Beantwoord

Standaartpakket 40mbit

• 19 juni 2012
  • 8 reacties
  • 8643 keer bekeken

Beste lezers,

Ik heb sinds gisteren een KPN standaart pakket met vaste telefonie/tv/internet. Alles werkt redelijk naar  behoren behalve het internet. De ping (ms) (connectie tussen mijn internet(modem) naar buitenlandse servers is erg slecht. Voorheen had ik XS4ALL en had ik al een goede ping van tussen de 25-35 ping op server hier in West-Europa. Uiteraard servers die verder weg lagen waren minder goed maar dat is logisch. XS4ALL was 8mbit internet en was aan de dure kant, maar had altijd een goede ping. Nu konden we bij KPN terecht voor dezelfde prijs maar een veel ruimer aanbod (o.a. veel sneller internet nl. 40 mbit). Ten eerste wordt er vals geadverteerd met 40 mbit, want die haal ik bij lange na niet. Ik mag blij zijn als ik 25 mbit haal. Dit terwijl ons vertelt is dat wij dichtgelegen zitten bij de netwerkpunten van KPN en dat wij de 40 makkelijk moeten kunnen halen. Enfin, gelogen, maar nog steeds sneller internet en dat is wat we wilden. Nu blijkt dus dat de ping heel slecht is, veel slechter dan XS4ALL en ik heb gebeld met jullie klantenservice, maar ik kreeg een jongeman aan de lijn die van de technische afdeling was. Ik ben geen einstein op het gebied van technologie, zeker niet. Maar deze jongen wist mij helemaal niets te vertellen en absoluut geen oplossing te geven. Ik heb met deze jongeman 30 minuten aan de lijn gehangen en dit met jullie absurde tarief van 10c/minuut. Ik wilde eerst mailen met jullie maar deze optie hebben jullie op de een of andere reden geschrapt van jullie website. Ik ben uitermate ontevreden met de professionaliteit van KPN, en dit terwijl ik nooit problemen heb gehad met XS4ALL terwijl dit jullie dochterbedrijf is. Port forwarden mocht niet baten en het advies bestond uit: ''zitten de kabels goed'' ; ''probeer een harde reset''. Alletwee geprobeerd en nog steeds een slechte ping(ms). Ik zou graag een spoedig antwoord willen hebben wat ik nu kan doen met dit probleem anders ben ik genoodzaakt mijn abonnement juridisch te ontbinden. Ik heb hier echter helemaal geen zin in, want ik ben druk met werk. Ik zie dat meerdere mensen op dit forum niet eens geholpen worden, maar ik hoop dat ik wel geholpen kan worden. Voor de duidelijkheid het gaat om het volgende modem:

ZTE Corporate (KPN Experia Box) ZXV10 H220N

icon

Beste antwoord door sveld84 21 juni 2012, 19:01

Grappig dat iemand die eerst klaagt over een te hoge ping, later vraagt of de ping naar de gateway laag of hoog is ;)

KPN heeft zich dmv algemene voorwaarden dermate ingedekt dat jij als afnemer akkoord bent gegaan en kennis genomen hebt van bepaalde zaken omtrent snelheid ed. Dus wens je rechtsbijstand veel succes.

Wat zijn overgens je doelen die je wenst te behalen, ontbinding van je contract? Meer snelheid afdwingen is technisch niet mogelijk, zoals hierboven al besproken.

Bekijk origineel

8 reacties

Reputatie 3
Badge +4
Al voor je met allerlei jurdische dreigementen gaat mikken.... Via wat voor verbinding ping je? Vanaf een WiFi verbinding of een bekabelde verbinding? 

Dat een verbinding traag of slecht zal zijn als de ping in een bepaalde richting aan de hogere kant is, is in principe niet waar. Een server met een hogere load welke op je lokale netwerk in de schuur heb staan kan een ping hebben van < 1 ms maar alsnog een site etc. zeer traag laden. Het is dan ook niet de regel dat een ping laag moet zijn maar juist redelijk stabiel. Een ping tussen de 25~35ms naar een bepaalde host is toch helemaal niet zo slecht? Ik werk zelf o.a. veel met VoIP, wat een van de meest gevoelige verkeers soorten betreft. Hierbij word algemeen juist het volgende gehanteerd:
- ping minder dan 50ms, perfecte verbinding tot aan doelhost.
- ping minder dan 100ms, goede verbinding tot aan doelhost.
- ping groter dan 100ms, slechte verbinding tot aan doelhost. 
- ping groter dan 200ms, barslechte verbinding tot aan doelhost. 

