Sticky Beantwoord

Sneller Internet Buitengebied wordt breder beschikbaar

• 29 oktober 2018
  • 228 reacties
  • 11176 keer bekeken

Toon eerste bericht

228 reacties

Ik had prima 4G buitengebied met een externe antenne die precies op de 4G mast was gericht. Heeft 3 jaar lang perfect gewerkt.

Ook had ik een eigen 4G modem welke mijn netwerk bediende, de Experiabox was alleen voor WiFi voor bezoekers en telefonie, mooi gescheiden dus. Alles was mooi weggewerkt in de voorraadkast (experiabox) en het 4G modem stond op zolder en vanwaaruit ik de UTP bekabeling naar de rest van de installatie heb gelegd.

Nu moet ik van KPN naar hun nieuwe product waarbij ik zo’n lelijk kastje voor mijn raam moet gaan zetten. Extra kabels door het huis gaan trekken (en boren) waar het ook niet mooier van wordt. De experiabox als router/firewall gaan gebruiken (wat ik eigenlijk helemaal niet wil) etc.etc.

En als klap op de vuurpijl mag ik ook nog 6,50 euro extra per maand gaan betalen voor dit feest.

Er is toch ook zoiets als vrije router keuze, wat doet KPN hiermee?

Ben benieuwd hoe men dit heeft bedacht als verbetering?

Reputatie 3
Badge +2

Ik had prima 4G buitengebied met een externe antenne die precies op de 4G mast was gericht. Heeft 3 jaar lang perfect gewerkt.

Ook had ik een eigen 4G modem welke mijn netwerk bediende, de Experiabox was alleen voor WiFi voor bezoekers en telefonie, mooi gescheiden dus. Alles was mooi weggewerkt in de voorraadkast (experiabox) en het 4G modem stond op zolder en vanwaaruit ik de UTP bekabeling naar de rest van de installatie heb gelegd.

Nu moet ik van KPN naar hun nieuwe product waarbij ik zo’n lelijk kastje voor mijn raam moet gaan zetten. Extra kabels door het huis gaan trekken (en boren) waar het ook niet mooier van wordt. De experiabox als router/firewall gaan gebruiken (wat ik eigenlijk helemaal niet wil) etc.etc.

Het nieuwe 4G modem heeft ook een aansluiting voor een externe antenne, die kun je dus neerzetten op de plaats waar nu de Huawei staat.

Dat modem moet inderdaad worden verbonden met de Experiabox, maar dat hoeft niet met een rechtstreekse kabel. Dus als je ergens in de bestaande UTP bekabeling een plek kunt vinden vanwaar je makkelijk naar de Experiabox kan gaan, dan werkt dat ook, via een switch. Bij mij werkt het zelfs met een set Devolo's.

Het nieuwe 4G modem heeft ook een aansluiting voor een externe antenne, die kun je dus neerzetten op de plaats waar nu de Huawei staat.

Dat modem moet inderdaad worden verbonden met de Experiabox, maar dat hoeft niet met een rechtstreekse kabel. Dus als je ergens in de bestaande UTP bekabeling een plek kunt vinden vanwaar je makkelijk naar de Experiabox kan gaan, dan werkt dat ook, via een switch. Bij mij werkt het zelfs met een set Devolo's.

Ja en dat is nou net het probleem. ISRA punt zit in de keuken en heb ik doorgezet naar de voorraadkast en de muren daarna mooi gestuct en afgewerkt. Hier is geen UTP kabel in de buurt te bekennen.

Kan het misschien met een wireless bridge worden aangesloten? Dus WiFi op de experiabox aanzetten en aan de kant van het 4G modem de ethernetkabel in de wireless bridge stoppen. Zo’n ding heb ik nog wel ergens liggen geloof ik.

En dat Huawei modem heb ik reeds lang geleden vervangen door een Teltonika die het wel goed doet. De Huawei had wat problemen met de grote hoeveelheid aan apparaten die hierop aangesloten waren.

Reputatie 3
Badge +2

Ja en dat is nou net het probleem. ISRA punt zit in de keuken en heb ik doorgezet naar de voorraadkast en de muren daarna mooi gestuct en afgewerkt. Hier is geen UTP kabel in de buurt te bekennen.

