Vraag

Sonos geen verbinding - not connected -

  • 8 April 2020
  • 78 reacties
  • 5691 keer bekeken

Ik heb al een tijd lang issues met Sonos en KPN Experia V10 in combinatie met Super WiFi. Zowel KPN als Sonos kunnen niet vinden wat het probleem veroorzaakt. Kan me niet voorstellen dat ik de enige ben met dit probleem.

We hebben vier Sonos speakers allemaal op de begane grond. Ze zitten ook allemaal op dezelfde SuperWiFi extender aangesloten. Dit kan ik zien in de thuis app van KPN. Nu gebeurt het regelmatig (lees elk uur) dat een iPhone in het netwerk geen connectie kan maken via de Sonos app met de speakers. Het kan dus zo zijn dat mijn vrouw naast me zit en wel het Sonos netwerk ziet en kan bedienen en dat ik de melding krijg ‘Er kan geen verbinding worden gemaakt met het Sonos-product’ of ‘Connect kan niet worden verbonden met Sonos’.  Ik heb niks aangepast in de router en  WiFi en internet werkt voor alles gewoon prima. Alleen dus Sonos niet. Heb al de Super WiFi extenders opnieuw geïnstalleerd, ze zitten allebei bekabeld aangesloten. De Sonos app resetten ook al geprobeerd. Dan wordt het Sonos-netwerk niet gevonden. Wacht je een half uurtje dan is het soms verholpen. 

Het komt ook voor dat je bijvoorbeeld maar 1 speaker ziet in plaats van vier. Je kunt ze dan ook niet bedienen. Wie heeft de oplossing voor mij? 

 

Dank je!


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

78 reacties

Reputatie 7

Mmmh, dit roept bij mij erg veel vragen op,….

Wat is de te behalen snelheid op jou adres maximaal? Controleer dat hier: https://kpn-compleet-fpi-info.fourstack.nl/

Wat is de snelheid over je wifi op dit moment? Controleer dit eens met SpeedTest?

Wat voor en welk apparatuur zit er allemaal op jou Wifi?

Wanneer ervaar je de onderbrekingen? Tijdens het luisteren van geluid of tijdens het bedienen van de app?

Waarom heb je 4 Sonos producten verbonden aan 1 “Superwifi”? Wat zit hier nog meer op aangesloten qua apparatuur? Want met Superwifi creeër je 1 groot netwerk waarop alles zit aangesloten met apparatuur die Wifi benodigd zijn.

Is er ook een bedrade optie aangesloten? Of mogelijk?

 

Ik lees jou verhaal als heel erg veel wifi interruptie, en dat geluid vermoed ik ook af en toe wel een hick up geeft tijdens afspelen van radio/muziek/tv, klopt dat? Want dan is jou wifi netwerk gewoon te wispelturig, en krijgen je sonos boxen zeg maar “te weinig wifi snelheid” om soepel en probleemloos door de kunnen spelen. Hierdoor krijg je connectieproblemen en/of hick-ups in het geluid.

 

In mijn opinie, zou ik lekker de boel splitsen, haal de Superwifi eruit, en neem hiervoor in de plaats apparatuur waarmee je netwerken kunt scheiden. zowel 5GHZ (voor bv telefoon/tablet) 2.4 ghz, (voor bv thermostaat/vaatwasser of weet ik wat nog meer)

En kijk voor je Sonos apparatuur eens naar de Sonos Boost Geniaal apparaat wat al je problemen oplost. Deze sluit je bedraad aan op je Experia Box. En installeer je je Sonos Speakers op de Boost. Dan hebben je Speakers een eigen netwerk waarop ze zitten aangesloten, zonder interruptie van je Superwifi netwerk, waar dus ook meerdere apparaten op zijn aangesloten. Gevolg is dat je geen enkel probleem meer hebt qua hick-ups of andere verstoringen in je Sonos set-up.

Hallo Jeroen,

Dank voor je reactie. 

1- snelheid is prima loopt naar 80 MB/s

2- WiFi niet bijzonder veel. Op 2.4 Ghz zit Sonos en een TV. Ook iPhones als ze ver van de super wifi punten zitten. Meestal dichtbij dus op 5Ghz en anders switched dit automatisch.

