Vraag

Sneller internet in schiedam

• 19 januari 2017
  • 38 reacties
  • 1873 keer bekeken

Wanneer gaat KPN eens sneller internet leveren op postcode 3124. Zit nu op een max van 10 mb en ben het behoorlijk zat aan het worden

38 reacties

Reputatie 7
Badge +8
Wanneer gaat KPN eens sneller internet leveren op postcode 3124. Zit nu op een max van 10 mb en ben het behoorlijk zat aan het worden

Schiedam is een gebied waar CIF/Caiway glasvezel heeft aangelegd en waar bewoners dus al kunnen kiezen uit enkele providers om heel snel internet af te nemen. Dat is voor KPN heel moeilijk om te beconcurreren met VDSL oplossingen. Daarom staan dit soort gebieden niet echt bovenaan de lijst met upgrade gebieden.
Op persoonlijke titel: Ik hoop (en denk) wel dat KPN er in slaagt om een overeenkomst met CIF te bereiken om op hun netwerk te kunnen gaan leveren. Dan heb je het beste van beide werelden denk ik: KPN en glasvezel.

(let wel: ik ben gewoon een forumlid die toevallig ook KPN medewerker is maar ik ben geen Webcare)
Reputatie 7
@Ward_,

Ik heb de indruk dat dit beleid tegenwoordig ook gebruikt wordt in gebieden waar VodafoneZiggo snel internet aanbiedt. En vervolgens lijkt er ook niet echt meer geïnvesteerd te worden in glasvezel: bestaande projecten worden omgezet naar DSL, nieuwe afgeblazen, zoals onlangs in het nieuws kwam. KPN gooit toch niet de handdoek in de ring?
Reputatie 7
Badge +8
Nee, dat is heel anders. KPN heeft via Reggefiber lang en veel geïnvesteerd in glasvezel, samen met Dik Wessels.
Maar dat ging langzaam en kostte veel geld. Toen er DSL technieken beschikbaar kwamen waarmee je tegen een 10e van dat geld een woning kan voorzien van 100 Mbit, (200 als er nog 4 aders zijn aangesloten) was de keus snel gemaakt. De afgelopen 2 jaar zijn er letterlijk duizenden straatkasten omgebouwd. Dat is dan veel goedkoper en ook veel sneller dan FttH aanleggen. En die snelle uitrol was juist nodig om Ziggo bij te houden/voor te blijven.
Uiteindelijk komt er echt wel FttH maar de komende paar jaar nog even niet.

Overigens worden wel veel meer nieuwbouwwoningen voorzien van glas. Die drempel was ooit veel hoger en is nu een stuk lager. Mede omdat er geen hele wijkcentrale voor 100 woningen gebruikt hoeft te worden omdat daar een straatkast-PoP voor is ontwikkeld.
Reputatie 7
Ik hoop 't. Ondertussen zitten TS en nog heel veel anderen, waaronder ik, ook al is het hier niet zó erg als bij TS, met (betrekkelijk) lage snelheden zonder uitzicht op verbetering. Enig alternatief blijft dan de coax. En daar heb ik eigenlijk geen zijn in, maar ooit komt er waarschijnlijk een moment dat ik wel moet.
Reputatie 7
Badge +30
Nee, dat is heel anders. KPN heeft via Reggefiber lang en veel geïnvesteerd in glasvezel, samen met Dik Wessels.
Maar dat ging langzaam en kostte veel geld. Toen er DSL technieken beschikbaar kwamen waarmee je tegen een 10e van dat geld een woning kan voorzien van 100 Mbit, (200 als er nog 4 aders zijn aangesloten) was de keus snel gemaakt. De afgelopen 2 jaar zijn er letterlijk duizenden straatkasten omgebouwd. Dat is dan veel goedkoper en ook veel sneller dan FttH aanleggen. En die snelle uitrol was juist nodig om Ziggo bij te houden/voor te blijven.
Uiteindelijk komt er echt wel FttH maar de komende paar jaar nog even niet.

Overigens worden wel veel meer nieuwbouwwoningen voorzien van glas. Die drempel was ooit veel hoger en is nu een stuk lager. Mede omdat er geen hele wijkcentrale voor 100 woningen gebruikt hoeft te worden omdat daar een straatkast-PoP voor is ontwikkeld.

