Sticky Beantwoord

Sneller Internet Buitengebied wordt breder beschikbaar

• 29 oktober 2018
  • 184 reacties
  • 10418 keer bekeken

Reputatie 7
Badge +19
Buitenaf wonen heeft veel voordelen: je hebt alle rust en ruimte om je heen. Maar juist in het buitengebied kan de internetsnelheid te wensen overlaten. De afstanden van de wijkkast naar je huis zijn vaak groter: daarom is de leverbare snelheid soms lager. Soms zelfs zo laag dat je niet optimaal van onze diensten gebruik kunt maken. Sinds enige tijd hebben we een oplossing: Sneller Internet Buitengebied. Met deze techniek combineren we je vaste verbinding met ons 4G-netwerk. Vanaf vandaag kunnen we dit product breed beschikbaar stellen. Hieronder lees je er alles over.

Wat gaat er veranderen?

Vanaf 29 oktober kunnen we Sneller Internet Buitengebied aan ongeveer de helft van alle huishoudens in het buitengebied met een lage snelheid aanbieden. Het afgelopen jaar hebben we dit product al uitgebreid getest en op kleine schaal uitgerold. Daar zijn goede resultaten uitgekomen. Ook zal begin volgend jaar een nieuw 4G-modem worden geïntroduceerd, die aan een buitenantenne kan worden gekoppeld. Daarmee kunnen klanten die nu niet in aanmerking komen voor deze dienst -vanwege onvoldoende indoor 4G-dekking- alsnog gebruik maken van Sneller Internet Buitengebied.

Hoe werkt het precies?

Met Sneller Internet Buitengebied combineer je je vaste internetverbinding met ons 4G-netwerk. Als je in aanmerking komt voor deze dienst krijg je een extra 4G-modem, die je aansluit op je Experia Box. Op deze manier wordt je vaste verbinding ‘aangevuld’ met het internet via 4G. Dit betekent dat je toch een stabiele en goede internetverbinding krijgt, in een gebied waar de reguliere snelheid niet voldoende is. Sneller Internet Buitengebied is niet los verkrijgbaar. Het is een gratis dienst, die je alleen kunt afnemen als je een internetabonnement van ons hebt én aan de voorwaarden voldoet om hiervoor in aanmerking te komen.

Wanneer kom ik in aanmerking voor Sneller Internet Buitengebied?

Sneller Internet Buitengebied is beschikbaar voor particuliere klanten, die in een gebied wonen waar de komende 6 maanden niet meer dan 15 Mbit/sec downloadsnelheid bereikt kan worden. De postcode moet bovendien in het buitengebied liggen. Er moet voldoende capaciteit op het 4G-netwerk zijn én er moet voldoende 4G-dekking binnenshuis zijn. Deze laatste twee punten kunnen verschillen per woning. Het kan voorkomen dat jij wel Sneller Internet Buitengebied kunt bestellen en je buurman niet.

Sneller Internet Buitengebied maakt gebruik van het mobiele netwerk en daarmee van de capaciteit die een zendmast kan bieden. Niet alleen de kwaliteit van deze dienst moet gewaarborgd worden, het kan uiteraard ook niet ten koste gaan van de kwaliteit van mobiele telefonie. Daarom beperken we het gebruik van Sneller Internet Buitengebied tot de klanten die minder dan 15 Mbit/s internetsnelheid via het vaste netwerk krijgen.

Hoe kan ik het bestellen?

Je kunt hier de actuele beschikbaarheid op je adres controleren. Als je adres in aanmerking komt kun je het via een chat op de website bestellen. Telefonisch kan vanzelfsprekend ook én je kunt terecht in één van onze winkels. Als Sneller Internet Buitengebied op jouw adres nog niet beschikbaar is kan dat een aantal oorzaken hebben. Je adres moet in het buitengebied liggen. Er dient voldoende capaciteit op het 4G-netwerk te zijn én er moet voldoende dekking binnenshuis zijn.

Als het product nu niet beschikbaar is, kan het goed zijn dat het later alsnog beschikbaar wordt. Ook onderzoeken we of het in 2019 mogelijk gaat zijn om de grens van 15 Mbit/s op te rekken naar 30 Mbit/s. Het advies is dus om de site in de gaten te houden.