3 - de Super WiFi’s zijn allebei bekabeld aangesloten

4- soms krijgen ze te weinig snelheid, maar dit komt echt zelden voor

5 - ik wil een extra Super WiFi erbij zetten (in totaal dus 3 stuks om stabieler/sterker internet te krijgen)

6 - die Sonos Boost ga ik eens naar kijken dank voor de tip

Dit is nog een reactie van Sonos op het probleem

“Het probleem is dan ook niet de verbinding tussen de speakers en de KPN extender, maar de KPN extender die het zogeheten multicast verkeer van de Sonos speakers niet goed doorzet naar alle controller apparaten (telefoons, tablets etc.).”

Voorbeeld van probleem vanmorgen

Vanmorgen weer zelfde issue. Ik heb eerst 's morgens iPhone aangezet in slaapkamer dan schakelt deze automatisch met het SuperWiFi punt boven. Internet gewoon prima etc. Ik loop naar de woonkamer beneden. Wil de Sonos app openen en helaas krijg ik direct de melding van 'not connected' en ziet hij het hele Sonos netwerk niet meer. De iPhone zit sinds ik beneden ben automatisch op het andere SuperWiFi punt. Mijn zoontje komt beneden start zijn iPhone op, op de WiFi en kan gewoon via Sonos app en alles bedienen. Hij staat naast me en zit ook hetzelfde SuperWifi punt. Hij heeft echter zijn telefoon niet eerst boven aan gehad en is dus niet tussen de SuperWifi punten automatisch geswitched. 

Na een half uurtje (of iets dergelijks) probeer ik het nogmaals en ik zie gewoon het Sonos netwerk en kan het bedienen. Ik merk wel dat hij soms wat traag reageert op commando's. Andere keren dat het gebeurt is dus als een andere iPhone tussendoor iets heeft uitgezet of verandert in de Sonos app of als je buiten op 4G bent geweest en weer thuis komt. 

Thanks!

 

Reputatie 7

Mmmh, lijkt toch alsof de Superwifi's hier dan Debet aan zijn, dat ze te langzaam onderling schakelen, of dat de sonos het 2e wifipunt niet accepteerd (geen idee trouwens, zou niet mogen zou je zeggen) ze branden beide ook gewoon goed groen lijkt me. Want aan je snelheid kan het dan haast niet liggen. Dus moet het wel aan de Superwifi's liggen,…

 

Ik heb zelf thuis ook alles van Sonos staan, via de normale wifi is luisteren gewoon waardeloos, terwijl het netwerk gewoon goed is. Wat ik ook heb geprobeerd,… (en snelheid is ook gemiddeld 100mbit) Verschillende Accesspoints gebruikt, wifi versterkers en ga zo maar door, ik bleef altijd last houden van hick-ups, of inderdaad dat de App heeeel soms weg viel. Wanneer ik losse kabels deed trekken, en alles bedraad aansloot, was er helemaal niks aan de hand. Dus heb ik gewoon die Sonos Boost gekocht, geïnstalleerd, en is er niks meer aan de hand. Maar het is wel weer €100,-

Hou ik mijn gewone wifi netwerk lekker voor de telefoons/tablets of laptops. En wat bedraad kan is lekker bedraad. Iedereen tevreden, mooi gescheiden en nooit ergens problemen vwb wifi :slight_smile:

Reputatie 7
Badge +30

Beste @BasWan, welkom! Wat goed om te zien dat je zoveel tips van Jeroen hebt gekregen. Ik ben benieuwd of je daar uiteindelijk ook mee uit de voeten kunt. Het lijkt er op dat je verbinding verder wel op orde is, als ik je goed begrijp. Ik heb daarom op dit moment niet echt andere tips!

Beste @Marcia_  dank voor je attente reactie. Ook Jeroen bedankt. Ik heb het helaas nog niet onder controle hier. op advies van Sonos heb ik eerst geprobeerd om één van de speakers bedraad te verbinden en dus een Sonos netwerk binnen de WiFi te genereren. Dit heeft nauwelijks effect helaas. Ik zou de Boost kunnen aanschaffen, maar dat is wel weer 100,-.

Sonos gaf aan dat “Airtime Fairness” een instelling is die roet in het eten kan gooien met extenders. Maar de vraag is waar vind ik die instelling en kan ik die (tijdelijk) uitzetten?

