Sticky Beantwoord

Sneller Internet Buitengebied wordt breder beschikbaar

  • 29 oktober 2018
  • 184 reacties
  • 10392 keer bekeken

Reputatie 7
Badge +19
Buitenaf wonen heeft veel voordelen: je hebt alle rust en ruimte om je heen. Maar juist in het buitengebied kan de internetsnelheid te wensen overlaten. De afstanden van de wijkkast naar je huis zijn vaak groter: daarom is de leverbare snelheid soms lager. Soms zelfs zo laag dat je niet optimaal van onze diensten gebruik kunt maken. Sinds enige tijd hebben we een oplossing: Sneller Internet Buitengebied. Met deze techniek combineren we je vaste verbinding met ons 4G-netwerk. Vanaf vandaag kunnen we dit product breed beschikbaar stellen. Hieronder lees je er alles over.


Wat gaat er veranderen?


Vanaf 29 oktober kunnen we Sneller Internet Buitengebied aan ongeveer de helft van alle huishoudens in het buitengebied met een lage snelheid aanbieden. Het afgelopen jaar hebben we dit product al uitgebreid getest en op kleine schaal uitgerold. Daar zijn goede resultaten uitgekomen. Ook zal begin volgend jaar een nieuw 4G-modem worden geïntroduceerd, die aan een buitenantenne kan worden gekoppeld. Daarmee kunnen klanten die nu niet in aanmerking komen voor deze dienst -vanwege onvoldoende indoor 4G-dekking- alsnog gebruik maken van Sneller Internet Buitengebied.

Hoe werkt het precies?


Met Sneller Internet Buitengebied combineer je je vaste internetverbinding met ons 4G-netwerk. Als je in aanmerking komt voor deze dienst krijg je een extra 4G-modem, die je aansluit op je Experia Box. Op deze manier wordt je vaste verbinding ‘aangevuld’ met het internet via 4G. Dit betekent dat je toch een stabiele en goede internetverbinding krijgt, in een gebied waar de reguliere snelheid niet voldoende is. Sneller Internet Buitengebied is niet los verkrijgbaar. Het is een gratis dienst, die je alleen kunt afnemen als je een internetabonnement van ons hebt én aan de voorwaarden voldoet om hiervoor in aanmerking te komen.


Wanneer kom ik in aanmerking voor Sneller Internet Buitengebied?


Sneller Internet Buitengebied is beschikbaar voor particuliere klanten, die in een gebied wonen waar de komende 6 maanden niet meer dan 15 Mbit/sec downloadsnelheid bereikt kan worden. De postcode moet bovendien in het buitengebied liggen. Er moet voldoende capaciteit op het 4G-netwerk zijn én er moet voldoende 4G-dekking binnenshuis zijn. Deze laatste twee punten kunnen verschillen per woning. Het kan voorkomen dat jij wel Sneller Internet Buitengebied kunt bestellen en je buurman niet.

Sneller Internet Buitengebied maakt gebruik van het mobiele netwerk en daarmee van de capaciteit die een zendmast kan bieden. Niet alleen de kwaliteit van deze dienst moet gewaarborgd worden, het kan uiteraard ook niet ten koste gaan van de kwaliteit van mobiele telefonie. Daarom beperken we het gebruik van Sneller Internet Buitengebied tot de klanten die minder dan 15 Mbit/s internetsnelheid via het vaste netwerk krijgen.

Hoe kan ik het bestellen?


Je kunt hier de actuele beschikbaarheid op je adres controleren. Als je adres in aanmerking komt kun je het via een chat op de website bestellen. Telefonisch kan vanzelfsprekend ook én je kunt terecht in één van onze winkels. Als Sneller Internet Buitengebied op jouw adres nog niet beschikbaar is kan dat een aantal oorzaken hebben. Je adres moet in het buitengebied liggen. Er dient voldoende capaciteit op het 4G-netwerk te zijn én er moet voldoende dekking binnenshuis zijn.

Als het product nu niet beschikbaar is, kan het goed zijn dat het later alsnog beschikbaar wordt. Ook onderzoeken we of het in 2019 mogelijk gaat zijn om de grens van 15 Mbit/s op te rekken naar 30 Mbit/s. Het advies is dus om de site in de gaten te houden.


Ik hoop van harte dat jullie goede ervaringen met dit product gaan hebben. Nog meer hoop ik dat de mensen die het eerst niet konden krijgen er nu wel voor in aanmerking gaan komen. Ik lees je vragen en opmerkingen uiteraard graag. Je kunt het in dit topic kwijt.
icon

Beste antwoord door Bart_ 7 mei 2019, 12:16

Update 07-05-2019:

Vanaf vandaag is ‘Sneller Internet Buitengebied’ beschikbaar in vrijwel het gehele buitengebied van Nederland. Klanten krijgen dankzij de innovatieve combinatie van het vaste en mobiele netwerk van KPN een comfortabele breedbandervaring die tot wel 30Mbps sneller is.