Ik hoop van harte dat jullie goede ervaringen met dit product gaan hebben. Nog meer hoop ik dat de mensen die het eerst niet konden krijgen er nu wel voor in aanmerking gaan komen. Ik lees je vragen en opmerkingen uiteraard graag. Je kunt het in dit topic kwijt.
icon

Beste antwoord door Bart_ 7 mei 2019, 12:16

Update 07-05-2019:

Vanaf vandaag is ‘Sneller Internet Buitengebied’ beschikbaar in vrijwel het gehele buitengebied van Nederland. Klanten krijgen dankzij de innovatieve combinatie van het vaste en mobiele netwerk van KPN een comfortabele breedbandervaring die tot wel 30Mbps sneller is.

De internetverbinding verloopt via het vaste netwerk waarbij het mobiele 4G-netwerk als versneller wordt gebruikt. Inwoners van het buitengebied krijgen hierdoor tot wel 30Mbps aan extra snelheid bovenop de vaste verbinding en kunnen genieten van een stabieler en sneller internet dan voorheen.

Sneller Internet Buitengebied is vanaf nu beschikbaar op circa 440.000 adressen in het buitengebied en is een kosteloze aanvulling op het huidige aanbod van internet abonnementen van KPN.

KPN heeft ‘Sneller Internet Buitengebied’ de afgelopen twee jaar uitgebreid getest, eerst in de buurt van Nijkerk en stapsgewijs is de capaciteit uitgebreid. Inmiddels maken ruim 30.000 KPN-klanten woonachtig in het buitengebied dagelijks gebruik van deze technologie.

De dienst is beschikbaar voor klanten in het buitengebied met een downloadsnelheid lager dan 30Mbps. Voor meer informatie: kpn.com/buitengebied
Bekijk origineel

184 reacties

Reputatie 4
Badge +2

Bij mij is de ping, (ADSL2+4G) nooit hoger dan 20, jitter=1

Reputatie 3
Badge +2

Betekent MTCP dan ook dat de (functionele) latency van de gehele verbinding net zo snel is als de traagste verbinding/pad?

Dat lijkt wel logisch, in ieder geval als je naar ping tijden kijkt. Als alleen ADSL actief is, dan is de ping het laagst. Zodra 4g bijschakelt wordt die iets hoger, maar niet hoger dan die van een 4G verbinding. Hier ongeveer 20ms met alleen ADSL en rond de 25 met ADSL+4G.

Maar waarom werkt het 4G modem niet zonder de Experia box?

Is de SIM kaart er anders uit te krijgen zodat ik die weer over kan zetten in mijn fantastische teltonika 4G router?

Nee, het 4G modem en de Experiabox werken alleen samen en alleen met speciale firmware voor deze toepassing. En op dit moment ook alleen met een Experiabox V10.

https://en.wikipedia.org/wiki/Hybrid_Access_Networks

In de Experiabox zit de software die de MTCP verbinding maakt. Zonder Experiabox werkt er niets, zonder 4G modem werkt het wel maar dan alleen op ADSL snelheid.

Betekent MTCP dan ook dat de (functionele) latency van de gehele verbinding net zo snel is als de traagste verbinding/pad?

Reputatie 3
Badge +2

Is de SIM kaart er anders uit te krijgen zodat ik die weer over kan zetten in mijn fantastische teltonika 4G router?

Nee, het 4G modem en de Experiabox werken alleen samen en alleen met speciale firmware voor deze toepassing. En op dit moment ook alleen met een Experiabox V10.

https://en.wikipedia.org/wiki/Hybrid_Access_Networks

In de Experiabox zit de software die de MTCP verbinding maakt. Zonder Experiabox werkt er niets, zonder 4G modem werkt het wel maar dan alleen op ADSL snelheid.

Ja en dat is nou net het probleem. ISRA punt zit in de keuken en heb ik doorgezet naar de voorraadkast en de muren daarna mooi gestuct en afgewerkt. Hier is geen UTP kabel in de buurt te bekennen.

Kan het misschien met een wireless bridge worden aangesloten? Dus WiFi op de experiabox aanzetten en aan de kant van het 4G modem de ethernetkabel in de wireless bridge stoppen.

Nee, dat werkt niet, dat was het ook het eerste wat ik heb geprobeerd. Je zou zeggen, een bridge is een bridge en zou dus transparant moeten zijn maar het werkt niet. Je ziet het 4G modem dan wel in het netwerk en kunt er zelfs op inloggen maar het werkt niet. Komt misschien door de latency.

