Sticky Beantwoord

Sneller Internet Buitengebied wordt breder beschikbaar

  • 29 oktober 2018
  • 184 reacties
  • 10405 keer bekeken

Reputatie 7
Badge +19
Buitenaf wonen heeft veel voordelen: je hebt alle rust en ruimte om je heen. Maar juist in het buitengebied kan de internetsnelheid te wensen overlaten. De afstanden van de wijkkast naar je huis zijn vaak groter: daarom is de leverbare snelheid soms lager. Soms zelfs zo laag dat je niet optimaal van onze diensten gebruik kunt maken. Sinds enige tijd hebben we een oplossing: Sneller Internet Buitengebied. Met deze techniek combineren we je vaste verbinding met ons 4G-netwerk. Vanaf vandaag kunnen we dit product breed beschikbaar stellen. Hieronder lees je er alles over.


Wat gaat er veranderen?


Vanaf 29 oktober kunnen we Sneller Internet Buitengebied aan ongeveer de helft van alle huishoudens in het buitengebied met een lage snelheid aanbieden. Het afgelopen jaar hebben we dit product al uitgebreid getest en op kleine schaal uitgerold. Daar zijn goede resultaten uitgekomen. Ook zal begin volgend jaar een nieuw 4G-modem worden geïntroduceerd, die aan een buitenantenne kan worden gekoppeld. Daarmee kunnen klanten die nu niet in aanmerking komen voor deze dienst -vanwege onvoldoende indoor 4G-dekking- alsnog gebruik maken van Sneller Internet Buitengebied.

Hoe werkt het precies?


Met Sneller Internet Buitengebied combineer je je vaste internetverbinding met ons 4G-netwerk. Als je in aanmerking komt voor deze dienst krijg je een extra 4G-modem, die je aansluit op je Experia Box. Op deze manier wordt je vaste verbinding ‘aangevuld’ met het internet via 4G. Dit betekent dat je toch een stabiele en goede internetverbinding krijgt, in een gebied waar de reguliere snelheid niet voldoende is. Sneller Internet Buitengebied is niet los verkrijgbaar. Het is een gratis dienst, die je alleen kunt afnemen als je een internetabonnement van ons hebt én aan de voorwaarden voldoet om hiervoor in aanmerking te komen.


Wanneer kom ik in aanmerking voor Sneller Internet Buitengebied?


Sneller Internet Buitengebied is beschikbaar voor particuliere klanten, die in een gebied wonen waar de komende 6 maanden niet meer dan 15 Mbit/sec downloadsnelheid bereikt kan worden. De postcode moet bovendien in het buitengebied liggen. Er moet voldoende capaciteit op het 4G-netwerk zijn én er moet voldoende 4G-dekking binnenshuis zijn. Deze laatste twee punten kunnen verschillen per woning. Het kan voorkomen dat jij wel Sneller Internet Buitengebied kunt bestellen en je buurman niet.

Sneller Internet Buitengebied maakt gebruik van het mobiele netwerk en daarmee van de capaciteit die een zendmast kan bieden. Niet alleen de kwaliteit van deze dienst moet gewaarborgd worden, het kan uiteraard ook niet ten koste gaan van de kwaliteit van mobiele telefonie. Daarom beperken we het gebruik van Sneller Internet Buitengebied tot de klanten die minder dan 15 Mbit/s internetsnelheid via het vaste netwerk krijgen.

Hoe kan ik het bestellen?


Je kunt hier de actuele beschikbaarheid op je adres controleren. Als je adres in aanmerking komt kun je het via een chat op de website bestellen. Telefonisch kan vanzelfsprekend ook én je kunt terecht in één van onze winkels. Als Sneller Internet Buitengebied op jouw adres nog niet beschikbaar is kan dat een aantal oorzaken hebben. Je adres moet in het buitengebied liggen. Er dient voldoende capaciteit op het 4G-netwerk te zijn én er moet voldoende dekking binnenshuis zijn.

Als het product nu niet beschikbaar is, kan het goed zijn dat het later alsnog beschikbaar wordt. Ook onderzoeken we of het in 2019 mogelijk gaat zijn om de grens van 15 Mbit/s op te rekken naar 30 Mbit/s. Het advies is dus om de site in de gaten te houden.


Ik hoop van harte dat jullie goede ervaringen met dit product gaan hebben. Nog meer hoop ik dat de mensen die het eerst niet konden krijgen er nu wel voor in aanmerking gaan komen. Ik lees je vragen en opmerkingen uiteraard graag. Je kunt het in dit topic kwijt.
icon

Beste antwoord door Bart_ 7 mei 2019, 12:16

Update 07-05-2019:

Vanaf vandaag is ‘Sneller Internet Buitengebied’ beschikbaar in vrijwel het gehele buitengebied van Nederland. Klanten krijgen dankzij de innovatieve combinatie van het vaste en mobiele netwerk van KPN een comfortabele breedbandervaring die tot wel 30Mbps sneller is.