Ward, wat denk je van NG.PON?
Reputatie 7
Badge +8
@robin: gemengde gevoelens. Ik ben een FttH man in hart en nieren maar ik zie ook de grote voordelen van de huidige snelle rollout van VVDSL-kasten. En in het verlengde daarvan, eventuele NGPON vanuit die kasten. Met de nieuwste NGPON2 techniek is 1 Gbit per gebruiker makkelijk haalbaar en realistisch.
Alleen jammer dat in dat geval het netwerk alleen open kan zijn op de tweede laag. Dat laat minder ruimte voor providers om onderscheidend te zijn. Niet zoals nu op FttH netwerken met openheid op de eerste en tweede laag.
Maar liever een NGPON open netwerk op laag 2 dan een coaxnetwerk
Reputatie 7
Badge +30
@robin: gemengde gevoelens. Ik ben een FttH man in hart en nieren maar ik zie ook de grote voordelen van de huidige snelle rollout van VVDSL-kasten. En in het verlengde daarvan, eventuele NGPON vanuit die kasten. Met de nieuwste NGPON2 techniek is 1 Gbit per gebruiker makkelijk haalbaar en realistisch.
Alleen jammer dat in dat geval het netwerk alleen open kan zijn op de tweede laag. Dat laat minder ruimte voor providers om onderscheidend te zijn. Niet zoals nu op FttH netwerken met openheid op de eerste en tweede laag.
Maar liever een NGPON open netwerk op laag 2 dan een coaxnetwerk

Ik ben van mening dat FTTH "beter" is (o.a. vanwege niet-gedeelde fiber richting de POP). Maar ik begrijp ook dat KPN relatief makkelijk DSL kabels kan vervangen door glasvezel om NG.PON uit de straatkast te leveren. Dit is, zoals ik het zie, goedkoper dan FTTH

Denk je dat FTTH/Direct Fiber ook mogelijk is vanuit de straatkast of zou daar niet genoeg ruimte voor zijn?

In iedergeval bedankt voor je reactie. Over de openheid op laag 1 had ik nog niet na gedacht. Dat is natuurlijk niet mogelijk bij NG.PON (of wel als elke provider een andere "wavelength" gebruikt?).

Robin
Reputatie 7
Badge +8
FttH vanuit de meeste straatkasten die er nu staan zou niet passen maar met een wat grotere kast wel. Alleen passen daar niet veel meer operators in aan de actieve kant. En dat hoeft voor KPN ook niet. Als ze maar toegang op de tweede laag geven, dat is de eis van de ACM.
Of een open laag 1 mogelijk is moet ik eens goed uitzoeken. Dat heb ik nog niet eerder nagekeken. Zou met verschillende kleuren moeten kunnen ja.
Reputatie 7
Reuze interessant allemaal, maar wat hebben TS en b.v. ik daar aan?. Bij ons komt niet eens VVDSL en BVVDSL is al helemaal niet mogelijk, want bij nieuwe woningen wordt alleen nog op verzoek DSL aangelegd en dan ook nog maar één aderpaar. En met 900 m zit ik te ver van de wijkcentrale. Er zou een extra straatkast nodig zijn, maar die komt er ook niet. 't Is dat ik overal in huis UTP-kabels heb getrokken en geen coax. Maar zodra VZ dat gaat ondersteunen ben ik over 😳
Reputatie 7
Badge +19
Toch heb ik nu momenteel een 1Gb internetsnelheid van tweak.nl via de glasvezelverbinding van Reggefiber
Tweak levert zelfs al in enkele steden 10 Gb internet!
https://www.tweak.nl/glasvezel/pionieren-met-10-gigabit.html
Kun je weinig mee, want netwerkkaarten die dat ondersteunen zijn er alleen in professionele uitvoering dus erg duur.
Afijn eind februari stap ik over naar KPN, zo'n 2 jaar geleden had ik ook KPN en dat beviel me stukken beter dan Tweak.
Reputatie 7
Badge +8
We gingen eigenlijk teveel off-topic. De vraag van de topicstarter is op zich beantwoord denk ik.
Voor de zekerheid kan @Mart80 zijn postcode en huisnr checken op : netco.fpi-info.fourstack.nl
Reputatie 7
Nou, hij vroeg wanneer hij sneller internet zou gaan krijgen. Door deze discussie begrijpt hij waarschijnlijk wel dat dat nog wel ff kan duren.
Maar je hebt gelijk, op dit moment geeft fourstack de enige enigszinds betrouwbare info. Als daar geen geplande upgrades staan, @Mart80, dan kun je het helaas voorlopig wel schudden. Laat je nog ff weten wat daar voor jouw adres staat?
Reputatie 1
Ik wil graag de vraag/oproep van Mart80 ondersteunen. Ik heb internet via NLE (white label KPN) en de snelheid is de laatste weken alleen maar verder achteruit gegaan.

