Beantwoord

Splitsen SSID 2.4Ghz en 5Ghz in de V10a

  • 25 October 2018
  • 108 reacties
  • 20200 keer bekeken

Beste KPN
Ik kan de optie niet meer vinden om het 5Ghz netwerk een andere naam te geven dan mijn 2.4 Ghz netwerk. Dit is echter niet handig want nu kan ik op de telefoon niet zien of ik de 2.4Ghz of de5 Ghz wifi verbinding heb.

Alvast Bedankt,
Max

Bestaat de

ze optie binnen de experiabox v10a?
icon

Beste antwoord door Erik van KPN 13 July 2020, 11:51

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

108 reacties

Reputatie 7
Badge +30

Ik probeer, zoals aangegeven, de servicetool te gebruiken om de SSID’s te splitsen. Maar hij komt steeds terug met de melding “Iets is misgegaan, probeer het a.u.b. opnieuw”. En dit al een paar dagen. Is er een probleem met de tool?

En is er nog een plan om dit in de firmware op te lossen?

Deze optie gaat in de firmware niet terugkomen, Henk. Wat betreft het niet werken van de tool, gebruik jij Experia Wifi of Superwifi? Want in dat geval werkt de tool niet. Je kunt dan de SSID's niet splitsen. Dit omdat de Experia Wifi en Superwifi een mesh netwerk opzetten met de V10A. Het splitsen van de frequenties staat dit dan in de weg.

Erik, dank voor je reactie. Ik gebruik alleen de Experiabox, dus geen Experia Wifi of Superwifi.

De tool lijkt het te doen, ik kan de namen van de SSID’s en de wachtwoorden aanpassen. Na Enter komt de melding dat het aanpassen ongeveer 10 seconden duurt en dan komt de melding die ik hierboven heb genoemd. En dat al de hele week op willekeurige tijdstippen.

Ik heb hetzelfde probleem hier met de Experia Box v10A. Probeer de SSID’s een andere naam te geven voor het 2.4 GHz netwerk en het 5 GHz netwerk. Krijg dezelfde meldingen als Henk in de servicetool. Ik kan de namen etc. invullen echter als ik op ‘verder’ klik krijg ik elke keer: ‘Iets is misgegaan, probeer het a.u.b opnieuw’ elke keer. Gebruik ook enkel de Experia box. Kan er gekeken worden naar de tool?

@Erik_  Heb je inmiddels een antwoord hierop? Blijkbaar ben ik niet de enige met dit probleem.

Niet via de webinterface, Rob. Maar via de servicetool kan het wel. Tenzij je ook gebruik maakt van Experia Wifi, dan is splitsen niet meer mogelijk.

ik ben weer terug gekeerd naar KPN glasvezel, na een uitstapje. Heb nu de experia v10-A gekregen, maar wil af van het gedeelde SSID voor de beide netwerken. Heb de ervaring dat mobiele apparaten nog al eens besluiten naar 2.4Ghz te switchen terwijl er voldoende 5Ghz signaal beschikbaar is.
op mijn eigen range extenders kan ik de netwerken probleemloos verschillende SSID's geven, maar het bronnetwerk van de experiabox is altijd hetzelfde. 

Ik heb  de servicetool bekeken maar nergens zie ik de mogelijkheid om de netwerken voor 2.4 en 5 Ghz verschillende namen te geven. Ik heb geen Experia- of SuperWifi. Ok zie ik nergen de optie "geavanceerd" zoals in andere blogs vermeld. 

Is er nog wel een optie om te splitsen of moet ik wachten tot er nieuwe hardware wordt uitgebracht door KPN?

Reputatie 7
Badge +30

Excuses voor de vertraging in antwoord. Lukt het nog steeds niet met de servicetool, Henk, Peter? Voor zover ik hier kan zien zijn er geen issues op het moment. Probeer het eens met een andere browser. Zorg er ook voor dat je geen ad-blockers of iets dergelijks actief hebt. En, voor de volledigheid, zorg dat je op je eigen verbinding zit.

Rhuisnga, kun jij eens een screenshot plaatsen van wat jij ziet?