De internetverbinding verloopt via het vaste netwerk waarbij het mobiele 4G-netwerk als versneller wordt gebruikt. Inwoners van het buitengebied krijgen hierdoor tot wel 30Mbps aan extra snelheid bovenop de vaste verbinding en kunnen genieten van een stabieler en sneller internet dan voorheen.

Sneller Internet Buitengebied is vanaf nu beschikbaar op circa 440.000 adressen in het buitengebied en is een kosteloze aanvulling op het huidige aanbod van internet abonnementen van KPN.

KPN heeft ‘Sneller Internet Buitengebied’ de afgelopen twee jaar uitgebreid getest, eerst in de buurt van Nijkerk en stapsgewijs is de capaciteit uitgebreid. Inmiddels maken ruim 30.000 KPN-klanten woonachtig in het buitengebied dagelijks gebruik van deze technologie.

De dienst is beschikbaar voor klanten in het buitengebied met een downloadsnelheid lager dan 30Mbps. Voor meer informatie: kpn.com/buitengebied
Bekijk origineel

184 reacties

Reputatie 5
Badge +4
Helaas, het is voor mij weer een dode mus. 😭
We zijn inmiddels oktober nog 2 maanden en 4g buitengebied zou er moeten liggen
Dat hebben ze toch altijd gezegd
via website ,ben benieuwd

Admin: Hoofdletters weggehaald. samengevoegd met bestaand topic
J weer niks en bedankt kpn voor niks!!!!!!!
Reputatie 7
Badge +27
Jammer te lezen dat het voor jou nog niet mogelijk is, Marci 😞 Je hebt je postcode ingevuld in je profiel, dus ik heb ook even gekeken. Helaas is er op jouw adres op het moment niet voldoende mobiele capaciteit om Sneller Internet Buitengebied te kunnen nemen. Dit kan zeker nog veranderen. Controleer dan ook af en toe je postcode 🙂
Ik hoop dat er ook weer eens aandacht is voor de binnengebieden. Hier in hartje randstad nog steeds een houtgestookte koperen DSL verbinding. Glasvezel lijkt nog lichtjaren verwijderd. Ik wil niet naar Ziggo en dus ook naar Vodafone, maar het wordt er niet makkelijker op.......
Reputatie 7
Badge +24
Er is ook zeker aandacht voor binnengebieden @su0229. Met een DSL-verbinding kan je ook een heel eind komen (ook al is glas natuurlijk altijd het beste). Mijn advies is om op https://www.kpnnetwerk.nl/ jouw gegevens in te vullen zodat je op de hoogte wordt gehouden over eventuele werkzaamheden bij jou in de buurt.
triest wat heeft kpn al die jaren gedaan.?
in de buitengebieden geen snel internet in de binnen gebieden ook niet
Het lijkt er op dat de ambtenaren alleen maar hebben zitten te slapen .
en hun zakken hebben gevuld met ons hoge abonnement geld.
Ga je schamen kpn
Bij mijn broer is het ook niet beschikbaar. Mijn collega heeft het wel. Hij zit op de zelfde centrale aangesloten als hem, en hij woont hemels breed 500 meter van hem vandaan. De 4g dekking is goed daar zal het niet aan liggen. Maar wij wonen in eens niet meer in een buiten gebied word er dan gezecht. Beetje vreemd als de centrale 4.5 km van ons vandaan is en de internet snelheid 2 mb is.
Reputatie 7
Badge +20
Goedenavond Jan_Willem22, het kan inderdaad per adres verschillen. Het heeft naast de 4G dekking ook te maken met de beschikbaarheid. We willen namelijk niet ons mobiele 4G netwerk in de weg gaan zitten, daar zit niemand op te wachten! Of er uitbreiding komt op het adres van je broer is niet bekend, of in ieder geval ik heb geen adres dus ik kan het niet controleren. Dit kan je wel zelf in de gaten houden via de postcode check. Het kan zo maar zijn dat het over enige tijd wel beschikbaar is.
Hoe kan het dat de postcode check zegt dat SIB beschikbaar is maar dat de klantenservice geen aanvraag kan inleggen omdat de snelheid voor iTV te traag is????
Reputatie 7
Badge +17
@riet10 Op het adres is maximaal 4 Mbps mogelijk. Deze internetsnelheid kan worden verhoogt worden met Sneller Internet Buitengebied. De tv-verbinding kan niet geleverd/aangevuld worden door de 4G-modem. Omdat we niet kunnen garanderen dat de tv-ontvanger goed functioneert over een verbinding van 4 Mbps is het niet mogelijk om Interactieve tv aan te vragen. Internet Instap + Sneller Internet Buitengebied is wel mogelijk
Vorige week zaterdag 10 november is via chat aan mij aangegeven dat de aanvraag is ingediend bij de backoffice. Ik zou binnen een week reactie krijgen.... tot op heden helaas niets gehoord.
Reputatie 7
Badge +24
Hi @Fem1705, welkom! Is het volgende de postcodecheck op https://www.kpn.com/thuis/internet-buitengebied.htm wel beschikbaar? Kun je je gegevens invullen in je profiel en mij een seintje geven als dat is gebeurd? Dan kunnen we kijken wat er aan de hand is.
Nee is niet beschikbaar. Daarom ook via de chat contact opgenomen. Speed test gedaan. En de aanvraag om alsnog beschikbaar te maken is naar de backoffice verzonden door de collega van de chat.
Per post bevestiging gekregen dat sneller internet buitengebied nu op mijn adres beschikbaar is, echter via postcode check op de website is het niet beschikbaar. Welke informatie is nu correct?
Reputatie 7
Badge +28
@John V. welkom! Ik snap dat dit behoorlijk verwarrend is. Wil je je forumprofiel aanvullen met je postcode + huisnummer? Als je het me even laat weten wanneer je dat gedaan hebt, dan kijk ik wat er nu precies geldt.
@Marcia_ Dankjewel, profiel is nu aangevuld.
Reputatie 7
Badge +27
Dank je, John! Ik zie al wat het probleem is. Sneller Internet Buitengebied is an sich voor jouw gebied inderdaad beschikbaar, maar op jouw adres is met pairbonding ongeveer 24 Mbit haalbaar. Waarmee je boven de maximumsnelheid voor SIB uitkomt. Het is namelijk alleen beschikbaar als je niet meer dan 15 Mbit haalt.