Maar ik hoop dat de commerciële mensen van KPN eens meelezen.

Schiedam (en ander CIF gebied) is juist een enorm commerciële kans. Als ik hier bij mij in de wijk kijk, dan hebben ontzettend veel bewoners een DSL aansluiting. Caiway/CIF wordt namelijk enorm uitgekotst in Schiedam en omgeving. Harde cijfers worden door CIF niet gepubliceerd, maar omdat in Gouda naast Caiway/CIF ook Rekam op de kabel/glasvezel actief is, zijn die cijfers wél te vinden..... En die zijn schokkend. In 2016 was slechts 40,4% van Gouda e.o. abonnee van Caiway/CIF/Rekam. Dus bijna 60% zit op DSL. In Caiway/CIF gebieden is Ziggo niet beschikbaar en hebben we dus een alternatieve keuze minder. Ik vermoed dat de situatie in Goude vergelijkbaar is met Schiedam, zeker als je weet dat 3 jaar geleden de maximale VDSL snelheid op mijn adres 23 mbit was en nu slechts 15mbit. KPN is duidelijk de capaciteit aan het verdelen.

Dus ik zou zeggen: KPN investeer in Schiedam en haal nog meer abonnees weg bij Caiway/CIF!

Ik hou fourstack al 2 jaar in de gaten. Voor mijn wijk 3114 stond eind 2015 een upgrade gepland voor het 2e kwartaal 2016, dat werd verschoven naar 3e kwartaal, 4e kwartaal en uiteindelijk 1e kwartaal 2017. Echter zo rond 10 januari dit jaar was de gehele upgrade in fourstack opeens verdwenen en niet uitgevoerd 😞
Reputatie 7
Badge +30
Ik hou fourstack al 2 jaar in de gaten. Voor mijn wijk 3114 stond eind 2015 een upgrade gepland voor het 2e kwartaal 2016, dat werd verschoven naar 3e kwartaal, 4e kwartaal en uiteindelijk 1e kwartaal 2017. Echter zo rond 10 januari dit jaar was de gehele upgrade in fourstack opeens verdwenen en niet uitgevoerd :-(Deze zijn tegen 20-25 januari allemaal opnieuw ingepland en ik neem aan dat deze er ook langzamerhand weer in komt! Alle upgrades in schiedam moeten overigens opnieuw gepland worden, niet alleen deze.

KPN is overigens niet de capaciteit aan het verdelen. Dat is nogal lastig want dan zouden ze je DSL verbinding omlaag moeten zetten, en door dat te doen wordt niet een andere lijn beter. Ik zou even goed kijken naar wat de DSL waarden in je modem zeggen en eventueel kan je het e.e.a bij je provider aankaarten. KPN kan praktisch niets aan je DSL lijn doen zonder dat NLE daar opdracht voor geeft, wel kan je de DSL waarden hier plakken en dan kijken we even of we daaruit kunnen opmaken wat het probleem is.

Robin
Reputatie 1
Deze zijn tegen 20-25 januari allemaal opnieuw ingepland en ik neem aan dat deze er ook langzamerhand weer in komt! Alle upgrades in schiedam moeten overigens opnieuw gepland worden, niet alleen deze.

KPN is overigens niet de capaciteit aan het verdelen. Dat is nogal lastig want dan zouden ze je DSL verbinding omlaag moeten zetten, en door dat te doen wordt niet een andere lijn beter. Ik zou even goed kijken naar wat de DSL waarden in je modem zeggen en eventueel kan je het e.e.a bij je provider aankaarten. KPN kan praktisch niets aan je DSL lijn doen zonder dat NLE daar opdracht voor geeft, wel kan je de DSL waarden hier plakken en dan kijken we even of we daaruit kunnen opmaken wat het probleem is.

