputatie 7
Badge +7
Erik,

Dank voor je bericht. Alle lampjes branden correct en dus 2 van de 3 signaalsterkte LEDs branden, dus voldoende sterk. Heb ook 42/10 down/up als alles werkt.

Ik heb sinds het begin de Konig antenne die KPN ook aanraadt voor het raam op de 1e verdieping staan en die staat precies gericht op de zendmast, afstand is 2 km. Zonder antenne, dus met de twee bijgeleverde staafantennes brandde slechts 1 LEDje en was de verbinding soms niet voldoende voor de genoemde snelheid.

Ook met deze Konig antenne brandt bij regen of hele vochtige lucht 1 LED maar heb dan wel 42/10.

Jammer is dat volgens de info op Fourstack de antennes van de zendmast net niet gericht staan op onze woning. Ik zie dat ook als ik dagelijks langs de mast rijd met de auto :-)

Ik heb deze antenne wel eens buiten op het dak gezet maar dat gaf verder geen verbetering. Vandaar dat hij binnen staat.

ik denk dat signaalsterkte niet het probleem is. Als de verbinding er niet is, dus als 4G niet bijschakelt, branden er gewoon 2 van de 3 signaalsterkte LEDs.

Zou een nieuwe Sagemcom modem proberen een optie zijn?
Reputatie 7
Badge +7
Dat is dus deze antenne:

Antenne
Reputatie 7
Badge +28
Hoi @Ernst-Jan, ik neem het even over van Erik. Het lijkt mij een goed plan om een ander Sagemcom modem te proberen. Ik ben het met je eens dat het onwaarschijnlijk is dat het aan de signaalsterkte ligt.

Een nieuw modem wordt verstuurd naar een servicepunt in de buurt, alle details daarover ontvang je per sms. Vanaf morgenmiddag kun je het modem omruilen. Kun je het oude modem (+stroomadapter, maar zonder overige bekabeling) in een doos verpakken? Dan stuurt het servicepunt die weer retour naar ons. Alleen het Sagemcom modem hoeft retour, de rest kun je gewoon laten staan.

We zijn natuurlijk erg benieuwd of dat het probleem oplost. Laat het vooral weten 🙂
Reputatie 7
Badge +7
Dank. Kan er een dag tussen ontvangst van het nieuwe modem en retourneren van de “oude” zitten? De AC adapter zit nl. weggewerkt achter een kast en dan hoef ik dat niet los te maken...

Als het een paar dagen mag duren dan kan ik door wisselen van het modem ook beter constateren of het echt het modem is.
Reputatie 7
Badge +28
Het is iets minder flexibel dan dat helaas. In het verleden boden we de mogelijkheid zelf de apparatuur terug te sturen maar in de praktijk werd dat vaak niet gedaan. Dat zorgde voor veel onnodige kosten. Als gevolg daarvan doen we alleen nog aan omruilafspraken. Het servicepunt verwacht het oude pakket terug en geeft dan pas het nieuwe pakket af.

Wel een beetje flexibel: Het pakket blijft twee weken liggen op het servicepunt. Je kunt het dus omruilen wanneer je er tijd voor hebt en je hoeft niet morgen direct al alles los te halen.
Reputatie 7
Badge +7
Oh, dat is jammer. Morgen wordt moeilijk om “oude” spul in te pakken en daarna vakantie. Even kijken of omruilen in 2 weken lukt.
Reputatie 7
Badge +28
Dan heb ik misschien wat te snel actie ondernomen. Geen probleem verder, na 2 weken komt het pakket weer retour naar KPN, we kunnen het later nog eens opsturen. Kun je het laten weten als dat nodig is? Ik wens je in ieder geval vast een prettige vakantie 🙂
Reputatie 7
Badge +7
Zo, even terugkoppeling van de resultaten, na een week vakantie en een week met ervaringen met het nieuw ontvangen Sagemcom modem, waarvoor dank.

Op dit moment is de stabiliteit goed. Ik ervaar geen problemen meer.

Op de twee dagen die het duurde voordat we het nieuwe Sagemcom modem ontvingen merkte ik dat de 4G ontvangst thuis, ook op de smartphone, veel slechter was geworden. Op de smartphone eigenlijk geen 4G in huis meer, waar dat voorheen op de 1e verdieping best wel goed was. En op het Sagemcom modem brandde ook nog maar 1 ontvangst LED, voorheen waren dat er altijd 2.

Dat gaf te denken... zijn er andere factoren die meespelen dan een mogelijkerwijs slecht(er) Sagemcom modem? Waarom opeens zo'n slechte 4G ontvangst ook op de smartphone? Is er iets met de zendmast of zo? Kom er dagelijks langs; geen obstakels tussen mast en thuis.

