Sticky Beantwoord

Sneller Internet Buitengebied wordt breder beschikbaar

• 29 oktober 2018
  • 230 reacties
  • 11273 keer bekeken

Toon eerste bericht

230 reacties

Na ongeveer twee jaar 4G plotseling een brief met de mededeling dat mijn contract voor 4G begin 2020 afloopt.
Na telefonische contact met KPN medewerker een nieuw contract voor internet + telefonie en 4G voor het buitengebied.
Een dag later een pakje met het 4G modem met de mededeling in het pakje dat het modem pas aangesloten mag worden op de datum genoemd in bijgaande brief.
Aangezien er geen brief bij was, modem uitgepakt, antennes erop geschroefd en het huis doorgedwaald om de beste plaats te zoeken. Wat ik al had verwacht gezien mijn ervaringen met het 4G Huawei modem nergens in huis meer als één streepje ontvangst met maximaal 14 Mbps.
Daarop modem op de plek van de Huawei gezet en aangesloten op Jarft antenne. Ontvangst nu 2-3 streepjes en meestal > 30Mbps.
Moest door deze wijziging wel weer 30 m UTP kabel leggen en diverse apps waaronder mijn domotica overzetten naar een ander netwerk.
Op zich een snelle probleemloze overgang ondanks de geringe support van KPN.

Reputatie 4
Badge +2

@Erwin_ , ik lees in voorgaande reacties dat het nieuwe 4G Sagencom modem beschikt over externe antenne aansluitingen, heb daar ook al afbeeldingen van gezien.

Kan ik in aanmerking komen voor dit nieuwe modem? Ik vraag dit omdat ik met het oude Sagencom modem sterk verminderde ontvangst (1 tot 2 streepjes) heb sinds er hier in de buurt steeds hoger wordende bouw werkzaamheden plaatsvinden.

Reputatie 7
Badge +28

@racinfo2: Gaan we regelen. Je ontvangt straks een sms met alle informatie over de omruil. Het pakket wordt afgeleverd bij een servicepunt in de buurt en blijft hier twee weken liggen. Je kunt het dus omruilen wanneer het je uitkomt. Ik wil je vragen het huidige Sagemcom modem weer te retourneren bij het servicepunt. In de sms alle details, morgen volgt een tweede sms als het pakket is afgeleverd.

Reputatie 4
Badge +2

@racinfo2: Gaan we regelen. Je ontvangt straks een sms met alle informatie over de omruil. Het pakket wordt afgeleverd bij een servicepunt in de buurt en blijft hier twee weken liggen. Je kunt het dus omruilen wanneer het je uitkomt. Ik wil je vragen het huidige Sagemcom modem weer te retourneren bij het servicepunt. In de sms alle details, morgen volgt een tweede sms als het pakket is afgeleverd.

Zojuist de 1e SMS ontvangen, bedankt voor deze super snelle service!

Reputatie 4
Badge +2

@Joran , ‘n opmerking:

In de sms staat dat ik het oude modem gelijktijdig moet omruilen met het nieuwe  modem maar dat gaat natuurlijk niet gebeuren want eerst zal het nieuwe aangesloten worden (en werken) alvorens de oude retour gaat voor het geval het nieuwe niet meteen werkt.

Bij omwisselen, is dat een kwestie van aanzetten, enige tijd wachten tot alle leds blauw branden en dan de utp kabel in de Experia V10 steken?

Tenslotte nog een vraag over de aan te sluiten externe antennes, welk type en waar te verkrijgen?

Reputatie 7
Badge +28

Een omruil is de enige manier waarop we nog apparatuur omwisselen. Vroeger hebben we dit anders gedaan: nieuwe apparatuur opsturen en vriendelijk verzoeken de oude apparatuur retour te sturen. In de praktijk werd oude apparatuur dusdanig vaak niet teruggestuurd dat dit een grote kostenpost werd. Een klein aantal heeft het dus verpest voor de rest helaas. Ik kan dat proces niet veranderen.

Bij het aansluiten komt verder niet zoveel kijken. Je kunt het modem direct aansluiten op de Experia Box met de UTP kabel en het werkt binnen een paar minuten.

Het nieuwe modem heeft overigens al twee kleine antennes aangesloten die mogelijk voor een beter bereik zorgen. Wij bieden zelf de volgende antenne aan in de webshop: Buitenantenne 4G incl. 10m kabel, voor verbeteren ontvangst i.c.m. 4G Modem. Het staat je ook vrij een antenne elders te bestellen, bijvoorbeeld bij WiFi-Shop24.com | WiFi Antenna, WiFi Booster, 4G Antenna

Reputatie 4
Badge +2

Oke@Joran , begrepen. Ik neem het oude meteen mee, incl RMA retournummer en geadresseerd naar het antwoordtnummer in Alphen.

Ik zal het modem dan eerst testen met de bijgeleverde wifi antennes.Overigens heb ik zelf ook nog (39cm lange) wifi  (Edimax) liggen ooit gebruikt op een access tp link.

