Beantwoord

Sneller internet in buitengebied mogelijk?

  • 20 September 2021
  • 31 reacties
  • 325 keer bekeken

Beste KPN,

Ik woon in een zgn ‘buitengebied’(wat heet: ik sta in 15 fietsminuten in het centrum van Utrecht), en onze internet/televisie aansluiting loopt nog via de telefoonlijn. Wat moet ik doen om hier een beetje behoorlijke aansluiting te krijgen? Glasvezel hoeft niet eens, ik ben al blij met kabel. We zitten al zowat 20+ jaar bij KPN, en willen daar graag blijven, maar deze snelheid is soms echt niet te doen…

4G versterkers e.d. heeft niet zoveel zin - ook het 4G netwerk heeft precies bij ons huis een ‘gat’ (vaak net 1 streepje bereik). Toch maar aan de satelliet anders?

icon

Beste antwoord door Joep1965 21 September 2021, 16:25

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

31 reacties

Badge +19

Wat zegt deze site over de te behalen op jouw adres? https://tele2-fpi-info.fourstack.nl/ graag een screenshot zonder je postcode plaatsen idm en wat zegt deze site over sneller internet buitengebied? https://www.kpn.com/internet/internet-buitengebied.htm

Heb al bij meerdere providers gecheckt. We worden ook best vaak gebeld met aanbiedingen van bv Ziggo en Tele2, en dan vallen ze stil en hangen daarna op als ik de postcode/huisnummer noem, ;-)

En over dat sneller internet internet in buitengebied: ik heb al zo'n gratis extra 4G-modem, maar dat scheelt dus niets. het hele huis afgezocht, maar nergens meer dan 1 streepje bereik, dus niet heel zinvol…

Zo veel wensen heb ik op zich niet - we hoeven niet heftig te gamen of weetikveel, maar sneller bestanden binnen halen (een bestand van 600 mb (toegeven, het is veel) koste mij thuis 6 uur (!), en hier op kantoor 2 minuten).

Badge +19

Ik heb en 4g modem en ik heb er 50 bij dus ergens gaat het mis. Welk type modem heb je? Ik bedoel de experiabox. 

De ‘officiele’ van de KPN, de SagemCom Fast 4360 Air

Badge +19

Ik bedoel het andere modem. V10 of v10a?

Ons huis valt in deze kleur 4G gebied.

A h zo: de V10.

Badge +19

Ok dus is sowieso goed. Wat zegt deze site over jouw positie tov de zendmasten? Zijn er groene pijlen? https://tele2-fpi-info.fourstack.nl/maps/zendmasten

Ja, dat wel, poging gedaan tot wegpoetsen andere gegevens: Zou ik dan de modem in de richting van de pijl moeten zetten oid? De dichtstbijzijnde groene pijl (ten westen) is zo'n kilometer verwijderd.

 

Badge +19

Dat ziet er beter uit dan bij mij. Ik heb 2 rode pijlen. Met alleen het modem haalde ik op de juiste plek ca 10 erbij. Ik heb nu een buitenantenne geplaatst.  Één streepje nog steeds maar wel 50 er bij! Misschien is dat voor jou ook een optie.  Alles valt of staat met de juiste plek van de antenne. Heb je het idee dat het 4g modem niets doet??

Heb nu idd het idee dat het 4g modem niets doet, geen verbetering.

ik ben toen met dat modem het hele huis doorgegaan, telefoon in hand om streepjes te checken, nergens meer dan 1 streepje. misschien heb ik de juiste plek gewoon nog niet gevonden… En is ook wel jammer, want met dat 4g modem ligt/hangt er dus alsnog een kabel door mn huis…

Een buitenantenne? dat kan ik ook nog proberen, waar haal/koop ik dat?

Badge +19

Wacht voor je die besteld even op een moderator.  Die kan zien of alles daar goed is ingesteld. Vul je profiel helemaal in met klantnummer etc dan kunnen ze meteen voor je aan de slag.  De wachttijd is een dag of twee.  https://m.apparatuurvoorthuis.kpn.com/nl/1307995/buitenantenne-4g-incl-10m-kabel-voor-verbeteren-ontvangst-icm-4g-modem/?pageCount=1&pos=255

Oke, doe ik dat. SUPER bedankt alvast! :thumbsup:

Badge +19

Graag gedaan.  Laat een keer weten hoe het afloopt. 

Badge +19

Oeps nog een vraagje, heb je het 4g modem met afneembare antennes of met ingebouwde? Je moet voor een buitenantenne de versie hebben met de afneembare antennes!!

hoi, sorry, had een vergadering: ik heb de afneembare antennes. Dus dat zit alvast goed.

heb mijn hele profiel ingevuld, nu afwachten. nogmaals dank!