De internetverbinding verloopt via het vaste netwerk waarbij het mobiele 4G-netwerk als versneller wordt gebruikt. Inwoners van het buitengebied krijgen hierdoor tot wel 30Mbps aan extra snelheid bovenop de vaste verbinding en kunnen genieten van een stabieler en sneller internet dan voorheen.

Sneller Internet Buitengebied is vanaf nu beschikbaar op circa 440.000 adressen in het buitengebied en is een kosteloze aanvulling op het huidige aanbod van internet abonnementen van KPN.

KPN heeft ‘Sneller Internet Buitengebied’ de afgelopen twee jaar uitgebreid getest, eerst in de buurt van Nijkerk en stapsgewijs is de capaciteit uitgebreid. Inmiddels maken ruim 30.000 KPN-klanten woonachtig in het buitengebied dagelijks gebruik van deze technologie.

De dienst is beschikbaar voor klanten in het buitengebied met een downloadsnelheid lager dan 30Mbps. Voor meer informatie: kpn.com/buitengebied
Bekijk origineel

184 reacties

Reputatie 4
Badge +2
Monteur geweest!
Allerlei software zowel van de Experia V10 alsmede de 4G modem vervangen.
Ook nog de 4G specialist van KPN telefonisch erbij gesleept.
Resultaat na een krap uurtje: 😀HET WERKT !! 😀
[eindelijk]

Gemeten:

Reputatie 4
Badge +2

@Joran , zojuist modem omgewisseld en je had gelijk wat betreft het in werking stellen; met enkele minuten werkte het op volle kracht, en met 3 streepjes !!

Bedankt voor deze snelle bediening en oplossing!

Na ongeveer twee jaar 4G plotseling een brief met de mededeling dat mijn contract voor 4G begin 2020 afloopt.
Na telefonische contact met KPN medewerker een nieuw contract voor internet + telefonie en 4G voor het buitengebied.
Een dag later een pakje met het 4G modem met de mededeling in het pakje dat het modem pas aangesloten mag worden op de datum genoemd in bijgaande brief.
Aangezien er geen brief bij was, modem uitgepakt, antennes erop geschroefd en het huis doorgedwaald om de beste plaats te zoeken. Wat ik al had verwacht gezien mijn ervaringen met het 4G Huawei modem nergens in huis meer als één streepje ontvangst met maximaal 14 Mbps.
Daarop modem op de plek van de Huawei gezet en aangesloten op Jarft antenne. Ontvangst nu 2-3 streepjes en meestal > 30Mbps.
Moest door deze wijziging wel weer 30 m UTP kabel leggen en diverse apps waaronder mijn domotica overzetten naar een ander netwerk.
Op zich een snelle probleemloze overgang ondanks de geringe support van KPN.

triest wat heeft kpn al die jaren gedaan.?
in de buitengebieden geen snel internet in de binnen gebieden ook niet
Het lijkt er op dat de ambtenaren alleen maar hebben zitten te slapen .
en hun zakken hebben gevuld met ons hoge abonnement geld.
Ga je schamen kpn
Reputatie 4
Badge +2
Heeft u al via de link: http://www.gsmmasten.nl/ gezocht of er uberhaupt 4G masten in uw naaste omgeving staan?

Vink alle vinkjes weg behalve waar bij LTE 4G masten staat en geef uw postcode in.
Reputatie 7
Badge +28
Dat kan zeker! Het is niet de bedoeling dit langdurig te doen, maar om te testen of je verbetering merkt, kan dat absoluut.
Reputatie 7
Badge +27
Klopt, dat is sinds kort toegevoegd. Als je daar je postcode invult geeft hij aan welke masten er in de buurt zitten, en in welke richting het signaal het beste is. Met daaronder ook nog wat info over hoe je het beste de buitenantenne kunt uitrichten als je die gebruikt.
Reputatie 7
Badge +18

@williamb : Ik begrijp je zorgen. En ik moet het stellige antwoord dat mijn collega heeft gegeven ontkrachten.

SIB4G wordt wel uitgefaseerd op plekken waar een DSL verbinding aanwezig is. Hoe dat voor jou gaat uitpakken ga ik voor je onderzoeken.

Mijn voorstel is dat je hier een apart topic voor aanmaakt en mij een seintje geeft. Dan pak ik die met prio op. Ik zal ook het verzameltopic updaten als er meer informatie is. 