Zie graag weer reacties. We komen er wel en wellicht lossen we zo een probleem voor meer gebruikers op.

Hoi @BasWan en anderen.

Ik heb ook een Sonos installatie.
Ook ik maak gebruik van KPN Experia V10 (glasvezel) in combinatie met Super WiFi.

Mijn Beam en twee Play 5 en Sub heb ik bedraad aangesloten.
De twee One's heb ik op mijn wifi zitten.
Heb geen problemen met het afluisteren van tv 5.1 en ook mijn muziek Play 5 stereo opstelling speelt vlekkeloos.

Hopelijk kom je er snel uit, niets zo hinderlijk als slecht geluid.
Succes 

Hi Bas en of KPN,

Hebben jullie inmiddels al een oplossing. Ik lijk echt precies hetzelfde probleem te hebben. Echt tot op detail niveau dezelfde verschijnselen. Soms zelfs, als aanvulling, lijkt het alsof ik alleen de sonos speakers kan aansturen die op hetzelfde superwifi punt staan als waarop mijn telefoon zit. En even later kan mijn app weer niet verbinden. Ligt dit wellicht aan mijn Experiabox?

Groet. Robbert

Ook hier continue problemen met de combinatie van de Sonos One en SuperWifi. De One valt om het uur weg, doordat er geen Wifi is ( in dit geval van de net aangeschafte SuperWifi). Via de app geen connectie te verkrijgen. Ik heb nu mijn ouderwetse Devolo weer aangebracht, dit blijft wel goed gaan op het hiervan beschikbare WiFi signaal. Jammer van de SuperWifi, komt niet tot zijn nut. Aanschaf is/was dus onnodig en investering kan je weer op je beroemde buik schrijven..... Gemiste kans KPN.😔

Hoi @HansJeePee en anderen.

Ik ben niet echt technisch aangelegd, ik dacht te weten dat Sonos zijn eigen wifi netwerk creëert.
Er zullen anderen zijn die er meer verstand van hebben, en anders misschien hier een keertje rondneuzen, vragen stellen kan daar ook.

En je kunt Sonos ook bellen.
Heb ik een keer gebruik van gemaakt, en ben daar zeer goed geholpen

Hoi @HansJeePee en anderen.

Ik ben niet echt technisch aangelegd, ik dacht te weten dat Sonos zijn eigen wifi netwerk creëert.
Er zullen anderen zijn die er meer verstand van hebben, en anders misschien hier een keertje rondneuzen, vragen stellen kan daar ook.

En je kunt Sonos ook bellen.
Heb ik een keer gebruik van gemaakt, en ben daar zeer goed geholpen

Dank voor je reactie, echter ben van mening dat de combinatie gewoon niet goed werkt.

Hoi @HansJeePee en anderen.

Ik ben niet echt technisch aangelegd, ik dacht te weten dat Sonos zijn eigen wifi netwerk creëert.
Er zullen anderen zijn die er meer verstand van hebben, en anders misschien hier een keertje rondneuzen, vragen stellen kan daar ook.

En je kunt Sonos ook bellen.
Heb ik een keer gebruik van gemaakt, en ben daar zeer goed geholpen

Dank voor je reactie, echter ben van mening dat de combinatie gewoon niet goed werkt.

Ik maak gebruik van de experiabox V10 en heb twee Super wifi punten.
Ik heb glasvezel.
Al mijn Sonos apparatuur werkt al meer dan een jaar vlekkeloos.
Nooit geen storingen of haperingen ondervonden.

Ik hoop dat het een en ander snel opgelost gaat worden voor jou.
Veel succes wens ik je toe.

 

Reputatie 7
Badge +30

Wat jammer om dit te lezen, @HansJeePee! Ik ga je melding in ieder geval intern doorzetten. Het zou juist met de Super wifi punten gewoon moeten werken, mijns inziens!

Helaas ook hetzelfde probleem hier nooit problemen gehad met mijn sonos speakers totdat ik deze week de super WiFi aansloot nu om de 5 min geen verbinding met mijn iPhone.

