Sneller Internet Buitengebied wordt breder beschikbaar

  • 29 October 2018
  • 345 reacties
  • 17586 keer bekeken

Reputatie 7
Badge +20
Buitenaf wonen heeft veel voordelen: je hebt alle rust en ruimte om je heen. Maar juist in het buitengebied kan de internetsnelheid te wensen overlaten. De afstanden van de wijkkast naar je huis zijn vaak groter: daarom is de leverbare snelheid soms lager. Soms zelfs zo laag dat je niet optimaal van onze diensten gebruik kunt maken. Sinds enige tijd hebben we een oplossing: Sneller Internet Buitengebied. Met deze techniek combineren we je vaste verbinding met ons 4G-netwerk. Vanaf vandaag kunnen we dit product breed beschikbaar stellen. Hieronder lees je er alles over.


Wat gaat er veranderen?


Vanaf 29 oktober kunnen we Sneller Internet Buitengebied aan ongeveer de helft van alle huishoudens in het buitengebied met een lage snelheid aanbieden. Het afgelopen jaar hebben we dit product al uitgebreid getest en op kleine schaal uitgerold. Daar zijn goede resultaten uitgekomen. Ook zal begin volgend jaar een nieuw 4G-modem worden geïntroduceerd, die aan een buitenantenne kan worden gekoppeld. Daarmee kunnen klanten die nu niet in aanmerking komen voor deze dienst -vanwege onvoldoende indoor 4G-dekking- alsnog gebruik maken van Sneller Internet Buitengebied.

Hoe werkt het precies?


Met Sneller Internet Buitengebied combineer je je vaste internetverbinding met ons 4G-netwerk. Als je in aanmerking komt voor deze dienst krijg je een extra 4G-modem, die je aansluit op je Experia Box. Op deze manier wordt je vaste verbinding ‘aangevuld’ met het internet via 4G. Dit betekent dat je toch een stabiele en goede internetverbinding krijgt, in een gebied waar de reguliere snelheid niet voldoende is. Sneller Internet Buitengebied is niet los verkrijgbaar. Het is een gratis dienst, die je alleen kunt afnemen als je een internetabonnement van ons hebt én aan de voorwaarden voldoet om hiervoor in aanmerking te komen.


Wanneer kom ik in aanmerking voor Sneller Internet Buitengebied?


Sneller Internet Buitengebied is beschikbaar voor particuliere klanten, die in een gebied wonen waar de komende 6 maanden niet meer dan 15 Mbit/sec downloadsnelheid bereikt kan worden. De postcode moet bovendien in het buitengebied liggen. Er moet voldoende capaciteit op het 4G-netwerk zijn én er moet voldoende 4G-dekking binnenshuis zijn. Deze laatste twee punten kunnen verschillen per woning. Het kan voorkomen dat jij wel Sneller Internet Buitengebied kunt bestellen en je buurman niet.

Sneller Internet Buitengebied maakt gebruik van het mobiele netwerk en daarmee van de capaciteit die een zendmast kan bieden. Niet alleen de kwaliteit van deze dienst moet gewaarborgd worden, het kan uiteraard ook niet ten koste gaan van de kwaliteit van mobiele telefonie. Daarom beperken we het gebruik van Sneller Internet Buitengebied tot de klanten die minder dan 15 Mbit/s internetsnelheid via het vaste netwerk krijgen.

Hoe kan ik het bestellen?


Je kunt hier de actuele beschikbaarheid op je adres controleren. Als je adres in aanmerking komt kun je het via een chat op de website bestellen. Telefonisch kan vanzelfsprekend ook én je kunt terecht in één van onze winkels. Als Sneller Internet Buitengebied op jouw adres nog niet beschikbaar is kan dat een aantal oorzaken hebben. Je adres moet in het buitengebied liggen. Er dient voldoende capaciteit op het 4G-netwerk te zijn én er moet voldoende dekking binnenshuis zijn.

Als het product nu niet beschikbaar is, kan het goed zijn dat het later alsnog beschikbaar wordt. Ook onderzoeken we of het in 2019 mogelijk gaat zijn om de grens van 15 Mbit/s op te rekken naar 30 Mbit/s. Het advies is dus om de site in de gaten te houden.


Ik hoop van harte dat jullie goede ervaringen met dit product gaan hebben. Nog meer hoop ik dat de mensen die het eerst niet konden krijgen er nu wel voor in aanmerking gaan komen. Ik lees je vragen en opmerkingen uiteraard graag. Je kunt het in dit topic kwijt.