Een bridge met powerline adapters kan wel werken en werkt bij mij perfect met een set Devolo’s.

jrxs4all: Dank voor deze snelle reactie. Moet ik inderdaad nog 1 powerline adapter aanschaffen want ik heb voor WiFi in de schuur al een Devolo 1200+ set hangen. Nog een uitbreiding erbij naast de experia box en het moet werken.

Helaas jaagt KPN me wel op kosten zo. Uitbreiding kost een kleine 70 euro en dan heb  ik ook nog hogere maand kosten………

Reputatie 3
Badge +2

Ja en dat is nou net het probleem. ISRA punt zit in de keuken en heb ik doorgezet naar de voorraadkast en de muren daarna mooi gestuct en afgewerkt. Hier is geen UTP kabel in de buurt te bekennen.

Kan het misschien met een wireless bridge worden aangesloten? Dus WiFi op de experiabox aanzetten en aan de kant van het 4G modem de ethernetkabel in de wireless bridge stoppen.

Nee, dat werkt niet, dat was het ook het eerste wat ik heb geprobeerd. Je zou zeggen, een bridge is een bridge en zou dus transparant moeten zijn maar het werkt niet. Je ziet het 4G modem dan wel in het netwerk en kunt er zelfs op inloggen maar het werkt niet. Komt misschien door de latency.

Een bridge met powerline adapters kan wel werken en werkt bij mij perfect met een set Devolo’s.

Ik had prima 4G buitengebied met een externe antenne die precies op de 4G mast was gericht. Heeft 3 jaar lang perfect gewerkt.

Ook had ik een eigen 4G modem welke mijn netwerk bediende, de Experiabox was alleen voor WiFi voor bezoekers en telefonie, mooi gescheiden dus. Alles was mooi weggewerkt in de voorraadkast (experiabox) en het 4G modem stond op zolder en vanwaaruit ik de UTP bekabeling naar de rest van de installatie heb gelegd.

Nu moet ik van KPN naar hun nieuwe product waarbij ik zo’n lelijk kastje voor mijn raam moet gaan zetten. Extra kabels door het huis gaan trekken (en boren) waar het ook niet mooier van wordt. De experiabox als router/firewall gaan gebruiken (wat ik eigenlijk helemaal niet wil) etc.etc.

Het nieuwe 4G modem heeft ook een aansluiting voor een externe antenne, die kun je dus neerzetten op de plaats waar nu de Huawei staat.

Dat modem moet inderdaad worden verbonden met de Experiabox, maar dat hoeft niet met een rechtstreekse kabel. Dus als je ergens in de bestaande UTP bekabeling een plek kunt vinden vanwaar je makkelijk naar de Experiabox kan gaan, dan werkt dat ook, via een switch. Bij mij werkt het zelfs met een set Devolo's.

Kan het misschien met een wireless bridge worden aangesloten? Dus WiFi op de experiabox aanzetten en aan de kant van het 4G modem de ethernetkabel in de wireless bridge stoppen. Zo’n ding heb ik nog wel ergens liggen geloof ik.

En dat Huawei modem heb ik reeds lang geleden vervangen door een Teltonika die het wel goed doet. De Huawei had wat problemen met de grote hoeveelheid aan apparaten die hierop aangesloten waren.

Reputatie 3
Badge +2

Ik had prima 4G buitengebied met een externe antenne die precies op de 4G mast was gericht. Heeft 3 jaar lang perfect gewerkt.

Ook had ik een eigen 4G modem welke mijn netwerk bediende, de Experiabox was alleen voor WiFi voor bezoekers en telefonie, mooi gescheiden dus. Alles was mooi weggewerkt in de voorraadkast (experiabox) en het 4G modem stond op zolder en vanwaaruit ik de UTP bekabeling naar de rest van de installatie heb gelegd.

Nu moet ik van KPN naar hun nieuwe product waarbij ik zo’n lelijk kastje voor mijn raam moet gaan zetten. Extra kabels door het huis gaan trekken (en boren) waar het ook niet mooier van wordt. De experiabox als router/firewall gaan gebruiken (wat ik eigenlijk helemaal niet wil) etc.etc.

Het nieuwe 4G modem heeft ook een aansluiting voor een externe antenne, die kun je dus neerzetten op de plaats waar nu de Huawei staat.