Waaruit leid je overigens af dat je de 40 Mb/s niet behaald? Op welk punt heb je dit gemeten? De 40 Mb/s welke je bij KPN afneemt betreft geen 1:1 verbinding en hier zit ALTIJD een overboeking op. Regel in de internetbranche is dat hoe lager de prijs, hoe hoger de overboeking. KPN leverd jou veelal keurig onegveer 40 Mb/s tot aan hun centrale en jou daadwerkelijke snelheid richting internet is afhankelijk van hoeveel capacteit vanaf daar aanwezig is en dus de overboeking op de lijn. In de regel ligt deze bij een particuliere xDSL lijn tussen de 25 en 40. Rekening houdend met deze overboeking, welke elke provider toe mag passen, zal je slechts een gegarandeerde capaciteit tussen de 1 en de 1.6 Mbps hebben. Met een snelheid van 25 Mbps zit je dus zo slecht nog niet. 

Wat hiernaast nog erg belangrijk is... Dat netwerk waar die server staat waar je heen pingt, hoe goed is dat netwerk en hoeveel directe verbindingen heeft dat met grote netwerken zoals die van KPN? Hebben ze uberhaubt directe (peering) verbindingen of verloopt alles via andere netwerken (transit)? Wanneer ze op grote internet punten als bijvoorbeeld de AMS-IX, NL-IX en Open Peering direct met KPN in contact staan, zal de responsetijd sowieso al een stuk beter zijn. KPN en XS4ALL hebben technisch gezien twee onafhankelijke netwerken en zijn dan ook niet met elkaar vergelijkbaar. Het ene netwerk is hierdoor sneller te benaderen vanaf een KPN netwerk, het andere via een XS4ALL netwerk. 

Portforwaring heeft overigens niet echt invloed op de snelheid. Dit heeft vooral invloed op zaken welke niet funtioneren zonder dat een poort doorverwijst... Bijvoorbeeld als je vanaf een externe locatie met je PC contact wil maken.  

Om een heel lang verhaal, wat ik reeds getypt heb, kort te maken... De snelheid van internet van het ene naar het andere punt is van heeeel veel factoren afhankelijk. Slechts wanneer je contractuueel afspreekt dat je een 1 op 1 capaciteit hebt, kan je deze capaciteit ook echt claimen. Het heeft geen zin om direct na 1 dag al te roepen over juridische ontbindingen van een overeenkomst, vooral niet als je juridische helemaal niet zo sterk staat als dat je misschien vermoed. Uit je verhaal kan ik ook echt geen enkel punt terug vinden welke bij een eventuele gerechtelijke gang in stand zal blijven.

De metingen zijn gedaan met speedtest en pingtest.net.  De verbinding gaat via een directe bekabelde verbinding dus geen apparaten ertussen. Een ping moet inderdaad stabiel zijn en dat is het ook, alleen te hoog stabiel. Bij speedtest moet ik bij Nederlandse hosts geen ping van 50 hebben dat is gewoon te hoog, laat staan servers buiten Nederland. Het is gewoon geen doen en de technische dienst weet hier helemaal niets van en zeggen in feite na één dag: meneer, deal er maar mee. Ik ben naar de KPN winkel geweest om dit abonnement af te sluiten en ben erg concreet geweest over de te verkrijgen ping (ms) van dit abonnement. Ik ben erg duidelijk geweest en heb gevraagd of deze onder doet aan die van XS4ALL. Mij is beloofd en toegezegd dat dit niet het geval zou zijn en nu constateer ik andere feiten. Je verhaal over dat mijn 25 mbit nog zo slecht niet is vind ik compleet ongefundeerd en ethisch niet verantwoord. Kpn heeft mij toegezegd dat ik die 40 mbit zou halen. Zij hebben mijn adresgegevens erbij gehaald en mij onder vier ogen verteld dat ik die snelheid zou halen. Ik zou hier geen probleem van maken als mij was verteld dat ik dit niet kan halen i.v.m. welke reden dan ook. De netwerken waar ik heen ping zijn uitstekend en de jaren dat ik XS4ALL heb gehad en andere providers/kennissen hebben hier dan ook absoluut geen problemen mee dus daar kan het niet aan liggen. Zoals ik al eerder aangaf ben ik geen genie op het gebied van internet, maar wat ik wel weet is dat de ping die ik heb te hoog is. De connectie zelf nogmaals is stabiel, en download/upload werkt naar 'behoren'. Als dit probleem niet verholpen wordt dan is er juridisch gezien simpelweg sprake van een overeenkomst onder invloed van dwaling. Immers, als mij een juiste voorstelling van zaken zou zijn meegedeeld dan was er geen overeenkomst tot stand gekomen.  Graag verneem ik wat tips om het probleem op te lossen. Alle hulp wordt erg op prijs gesteld.