Van te voren nooit problemen met mijn glasvezel aansluiting dus de meshrouters gaan retour 

Reputatie 7
Badge +30

Ha @Trekdrop, welkom! Goed dat je het doorgeeft. Wat jammer om te lezen! Is het mogelijk dat de Sonos apparatuur te ver van de superwifi punten af stonden? Had je de superwifi punten bekabeld of draadloos aangesloten? Heb je ze inmiddels geretourneerd?

Nee ze staan er letterlijk naast en het zijn de speakers achter de bank en de sub die verbinding verliezen en die werken op WiFi ( de reden waarom ik überhaup sonos heb 😏) 

En nee ze zijn nog niet retour ik heb ze pas 2 dagen en wou het eerst een dagje aankijken maar er is geen verbetering 

Heb hetzelfde probleem .

net bij sonos neergelegd, niet aangedacht dat het hier aan kan liggen.

heb een beam met 2x sonos1. 2 x superwifipunten.

problemen alleen via iphone ( die gaat mee naar boven en schakelt dan over naar 2e superwifi punt)

geen probleem met ipad ( die altijd beneden ligt en continu van hetzelfde wifipunt gebruik maakt)

maar nu de oplossing....

Reputatie 7
Badge +30

Wat rot dit.. We hebben inmiddels intern deze problemen ook aangekaart. Ik betwijfel dat er binnen 14 dagen een oplossing komt. Mocht jij de superwifi punten terug willen sturen, dan kan je dat het beste doen. Wanneer we inhoudelijk meer informatie krijgen, dan laten we dit sowieso hier weten. Je kunt er dan altijd voor kiezen om ze opnieuw aan te schaffen. 

 

Mocht je tegen wifi problemen aanlopen, kan je altijd de Wifi manager eens doorlopen, trouwens.

Even een update - Ik heb hier Inmiddels de kabels vervangen, ingekort en de Super WiFi punten op andere plaatsen in huis gezet. Het biedt geen oplossing, problemen blijven en blijven hetzelfde. Heb iPhones om de app te bedienen en inmiddels ook de nieuwe Sonos app in gebruik. 

Met een mesh netwerk zou je zeggen dat juist dit soort problemen worden verholpen. WiFi signaal is ook niet het probleem. Sonos ook veel gemaild en ze helpen prima, maar de oplossing?

KPN wat is de oplossing?

Dit is nog een reactie van Sonos op het probleem

“Het probleem is dan ook niet de verbinding tussen de speakers en de KPN extender, maar de KPN extender die het zogeheten multicast verkeer van de Sonos speakers niet goed doorzet naar alle controller apparaten (telefoons, tablets etc.).”

Deze uitspraak/reactie van Sonos zegt mij eigenlijk alles al, had het me nog niet eerder gerealiseerd. Zowel KPN als Sonos hebben eisen of verwachtingen of zijn afhankelijk van multicast perikelen in een thuis van iemand. KPN met de TV ontvangers, Sonos hun audioproducten. Voor beide geldt wel min of meer: Als je het hebt, zit je er aan vast, in een fuik bijna. De oplossing van Sonos, zoals onderhand wel duidelijk is, is nog meer spullen van Sonos te kopen. Met hun eigen wifi accesspoint (boost) kunnen ze een betere claim leggen op de gedeelde schaarse draadloze vrije ruimte bij jouw thuis.

Ik zou zeggen, kijk goed waar je je geld aan uitgeeft en bedenk waarom je een Sonos systeem hebt.

Hoi @tmoesel  en anderen.

Dit is nog een reactie van Sonos op het probleem

“Het probleem is dan ook niet de verbinding tussen de speakers en de KPN extender, maar de KPN extender die het zogeheten multicast verkeer van de Sonos speakers niet goed doorzet naar alle controller apparaten (telefoons, tablets etc.).”

Deze uitspraak/reactie van Sonos zegt mij eigenlijk alles al, had het me nog niet eerder gerealiseerd. Zowel KPN als Sonos hebben eisen of verwachtingen of zijn afhankelijk van multicast perikelen in een thuis van iemand. KPN met de TV ontvangers, Sonos hun audioproducten. Voor beide geldt wel min of meer: Als je het hebt, zit je er aan vast, in een fuik bijna. De oplossing van Sonos, zoals onderhand wel duidelijk is, is nog meer spullen van Sonos te kopen. Met hun eigen wifi accesspoint (boost) kunnen ze een betere claim leggen op de gedeelde schaarse draadloze vrije ruimte bij jouw thuis.