Reputatie 7
Badge +27
Welkom, Allanon! Met zo'n snelheid kan ik me voorstellen dat je graag Sneller Internet Buitengebied zou willen hebben. De tip van racinfo is een goede. Vul daarnaast eens je gegevens in op je profiel, en laat weten als je dit gedaan hebt. Dan kunnen we voor je kijken waarom het niet beschikbaar is.
Ik hoop dat er ook weer eens aandacht is voor de binnengebieden. Hier in hartje randstad nog steeds een houtgestookte koperen DSL verbinding. Glasvezel lijkt nog lichtjaren verwijderd. Ik wil niet naar Ziggo en dus ook naar Vodafone, maar het wordt er niet makkelijker op.......
Reputatie 2

Net even gebeld naar het in de brief genoemde nummer. Volgens de medewerker is de brief ten onrechte naar ons gestuurd en blijft de huidige situatie (losse 4g sim + 4G modem) gewoon werken. We hoeven niet over te stappen naar de hybride variant. Medewerker was erg zeker van zijn zaak dus ik hoop het maar.



Tot dusver nog geen update. Vandaag de klantenservice gebeld voor een probleem met de televisie en ook zij bevestigden dat het enige vertraging op heeft gelopen. (zoals al lang bekend was). Het probleem met de televisie was dezelfde dag nog verholpen. Waarom is het aanpassen van mijn pakket zo moeilijk?Da's heel jammer om te lezen en ik zie dat er vanochtend naar deze vastgelopen aanvraag is gekeken. Daar is uitgekomen dat het niet opgelost kon worden en dat er helaas extra tijd nodig is. Ik kan me levendig voorstellen dat dit erg vervelend is, helemaal omdat een ander probleem wél opgepakt kan worden. Voor je andere probleem zie ik dat er een monteur is ingeboekt en dit staat ben ik bang helemaal los van deze kwestie. Ik kan niet anders dan je vragen nog enkele dagen geduld te hebben. Op de 15e heb ik waarschijnlijk weer een update voor je.
Hallo @AA65 Ik zie dat het probleem inmiddels is verholpen en dat je van Sneller Internet Buitengebied gebruik moet kunnen maken. Je hebt hier ook al een sms-bericht over ontvangen, zie ik. Werk alles inmiddels zoals het hoort?

Ja hoor! Tot nu toe werkt alles prima.
Reputatie 7
Badge +28

Een omruil is de enige manier waarop we nog apparatuur omwisselen. Vroeger hebben we dit anders gedaan: nieuwe apparatuur opsturen en vriendelijk verzoeken de oude apparatuur retour te sturen. In de praktijk werd oude apparatuur dusdanig vaak niet teruggestuurd dat dit een grote kostenpost werd. Een klein aantal heeft het dus verpest voor de rest helaas. Ik kan dat proces niet veranderen.

Bij het aansluiten komt verder niet zoveel kijken. Je kunt het modem direct aansluiten op de Experia Box met de UTP kabel en het werkt binnen een paar minuten.

Het nieuwe modem heeft overigens al twee kleine antennes aangesloten die mogelijk voor een beter bereik zorgen. Wij bieden zelf de volgende antenne aan in de webshop: Buitenantenne 4G incl. 10m kabel, voor verbeteren ontvangst i.c.m. 4G Modem. Het staat je ook vrij een antenne elders te bestellen, bijvoorbeeld bij WiFi-Shop24.com | WiFi Antenna, WiFi Booster, 4G Antenna

Reputatie 7
Badge +19
Bij deze een complimentje voor KPN medewerkers. Zit in een buitengebied en kwam gelukkig in aanmerking voor sneller internet via 4G. Had een download van 4.3 en een upload van 1.7 Na installatie nog precies hetzelfde. Na een telefoontje naar de klantenservice belde een medewerker van KPN me op om samen proberen het probleem op te lossen. ( van mijn kant diverse resets en opnieuw aansluiten). Helaas lukte dit ook niet. Aangezien het al laat in de vrijdagmiddag was kreeg ik te horen dat er 's maandags om 08.00 uur een monteur langskwam. En inderdaad, die kwam, zag en overwon. Het simkaartje in het 4G modem zat er niet goed in. (wist zelf niet dat dat er in zat, stond ook nergens in de beschrijving) Nu heb ik een download van 38.5 en een upload van 3.3 wat voor mij genoeg is. Bedankt
Soms kan een heel dingetje heel vervelende gevolgen hebben. Fijn dat het is opgelost en dat je er nu goed gebruik van kunt maken. 🙂
Reputatie 7
Badge +17
Goedemiddag @PKing61. Ik zie dat je op dit moment inderdaad Sneller Internet Buitengebied kan aanvragen. Als je er zeker van wilt zijn dat het op de juiste manier wordt aangevraagd kan je het best onze klantenservice bellen (0800 0402). Zij zullen dan alles met jou doorlopen en Sneller Internet Buitengebied toevoegen aan de bestelling. Als je liever hebt dat wij contact opnemen met jou, is dat ook mogelijk. Als je hier een berichtje achterlaat zorgen wij ervoor dat je gebeld wordt door een van onze collega's.
Reputatie 2