Reputatie 7
Badge +20

Goedemorgen @FrederikavT, welkom op ons forum!
Ik heb je lijn meteen even uitgelezen en vanaf onze kant ziet alles er eigenlijk verder wel goed uit! 16Mbit/s is de maximale snelheid die de kabel haalt dus de rest moet uit je 4G modem komen.

De kwaliteit van het signaal dat het 4G modem ontvangt kan ik vanaf hier niet uitlezen, branden alle lampjes daar goed op?
Als je binnenshuis nergens goed signaal krijgt zou een buitenantenne een hoop verschil kunnen maken!

Ha @Thomas ik heb één blauw streepje, de andere lampjes branden ook prachtig blauw. Kun je'm nu wel uitlezen? Dit is idd het maximale signaal hier binnen. Is er ook een 4G versteker optie zónder bekabeling? de kabel loopt nu nl het hele huis door. Maar anders: die buitenantenne, kun je daar dan direct de 4G modem op aansluiten?

 

Enne: is er (ooit) enig kans op kabel of glasvezel hier in de buurt? Iets van een vooruitzicht (liefst voordat kindlief in de puberteit komt en de hele dag wil vloggen/gamen) zou al fijn zijn...

Hallo @FrederikavT als jouw 4G-router een aansluiting heeft voor een buitenantenne kun je die toepassen en uitrichten op de dichtstbijzijnde 4G-mast. 4G-versterkers mogen in NL niet gebruikt worden volgen de Telecomwet en zijn dus ook niet legaal te koop.

Bij www.kpnnetwerk.nl kun je zien of er in de (naaste) toekomst glasvezel komt van KPN uit, de ervaring leert dat voor buitengebieden meestal andere partijen aan bod zijn, gewoon het lokale nieuws in de gaten houden voor initiatieven op dat gebied.

 

Badge +19

@FrederikavT hier heb je mij weer😉. Het 4g modem moet altijd aangesloten worden op het andere modem. Maar dat hoeft niet rechtstreeks.  Stel je hebt een utp kabel van de v10 naar boven dan kan het 4g modem dmv een switch aangesloten worden op het modem. Uiteraard ken ik de situatie niet maar wellicht kan je er iets mee.

Dank beiden, en @Joep1965, daar kan ik zeker wat mee, dank weer! Ik denk dat ik moet gaan boren, maar idd, dan boven de switch zetten zou al moeten schelen.

Ik vestig vooralsnog mijn hoop ook nog even op de buitenantenne, want dat glasvezel net, dat is nog ‘onbekend' volgens alle partijen die ik bekeken heb. Ach, ik hoef tenminste niet meer in te bellen, ;-)

Reputatie 7
Badge +7

Dank beiden, en @Joep1965, daar kan ik zeker wat mee, dank weer! Ik denk dat ik moet gaan boren, maar idd, dan boven de switch zetten zou al moeten schelen.

Ik vestig vooralsnog mijn hoop ook nog even op de buitenantenne, want dat glasvezel net, dat is nog ‘onbekend' volgens alle partijen die ik bekeken heb. Ach, ik hoef tenminste niet meer in te bellen, ;-)

Tip, waarbij Joep1965 op tilt gaat, ik heb tussen Experiabox en 4G modem Devolo dLan Powerline adapters. Dus een verbinding via het lichtnet. Werkt prima. Geen gaten boren, geen kabels leggen. Gewoon proberen, binnen 14 dagen retourneren als het niet werkt. KPN verkoopt ze ook: 

https://apparatuurvoorthuis.kpn.com/nl/437811/draadloze-verbindingsset-1200-2-adapters/

Joep1965; hou je in.

 

Reputatie 5
Badge +6

Wat bij de 4G modem ook nog voorkomt is dat de Sim-kaart in het 4G kastje geen goeie connectie maakt. Daarom is het misschien een idee om de stroom eraf te halen Sim-kaart eruit te halen en opnieuw te plaatsen en aan te drukken. 

Reputatie 7
Badge +7

Wat bij de 4G modem ook nog voorkomt is dat de Sim-kaart in het 4G kastje geen goeie connectie maakt. Daarom is het misschien een idee om de stroom eraf te halen Sim-kaart eruit te halen en opnieuw te plaatsen en aan te drukken. 

Als dat zo is, dan heb je niet 1 blauw ledje 4G ontvangst zoals door de opsteller van deze post gemeld. Dan brandt de 4G led ook niet blauw maar rood.

Reputatie 7
Badge +20

@FrederikavT de 4G verbinding kan überhaupt niet uitlezen dus ik kan helaas vanaf hier ook niet zien of die goed of slecht is.
Wanneer glasvezel bij jou beschikbaar is helaas nog niet bekend maar op de website van de netwerkbeheerder KPNNetwerkNL kun je dit altijd checken en je eventueel inschrijven om daarover op de hoogte gehouden te worden!