Robin

Hoi Robin, Bedankt voor je antwoord! Ik heb mijn problemen aangekaart bij NLE, zij geven bij mij aan dat KPN moet beslissen of ze wat voor mij kunnen doen. Op het forum aldaar heb ik heel wat gegevens gepost, maar er zijn daar (denk ik) nog te weinig deskundigen, aangezien NLE als internetprovider nog niet lang bestaat.

Mag ik je (en natuurlijk ook anderen) vragen om eens naar deze gegevens te kijken? Bij mij valt het op dat het verschil tussen de attainable speed en de actual speed zo groot is. Echter volgens NLE is dat normaal. Korte achtergrond ik ben op 23 maart aangesloten. Toen had ik een downloadsnelheid van 18.72 mbit, na 16 dagen was hier nog maar 12 van over (ik heb de speedtesten nog). Voor NLE zat ik een jaar bij Vodafone thuis met ongeveer 19 mbit en daarvoor 5 jaar Telfort met ongeveer 21 mbit. Zelfde huis, zelfde aansluiting. Huis is 6 jaar oud. Bij de bouw is alles nieuw aangelegd.

Reputatie 7
Badge +30
Hoi,

Sowieso is de Attenuation hoog maar dat zou nog wel eens kunnen kloppen vanwege de grote afstand (> 2km)

Daarnaast heeft DLM ingegrepen omdat de stabiliteit van de lijn te laag was. Dit kan je zien aan het grote verschil tussen Actual en Attainable en de hoge Noise margin. Ik ben persoonlijk dan ook benieuwd naar hoe de Experiabox is aangesloten want ergens gaat er iets niet helemaal goed met de lijn.

NLE kan voor dit "probleem" een monteur aansturen. Het probleem is alleen dat de kans groot is dat je die zelf kan betalen en ik verwacht dat je daar niet op zit te wachten.
Reputatie 7
Mijn mening is dat verbetering van het DSL net in CIF gebied zéér lonend is danwel kan zijn. Dat is wsl ook sneller gerealiseerd / te realiseren dan toegang op Cif glasvezel. (wat ook duurder is/zal zijn dan op een eigen netwerk)
Het aanbod van Caiway is bedroevend. Ook op glasvezel (!) : Alleen Fox eredivisie in HD, Eurosport 2 niet in HD. Alleen Ziggo Sport Select HD, alleen Film1 Première HD. En dat op glasvezel. Schiet niet op.
KS kan ik niet persoonlijk beoordelen maar kom hier toch regelmatig gemopper tegen daaromtrent.
Reputatie 1
Hoi Robin,

Wederom bedankt voor je zeer snelle antwoord! De aansluiting is vrij simpel, deze is zo'n 6 jaar oud en je kunt er volgens mij niet veel fout mee doen 😉 Je ziet hier het isra punt, hierop is de experiabox 10 aangesloten met behulp van de meegeleverde kabel (ca. 1 meter). Ik heb eergisteren deze kabel vervangen door een kabeltje van ca. 20 cm. Hierdoor steeg de attainable rate iets, maar de actual rate blijft steevast op 12286, dus ik heb de bijgeleverde ronde kabel weer aangesloten. Vanuit mijn tijd als Telfort abonnee had ik een goed contact met één van de forumbeheerders daar. Ik heb van hem nog een meetrapport wat 23mbit aangeeft en hij gaf destijds aan dat ik exact 1874 meter van de centrale woon.

Reputatie 1
Mijn mening is dat verbetering van het DSL net in CIF gebied zéér lonend is danwel kan zijn. Dat is wsl ook sneller gerealiseerd / te realiseren dan toegang op Cif glasvezel. (wat ook duurder is/zal zijn dan op een eigen netwerk)
Het aanbod van Caiway is bedroevend. Ook op glasvezel (!) : Bij Fox maar 1 zender in HD, Eurosport 2 niet in HD. Alleen Ziggo Sport Select HD, alleen Film1 Première HD. En dat op glasvezel. Schiet niet op.
KS kan ik niet persoonlijk beoordelen maar kom hier toch regelmatig gemopper tegen daaromtrent.

