Sneller Internet Buitengebied wordt breder beschikbaar

• 29 oktober 2018
  • 344 reacties
  • 16833 keer bekeken

Toon eerste bericht

344 reacties

Waarschuwing: De KPN oplossing voor het buitengebied met de aparte 4g router werkt NIET als je thuis werkt via VPN naar je bedrijf. 

Als ik normaal met mijn PC aangesloten ben heb ik een mooie snelheid van 30-40 down en 10 up. Maar als ik vervolgens inlog via de VPN om op het bedrijfsnetwerk te komen, raak ik 80-90% kwijt en werk ik weer op de gewone (niet 4g) verbinding. 

Volgens KPN is hier niets aan te doen en heeft het te maken met beveiliging (het zal). 

Jammer dat dit soort beperkingen niet van tevoren worden meegegeven. Het enige dat hiermee bereikt wordt, is dat ik bij de aanleg van glas zeker NIET voor KPN zal kiezen. 

Wees hier dus van bewust, voordat je overgaat tot aanschaf. Alternatief is een onbeperkt 4g abonnement van aan concurrent en je eigen hotspot gebruiken. Dan werkt het wel. 

Reputatie 7
Badge +28

Maakt jouw VPN gebruik van UDP, san-vision? Want in dat geval pakt de 4G inderdaad niet bij. 

Via de DSL-verbinding met de Experia Box wordt TCP & UDP verkeer gelijkwaardig afgehandeld. Echter, de Sagemcom verwerkt op dit moment alleen TCP verkeer. Als jouw VPN dan een UDP tunnel opzet kan de Sagemcom niets met dat verkeer, en heb je inderdaad alleen de bandbreedte van je DSL. Kijk in dat geval of je de VPN verbinding via TCP kunt laten lopen.

Hi Erik. Bedankt voor je reactie. Ik heb zitten kijken naar de settings van de VPN op mijn PC, maar kon niet vinden of het UDP is. Enig idee waar ik dat kan zien?

Reputatie 7
Badge +18

Hi Erik. Bedankt voor je reactie. Ik heb zitten kijken naar de settings van de VPN op mijn PC, maar kon niet vinden of het UDP is. Enig idee waar ik dat kan zien?

Ik weet niet of je de mogelijkheid hebt om de instellingen van jouw VPN na te kijken. Ik denk dat je het beste jouw systeembeheerder van het bedrijfsnetwerk om hulp kan vragen. Laat je ons weten of het is gelukt?

Ben bang dat een bedrijf zijn VPN settings niet gaat aanpassen, vanwege een beperking bij de KPN. 

ik zal de vraag stellen, maar voelt voor mij als de omgekeerde wereld. 

waarom niet het probleem bij KPN oplossen, zodat normaal VPN gebruik mogelijk is. Of anders in ieder geval heel duidelijk aangeven wat de beperkingen zijn als dit wordt aangeboden. 

ik word nu gedwongen om via mijn hotspot van mijn telefoon mijn PC te verbinden. Ook 4g. Dat werkt wel goed. Alleen zonde van de data. 

Reputatie 7
Badge +9

@san-vision Wat is het type VPN?

Reputatie 3
Badge +2

Ik heb deze mail gekregen van KPN, ik heb niets veranderd of opgezegd. Zou het misschien komen doordat het oude 4G Buitengebied abonnement met Huawei modem door KPN is gestopt ?

Die mail is nogal verwarrend en een korting van 41,50 per maand heb ik volgens mij nooit gehad. Ik heb trouwens ook geen mobiele of TV abonnementen van KPN.

Reputatie 7
Badge +28

Ha @jrxs4all, ik kan me voorstellen dat dit verwarrend is. Als je Sneller Internet Buitengebied 4G destijds had aangevraagd zonder vast internet van KPN, had je daar 41,50 euro per maand voor moeten betalen. Doordat jij ook vaste diensten hebt, kreeg jij 100% korting. Het oude abonnement is nu inderdaad opgezegd, vandaar dat je deze mail krijgt.