Net even gebeld naar het in de brief genoemde nummer. Volgens de medewerker is de brief ten onrechte naar ons gestuurd en blijft de huidige situatie (losse 4g sim + 4G modem) gewoon werken. We hoeven niet over te stappen naar de hybride variant. Medewerker was erg zeker van zijn zaak dus ik hoop het maar.

Kan iemand van dit forum iets doen om mij dezelfde oplossing te bieden ?, dus gewoon behoud van de huidige situatie en niet de hybrideoplossing met abonnementswijziging of helemaal geen oplossing ?

Ik heb gebeld met het nummer van de brief en werd uiteindelijk doorverwezen naar het gewone klantenservicenummer → eindresultaat 4G stopt en je moet het doen met ADSL. Reden: na de laatste reset (DLM?) zit mijn ADSL verbinding boven de 30 MBPS snelheid. Dat is in het verleden wel vaker geweest en dan schakelt ie in de komende weken gewoon weer rustig terug naar onder de 30MBPS.  Afgezien van dat regeltje bij KPN (moet < 30MBPS) , helpt mij dat niet bij de upload!  (die ik nodig heb voor camerasysteem, externe backups etc. etc.)
Daarnaast heb ik minder dan een jaar geleden ook flink geïnvesteerd om de huidige oplossing goed te laten werken, 45 meter bestrating open gegraven om een kabel erin te leggen en dan een paal van 11 meter overeind gezet om daar met een externe antenne die ik ook zelf heb gekocht het 4G signaal stabiel en snel te kunnen ontvangen en dat zou dan nu allemaal voor niks zijn, omdat me deze mogelijkheid wordt ontnomen.

Lang verhaal kort:  kan iemand me helpen, zodat ik weer een simkaart krijg die het na 19 januari blijft doen om in mijn bestaande Huawei 4G modem te stoppen ?

gr,

William 

Reputatie 4
Badge +2

Oke@Joran , begrepen. Ik neem het oude meteen mee, incl RMA retournummer en geadresseerd naar het antwoordtnummer in Alphen.

Ik zal het modem dan eerst testen met de bijgeleverde wifi antennes.Overigens heb ik zelf ook nog (39cm lange) wifi  (Edimax) liggen ooit gebruikt op een access tp link.

Bedankt tot zover!

Reputatie 7
Badge +28

ADSL2+ is iets robuuster op langere afstanden dan VDSL. Dat wil zeggen dat de lijn iets minder gevoelig is voor fouten op de verbinding. Met een snelheid van 11Mb/s zal je op ongeveer 3,5km afstand van de centrale zitten. Op dat punt is er weinig verschil tussen ADSL2+ en VDSL. Op kortere afstanden is de snelheid van VDSL veel hoger, zowel de upload als download.

Reputatie 4
Badge +2
Wat fijn! Helemaal top. Fijn dat je het nog even liet weten :-)

Graag gedaan Marcia_ ♥
Reputatie 2
Badge
Ik ga er vanuit dat ik het ook in de winkel kan doen, dat lijkt me op dit moment het handigst.

Bedankt voor de snelle reactie...
Reputatie 2

@BonesNL, ik snap dat je hier niet op zit te wachten! Staat erbij jou in de brief ook een telefoonnummer vermeld? Zij kunnen je hier namelijk meer over vertellen en kunnen je misschien, net als hierboven wordt gezegd door Joran, een persoonlijk aanbod doen afhankelijk van jouw situatie.

Idd met telefoonnr. Wacht ik het persoonlijk aanbod nog even af. Zal dan wel een ander simmetje worden in huidig modem.

Reputatie 7
Badge +18

Hoi @peter1969 . Net zoals in het andere topic ben ik wel benieuwd waar nu precies dat prijsverschil uit voorkomt. Ik ben heel benieuwd waarom het bij zo veel hoger uitpakt dan bij @jrxs4all 

Reputatie 7
Badge +28

Hoi@peter1969, goede vragen. We zijn net begonnen met het overzetten van Sneller internet Buitengebied 4G abonnementen (de abonnementen met een los 4G modem) naar het ‘nieuwe’ Sneller Internet Buitengebied. Hierbij sluit je een 4G modem aan op de Experia Box. Bij klanten waar dit niet mogelijk is verandert er niets.