Ik zie alleen dat jij nog niet op pairbonding zit. Als je wilt kan ik dit aanpassen. Dat betekent dat er een monteur komt om je in de centrale om te pluggen, en in je huis een kabel aan te passen.Als dit je wat lijkt, laat het weten, dan plan ik dit in. Ik kan niet met zekerheid zeggen wanneer de monteur dan komt, meestal is dat 2 à 3 weken vanaf het moment dat we de wijziging invoeren. Wat dan zou neerkomen op, ruwweg tussen 13 en 20 december.
@Erik_ Dank voor je antwoord. Als pairbonding dan de enige mogelijkheid is om een hogere internetsnelheid te verkrijgen op mijn adres dan graag, plan maar in.
Reputatie 7
Badge +27
Top! Dan heb ik dat bij dezen ingepland. De (gratis) monteur komt op 12 december tussen 8:00 en 10:00 in de ochtend. Je krijgt ook nog een bevestiging per e-mail. Mocht die dag/tijd nou niet uitkomen staat er in de mail ook hoe je kunt herplannen. Deze wijziging verandert verder niets aan je abonnement qua contract of kosten.
Super. Dankjewel!
Helaas, onze postcode **** 102 is weer niet meegenomen, hopelijk toch snel een oplossing, wordt een beetje vervelend zo
😥

Admin: Postcode weggehaald en in je profiel gezet ivm privacy
Reputatie 7
Helaas, onze postcode **** 102 is weer niet meegenomen, hopelijk toch snel een oplossing, wordt een beetje vervelend zo
😥

Ik ben bang dat dat ook niet zal komen immers je woont niet echt (of echt niet) in een buitengebied. De 4G capaciteit is natuurlijk lang niet toereikend om jou en al die andere mensen in jouw wijk van Internet te voorzien.
Klopt het dat er bij jou thuis een glasvezelverbinding van Caiway aanwezig is?

Overigens niet zo verstandig om jouw postcode en huisnummer hier op dit publieke forum te plaatsen, met een postcode geef je meer prijs dan je denkt F.S.M. Zuid...
Wanneer wordt 4g voor meer klanten beschikbaar? Internet is bij ons in Monster een drama sinds de komst van de nieuwe modem. 8 mbit.... Volgens KPN heb je alleen al 8 mbit nodig om Gtst te kijken, zijn hun eigen cijfers. Rest van de familie houdt niets over. Dus iedere dag klagende kinderen .
Als reactie ja we zien dat het langzaam is maar we kunnen er niets aan doen!!!! Wat moet ik daarmee. Gewoon 4g beschikbaar stellen voor een breeder publiek
Reputatie 7
Wanneer wordt 4g voor meer klanten beschikbaar? Internet is bij ons in Monster een drama sinds de komst van de nieuwe modem. 8 mbit.... Volgens KPN heb je alleen al 8 mbit nodig om Gtst te kijken, zijn hun eigen cijfers. Rest van de familie houdt niets over. Dus iedere dag klagende kinderen .
Als reactie ja we zien dat het langzaam is maar we kunnen er niets aan doen!!!! Wat moet ik daarmee. Gewoon 4g beschikbaar stellen voor een breeder publiek

Dat is inderdaad heel vervelend, maar 4G is ook geen oplossing, de capaciteit van de zendmast is absoluut ontoereikend om jouw, jouw buren en de rest van de straat/dorp van Internet te voorzien.
Jullie hebben in Monster toch glasvezel liggen van Caiway?
Levert Solcon daar ook niet haar diensten op?

Reageer