Bedankt tot zover!

Reputatie 4
Badge +2

@Joran , zojuist modem omgewisseld en je had gelijk wat betreft het in werking stellen; met enkele minuten werkte het op volle kracht, en met 3 streepjes !!

Bedankt voor deze snelle bediening en oplossing!

Reputatie 3
Badge +2

Ik heb inmiddels ook een nieuw 4G Sagemcom modem ontvangen. In eerste instantie geen nieuwe Experiabox (ik had een V9), maar na telefonisch contact kreeg ik een nieuwe V10A toegestuurd.

Alles aangesloten, de lampjes op de Sagemcom branden allemaal blauw (2 streepjes 4G signaal). Per vandaag zou het hybride abonnement actief zijn. Ik kreeg vannacht een SMS ter bevestiging en de Experiabox heeft een nieuw IP adres.

Alles zou dus moeten werken, maar ik heb alleen de ADSL snelheid. Het 4G modem schakelt niet bij. Experiabox en modem nog een paar keer gereset, zelfde resultaat.

Na telefonisch contact met de klantenservice kwamen die ook tot de conclusie dat alles zou moeten werken. Echter, er werd gezegd dat volgens hun informatie het alleen werkt met een Experiabox V10 en dat het modem omgeruild zou moeten worden. Terwijl in de  handleiding van het 4G modem op diverse plaatsen uitdrukkelijk staat dat het werkt met een V10 of een V10A.

Kortom, verwarring alom. Misschien kan een moderator eens kijken hoe dat nu precies zit met de V10/V10A en of ik inderdaad het modem (weer) om moet ruilen of dat er bij mij iets anders mis is.

@Joran , misschien ligt de schuld ook wel gedeeltelijk bij KPN.

Bij het telefonisch omzetten van mijn abonnement werd mij verteld dat ik een nieuwe Experiabox V10, een 4G Sagecom modem en een retourdoos zou ontvangen.

Hierna kreeg ik een mail met de mededeling “Uw pakje is onderweg” en inderdaad kreeg ik de volgende een pakje met een Sagecom modem.

Voor de rest niets ontvangen, geen Experiabox, geen retourdoos en geen brief met een installatiedatum.

Gelukkig had ik al een Experiabox v10 en na aansluiten van de Sagecom kwam alles na een uurtje tot leven, maar ik heb hier nog steeds een 4G modem staan waar KPN kennelijk geen interesse in heeft.

Reputatie 7
Badge +28

@jrxs4all: je moet hiervoor, op dit moment, nog een V10 hebben. De V10A zal na z'n de volgende update ook gebruikt kunnen worden met Sneller Internet Buitengebied.  Ik zie dat je vanmorgen ook contact hebt gehad met de klantenservice. Zij hebben de logistieke afdeling aangestuurd om een juiste Experia Box op te sturen. 

@JohanGols: de retourdoos komt meestal wat later. Dat kan wel tot een week of twee duren. Je hoort inderdaad ook een V10 te krijgen, maar als je die al had, dan kan het zijn dat het systeem geen nieuwe opstuurt.  

Reputatie 3
Badge +2

@jrxs4all: je moet hiervoor, op dit moment, nog een V10 hebben. De V10A zal na z'n de volgende update ook gebruikt kunnen worden met Sneller Internet Buitengebied.  Ik zie dat je vanmorgen ook contact hebt gehad met de klantenservice. Zij hebben de logistieke afdeling aangestuurd om een juiste Experia Box op te sturen. 

Je meent het niet, ik krijg na telefonisch contact met  0800-0222724 (speciale afdeling voor de overgang naar het hybride systeem, die weten dus waarvoor het is) een V10A opgestuurd naar het ophaalpunt waar ik hem zelf moet ophalen. In de handleiding staat vervolgens dat het werkt met een V10A en dan werkt het niet. En nu moet ik weer naar het ophaalpunt rijden om de V10A te verwisselen voor een V10………

Ik heb overigens nog geen SMS gekregen dat er een V10 opgestuurd gaat worden, de vorige keer kreeg ik die direct.

Reputatie 7
Badge +28

Kan kloppen, jrxs4all, die afdeling verstuurt handmatig om te zorgen dat het zeker weten een V10 wordt. Zodra zij de logistieke order hebben ingelegd krijg je de sms. Kan zijn dat dit daarom pas morgen wordt. 

Reputatie 2

Je meent het niet, ik krijg na telefonisch contact met  0800-0222724 (speciale afdeling voor de overgang naar het hybride systeem, die weten dus waarvoor het is) een V10A opgestuurd naar het ophaalpunt waar ik hem zelf moet ophalen. In de handleiding staat vervolgens dat het werkt met een V10A en dan werkt het niet. En nu moet ik weer naar het ophaalpunt rijden om de V10A te verwisselen voor een V10………

Ik heb overigens nog geen SMS gekregen dat er een V10 opgestuurd gaat worden, de vorige keer kreeg ik die direct.