Kan het misschien met een wireless bridge worden aangesloten? Dus WiFi op de experiabox aanzetten en aan de kant van het 4G modem de ethernetkabel in de wireless bridge stoppen.

Nee, dat werkt niet, dat was het ook het eerste wat ik heb geprobeerd. Je zou zeggen, een bridge is een bridge en zou dus transparant moeten zijn maar het werkt niet. Je ziet het 4G modem dan wel in het netwerk en kunt er zelfs op inloggen maar het werkt niet. Komt misschien door de latency.

Een bridge met powerline adapters kan wel werken en werkt bij mij perfect met een set Devolo’s.

Kan het misschien met een wireless bridge worden aangesloten? Dus WiFi op de experiabox aanzetten en aan de kant van het 4G modem de ethernetkabel in de wireless bridge stoppen.

Nee, dat werkt niet, dat was het ook het eerste wat ik heb geprobeerd. Je zou zeggen, een bridge is een bridge en zou dus transparant moeten zijn maar het werkt niet. Je ziet het 4G modem dan wel in het netwerk en kunt er zelfs op inloggen maar het werkt niet. Komt misschien door de latency.

Een bridge met powerline adapters kan wel werken en werkt bij mij perfect met een set Devolo’s.

jrxs4all: Dank voor deze snelle reactie. Moet ik inderdaad nog 1 powerline adapter aanschaffen want ik heb voor WiFi in de schuur al een Devolo 1200+ set hangen. Nog een uitbreiding erbij naast de experia box en het moet werken.

Helaas jaagt KPN me wel op kosten zo. Uitbreiding kost een kleine 70 euro en dan heb  ik ook nog hogere maand kosten………

Maar waarom werkt het 4G modem niet zonder de Experia box?

Is de SIM kaart er anders uit te krijgen zodat ik die weer over kan zetten in mijn fantastische teltonika 4G router?

Reputatie 3
Badge +2

Is de SIM kaart er anders uit te krijgen zodat ik die weer over kan zetten in mijn fantastische teltonika 4G router?

Nee, het 4G modem en de Experiabox werken alleen samen en alleen met speciale firmware voor deze toepassing. En op dit moment ook alleen met een Experiabox V10.

https://en.wikipedia.org/wiki/Hybrid_Access_Networks

In de Experiabox zit de software die de MTCP verbinding maakt. Zonder Experiabox werkt er niets, zonder 4G modem werkt het wel maar dan alleen op ADSL snelheid.

Nee, het 4G modem en de Experiabox werken alleen samen en alleen met speciale firmware voor deze toepassing. En op dit moment ook alleen met een Experiabox V10.

https://en.wikipedia.org/wiki/Hybrid_Access_Networks

In de Experiabox zit de software die de MTCP verbinding maakt. Zonder Experiabox werkt er niets, zonder 4G modem werkt het wel maar dan alleen op ADSL snelheid.

Betekent MTCP dan ook dat de (functionele) latency van de gehele verbinding net zo snel is als de traagste verbinding/pad?

Reputatie 3
Badge +2

Betekent MTCP dan ook dat de (functionele) latency van de gehele verbinding net zo snel is als de traagste verbinding/pad?

Dat lijkt wel logisch, in ieder geval als je naar ping tijden kijkt. Als alleen ADSL actief is, dan is de ping het laagst. Zodra 4g bijschakelt wordt die iets hoger, maar niet hoger dan die van een 4G verbinding. Hier ongeveer 20ms met alleen ADSL en rond de 25 met ADSL+4G.

Reputatie 4
Badge +2

Bij mij is de ping, (ADSL2+4G) nooit hoger dan 20, jitter=1

Om even duidelijkheid te krijgen stel ik hier de vraag:

Nu met een los 4G modem wordt als ik van buitenaf inlog de volle upload snelheid van het 4G modem gebruikt, dus ongeveer 15 mbit. Hoe gaat dat als we straks die door de strot gedrukte verandering moeten accepteren? Ik mag hopen dat het dan niet blijft hangen op de 0,7 mbit die de dsl lijn heeft?