345 reacties

Reputatie 5
Badge +3
De ADSL kabel aansluiting in de straat schijnt gerepareerd te zijn. Niet dat het enig effect heeft op de gemeten snelheid (zie scherm kopie) en de 4G modem voegt helaas nog niets bij.

In verhouding met de eerdere TELFORT aansluiting zijn we er nog slechter op geworden, wat gaat KPN daaraan doen?

Reputatie 7
Badge +20
Dat is jammer om te horen, @racinfo2 . Nu zie ik dat er ondertussen al een nieuwe afspraak met een monteur is ingepland. Het lijkt me het beste om dit af te wachten. Ik hoop van harte dat het op de 5e goed wordt opgelost.
Reputatie 5
Badge +3
Dat is jammer om te horen, @racinfo2 . Nu zie ik dat er ondertussen al een nieuwe afspraak met een monteur is ingepland. Het lijkt me het beste om dit af te wachten. Ik hoop van harte dat het op de 5e goed wordt opgelost.

@Bart_, ik vertrouw het 4G modem niet, bij uitpakken bleek verzegelings zegel reeds doorgesneden. Wellicht is het een defecte die al eens eerder is gebruikt en retour gezonden?

Kan de monteur dinsdag niet voor de zekerheid een nieuwe G4 modem meenemen?
Reputatie 5
Badge +3



Onderste regel geeft duidelijkheid !!

Nu wil het toeval dat mijn buurman gisteren ook een 4G modem heeft gekregen, kan ik daar mee testen of is het 4G modem persoonlijk?
Reputatie 7
Badge +29
Dat kan zeker! Het is niet de bedoeling dit langdurig te doen, maar om te testen of je verbetering merkt, kan dat absoluut.
Reputatie 5
Badge +3
We hebben met dat Sagam 4G modem van buur zelfs ruim een uur gewacht, de experia wel 3x achtereen gereset maar geen enkel resultaat. Je zou haast aan een defecte Experia gaan denken. Inmiddels staat mijn eigen 4G sagam al weer 24 uur met 3 leds blauw brandend in de kast naast de Experia.

Alle soorten speedmeters uitgetest maar de speed blijft gelijk aan de ADSL snelheid (9.2Down/0.9Up)
Bedroevend resultaat!

NB
Ik lees op diverse forum's dat er aan de KPN kant ook nog iets moet worden ingeschakeld of aangepast, is dat wel gebeurt eigenlijk? Wellicht zit daar een mogelijkheid in?
Reputatie 7
Badge +29
Heel vreemd. Vanuit ons zie ik dat hij wel goed geregistreerd staat. Dat staat dus allemaal goed, voor zover ik het kan zien. Advies is toch om dinsdag de monteur even af te wachten. Ik ben wel heel erg benieuwd wat deze ontdekt!
Reputatie 5
Badge +3
Heel vreemd.
Heel vreemd. Vanuit ons zie ik dat hij wel goed geregistreerd staat. Dat staat dus allemaal goed, voor zover ik het kan zien.


De Experia werkt inderdaad prima, anders zou ik nu niet kunnen chatten 😞 .
Gisteren kwam ik op het idee eea eens om te draaien, dwz mijn 4G Sagam modem op het systeem van mijn buurman uit te testen!!
Zo gezegd zo gedaan, Wat denk je Marcia_, ook bij mijn buur werkte het 4G modem niet, wel alle blauwe leds branden maar geen enkel resultaat! Het bleef ook bij hem alleen de ADSL snelheid.

Ik keek bij hem toen hij zijn eigen 4G modem weer aansloot en toen viel mij direct op dat de 4G modem heel anders reageerde dan bij mij. dwz. je zag de ledjes aldoor heen en weer knipperen , er was duidelijk meer communicatie , activiteit tussen de 4G en de Experia; het duurde ook veel langer voor dat alle leds weer blauw waren terwijl dat bij mij maar enige seconden duurt. Een overduidelijk verschil dus.

Mijn buurman woont naast mij in een straal van 5 meter en heeft 40 mb/s download snelheid met zijn 4G modem.

Het is dus overduidelijk dat er iets met mijn 4G en Experia aan de hand is.
Reputatie 5
Badge +3
Marcia_, wat mij nu ook opvalt is dat ik niet op het 4G modem (sagem-zwart) met (IP)192.168.2.252 kan inloggen. Het 4G modem wordt niet "gezien" op het netwerk!