Hier vandaag ook een experiabox v10A ontvangen voor de omschakeling van SIB4g naar SIB. Sagembox een dag eerder , maar had hier ook eerst een expriabox v9 staan. Hierop gisteren gebeld naar KPN en kreeg vandaag de V10A. Deze lees ik nu gaat dus niet werken met SIB.

Kan hier ook dan een experiabox v10 worden gestuurd en de v10A retour ??

Is interactive tv mogelijk met de hybride variant, bij de postcodecheck kan ik alleen "geen tv aan geven"

En klopt het dat je een contract kunt afsluiten dat maandelijks opzegbaar is meerprijs €3.00. dit  i.v.m met aanleg glasvezel

Reputatie 7
Badge +18

Hoi @zijls : Ik vrees dat het bij jou dan niet leverbaar is.  Itv draait op de dsl lijn. Als die niet toereikend is zal het helaas niet gaan.

Heb jij nu de andere variant? Zo ja, heb je ook een bericht gehad? Of ben je gebeld? 

Ik ben gebeld , maar het gaat mij voor namelijk om dat ik een contract krijg dat maandelijks opzegbaar is en niet voor een jaar

Reputatie 7
Badge +18

@zijls : Ik begrijp het. Aangezien we recentelijk een nieuwe propositie hebben gelanceerd moet ik even in detail naar jouw huidige order kijken of jij binnen je huidige abonnement bent om te zetten naar de hybride variant. Ik kan nog niks beloven. 

Kun je je profiel aanvullen en mij een seintje geven? 

Reputatie 7
Badge +18

@zijls : Ik doe de aanname dat KPN (nog) niet over dat glasvezel gaat leveren. Klopt dat?

Dat klopt (wel Solcon ?)

profiel aangepast

Reputatie 7
Badge +18

Dank voor de info, @zijls . Jij zit in een abonnementsvorm van 2012. Prima op zich. Maar als je nu hybride wilt moet je over naar de nieuwste propositie. Zo als het zich nu laat aanzien zit daar dan ook een nieuw jaarcontract aan vast. Ik kan me goed indenken dat dit voor jou niet interessant is met de komst van glasvezel. 

Ik ga hier met de achterban over praten. Ik kan niks beloven maar wil graag uitzoeken of er mogelijkheden zijn om maandelijks te verlengen. 

Reputatie 3
Badge +2

Kan kloppen, jrxs4all, die afdeling verstuurt handmatig om te zorgen dat het zeker weten een V10 wordt. Zodra zij de logistieke order hebben ingelegd krijg je de sms. Kan zijn dat dit daarom pas morgen wordt. 

Ik heb vrijdag om 09:03 een SMS gekregen dat het pakket (refnr 3737261) bezorgd wordt.

Het is me nu niet duidelijk, ik hoef dus niet naar het afhaalpunt maar moet thuisblijven om het pakket in ontvangst te nemen ? En is het pakket echt vrijdag verstuurd ?

Reputatie 3
Badge +2

Ik heb vrijdag om 09:03 een SMS gekregen dat het pakket (refnr 3737261) bezorgd wordt.

Het is me nu niet duidelijk, ik hoef dus niet naar het afhaalpunt maar moet thuisblijven om het pakket in ontvangst te nemen ? En is het pakket echt vrijdag verstuurd ?

Update: ik ben maar thuis gebleven en zonder verdere aankondiging verscheen er inderdaad een busje van PostNL met een V10. Aangesloten en alles werkte direct perfect. 38 Mbps down en 15 up, dat is nog een stuk beter dan met de Huawei.

Wat moet ik nu doen met de ongebruikte V10A ?

En nu maar bedenken wat ik met de kabel moet doen die los door het hele huis ligt en die het 4G modem met de Experiabox verbindt. Een kabel trekken is daar niet echt een optie.

Reputatie 7
Badge +24

De ongebruikte V10A kan dan inderdaad retour.

Reputatie 3
Badge +2

En nu maar bedenken wat ik met de kabel moet doen die los door het hele huis ligt en die het 4G modem met de Experiabox verbindt. Een kabel trekken is daar niet echt een optie.

Dat probleem is inmiddels ook opgelost. De verbinding tussen Sagemcom 4G modem en de Experiabox werkt nu via powerline adapters (2 stuks Devolo 1000 duo+).

Uiteraard is een goede verbinding via powerline adepters op voorhand nooit te garanderen, maar bij mij werkt het perfect.

Alles met elkaar is het hybride 4G buitengebied systeem met Sagemcom modem hier een verbetering ten opzichte van de oude situatie. Het enige nadeel wat ik tot nu toe heb gevonden is dat je alleen de ADSL upload krijgt als je het netwerk van buitenaf benadert (camera bekijken, eigen server, NAS, etc.). Dat is voor mij geen probleem, maar dat kan voor andere gebruikers anders zijn.

Reageer