Reputatie 7
Badge +28

Goede vraag, Mrtn! Bij de hybride variant wordt de snelheid afgekapt op 30 Mbit download. Dus als je nu 15 Mbit haalt, dan blijft dat ook wel :)

Goede vraag, Mrtn! Bij de hybride variant wordt de snelheid afgekapt op 30 Mbit download. Dus als je nu 15 Mbit haalt, dan blijft dat ook wel :)

Ha Erik,

Dank voor je snelle reactie, maar ik bedoel als ik van buitenaf inlog op mijn eigen server thuis. Daar heeft de downloadsnelheid weinig mee te maken. :)

Blijft dan de snelheid de uploadsnelheid vanuit huis die het nu is, dus 15 mbit, of ga ik dan terug naar de dsl upload snelheid?

Reputatie 2

Goedenavond,

ik heb vorige week het nieuwe modem ontvangen en de nieuwe experiabox V10. In de mail van vorige week stond dat ik vandaag de boel kon aansluiten en ik heb vandaag ook een sms gekregen dat ik mijn apparatuur kan gaan gebruiken.

Alles is aangesloten, ik heb geen instellingen gewijzigd. De Experiabox werkt goed. Het 4G modem geeft overal blauwe lampjes en twee 4G ontvangst streepjes. Met ethernetkable naar de Experiabox geeft echter geen resultaat, mijn max snelheid blijft op 4Mb steken. Nog geprobeerd om connectie op ‘altijd aan’ te zetten maar zonder resultaat

Heeft iemand een idee wat ik kan proberen ? De experiabox heb ik al aan en uit gezet.

Alvast bedankt,

Peter

Reputatie 2

Update. Ik kan ook het sagemcom modem benaderen via 192.168.2.252. 

Screenshot Sagecom

Lijkt me ok.

Ook in de experiabox wordt het sagecom modem weergegeven.

Screenshot Experiabox

Heeft het dan wellicht iets te maken met het tabblad 3G/4G op de Experiabox ? Moeten hier Usernames en password worden ingevuld ? Ik ben hier verder niet aan geweest.

Screenshot tabblad  Internet - 3G/4G

Ook heb ik al contact gehad met de helpdesk van KPN, daar werd bevestigd dat alles zou moeten werken maar helaas schiet het 4g modem nog steeds niet te hulp.

Alle hulp is welkom.Bedankt,

Peter

Hallo Peter,

Als het modem niet bijspringt na 48 uur dan is er wat anders aan de hand. Ik heb inmiddels mijn tweede buitengebied modem nadat het eerste exemplaar na een paar maanden niet meer werkte. Alles brandde normaal, alle instellingen OK maar geen verbetering van de snelheid. Monteur laten komen en een nieuwe laten installeren want hij kon ook niets vinden wat verkeerd was. De tweede werkt tot nu toe prima qua download snelheid (25 Mb ipv 6 Mb) maar upload snelheid blijft bij mij onveranderd langzaam met max 0.9 Mb. Volgend jaar bij mij glasvezel operationeel en dan is het KPN koper historie.

Reputatie 2

Bedankt Mark, ik kijk het nog wel een paar dagen aan dan. Laatste vraag. Ik heb een mijn vorige post een screenshot bijgevoegd van de experia instellingen. Ziet dat er bij jou hetzelfde uit ?

Reputatie 7
Badge +28

Ha @peter1969 wat balen dit! Ik zie de Experia Box op dit moment ook niet online, kan dat kloppen? Welke lampjes zie je daarop branden en in welke kleur? Zou je beide modems nog eens stroomloos willen maken? Ik ben benieuwd of ze dan wel goed opstarten. 

Reputatie 4
Badge +2

Bedankt Mark, ik kijk het nog wel een paar dagen aan dan. Laatste vraag. Ik heb een mijn vorige post een screenshot bijgevoegd van de experia instellingen. Ziet dat er bij jou hetzelfde uit ?

