Beantwoord

Splitsen SSID 2.4Ghz en 5Ghz in de V10a

  • 25 October 2018
  • 108 reacties
  • 20200 keer bekeken

Beste KPN
Ik kan de optie niet meer vinden om het 5Ghz netwerk een andere naam te geven dan mijn 2.4 Ghz netwerk. Dit is echter niet handig want nu kan ik op de telefoon niet zien of ik de 2.4Ghz of de5 Ghz wifi verbinding heb.

Alvast Bedankt,
Max

Bestaat de

ze optie binnen de experiabox v10a?
icon

Beste antwoord door Erik van KPN 13 July 2020, 11:51

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

108 reacties

Reputatie 4
Badge +3
@MaxMahl,
Dat gaat helaas niet, met de huidige firmware van de Experia Box v10A.
Bij de Guest Networks kan dan weer wel voor gasten, als ik mij niet vergis.
Reputatie 7
Badge +30
Hoi Max, welkom! Real1ty heeft het bij het rechte eind. Het is op dit moment inderdaad nog niet mogelijk om dit te splitsen. Zodra er weer nieuwe firmware aan zit te komen laten we dat weten, met een overzicht van dan geplande aanpassingen. Hopelijk zit dit er snel bij.
Reputatie 1
Excuses dat ik een oude topic oprakel. Is er al een update die dit wel ondersteund of gaat ondersteunen?

Ik merk namelijk dat door delen van zelfde SSID's de wifi regelmatig "geen connectie" aangeeft. Terwijl dit op het gastennetwerk (gesplitst) wel continu goed blijft gaan.
Reputatie 7
Badge +30
Hoi Stephan! Het is op dit moment nog niet mogelijk om de SSID's te splitsen, en we hebben ook nog geen prognose van wanneer het wel mogelijk gaat zijn. We verwachten wel begin komend jaar weer een update, maar wat daar allemaal precies wel en niet inzit hebben we nog geen duidelijkheid over.
Reputatie 7
Badge +30
Wanneer de update komt waarin je dit zelf kunt splitsen is nog niet helemaal duidelijk. Echter ondersteunt de servicetool voor het wijzigen van de wifi naam en wachtwoord nu ook de V10A, waardoor je via de servicetool al wel de SSID's kunt splitsen.
Ik kan dit wel!!
Met de geavanceerde instellingen is het mogelijk om SSID van de 5GHz een aparte naam te geven b.v. Exp 5 en Exp 2,4
Bij ons in de straat is het vrij druk op de 2.4ghz band, dus ik was op zoek naar een oplossing om wegvallende wifi te verhelpen. Met de experiabox V10a kun je inderdaad geen aparte naam toekennen aan 2.4ghz of 5ghz netwerken. Dat is op te lossen door het guest network op 2.4ghz in te schakelen en de SSID van het "standaard" 2.4ghz netwerk te verbergen. Zorg dat de instelling "WLAN radio" wel actief blijft voor 2.4ghz en 5ghz.

Apparaten die met 5ghz overweg kunnen maken verbinding met het "oude" netwerk (met de originele naam); apparaten die alleen met 2.4ghz overweg kunnen maken met het guest network verbinding. Dit heeft voor mij de wifi stabiliteit enorm verbeterd. Mijn desktop is verbonden via een wifi dongle en voorheen viel het netwerk vaak weg (eens in het kwartier ongeveer). Nu blijft de verbinding in stand.

Tip: gebruik een wifi analyzer om te kijken hoe "druk" het is op beide frequentiebanden. Kijk of het mogelijk is om een vast kanaal te kiezen. Dit heb ik gedaan op 2.4ghz (zie afbeelding), en ook op 5ghz.



Hopelijk kunnen jullie hier wat mee 😉
Hoi Guido,
bedankt voor je duidelijke info. Ik heb al je stappen gevolgd en je zou zeggen dat het moet werken.. ik heb hetzelfde soort probleem: wi-fi zeer instabiel en vliegt er om de haverklap uit. al meerdere malen monteurs van KPN over de vloer. Probleem echter nog steeds niet opgelost. Bekabeld werkt i'net prima. Het ligt dus echt aan de Wi-Fi IN HUIS.
Ik denk nu dat het aan de drukte op de channels ligt inderdaad. Met een analysator zie ik dat het druk is op kanaal 11 (directe buurman 2x en meerdere buren).

nadat ik het guest-network aan heb gezet op 2.4 en hide SSID heb gedaan bij standaard 2.4, werkt wifi helemaal niet meer op mijn laptop. Hij vindt de wifi niet! Heel gek, omdat het op mijn telefoon wél werkt en ik heb een opdracht prompt uitgevoerd waarin te zien is https://
Oke dat werkte dus niet 😉 radio types supported geeft aan op mijn laptop : 802.11n, 11.b en 11.g. volgens een andere site betekent dit dat mijn laptop 5Ghz WEL ondersteunt. Maar het werkt dus niet.. hij pakt met wifi mijn netwerk niet. Wat moet ik nu doen, kunnen jullie/ jij mij verder helpen?
Alvast mega dank!
dat was hem:

Beste mdl87,

ik heb even gegoogled op het type WiFi kaart dat ik op je screenshot zie: de realtek rtl8188ce. Ik vond deze site:http://www.sparklan.com/p2-products-detail.php?PKey=0497ObNH9X6OK0UTxKv7bH5qH2lJTn6cZHGb7Xohbw&WPET-130GN

Daar staat dat die kaart alleen geschikt is voor 2.4ghz. Dus afgaande op die informatie werkt de laptop niet met 5ghz WiFi.

Waarom je dan ook het guest netwerk niet kan zien vind ik vreemd. Heeft het guest netwerk wel een andere naam (ssid)?