Dat modem moet inderdaad worden verbonden met de Experiabox, maar dat hoeft niet met een rechtstreekse kabel. Dus als je ergens in de bestaande UTP bekabeling een plek kunt vinden vanwaar je makkelijk naar de Experiabox kan gaan, dan werkt dat ook, via een switch. Bij mij werkt het zelfs met een set Devolo's.

En als klap op de vuurpijl mag ik ook nog 6,50 euro extra per maand gaan betalen voor dit feest.

Er is toch ook zoiets als vrije router keuze, wat doet KPN hiermee?

Ben benieuwd hoe men dit heeft bedacht als verbetering?

Reputatie 3
Badge +2

En nu maar bedenken wat ik met de kabel moet doen die los door het hele huis ligt en die het 4G modem met de Experiabox verbindt. Een kabel trekken is daar niet echt een optie.

Dat probleem is inmiddels ook opgelost. De verbinding tussen Sagemcom 4G modem en de Experiabox werkt nu via powerline adapters (2 stuks Devolo 1000 duo+).

Uiteraard is een goede verbinding via powerline adepters op voorhand nooit te garanderen, maar bij mij werkt het perfect.

Alles met elkaar is het hybride 4G buitengebied systeem met Sagemcom modem hier een verbetering ten opzichte van de oude situatie. Het enige nadeel wat ik tot nu toe heb gevonden is dat je alleen de ADSL upload krijgt als je het netwerk van buitenaf benadert (camera bekijken, eigen server, NAS, etc.). Dat is voor mij geen probleem, maar dat kan voor andere gebruikers anders zijn.

Reputatie 7
Badge +24

De ongebruikte V10A kan dan inderdaad retour.

Reputatie 3
Badge +2

Kan kloppen, jrxs4all, die afdeling verstuurt handmatig om te zorgen dat het zeker weten een V10 wordt. Zodra zij de logistieke order hebben ingelegd krijg je de sms. Kan zijn dat dit daarom pas morgen wordt. 

Ik heb vrijdag om 09:03 een SMS gekregen dat het pakket (refnr 3737261) bezorgd wordt.

Het is me nu niet duidelijk, ik hoef dus niet naar het afhaalpunt maar moet thuisblijven om het pakket in ontvangst te nemen ? En is het pakket echt vrijdag verstuurd ?

Update: ik ben maar thuis gebleven en zonder verdere aankondiging verscheen er inderdaad een busje van PostNL met een V10. Aangesloten en alles werkte direct perfect. 38 Mbps down en 15 up, dat is nog een stuk beter dan met de Huawei.

Wat moet ik nu doen met de ongebruikte V10A ?

En nu maar bedenken wat ik met de kabel moet doen die los door het hele huis ligt en die het 4G modem met de Experiabox verbindt. Een kabel trekken is daar niet echt een optie.

Reputatie 3
Badge +2

Kan kloppen, jrxs4all, die afdeling verstuurt handmatig om te zorgen dat het zeker weten een V10 wordt. Zodra zij de logistieke order hebben ingelegd krijg je de sms. Kan zijn dat dit daarom pas morgen wordt. 

Ik heb vrijdag om 09:03 een SMS gekregen dat het pakket (refnr 3737261) bezorgd wordt.

Het is me nu niet duidelijk, ik hoef dus niet naar het afhaalpunt maar moet thuisblijven om het pakket in ontvangst te nemen ? En is het pakket echt vrijdag verstuurd ?

Reputatie 7
Badge +18

Dank voor de info, @zijls . Jij zit in een abonnementsvorm van 2012. Prima op zich. Maar als je nu hybride wilt moet je over naar de nieuwste propositie. Zo als het zich nu laat aanzien zit daar dan ook een nieuw jaarcontract aan vast. Ik kan me goed indenken dat dit voor jou niet interessant is met de komst van glasvezel. 

Ik ga hier met de achterban over praten. Ik kan niks beloven maar wil graag uitzoeken of er mogelijkheden zijn om maandelijks te verlengen. 

Dat klopt (wel Solcon ?)

profiel aangepast

Reputatie 7
Badge +18

@zijls : Ik doe de aanname dat KPN (nog) niet over dat glasvezel gaat leveren. Klopt dat?

Reputatie 7
Badge +18

@zijls : Ik begrijp het. Aangezien we recentelijk een nieuwe propositie hebben gelanceerd moet ik even in detail naar jouw huidige order kijken of jij binnen je huidige abonnement bent om te zetten naar de hybride variant. Ik kan nog niks beloven. 