 

Beste KPN en moderators,

Zoals jullie op de forums zeer regelmatig lezen worden er ongelofelijk veel vragen gesteld over het (niet) kunnen splitsen van het WiFi signaal 2.4 GHz en 5.0 GHz bij de Experiabox V10a in combinatie met wifiversterkers die notabene meestal ook van KPN af komen. Er is helaas nog veel hardware dat een maximaal Wifisignaal van 2.4 GHz kan handelen. Waarom blijft KPN zo halsstarrig door hiervoor geen mogelijkheden te creëeren. Is het niet willen of kunnen? 

Ik zit persoonlijk al met 2 apparaten die ik met de “moderne” Experiabox V10a en meerdere Experia wifi punten niet eens met mijn huidige WiFi kan gebruiken. Dit kan toch niet? 

Dat je een keer van het het splitsen afstapt omdat er geen hardware is die 2.4 GHz nodig heeft, dán kan het begrijpen. Maar nu nog niet.…

 

Carlo

Reputatie 7

Er is helaas nog veel hardware dat een maximaal Wifisignaal van 2.4 GHz kan handelen.

Dat zou ook geen enkel probleem mogen zijn bij gelijke SSID's voor 2.4GHz en 5GHz. Een apparaat dat alleen 2.4GHz ondersteunt zou gewoon met de Experia Box moeten kunnen verbinden.

Het lijkt er echter op dat wifi apparatuur, in beheer van KPN, verkeerd omgaat met bandsteering en er voor zorgt dat wifi cliënts die geen 5GHz ondersteunen toch naar de 5GHz band gedrukt worden. KPN zou mijns inziens met prioriteit naar dit issue moeten kijken want inderdaad, je bent absoluut niet de enige die tegen dit fenomeen aanloopt.

Reputatie 1

Excuses voor de vertraging in antwoord. Lukt het nog steeds niet met de servicetool, Henk, Peter? Voor zover ik hier kan zien zijn er geen issues op het moment. Probeer het eens met een andere browser. Zorg er ook voor dat je geen ad-blockers of iets dergelijks actief hebt. En, voor de volledigheid, zorg dat je op je eigen verbinding zit.

Rhuisnga, kun jij eens een screenshot plaatsen van wat jij ziet?

 

Ik heb precies hetzelfde probleem als RHuisinga. Ik wil graag de SSID's op de v10a splitsen. Volgens meerdere berichten zou dit moeten kunnen in de servicetool, maar ik krijg niet meer te zien dan dit:

 

Reputatie 7
Badge +30

Dank voor het schreenshot, bvdb, ik ga dit even navragen hoe het zit.

Reputatie 7
Badge +30

Mensen, ik heb duidelijkheid hierover. De optie om het SSID te splitsen is uit de servicetool gehaald. De V10A en de V12 geven beide in de interface geen mogelijkheid om te splitsen. Ook kun je niet splitsen als je gebruik maakt van Superwifi en/of Experia Wifi omdat dit niet samengaat met de mesh-functionaliteit. Om hierin één lijn te trekken is de functie daarom ook uit de servicetool verwijderd. 

Voor de V10 blijft als enige de optie bestaan via de interface, mits je geen Superwifi of Experia Wifi gebruikt.

 

Er zijn op dit moment geen plannen om dit weer terug te draaien. Dat gezegd hebbende, we zien hier op het forum natuurlijk met enige regelmaat mensen langskomen waarbij het splitsen een legitieme oplossing kan zijn voor een probleem dat ervaren wordt. We hebben dan ook een aantal van dit soort voorbeelden verzameld en zullen deze doorgeven richting de ontwikkelaars. Of het hierdoor ook daadwerkelijk teruggedraaid wordt valt niets over te zeggen. 

 

Als je wel graag wilt splitsen, dan kun je verder overwegen om access points te gebruiken die niet van KPN zijn. Veel access points geven wel de optie om de SSID's te splitsen.

Jammer. Maar vooral ook een vreemde redenering. Omdat de functionaliteit in een aantal gevallen niet werkt schrappen we het ook bij de gevallen waar het wel werkt. Waarmee er nog meer mensen teleurgesteld zijn dat dit niet kan.

 

Reputatie 7

Jammer. Maar vooral ook een vreemde redenering. Omdat de functionaliteit in een aantal gevallen niet werkt schrappen we het ook bij de gevallen waar het wel werkt. Waarmee er nog meer mensen teleurgesteld zijn dat dit niet kan.

Wat bedoel je met jouw opmerking?