Enfin; nieuwe modem ontvangen en een week geleden aangesloten. In eerste instantie merkte ik geen verbetering. Slechts 1 ontvangst LED en af en toe dezelfde problemen als altijd; 4G dat niet bijkomt en wachttijden in de browser van 3 tot 5 seconden bij het openen van een website.

En een paar dagen geleden was alles opeens weer helemaal ok; 2 ontvangst LEDs en snel openen van websites.

Nerd mode aan...

Nu wil het geval dat ik - behoorlijke technische achtergrond - achterhaald heb hoe je de signaalsterkte en kwaliteit uit het Sagemcom modem kunt uitlezen. En belangrijke parameters daarbij zijn RSRP en SNR (ook de enige waardes die de Sagemcom rapporteert). En die waren dus slecht - ook in eerste instantie met het nieuwe modem - en zijn nu sinds een paar dagen weer als vanouds.

(Zou iedereen bij storingen denk ik erg helpen als het webinterface van de Sagemcom informatie zou geven over de 4G verbinding zoals signaalsterkte.)

Kortom; geen zekerheid dat de verbetering ontstaan is door een nieuw modem. Ik denk zelf dat er de laatste weken "geknutseld" is aan de zendmast (Klarenbeek) o.i.d., de RSRP waarde zoals gerapporteerd door het Sagemcom modem was altijd rond de 37 (-103 dBm), ging twee weken geleden met het oude modem naar 22 (-118 dBm), was na installatie van het nieuwe modem ook rond die waarde maar is nu weer zoals vanouds rond de naar 37. De SNR schommelt tussen -2 en 6 waarbij vooral bij regen de SNR laag is (< 0) en er dan 1 LED tijdelijk brandt. Zodra de SNR > 0 wordt branden er 2 LEDs.

Voor geinteresseerden:

Open Chrome of Firecox Web Developer Tools Console
Ga in de browser naar 192.168.2.252
Toets in de Web Developer Tools Console:

$.xmo.login("kpn", "wachtwoord van modem")

Voor SNR: toets in:

$.xmo.getValuesTree("Device/Cellular/Interfaces/Interface[Alias=\"LTE_MODEM\"]/SNR")

Voor RSRP toets in:

$.xmo.getValuesTree("Device/Cellular/Interfaces/Interface[Alias=\"LTE_MODEM\"]/RSRP")

Nerd mode uit... 😉

Vooralsnog tevreden, maar ben ervan overtuigd dat er een grote kans is dat een andere factor de verbetering gegeven heeft dan een nieuw modem.
Reputatie 7
Badge +7
Nou moe... net weer hetzelfde probleem. Websites laden traag, speedtest werkt niet... gewoon de oude ellende weer terug.

Even ethernet kabel tussen Experiabox en Sagemcom los en weer vast en het werkt weer.

Ik geef het op.
Reputatie 7
Badge +28
Wat irritant dat dit probleem blijft bestaan! De -103dBm is al vrij zwak. Op jouw adres is het bereik niet optimaal, maar de band waar het om gaat (4g 800MHz) zou voldoende bereik moeten hebben:


De fluctuaties kan ik niet verklaren. Ik heb geen werkzaamheden gevonden aan de mast. Wat is op dit moment de signaalsterkte?

Een buitenantenne zou kunnen helpen maar dat is een vrij prijzige optie: Buitengebied. Heb je nu het Sagemcom modem ontvangen met 2 kleine antennes?
Reputatie 7
Badge +7
Joran, dank voor je reactie.

Geen onderhoud aan de zendmast dus, toch is de RSRP zonder enige wijziging aan deze kant een week of twee 10 dBm slechter geweest... merkwaardig. Met dus ook merkbaar slechtere 4G ontvangst op een smartphone in en rondom het huis.

Op dit moment brandt 1 en soms 2 van de 3 ontvangst LED's. Dat komt omdat het (mot)regent; zodra het weer droog is branden er continu 2 LED's.

Het modem rapporteert waarden voor SNR tussen -2 (er brandt dan 1 LED) en 3 (er branden er dan 2).

RSRP wordt gerapporteerd als 36 en die waarde fluctueert niet echt veel.

Ik heb zojuist nog eens goed het datasheet van het in de Sagemcom opgenomen LTE modem bekeken (Telit); en daar waar ik dacht dat de onderwaarde voor RSRP 140 dBm is, is de onderwaarde 120 dBm. Een gerapporteerde waarde van 36 betekent dus 120-36 = -84 dBm. Dat is volgens de tabellen die ik op internet aantref te lezen als "Good". Daar kan ik me in vinden.