De VPN maakt al gebruik van TCP traffic, dus niet van UDP. Volgens KPN is het gewoon NIET mogelijk om VPN te gebruiken in combinatie met 4G voor het buitengebied. 

Reputatie 7
Badge +20

Hoi @san-vision .  Welk protocol wordt er precies gebruikt, kun je dat aan je systeembeheerder vragen? VPN is complexe materie en er zijn veel verschillende systemen. Ik kan hier zo geen zwart wit uitspraken over doen. Feit is dat bij buitengebied protocollen die van UDP gebruik maken, niet gaan werken. Dat is helaas niet anders. 

Reputatie 7
Badge +9

De VPN maakt al gebruik van TCP traffic, dus niet van UDP. Volgens KPN is het gewoon NIET mogelijk om VPN te gebruiken in combinatie met 4G voor het buitengebied. 

Als je vanaf thuis, dus vanachter de ExperiaBox, met een OpenVPN client verbinding legt met een OpenVPN server ergens op het internet zou SIB moeten werken als het via TCP gaat. Weet je zeker dat de link TCP is, een niet toch door de serverkant op UDP wordt gezet?

Eerder werkte dit wel, volgens ander forumberichten.

Als dit nu niet meer werkt, dan zou ik eens bij de concurrent gaan kijken, afhankelijk van of je ook veel TV/streaming kijkt.

Reputatie 3
Badge +2

Nee, dat klopt niet. Ik werk zeer regelmatig met een VPN en via TCP werkt dat perfect met 4G buitengebied. Met UDP werkt het ook wel, maar dan krijg je alleen de ADSL snelheid.

4G buitengebied is volkomen transparant voor TCP verkeer. Er moet echt iets in de instellingen niet goed zijn, dat wil zeggen dat je vrijwel zeker UDP gebruikt.

Reputatie 2

Heb de 4G only alweer staan, tot kpn dit gaat oplossen.

Ben er weer ingetuind.

Met smart op de glasvezel aan het wachten, geklier met de kpn verbinding strontzat.

Brakke adsl mikt er om de 30 min nog steeds uit, was ik afgelopen 5 jaar ook vanaf.

Zo, vandaag de schouw gehad tbv glasvezel. Hoop KPN na 20 jaar geklier (met uitzondering de 4 jaar met het 4G only modem) over enkele weken te kunnen opzeggen.

Nooit meer 25 keer per dag zonder internet. Ja de 4G combi modem neemt echt niet de verbinding over als adsl weg valt. Maar dat wist kpn vast al wel. Of misschien ook wel niet want ze hebben het in ieder geval nooit serieus genomen.

Reputatie 7
Badge +28

Heel erg begrijpelijk, @BonesNL. Wat jammer om te lezen dat je het idee hebt dat we dit niet serieus nemen. Dat is namelijk echt niet het geval.. Hopelijk ga je veel plezier hebben van je glasvezelverbinding wel!

Reputatie 2

Heel erg begrijpelijk, @BonesNL. Wat jammer om te lezen dat je het idee hebt dat we dit niet serieus nemen. Dat is namelijk echt niet het geval.. 

Hoi @Marcia_ welke actie is er dan bijvoorbeeld geweest op mijn vorige post?

Reputatie 7
Badge +28

Voor zover ik kan zien, heeft mijn collega Erik wel gereageerd op jouw bericht, maar gaf jij vervolgens aan dat je er wel klaar mee was. Begrijpelijk natuurlijk, maar daar kan ik dan weinig aan doen :-(.

Reputatie 5
Badge +2

Is er momenteel storing op 4G? zonet meette ik, met kpn speedtest een absoluut dieptepunt in mijn ontvangst:

Reputatie 5
Badge +2

Herstel. Het was van zeer korte duur, de snelheid is inmiddels op vertrouwde waarde.

Reputatie 7
Badge +14

@racinfo2 Hoi! Bedankt voor het melden hier. Fijn dat de drop in snelheid van korte duur was. Mocht het vaker voorkomen, dan horen we het graag en kijken we met je mee. :blush:
Laat het vooral weten als we iets voor je kunnen betekenen. 

Reageer