Heel erg mee eens! Ik denk dat investeringen aan DSL in Caiway/CIF gebied zeer lonend zullen zijn! In mijn gehele straat (circa 40 huizen) weet ik maar van 1 buur dat zij op Caiway zitten. De rest niet. Ik hoop niet dat KPN denkt, dat ze op deze manier zonder investeringen toch al genoeg klanten in Schiedam hebben 😉
Reputatie 7
Badge +30
Ik had eigenlijk verwacht dat er allemaal onzinkabels aan het IS/RA ofzo hing.

Maar de kabel tussen de EB en het IS/RA is dus uitgesloten.
En het IS/RA ziet er van buiten goed uit en het lijkt me niet aannemelijk dat dit corrosie ofzo is zoals je wel eens bij lasdoppen ziet.

Wat geeft deze site weer qua snelheden en qua aantal distributiepunten?

Zou je dat andere kabeltje eens langer aan willen sluiten? Ik zie geen nadelen aan het gebruik van het andere kabeltje en dat de attainable omhoog ging is een goed teken. DLM (wat waarschijnlijk actief is op je lijn) heeft even (reken maar meerdere dagen in dit geval) nodig om de snelheid weer om hoog te schroeven.

Dat de afstand volgens Telfort korter is dan dat de Attenuation zegt kan betekenen dat er toch ergens iets mis gaat met de DSL lijn of er wordt gewoon een afwijkent type kabel gebruikers ergens onderweg.
Een andere optie is dat er geen DLM actief is maar dat er ALR wordt gebruikt en die werkt ietsje anders, en misschien zou dat dit resultaat ook wel eens kunnen opleveren.
Reputatie 1
Hoi Robin,

Nee geen spaghetti hier 😃 de hele boel is nog maar 6 jaar oud :D

Fourstack geeft op dit moment 15 mbit. Zoals ik al eerder schreef, hou ik dat al zo'n 2 jaar in de gaten. De maximale snelheid loopt geleidelijk terug. 6 jaar geleden gaf fourstack nog 23mbit aan. Bij mijn directe buren geeft fourstack ook 15mbit en soms 16mbit aan. Aantal distributiepunten? Ik zie alleen Rt-Sdm staan als centrale. Ik heb geen moeite met het publiceren van mijn adres, dus dat is 3114EN 40.

DLM is volgens mij (weinig kennis van!) al weer voorbij. Ik had begrepen van NLE dat dat zo'n 10 dagen actief is, dus vanaf de 23ste maart tot 1 april. De afgelopen dagen is er ook geen wijziging geweest van de actual downloadrate. maar ik heb weinig verstand van DLM.... ;-)

Na het maken van de foto heb ik de kap van het ISRA punt eens afgehaald en daar valt me wel iets op. Helemaal rechts zit een groene draad waar twee "aders" uit komen. Met mijn beperkte kennis ziet dat er meer uit als een soort aardedraad. Ik kan zien dat 1 van die draden los zit. Zou dat er iets mee te maken kunnen hebben?

In de volgende post zal ik de meting van Telfort uit 2013 plaatsen. Nogmaals dank voor het meedenken! Ik waardeer dat enorm!
Reputatie 1
Hier de meting uit 2013 van Telfort.

Opmerkingen van de forum beheerder van telfort destijds: Wij leverde het VDSL signaal vanuit de wijkcentrale Rt-Sdm op 1877 meter over dezelfde bekabeling als je signaal nu.

Ik zat er dus 3 meter naast ;-)

En: Bij Telfort was je op het WBA-E netwerk aangesloten en behaalde je via VDSL een snelheid van 23.707 / 1.974 kbps.

Reputatie 1
Net de "aders" van de groene kabel, volgens mij is het echt een soort aardedraad, weer netjes vastgeklikt. De waardes in het modem zijn nog hetzelfde. Alleen de noise margin up is iets gezakt, van 19.3 naar 19.2.

Ik zal nu op aanraden van Robin het andere, kortere, telefoonkabeltje weer aansluiten en laten zitten.
Reputatie 7
Badge +30
Aantal distributiepunten? Ik zie alleen Rt-Sdm staan als centrale. (...)