 

Ik begrijp dat er een nieuw 4G KPN modem moet komen en een nieuwe 4G simkaart. Kan ik dit nieuwe modem negeren en gewoon de nieuwe simkaart in mijn huidige 4G modem gaan gebruiken (behoud dus van huidige situatie)

Nee. Bij het nieuwe 4G modem is de simkaart niet uitwisselbaar. Het werkt alleen met dat modem.

 

Indien 1 niet kan. Werkt SIB alleen als ik het nieuwe modem verbindt met de experiabox of kan het nieuwe modem ook als stand alone router worden gebruikt ?

Het nieuwe modem werkt alleen in combinatie met de Experia Box. Het kan niet worden gebruikt als stand alone router.

 

Onze Experiabox is al een aantal jaren oud. Moet deze ook vervangen worden ?

Klopt. Alleen de V10 Experia Box kan samenwerken met het 4G modem. Binnenkort komt een softwareupdate voor de V10A waardoor die ook geschikt wordt gemaakt. Als je nu een ouder type Experia Box hebt wordt die automatisch vervangen bij het wijzigen van het abonnement.

 

Oh en nog een laatste vraagje, zit er een datalimiet op het nieuwe Sneller Internet Buitengebied ?

Er zit geen datalimiet op het nieuwe Sneller Internet Buitengebied.

Reputatie 3
Badge +2

Ik heb dezelfde brief gehad als peter1969 en heb ook een aantal vragen.

 

1: In de brief staat dat ik binnenkort gebeld wordt over de omzetting of dat ik zelf de nieuwe hybride variant kan aanvragen via mijn.kpn.com.

Kan dat gebeld worden iets toevoegen of kan ik net zo goed nu direct de hybride variant aanvragen omdat het oude systeem met los 4G modem sowieso binnenkort vervalt ?

 

2: Ik heb nu een Experiabox V9 en heb voor de  hybride variant een V10 nodig. Moet/kan ik bij de aanvraag via mijn.kpn.com ergens aangeven dat ik een nieuw modem nodig heb of gaat dat vanzelf ?

 

3: (De meest belangrijke vraag): als ik de hybride variant aanvraag, op welk moment werkt dan het huidige losse 4G modem niet meer ?

 

Reputatie 7
Badge +28

Ah, jammer om te horen! Ik denk dat de huidige opstelling wel behouden kan blijven maar het zal iets anders aangesloten moeten worden.

 

“Hierbij sluit je een 4G modem aan op de Experia Box. Bij klanten waar dit niet mogelijk is verandert er niets.”  In welke situatie zou dat gelden ?

Dat gaat om adressen waar ADSL niet mogelijk is.

 

zou ik de nieuwe router middels een ethernetkabel kunnen verbinden met zowel de experiabox als mijn huidige router, of anders de experiabox naar mijn huidige router 

Het 4G modem is de Sagemcom FAST 4360 Air, die moet rechtstreeks verbonden worden met de Experia Box. Dat werkt niet via een andere router. Een ethernetkabel wordt meegeleverd. Je kunt jouw eigen router aansluiten op een andere ethernetpoort van de V10 en blijven gebruiken.

 

@jrxs4all: Ik had jouw reactie nog niet gezien! 

 

Kan dat gebeld worden iets toevoegen of kan ik net zo goed nu direct de hybride variant aanvragen omdat het oude systeem met los 4G modem sowieso binnenkort vervalt ?

Het telefonische contact is om verder toe te lichten wat er gaat veranderen. Ik denk dat dat bij jou niet zoveel toegevoegde waarde biedt ;-) Je kunt de hybride variant direct aanvragen.

 

Ik heb nu een Experiabox V9 en heb voor de  hybride variant een V10 nodig. Moet/kan ik bij de aanvraag via mijn.kpn.com ergens aangeven dat ik een nieuw modem nodig heb of gaat dat vanzelf ?

Gaat vanzelf! Als je Sneller Internet Buitengebied aanvinkt wordt een controle gedaan welke Experia Box aanwezig is. Als die niet geschikt is wordt een V10 verstuurd.

 

3: (De meest belangrijke vraag): als ik de hybride variant aanvraag, op welk moment werkt dan het huidige losse 4G modem niet meer ?

De einddatum staat als het goed is in de brief. Tot die datum blijft het huidige modem werken. Daarna wordt de simkaart gedeactiveerd.

Reageer