Bij de V10a (en blijkbaar ook v12) werkte het splitsen via de servicetool, mits je geen superwifi of Experiawifi gebruikt. "Om 1 lijn te trekken" is de functie uit de servicetool gehaald. Dat vind ik vreemd omdat daarmee de mensen met alleen de V10a ook niet meer geholpen zijn. Waarom is 1 lijn trekken belangrijke dan een deel van de gebruikers wel helpen.

Reputatie 7

Waarom is 1 lijn trekken belangrijke dan een deel van de gebruikers wel helpen.

Daar lijkt het wel op ja...

Ook kun je niet splitsen als je gebruik maakt van Superwifi en/of Experia Wifi omdat dit niet samengaat met de mesh-functionaliteit.

...zelfs als je geen "super"WiFi en/of Experia Wifi hebt.

Overigens ben ik met je eens dat het verwijderen van de functionaliteit om de SSID's te kunnen splitsen niet de juiste weg is zolang bandsteering niet 100% werkt.

Reputatie 4
Badge +1

 

Dat vind ik vreemd omdat daarmee de mensen met alleen de V10a ook niet meer geholpen zijn.

 

Juist door het splitsen van SSID’s is met alleen de V10A een prima WiFi omgeving te realiseren. Ik ben bang dat ik straks na een reset van de V10A mijn gescheiden SSID’s kwijt ben en hierna een AP moet aanschaffen.

Reputatie 7
Badge +30

Mensen, ik heb duidelijkheid hierover. De optie om het SSID te splitsen is uit de servicetool gehaald. De V10A en de V12 geven beide in de interface geen mogelijkheid om te splitsen. Ook kun je niet splitsen als je gebruik maakt van Superwifi en/of Experia Wifi omdat dit niet samengaat met de mesh-functionaliteit. Om hierin één lijn te trekken is de functie daarom ook uit de servicetool verwijderd. 

Voor de V10 blijft als enige de optie bestaan via de interface, mits je geen Superwifi of Experia Wifi gebruikt.

 

Er zijn op dit moment geen plannen om dit weer terug te draaien. Dat gezegd hebbende, we zien hier op het forum natuurlijk met enige regelmaat mensen langskomen waarbij het splitsen een legitieme oplossing kan zijn voor een probleem dat ervaren wordt. We hebben dan ook een aantal van dit soort voorbeelden verzameld en zullen deze doorgeven richting de ontwikkelaars. Of het hierdoor ook daadwerkelijk teruggedraaid wordt valt niets over te zeggen. 

 

Als je wel graag wilt splitsen, dan kun je verder overwegen om access points te gebruiken die niet van KPN zijn. Veel access points geven wel de optie om de SSID's te splitsen.

 

Afgelopen week is intern overleg geweest naar aanleiding van de voorbeelden die wij hebben doorgegeven. Daar is uitgekomen dat de wijziging in de servicetool niet teruggedraaid wordt. Zoals ik al eerder benoemde hebben zowel de V10A als de V12 geen optie in de interface om de SSID te splitsen. Bij de V12 is dit ook onderwater niet mogelijk. Bij de V10A nog wel, vandaar dat het met de servicetool ook kon. Nadruk ligt echter op de ‘nog’, ook bij de V10A zal deze optie onderwater verdwijnen. Waardoor we ervoor kiezen om de servicetool nu zo te laten.

 

Heb je het in eerdere instantie gesplitst, dan zal dit actief blijven zolang je het niet zelf verwijdert. Wifigegevens slaan we op in ons beheersysteem zodat die (na een reset) teruggezet kunnen worden in de Experia Box. Je gesplitste SSID blijft op deze manier opgeslagen en zal ook teruggezet worden mocht je een keer resetten. Zou je de splitsing op een bepaald moment willen verwijderen, reset dan de Experia Box via de webinterface. Deze reset veegt ook het beheersysteem leeg qua opgeslagen wifigegevens.

 

Aanvulling maart 2022:

Het is niet mogelijk om de hoofdwifi van de V10A te splitsen. Dit zal ook zo blijven. Wel zal in de komende update van de V10A de optie Extrawifi komen. Dit is een tweede wifinetwerk die je naar eigen keuze kunt inrichten. Je kunt deze wel splitsen in 2,4 en 5GHz, of je kunt een van die beide frequenties uitzetten. Wanneer deze update precies komt is nog niet bekend, maar zal niet heel lang meer duren. Houd voor info dit topic in de gaten.