Kun je je profiel aanvullen en mij een seintje geven? 

Ik ben gebeld , maar het gaat mij voor namelijk om dat ik een contract krijg dat maandelijks opzegbaar is en niet voor een jaar

Reputatie 7
Badge +18

Hoi @zijls : Ik vrees dat het bij jou dan niet leverbaar is.  Itv draait op de dsl lijn. Als die niet toereikend is zal het helaas niet gaan.

Heb jij nu de andere variant? Zo ja, heb je ook een bericht gehad? Of ben je gebeld? 

Is interactive tv mogelijk met de hybride variant, bij de postcodecheck kan ik alleen "geen tv aan geven"

En klopt het dat je een contract kunt afsluiten dat maandelijks opzegbaar is meerprijs €3.00. dit  i.v.m met aanleg glasvezel

Reputatie 1

@jrxs4all: je moet hiervoor, op dit moment, nog een V10 hebben. De V10A zal na z'n de volgende update ook gebruikt kunnen worden met Sneller Internet Buitengebied.  Ik zie dat je vanmorgen ook contact hebt gehad met de klantenservice. Zij hebben de logistieke afdeling aangestuurd om een juiste Experia Box op te sturen. 

Je meent het niet, ik krijg na telefonisch contact met  0800-0222724 (speciale afdeling voor de overgang naar het hybride systeem, die weten dus waarvoor het is) een V10A opgestuurd naar het ophaalpunt waar ik hem zelf moet ophalen. In de handleiding staat vervolgens dat het werkt met een V10A en dan werkt het niet. En nu moet ik weer naar het ophaalpunt rijden om de V10A te verwisselen voor een V10………

Ik heb overigens nog geen SMS gekregen dat er een V10 opgestuurd gaat worden, de vorige keer kreeg ik die direct.

Hier vandaag ook een experiabox v10A ontvangen voor de omschakeling van SIB4g naar SIB. Sagembox een dag eerder , maar had hier ook eerst een expriabox v9 staan. Hierop gisteren gebeld naar KPN en kreeg vandaag de V10A. Deze lees ik nu gaat dus niet werken met SIB.

Kan hier ook dan een experiabox v10 worden gestuurd en de v10A retour ??

Reputatie 7
Badge +27

Reputatie 3
Badge +2

@jrxs4all: je moet hiervoor, op dit moment, nog een V10 hebben. De V10A zal na z'n de volgende update ook gebruikt kunnen worden met Sneller Internet Buitengebied.  Ik zie dat je vanmorgen ook contact hebt gehad met de klantenservice. Zij hebben de logistieke afdeling aangestuurd om een juiste Experia Box op te sturen. 

Je meent het niet, ik krijg na telefonisch contact met  0800-0222724 (speciale afdeling voor de overgang naar het hybride systeem, die weten dus waarvoor het is) een V10A opgestuurd naar het ophaalpunt waar ik hem zelf moet ophalen. In de handleiding staat vervolgens dat het werkt met een V10A en dan werkt het niet. En nu moet ik weer naar het ophaalpunt rijden om de V10A te verwisselen voor een V10………

Ik heb overigens nog geen SMS gekregen dat er een V10 opgestuurd gaat worden, de vorige keer kreeg ik die direct.

Reputatie 7
Badge +27

@JohanGols: de retourdoos komt meestal wat later. Dat kan wel tot een week of twee duren. Je hoort inderdaad ook een V10 te krijgen, maar als je die al had, dan kan het zijn dat het systeem geen nieuwe opstuurt.  

@Joran , misschien ligt de schuld ook wel gedeeltelijk bij KPN.

Bij het telefonisch omzetten van mijn abonnement werd mij verteld dat ik een nieuwe Experiabox V10, een 4G Sagecom modem en een retourdoos zou ontvangen.

Hierna kreeg ik een mail met de mededeling “Uw pakje is onderweg” en inderdaad kreeg ik de volgende een pakje met een Sagecom modem.

Voor de rest niets ontvangen, geen Experiabox, geen retourdoos en geen brief met een installatiedatum.

Gelukkig had ik al een Experiabox v10 en na aansluiten van de Sagecom kwam alles na een uurtje tot leven, maar ik heb hier nog steeds een 4G modem staan waar KPN kennelijk geen interesse in heeft.

Reageer