Bij mijn weten hebben de 3G/4G instellingen in de Experia V10 niets te maken met het externe Sagencom 4G Buitengebied modem, die zijn alleen bedoeld voor een 3G/4g Dongle. Dit werd vroeger gebruikt, nu dus niet meer. De Sagencom wordt nu middels interne software intern in de Experia gekoppeld. Daar kun je in de Experia zelf niets aan wijzigen.

Heb je beide apparaten al eens gezamelijk gereset? Ik zelf heb dit in begin ook meegemaakt, de 4G modem schakelde niet bij het signaal DSL van de Experia, pas nadat de monteur langs kwam, die in samenwerking met de KPN eea qua software downloade en vervolgens de Sagencom aan het werk kreeg.

Wat betreft de upload snelheid, die is de laatste tijd (circa 3 weken) van 1.3 naar 17 mbps omhoog gegaan; download is hier gemiddeld 32 mbps, incl. dsl signaal.

Reputatie 2

Ha@peter1969 wat balen dit! Ik zie de Experia Box op dit moment ook niet online, kan dat kloppen? Welke lampjes zie je daarop branden en in welke kleur? Zou je beide modems nog eens stroomloos willen maken? Ik ben benieuwd of ze dan wel goed opstarten. 

Bedankt Marcia, ik ben nu op mijn werk dus kan het niet checken. Vanmorgen en gisteravond werkte de experiabox zelf prima, alle lampjes brandden (ook ‘services') alleen schiet de sagembox niet te hulp en blijft de snelheid dus op 4Mb hangen. Zoals je in mijn vorige post kan zien herkent de experiabox de sagembox wel en kan ik hem ook via het netwerk benaderen. Hij springt alleen niet bij.

Overigens zei jouw collega gisteravond ook dat ze de experiabox niet kon zien terwijl hij gewoon werkte. Daarna is nog de stroom er weer op en af geweest. Zou jij kunnen bevestigen dat er in de Experiabox homepage niets hoeft te worden aangepast om het 4G signaal van de Sagem toe te voegen ?

Bedankt,

Peter

Reputatie 7
Badge +28

Overigens zei jouw collega gisteravond ook dat ze de experiabox niet kon zien terwijl hij gewoon werkte. Daarna is nog de stroom er weer op en af geweest. Zou jij kunnen bevestigen dat er in de Experiabox homepage niets hoeft te worden aangepast om het 4G signaal van de Sagem toe te voegen ?

Bedankt,

Peter

Er hoeft inderdaad niets aangepast te worden in de Experia Box, echter zegt het systeem niet voor niets dat het niet in orde is. Het lijkt me daarom toch goed dat je een monteur laat komen. Mocht het probleem aan jouw kant zitten, dan worden er 50 euro kosten in rekening gebracht. Ik ga er echter vanuit dat dat niet het geval is en dat dat verder wel in orde is. Ik moet het toch benoemen. Mocht je dat willen, laat je weten wanneer je deze kunt ontvangen aankomende week? Dat kan in de regel op doordeweekse dagen tussen 8 en 18 uur. 

Reputatie 2

Bedankt Marcia, ik heb je een priveberichtje gestuurd.

Reputatie 7
Badge +28

Yes, ik heb erop gereageerd!

Hallo ,

ich habe gelesen , dass - Schnelleres Internet im Außenbereich  - an folgender Adresse lieferbar ist : ***

Aber unter der Adresse  ** v139 nicht . 

Kann mir jemand sagen , warum es unter v139 nicht verfügbar ist ? 

Gruß  Wolfgang

Admin: adres verborgen i.v.m. privacy

Reputatie 7
Badge +28

Gute Frage, Wolfgang! Wann ich es hier sehe soll das woll auf der Adresse mit V139 können mussen. Aber unsere site sagt nein. Ich geh das jemand anderes fragen hier und kom bei ihnen zurück darüber.

Hallo Peter,

Ja dat ziet bij mij precies hetzelfde eruit. Maar daar veranderd ook normaal niets zomaar dus dat kan het probleem niet zijn. Bij APN heb ik nog KPNhybrid.nl staan. Zoals hier al wordt gezegd zijn de instellingen van de experia V10 niet echt van belang als er wel normaal (traag) verbinding is. Als er connected staat dan zijn de instellingen goed volgens mij.

Reageer