Ik zou zeggen, kijk goed waar je je geld aan uitgeeft en bedenk waarom je een Sonos systeem hebt.

Daar heb ik wel een antwoord op.:wink:

Ik gebruik Sonos vanwege de geluidskwaliteit (die het voor mijn oren heeft)
Het ziet er goed uit. (voor mijn ogen)

Daarnaast is het eenvoudig aan te sluiten, voor mensen met weinig technische kennis in huis (ik dus)

De achterspeakers zijn de enige die wifi gebruiken. Ook geen problemen mee.
Al het overige is aangesloten op de experiabox v10

Gebruik het al een aantal jaren, en ik moet de eerste storing van mijn Sonos systeem nog meemaken.
Dat is dus de reden dat ik Sonos in huis heb.:relaxed:

@genetic Alleen ‘experiabox v10’ in jouw anwoord geeft aan dat het anno 2020 is, maar het kon ook van toepassing zijn op mijn speakers uit de vorige eeuw toen het bedrijf Sonos nog niet bestond.

Rood op rood, zwart op zwart en toen was er geluid.

 

Maargoed, direct op de WiFi van de V10 dus, dat is verschil met @BasWan. En hoeveel andere WiFi’s / verstoringen zijn er nog in de buurt.

Hoi @tmoesel en anderen.

Ik maak gebruik van de experiabox V10 en heb twee Super wifi punten.
Dus dan is de wifi van de v10 uitgeschakeld, dacht ik te weten.
En voor zover mij bekend creëert Sonos zijn eigen wifi netwerk. 
van storingen in mijn systeem, wifi en bekabeld internet, heb ik geen last.
Eindelijk ook nooit gehad.

 

Hoi @tmoesel en anderen.

Ik maak gebruik van de experiabox V10 en heb twee Super wifi punten.
Dus dan is de wifi van de v10 uitgeschakeld, dacht ik te weten.

Dat klopt inderdaad.

En voor zover mij bekend creëert Sonos zijn eigen wifi netwerk.

Ik ken de Sonos details niet, maar over het algemeen, als een apparaat zowel bedrade als draadloze internetmogelijken heeft, is in principe vrijwel altijd mogelijk om die beide zaken te benutten en een Wifi accesspoint te creeeren. Daarmee bespaar je dus het kopen van een Sonos Boost min of meer, want dan is het draadloze gebeuren voor het Sonos systeem onder controle van Sonos apparaten zelf. Alleen drukte/verstoring in de vrije freqentieruimte kan dan nog roet in het eten gooien.

Maar sommige mensen willen apparaten niet bedraad aansluiten. Er loopt altijd wel een draad voor de voeding/230V volgens mij, dus erg principieel is dat dan weer niet. En dat wordt natuurlijk fijntjes uitgebuit door het bedrijf.

Ook ik heb sinds in de superwifi punten in mijn woning heb aangesloten (4 stuks) problemen met Sonos. Haperingen, niet synchroon lopen van muziek tot het compleet uit het systeem verdwijnen van Sonos elementen (en dan ook niet meer terug kunnen vinden). Daarnaast heeft mijn smart TV (sony bravia 4K uit 2019) problemen met superwifi; blijft non-stop verbinden en daarna weer uitvallen, kortom ook niet meer draadloos te gebruiken.

Heb gepoogd om de uitleg op de Sonos site er op los te laten, maar het werkt gewoon niet. Na weken van uitzoeken en uitproberen ben ik er helemaal klaar mee. Heb de wifipunten losgehaald en alles werkt weer naar behoren.

Jammer dat de KPN zijn trouwe klanten in de steek laat, want terugsturen is geen optie meer (“sorry maar dat had u binnen 30 dagen moeten doen”). 300 euro handel en het werkt gewoon niet zoals het zou moeten werken. En dan als trouwe klant gewoon afgewimpeld worden. Bedankt KPN voor de coulance … En voor de forumleden die bij KPN werkzaam zijn, laat de politiek correcte reacties maar achterwege, want daar heb ik ook verder helemaal niks aan.

 

Beste KPN 

 

is er al een oplossing voor het probleem 

of moet ik ook een Sonos booster kopen a 119 euro 

boven op de super WiFi die ik zelf moest kopen als trouwe klant