Via webinterface is ook niets zichtbaar, komt bij mij de vraag weer op of het bij KPN wel geactiveerd is? Blijft natuurlijk het gegeven dat de 4G modem bij mijn buurman, net als bij mij NIET werkt!!

Ik word wel enigzins nerveus met je boodschap dat de monteur wel een oplossing zal bieden, immers vanaf 25 januari zijn hier inmiddels al ruim 6 monteurs aan het werk geweest, de eerste 2 hebben zich een ongeluk gezocht naar 2 koperdraadjes bij het IR-SA aansluitpunt (waarom? met Telfort werkte dat toch al ruim 10 jaar?) en de 2 centrales in Sassenheim en Warmond. Ze kwamen er niet uit en lieten ons vervolgens vanaf 25 januari '19 t/m 28 januari '19 zonder telefoon en internet zitten wat mijn computer software bedrijf nou niet bepaald ten goede kwam.

Op maandag 28 januari verschenen weer 2 monteurs die alles weer aan het doormeten gingen en uiteindelijk een brakke verbinding tot stand brachten met het ADSL gebeuren. Gelukkig werkte de telefoon daarna weer.

Op de woensdag 30 januari '19 daarna verschenen een tweetal monteurs die mijn hele straatje voor de voortuin gingen open graven, ruim 7 meter sleuf was er nodig om een aansluitpunt te vinden maar er bleek geen storing op het aansluitpunt te zitten en omdat de KPN hun opdracht had gegeven er iets aan te doen deden ze dat maar terwijl ze zelf zeiden dat het geen oplossing bleek te zijn wat betreft het signaal tussen centrale en mijn huis aansluiting. Ze gooiden de sleuf weer dicht en gingen onverrichterzake weer weg.

Nog steeds zit er verschil in sterkte tussen de aansluitdraden van het IS-RA punt en de centrale; oftewel alle moeite is voor niets geweest.

Naar mijn 4G signaal werd overigens op alle dagen en bezoeken door de monteurs niet gekeken terwijl uiteindelijk dat mijn klacht was.

Gaarne je reactie!
Reputatie 5
Badge +3
Monteur geweest!
Allerlei software zowel van de Experia V10 alsmede de 4G modem vervangen.
Ook nog de 4G specialist van KPN telefonisch erbij gesleept.
Resultaat na een krap uurtje: 😀HET WERKT !! 😀
[eindelijk]

Gemeten:

Reputatie 7
Badge +29
Wat fijn! Helemaal top. Fijn dat je het nog even liet weten 🙂
Reputatie 5
Badge +3
Wat fijn! Helemaal top. Fijn dat je het nog even liet weten :-)

Graag gedaan Marcia_ ♥️
We zitten nu met erg traag internet via KPN, rond de 300kB/s. Echter via postcode check op de website is het niet beschikbaar. Wat kan hier de oorzaak van zijn? En is er een mogelijkheid om dit alsnog aan te vragen?
Reputatie 5
Badge +3
Heeft u al via de link: http://www.gsmmasten.nl/ gezocht of er uberhaupt 4G masten in uw naaste omgeving staan?

Vink alle vinkjes weg behalve waar bij LTE 4G masten staat en geef uw postcode in.
Reputatie 7
Badge +29
Welkom, Allanon! Met zo'n snelheid kan ik me voorstellen dat je graag Sneller Internet Buitengebied zou willen hebben. De tip van racinfo is een goede. Vul daarnaast eens je gegevens in op je profiel, en laat weten als je dit gedaan hebt. Dan kunnen we voor je kijken waarom het niet beschikbaar is.
Dank voor de info beide! Ik zie dat ik op ongeveer 2km van een LTE mast (meerdere op ongeveer dezelfde afstand) zit en heb ook mijn profiel voorzien van een postcode!
Reputatie 7
Badge +28
Dank voor de gegevens Allanon! De reden dat SIB niet wordt aangeboden is omdat jouw woonplaats niet onder buitengebied valt. De definitie daarvoor is een dorpskern met minder dan 100 huishoudens. Alleen in deze gebieden is er genoeg capaciteit op de masten om een onbeperkte 4G verbinding aan te kunnen bieden. Je hebt wel recht op € 5 snelheidskorting omdat de abonnementssnelheid onder de 12Mbit ligt.