Over SNR zegt het datasheet:

---
- Signal to Noise Ratio
-10 – 30
Signal signal-to-noise ratio the last measurement period in dB.
---

Dus klaarblijkelijk kan het interne modem een SNR rapporteren van -10 to 30. Geen idee wat ik me moet voorstellen met negatieve waardes want dat betekent dan volgens mij dat het signaal waarom het gaat zwakker is dan storingen/ruis e.d., een ADSL modem werkt niet echt meer met een SNR lager dan 6, LTE zou tot -10 kunnen? Beats me.

Maar goed, belangrijker is dat met alle genoemde waarden, en of ik nou 1 of 2 blauwe LED's zie een download heb van zeg 30 Mbps over 4G bovenop de 11 Mbps van VDSL. (En upload samen iets van 6 - 8 Mbps). En daar ben ik erg blij mee.

Er staat dus voor het raam een Konig 4G (+7 dBi) antenne, bedoeld voor buiten maar heb die antenne tijdelijk buiten gehad op zelfde hoogte en dat verbeterde niets, dus staat hij binnen voor het raam. Was erg blij met het feit dat het huidige Sagemcom modem externe antenne aansluitingen heeft want met de bijgeleverde antennes was de ontvangst een stuk slechter.

Alleen blijft dus het probleem - en volgens mij heeft dat niet te maken met de 4G verbinding - dat verkeer over deze hybride oplossing soms stokt. 4G schakelt dan niet bij en Speedtest (zowel Ookla als de custom KPN test) doen het dan niet, een website openen hangt de browser voor iets 5 seconden... en vaak herstelt zich dit uit zichzelf na enige tijd. Of de verbinding tussen Sagemcom en Experiabox even verbreken; dan herstelt het zich direct. Of Sagecom herstarten helpt ook. En al die tijd dus 2 blauwe LED's. Ik denk dus dat het niets met de signaalsterkte te maken heeft. Die is op dat moment volgens het Sagemcom modem gewoon goed.

Ik heb op een PC een programma draaien dat elk uur een snelheidstest doet, er zijn wel wat dipjes maar gemiddeld meet dat programma 38 down en 7 up. Maar waarom dan toch iedere keer die (vrijwel altijd tijdelijke) "hangup" optreedt die bij browsen best wel storend is? Op een iPad, op Windows (bedraad), op Ubuntu (Wifi AC)... het heeft dus ook niets met Wifi of OS o.i.d. te maken.

Wordt toch een beetje een "moet er maar mee leren leven verhaal"... en als het nodig is even het Sagemcom modem resetten.
Reputatie 7
Badge +7
Aanvulling; sinds enige tijd eiigenlijk niet echt grote problemen meer. Behoorlijk stabiel. In een maand tijd 1 keer gemerkt dat het 4G niet bijschakelde en toen was een uit-/aanzetten van het modem de enige remedie.

Heb een tool draaien die elk uur een meting doet:


In iets van het midden is te zien dat bijna een dag het 4G modem niet bijschakelt. Afgezien van wat pieken naar beneden is het gemiddelde dus 40 dl en 8 ul. VDSL alleen 11 en 2.
Over SNR zegt het datasheet:

---
- Signal to Noise Ratio
-10 – 30
Signal signal-to-noise ratio the last measurement period in dB.
---

Dus klaarblijkelijk kan het interne modem een SNR rapporteren van -10 to 30. Geen idee wat ik me moet voorstellen met negatieve waardes want dat betekent dan volgens mij dat het signaal waarom het gaat zwakker is dan storingen/ruis e.d., een ADSL modem werkt niet echt meer met een SNR lager dan 6, LTE zou tot -10 kunnen? Beats me.

Je kan SNR m.b.t. ADSL niet vergelijken met (1 van de vele SNR) waarden in LTE. De standaard gepresenteerde en gebruikte waarde is SINR (dus ook de I van Interference van een naburige mast/cell).

In theorie kan je met al het technieken van voor LTE infomatie overdragen met signalen die onder het ruisniveau liggen. Hangt van heel veel zaken af, o.a. van soort ruis, enz.

Heb je een URL van die datasheet?
Het is wel merkwaardig dat kennelijk een eigen getalruimte wordt gebruikt voor rapportage.
Reputatie 7
Badge +7
@tmoesel
Heb me wat ingelezen en inderdaad door de geavanceerde coderingstechnieken kan LTE zelfs goed gaan met een signaal dat onder het ruisniveau zit. Erg knap.