DLM is volgens mij (weinig kennis van!) al weer voorbij. Ik had begrepen van NLE dat dat zo'n 10 dagen actief is, dus vanaf de 23ste maart tot 1 april. De afgelopen dagen is er ook geen wijziging geweest van de actual downloadrate. maar ik heb weinig verstand van DLM.... ;-)
Omdat je direct op de wijkcentrale zit en geen Pair Bonding gebruikt is DLM actief.
Aan het begin van je aansluiting dan is DLM heel erg actief en begint het meestal op een lage snelheid en gaat dan langzaam omhoog.
Maar DLM blijft actief, als de kabel stuk gaat bijvoorbeeld zal DLM binnen enkele uren (minuten?) ingrijpen en de snelheid omlaag zetten totdat de lijn weer stabiel is.. Dit gebeurt ook al in mindere mate bij een slecht contact.
Na het maken van de foto heb ik de kap van het ISRA punt eens afgehaald en daar valt me wel iets op. Helemaal rechts zit een groene draad waar twee "aders" uit komen. Met mijn beperkte kennis ziet dat er meer uit als een soort aardedraad. Ik kan zien dat 1 van die draden los zit. Zou dat er iets mee te maken kunnen hebben?

Hierin zie je in iedergeval dat het aderpaar waar DSL overheen komt gewoon goed vast zit in de connector.
Die groene zou best een soort aarde zijn maar ik betwijfel of dit effect heeft op je DSL verbinding
Net de "aders" van de groene kabel, volgens mij is het echt een soort aardedraad, weer netjes vastgeklikt. De waardes in het modem zijn nog hetzelfde. Alleen de noise margin up is iets gezakt, van 19.3 naar 19.2.Dat is niet een echte verbetering 😞 't Is in iedergeval ook geen verslechtering dus ik zou het mooi zo laten
Hier de meting uit 2013 van Telfort.

Opmerkingen van de forum beheerder van telfort destijds: Wij leverde het VDSL signaal vanuit de wijkcentrale Rt-Sdm op 1877 meter over dezelfde bekabeling als je signaal nu.

Ik zat er dus 3 meter naast ;-)

En: Bij Telfort was je op het WBA-E netwerk aangesloten en behaalde je via VDSL een snelheid van 23.707 / 1.974 kbps.

Dit ziet er heel mooi uit en die 1877 klopt inderdaad (als ik hem vergelijk bij KPN Wholesale). Die 1877 zit echter wel ~350 meter naast de Line Attenuation en dat zou dus betekenen dat er bijvoorbeeld toch ergens een slecht contact is of er gewoon een ander type kabel gebruikt wordt dan gebruikelijk of KPN Wholesale er gewoon naast zit aangezien een groot deel van je buren ook op 1877 zitten.

Wel opvallend is overigens dat weinig van je buren (op dezelfde postcode) internet van KPN (of andere DSL aanbieders) afnemen. Ik was namelijk wel benieuwd of je buren ook deze snelheid ervaren. Volgens netco-fpi-info hebben bijna alle buren deze snelheid maar ik trek dit sterk in twijfel.
Ik zal nu op aanraden van Robin het andere, kortere, telefoonkabeltje weer aansluiten en laten zitten.Ik ben hier erg benieuwd naar!
Reputatie 1
Wederom dank Robin,

Bij mij lijkt DLM vanaf de start alleen maar terug te schakelen tot het huidige bereikte dieptepunt 😉 Op de dag van aansluiten heb ik een speedtest gedaan en was tevreden. Pas na een dag of 10 bemerkte ik dat streamen op de laptop begon te stotteren als de TV aanstond. Dat had ik nog nooit eerder gehad. Hierdoor heb ik pas veel later een nieuwe speedtest gedaan. Het resultaat zie je hieronder.

Volgens mij zitten veel buren ook op DSL, ik ga eens rondvragen. Ik weet dat mijn directe buur op 38 op glasvezel van caiway zit. Maar als ik inSSIDer gebruik, dan meen ik toch veel KPN achtige id's te zien.

In ieder geval staat de download vanochtend ook nog steeds op 12286. Dit exacte getal heb ik nu zeker 4 dagen zonder enige fluctuatie. Ik hoop dat NLE en KPN dit serieus nemen en er iets aan gaan doen. Nogmaals dank voor zover!

Reageer