Op dit moment dus nog geen goed nieuws. Je kunt periodiek Fourstack in de gaten houden om te controleren of er snelheidsverhogingen gepland staan. Deze pagina toont werkzaamheden tot 2 maanden in de toekomst.
Sinds januari hebben we Snel internet buitengebied 4G, onze snelheid is nu 35 tot 40 Mbps, behalve s'avonds vanaf 20.30 tot 24.00 dan valt de snelheid helemaal weg en is het meestal niet meer mogelijk om nog een speedtest uit te voeren. Heb geen idee wat hiervan de oorzaak is dit is ook het moment waarop de tv aanstaat vroeger was onze internet snelheid altijd slecht maar meestal kon je nog wel verbinding maken, dat is nu vaak onmogelijk. Overdag is de snelheid perfect.
Na 5 weken frustratie en tegenslagen dan toch eindelijk vandaag mijn SIB-4G abonnement gekregen. Standaard SIB was niet beschikbaar (en werkte ook niet tijdens een test door een monteur), maar deze variant werkt gelukkig wel (al was dat ook nog onzeker of de 4G-dekking afdoende zou zijn).
Met een goede buitenantenne een goed resultaat behaald. Blij met deze oplossing.
Rest me enkel te vermelden dat het Huawei apparaat dat door KPN wordt geleverd een bar slecht ding is.
De wifi prestaties van het ding zijn echt onder de maat, en tevens kan deze router niet zo ingesteld worden dat 4G de primaire WAN is en ADSL de secundaire,
Deze dus vervangen door een Asus router, nu wel fatsoenlijk wifi en beide verbindingen in fail-over modus op het apparaat.
Wellicht iets voor KPN om in overweging te nemen, het leveren van een fatsoenlijke router. Het enige positieve van de Huawei is dat ie gratis is.
Reputatie 2
Welke asus kan dit? Had begrepen dat 4g altijd als backup stond en niet ingesteld als primair kon worden.

Bestel ik deze ook ff
Welke asus kan dit? Had begrepen dat 4g altijd als backup stond en niet ingesteld als primair kon worden.

Bestel ik deze ook ff


Zover ik weet zijn er 3 actuele modellen, de 4G-AC68U (welke ik heb) en de 4G-AC53U en 4G-AC55U.
De verschillen zitten in de uitvoering van de wifi.

Reputatie 2
Ok bedankt 👍🏼
Reputatie 7
Badge +20
Update 07-05-2019:

Vanaf vandaag is ‘Sneller Internet Buitengebied’ beschikbaar in vrijwel het gehele buitengebied van Nederland. Klanten krijgen dankzij de innovatieve combinatie van het vaste en mobiele netwerk van KPN een comfortabele breedbandervaring die tot wel 30Mbps sneller is.

De internetverbinding verloopt via het vaste netwerk waarbij het mobiele 4G-netwerk als versneller wordt gebruikt. Inwoners van het buitengebied krijgen hierdoor tot wel 30Mbps aan extra snelheid bovenop de vaste verbinding en kunnen genieten van een stabieler en sneller internet dan voorheen.

Sneller Internet Buitengebied is vanaf nu beschikbaar op circa 440.000 adressen in het buitengebied en is een kosteloze aanvulling op het huidige aanbod van internet abonnementen van KPN.

KPN heeft ‘Sneller Internet Buitengebied’ de afgelopen twee jaar uitgebreid getest, eerst in de buurt van Nijkerk en stapsgewijs is de capaciteit uitgebreid. Inmiddels maken ruim 30.000 KPN-klanten woonachtig in het buitengebied dagelijks gebruik van deze technologie.

De dienst is beschikbaar voor klanten in het buitengebied met een downloadsnelheid lager dan 30Mbps. Voor meer informatie: kpn.com/buitengebied
Hoi Allemaal

Tweakers
Het is een schande dat KPN zonder aankondiging de 4G snelheid fors verlaagd heeft.
Voorheen hebben we een snelheid gehaald tot 177 Mbps. Momenteel halen we 30 Mbps met het modem, dit is voor ons veel te laag. Daarnaast is het netwerk ontzettend instabiel geworden.

Via onze mobiele telefoons halen we via 4G een hogere snelheid binnenhuis dan via het Modem.


Hierbij een aantal screenhots van de voormalige snelheid.

Reageer