Bij de V10A nog wel, vandaar dat het met de servicetool ook kon. Nadruk ligt echter op de ‘nog’, ook bij de V10A zal deze optie onderwater verdwijnen. Waardoor we ervoor kiezen om de servicetool nu zo te laten.

Hallo @Erik_ ,

Je bedoelt waarschijnlijk de V10 als ik goed lees.

 

Reputatie 7
Badge +30

Nee, ik bedoel wel de V10A. Die firmware heeft onderwater op dit moment nog de mogelijkheid om de SSID's te splitsen. Dit is alleen niet bereikbaar via de webinterface. Dit was alleen te benaderen door de servicetool te gebruiken. Dat kan nu niet meer, en dat laten we ook zo omdat die onderwatermogelijkheid ook zal verdwijnen. 

 

De V10 blijft dan de enige Experia Box die we hebben waarbij je zowel 2,4 als 5 Ghz wifi hebt, en dit kunt splitsen. Mits je geen gebruik maakt van Superwifi/Experia Wifi.

Ik ben benieuwd naar de onderbouwing van ‘ontwikkelaars’ om dit niet te kunnen splitsen.

Ik ben gewend te werken met product owners die klantwensen in kaart brengen en aan ontwikkelaars vragen om die wensen te impementeren. Hier lijkt het tegenovergestelde te gebeuren.


Klantvriendelijkheid en klantgemak mis ik in deze aanpak.

Reputatie 7
Badge +24

Kan wel. Maar de keuze is gemaakt om dat niet te doen. Men wil bij KPN het systeem zo 1voudig mogelijk maken, met zo min mogelijk instellingen. Zodat het voor de standaard gebruiker gewoon goed werkt. Wil je meer mogelijkheden, dan zul je eigen apparatuur aan moeten schaffen.

de standaard gebruiker…. wat een dooddoener,

een standaard gebruiker heeft toch 0,0 last van extra advanced mogelijkheden.


Ik ben naar mijn idee een prima standaard gebruiker, ik wil helemaal geen gekke dingen.

  • ik wil mijn ip range kunnen instellen zodat het modem past binnen de rest van de bestaande infrastructuur in mijn woning
  • ik wil netjes kunnen aangeven welke frequentie ik wil gebruiken. In de praktijk pakken sommige device nu een freqentie die voor de locatie in en om mijn woning niet de optimale blijkt te zijn. Een normale gebruiker wil dan kunnen switchen.

De redenering om dan maar extra apparatuur aan te schaffen voor twee vinkjes in de software vind ik niet passen bij uitspraken dat KPN bij de groenste providers wil horen. (Extra device is extra hardware wat geproduceerd moet worden, extra verbruik etc…)

Reputatie 7

KPN heeft in al haar "wijsheid" besloten dat de SSID's van 2.4GHz en 5GHz hetzelfde moet zijn omdat op die manier een optimale wifi omgeving ontstaat waarbij bandsteering er voor zorgt dat apparaten altijd op de meest optimale band aangesloten zijn.

Leuk die theorie maar ik heb nog maar heel weinig omgevingen gezien waar bandsteering probleemloos functioneert. Het zou KPN sieren als ze de mogelijkheid tot het splitsen van de SSID's gewoon weer zouden activeren op de Experia Boxen, Experia Wifi's en "super"WiFi's.

Mijn telefoon heeft hier ook problemen mee. Elke keer als ik even weg ben en weer terugkom wil mijn experiabox V10A mij geen toegang geven tot het internet. Ook als ik een wifi verbinding maak via een bridge achter de router. Dan zit ik wel op de wifi, maar wordt de toegang tot het internet nog steeds geweigerd.

Dit is toch gewoon niet uit te leggen. Ik heb op geen enkel wifi netwerk dit probleem met mijn telefoon alleen op mijn eigen netwerk. 

 

It is too bad about this. My solution is now to turn on my “Guest Network” where you CAN set up unique SSIDs for 2.4 and 5 ghz. I enabled the 5ghz, and called it SSID_5ghz and now i just connect to that for devices that is not correctly switching to 5ghz [i.e. my mac keeps connecting to 2.4ghz]. 

 

I am not actually sure what is the difference between the guest networks and the single “main” network, but so far this is the easiest way to splitsen .