In het Sagemcom 4G modem zit een USB LTE module, de Telit_LE922A6.

Op Telit kun je de datasheets vinden.

Er zijn diverse commando's in het datasheet genoemd die de RSRP opvragen. Een van de commando's refereert aan een waarde relatief t.o.v. 140 dbm en een ander commando geeft direct de juiste waarde. Dus wat die "38" betekent die ik uitlees? Of het is -38 dbm of -102 dbm. Zal wel de laatste zijn.

Begrijp niet waarom Sagecom deze informatie niet in de GUI toont. Dat helpt bij 4G installaties machtig om een antenne uit te richten e.d.

Ben al blij dat het uit te lezen is, met dank aan fora uit Australie waar Sagem aan de telco's veel ADSL modems levert.
Op Telit kun je de datasheets vinden.
Ik had oudere versies lokaal en bij zoeken op 'SNR' in de online versies moet er iets mis gegaan zijn, niks gevonden, maar nu nog een keer zie ik waar de info vandaan komt.

Er zijn diverse commando's in het datasheet genoemd die de RSRP opvragen. Een van de commando's refereert aan een waarde relatief t.o.v. 140 dbm en een ander commando geeft direct de juiste waarde. Dus wat die "38" betekent die ik uitlees? Of het is -38 dbm of -102 dbm. Zal wel de laatste zijn.

Het is inderdaad gissen, AT+CSEQ lijkt de meest waarschijnlijke.

Begrijp niet waarom Sagecom deze informatie niet in de GUI toont. Dat helpt bij 4G installaties machtig om een antenne uit te richten e.d.

Het kan best zijn dat er intern meer mogelijk is (waar KPN makkelijker toegang tot heeft), anderzijds is dergelijke info weinig zeggend voor de gemiddelde klant.

Ben al blij dat het uit te lezen is, met dank aan fora uit Australie waar Sagem aan de telco's veel ADSL modems levert.

Telit is een relatief kleine speler in de mobile modem wereld. AT commando's is nogal ouderwets voor LTE modems, maar voor statische embedded oplossingen kan het wel. Het is al decennia een beproefde methode hoewel het niet gestandaardiseerd is.
Reputatie 7
Badge +7

Begrijp niet waarom Sagecom deze informatie niet in de GUI toont. Dat helpt bij 4G installaties machtig om een antenne uit te richten e.d.
Het kan best zijn dat er intern meer mogelijk is (waar KPN makkelijker toegang tot heeft), anderzijds is dergelijke info weinig zeggend voor de gemiddelde klant.



Sagemcom zou natuurlijk in de GUI gewoon een paar grafische widgets hebben kunnen maken. Dus balkjes o.i.d in plaats van getallen. Het 4G modem moet ergens opgesteld worden voor het raam of op zolder. Dan heb je geen zicht op de LEDs dus is dergelijke info in de GUI nuttig. Zoiets als ook een Digtenne ontvanger doet.

Ik heb er dus een IP camera op gezet. Kan ik tenminste vanuit de huiskamer zien of er ontvangst is...


Begrijp niet waarom Sagecom deze informatie niet in de GUI toont. Dat helpt bij 4G installaties machtig om een antenne uit te richten e.d.
Het kan best zijn dat er intern meer mogelijk is (waar KPN makkelijker toegang tot heeft), anderzijds is dergelijke info weinig zeggend voor de gemiddelde klant.

Sagemcom zou natuurlijk in de GUI gewoon een paar grafische widgets hebben kunnen maken. Dus balkjes o.i.d in plaats van getallen. Het 4G modem moet ergens opgesteld worden voor het raam of op zolder. Dan heb je geen zicht op de LEDs dus is dergelijke info in de GUI nuttig. Zoiets als ook een Digtenne ontvanger doet.

Ik heb er dus een IP camera op gezet. Kan ik tenminste vanuit de huiskamer zien of er ontvangst is...

Misschien is het verkrijgen van die signaal waardes scriptbaar. Ik had dat ooit lopend voor Huaweis, dat gaat via XML, zie https://community.t-mobile.nl/netwerk-347/dagelijks-verbinding-verbroken-284186
Ik zie dat er voor Sagemcom een tool xmo-client is, misschien kan dat als basis dienen.
Reputatie 7
Badge +7
Heb daar al eens naar gekeken maar moet er meer tijd ijn stoppen. Dat tool xmo-client is voor als je als root ingelogd bent in een Sagem ADSL modem, maar dat is me nog niet gelukt.

Het is zeker te scripten; ik zal daar eens naar kijken.

Reageer