Misschien dat iemand anders hier ervaring mee heeft?

groet,
Guido

He bedankt Guido! Ik vreesde idd ook dat mijn laptop 5 niet ondersteunt. Dat blijkt dus uit jouw research te kloppen.
Wat is het voordeel van het guest netwerk op jouw pc? Moet ik het nogmaals proberen denk je, hij ziet hem nl.wel in het analyseert programma. Dank.
HIj heeft idd een andere naam.
Vermoed dat jouw oplossing mijn probleem niet fixt, omdat jouw pc wél 5 ondersteunt (?).
Alleen de TV zit bij mij op het guest network, en dat gaat prima. Waarschijnlijk draai je die wifi scanner op een ander apparaat dat wel overweg kan met beide wifi banden; wat verklaart waarom je ze kunt zien.

Je kunt altijd nog een keer proberen om te kijken of je het op je laptop aan de praat kunt krijgen, want het zou namelijk moeten werken. Maar daar houdt het voor mij een beetje op.

Edit: mijn pc ondersteunt inderdaad 5ghz.
Ik draai de scanner (Acrylic Wi-Fi home) op mijn laptop zelf : daarop ziet hij guest wel (ziet beide netwerken), maar als ik de guest optie aanzet werken beide Wi-Fi netwerken niet. Wat een gedoe he? Denkdat het voor mij ook wel op houdt hier, toch maar weer KPN bellen morgen. dankjewel voor je moeite iig!
Helaas.. succes!
Reputatie 2
Badge

Hoi Stephan! Het is op dit moment nog niet mogelijk om de SSID's te splitsen, en we hebben ook nog geen prognose van wanneer het wel mogelijk gaat zijn. We verwachten wel begin komend jaar weer een update, maar wat daar allemaal precies wel en niet inzit hebben we nog geen duidelijkheid over.

Is dit inmiddels mogelijk? Mijn vriendin is gister aangesloten en INSSIDer laat 70 netwerken op het 2.4GHz netwerk zien en de 5GHz band is volledig vrij.

 

Haar netwerk zit op 2.4GHz en 5GHz met één SSID. Echter zou ik het prettiger vinden om de 2.4GHz en de 5GHz banden te splitsen in een aparte SSID.

Reputatie 7
Badge +30

Niet via de webinterface, Rob. Maar via de servicetool kan het wel. Tenzij je ook gebruik maakt van Experia Wifi, dan is splitsen niet meer mogelijk.

Niet via de webinterface, Rob. Maar via de servicetool kan het wel. Tenzij je ook gebruik maakt van Experia Wifi, dan is splitsen niet meer mogelijk.


ooowww dat is jammer. Ik heb juist mijn v10 om laten ruilen voor een v10a zodat ik 1 wifiversterker ergens anders in kan zetten.

Is het inmiddels al wel mogelijk, of is er zicht op wanneer het wel mogelijk wordt?
 

mvg frank

 

 

Reputatie 7
Badge +30

Is het echt een Wifi Versterker (vierkant, wit) die je hebt? Of heb je echt Experia Wifi (vierkant, zwart) of Superwifi (rond, wit)? Want als je de Wifi Versterker hebt, dan kun je de servicetool prima gebruiken. Heb je een van die andere twee, dan kan het niet. Ook omdat deze apparaten onderling roamen (‘mesh’) waarbij dat niet werkt met verschillende SSID's.

Is het echt een Wifi Versterker (vierkant, wit) die je hebt? Of heb je echt Experia Wifi (vierkant, zwart) of Superwifi (rond, wit)? Want als je de Wifi Versterker hebt, dan kun je de servicetool prima gebruiken. Heb je een van die andere twee, dan kan het niet. Ook omdat deze apparaten onderling roamen (‘mesh’) waarbij dat niet werkt met verschillende SSID's.

Ik heb de experia WiFi (zwart) 

Reputatie 7
Badge +30

Dan is het helaas niet meer mogelijk om de SSID's te splitsen, Frank.

Waarom is het scheiden van wifi netwerken niet mogelijk op de v10a? Kan de logica er niet in vinden dat je dat niet wil scheiden? Wanneer mogen we een fix verwachten?

De netwerktools ben ik niet zo kapot van, dat van afstand mijn modem wordt geconfigureerd.

 

Sinds vandaag eigenaar van de v10a, maar denk er over om toch nog naar een fritzbox over te stappen. Zonde van de extra euro’s per maand, maar wel meer controle hoop ik.

Reputatie 7
Badge +30

Je Experia Box wordt sowieso wel op afstand beheerd, Viper. Anders zouden we ook dingen als software updates niet kunnen pushen. Het enige wat we daar mee doen is dus software updates uitvoeren en, als je die aanpast, je wifi gegevens opslaan. Zodat, als je een andere Epxeria Box zou krijgen, deze die wifi gegevens overneemt. Met de rest van je instellingen bemoeien we ons niet. Dat is met de servicetools hetzelfde. Het enige wat die kunnen, afhankelijk van welke je gebruikt, is je Experia Box een reset geven, of je wifi gegevens aanpassen. In beide gevallen is het niet meer dan een vervanging van het handmatig inloggen in je Experia Box en dit soort dingen doen. Alleen bij de V10A is het dus inderdaad niet mogelijk om handmatig te splitsen. Ik verwacht ook niet dat dit nog terugkomt.

Ik probeer, zoals aangegeven, de servicetool te gebruiken om de SSID’s te splitsen. Maar hij komt steeds terug met de melding “Iets is misgegaan, probeer het a.u.b. opnieuw”. En dit al een paar dagen. Is er een probleem met de tool?

En is er nog een plan om dit in de firmware op te lossen?