Wat gaat er veranderen?
Vanaf 29 oktober kunnen we Sneller Internet Buitengebied aan ongeveer de helft van alle huishoudens in het buitengebied met een lage snelheid aanbieden. Het afgelopen jaar hebben we dit product al uitgebreid getest en op kleine schaal uitgerold. Daar zijn goede resultaten uitgekomen. Ook zal begin volgend jaar een nieuw 4G-modem worden geïntroduceerd, die aan een buitenantenne kan worden gekoppeld. Daarmee kunnen klanten die nu niet in aanmerking komen voor deze dienst -vanwege onvoldoende indoor 4G-dekking- alsnog gebruik maken van Sneller Internet Buitengebied.
Hoe werkt het precies?
Met Sneller Internet Buitengebied combineer je je vaste internetverbinding met ons 4G-netwerk. Als je in aanmerking komt voor deze dienst krijg je een extra 4G-modem, die je aansluit op je Experia Box. Op deze manier wordt je vaste verbinding ‘aangevuld’ met het internet via 4G. Dit betekent dat je toch een stabiele en goede internetverbinding krijgt, in een gebied waar de reguliere snelheid niet voldoende is. Sneller Internet Buitengebied is niet los verkrijgbaar. Het is een gratis dienst, die je alleen kunt afnemen als je een internetabonnement van ons hebt én aan de voorwaarden voldoet om hiervoor in aanmerking te komen.
Wanneer kom ik in aanmerking voor Sneller Internet Buitengebied?
Sneller Internet Buitengebied is beschikbaar voor particuliere klanten, die in een gebied wonen waar de komende 6 maanden niet meer dan 15 Mbit/sec downloadsnelheid bereikt kan worden. De postcode moet bovendien in het buitengebied liggen. Er moet voldoende capaciteit op het 4G-netwerk zijn én er moet voldoende 4G-dekking binnenshuis zijn. Deze laatste twee punten kunnen verschillen per woning. Het kan voorkomen dat jij wel Sneller Internet Buitengebied kunt bestellen en je buurman niet.
Sneller Internet Buitengebied maakt gebruik van het mobiele netwerk en daarmee van de capaciteit die een zendmast kan bieden. Niet alleen de kwaliteit van deze dienst moet gewaarborgd worden, het kan uiteraard ook niet ten koste gaan van de kwaliteit van mobiele telefonie. Daarom beperken we het gebruik van Sneller Internet Buitengebied tot de klanten die minder dan 15 Mbit/s internetsnelheid via het vaste netwerk krijgen.
Hoe kan ik het bestellen?
Je kunt hier de actuele beschikbaarheid op je adres controleren. Als je adres in aanmerking komt kun je het via een chat op de website bestellen. Telefonisch kan vanzelfsprekend ook én je kunt terecht in één van onze winkels. Als Sneller Internet Buitengebied op jouw adres nog niet beschikbaar is kan dat een aantal oorzaken hebben. Je adres moet in het buitengebied liggen. Er dient voldoende capaciteit op het 4G-netwerk te zijn én er moet voldoende dekking binnenshuis zijn.
Als het product nu niet beschikbaar is, kan het goed zijn dat het later alsnog beschikbaar wordt. Ook onderzoeken we of het in 2019 mogelijk gaat zijn om de grens van 15 Mbit/s op te rekken naar 30 Mbit/s. Het advies is dus om de site in de gaten te houden.
Ik hoop van harte dat jullie goede ervaringen met dit product gaan hebben. Nog meer hoop ik dat de mensen die het eerst niet konden krijgen er nu wel voor in aanmerking gaan komen. Ik lees je vragen en opmerkingen uiteraard graag. Je kunt het in dit topic kwijt.