Reputatie 3
Badge +4
Na een uitspraak als "Je verhaal over dat mijn 25 mbit nog zo slecht niet is vind ik compleet ongefundeerd en ethisch niet verantwoord." vraag ik me af of je daadwerkelijk mijn reactie wel gelezen hebt? Geef een duidelijk onderbouwing op mijn uitspraak dat dit nog niet zo slecht is, vraag me dus af in hoeverre dit dan ongefundeerd en ethisch niet verantwoord zal zijn. 

Bij ADSL2+, VDSL en VDSL2 is de maximale snelheid vaak enkel te behalen wanneer je echt naast de centrale woont. Deze technieken zijn enorm afhankelijk van de afstand van jou ISRA tot aan de centrale.

Vermoedelijk had je voorheen een gewone ADSL verbinding welke een maximale snelheid van ongeveer 8 Mb/s tot een grotere afstand te behalen is. Pas na zoon 1500 meter word de snelheid langzaam aan steeds wat lager. ADSL2+ kent een maximale snelheid van ongeveer 24 Mb/s maar is doorgaans bij dezelfde afstand al ruim de helft van zijn snelheid kwijt (+/- 12 Mb/s). 

VDSL is een techniek welke niet veel gebruikt word. Na ongeveer 1600 meter is er geheel geen communicatie meer mogelijk. 

Op VDSL2, de techniek welke KPN (naar alle waarschijnlijkheid) voor jou lijn gebruikt zijn theoretisch op de centrale snelheden van zoon 250 Mb/s te behalen, na 500 meter blijft hier slechts nog ongeveer 100 Mb/s van over. Bij ongeveer 1600 meter liggen de prestaties en snelheden ongeveer gelijk aan die van ADSL2+. 

De enige weg waarop KPN, maar ook iedere andere aanbieder, jou kan garanderen dat je echt een verbinding met een snelheid van 40 Mb/s hebt is door je intrek te nemen in de centrale en daar met het internet contact te maken. Ik ben niet bij het gesprek tussen jou en de verkoper van KPN geweest dus kan hier verder ook geen conclusies uit trekken. Het zal jou woord tegen die van hem/KPN zijn en daar kan een rechter heel weinig mee.... Mits je natuurlijk zwart op wit in je overeenkomst deze garanties van snelheid hebt gekregen, maar dat lijkt me gezien dit in praktijk onhaalbaar is, heel sterk.

Er zijn te veel factoren waar de snelheid van deze diensten afhankelijk van zijn. Uiteraard zijn er oplossingen om die factoren te ontnemen, maar dat kost wat. 

Check het pingresponse eens naar de gateway van KPN waar je gebruik van maakt (dus niet je router!). Als het goed is zal deze niet al te hoog zijn. Zo wel, dan kan het zijn dat er vrij veel KPN aansluitingen bij jou in de buurt zijn en je dus echt tegen de maximale overboeking van het netwerk aan zit.  

Ik praat geen chinees toch?

Kpn vertelt mij dat ik 40 mbit zou krijgen. Ik vroeg specifiek of de centrale afstand en zaken m.b.t. de ISRA afstand hier niets vanaf zou halen. Volmondig was het antwoord nee en ik zou de 40 mbit halen. Daarom is dit onproffesioneel en ethisch niet verantwoord. Verder is het niet nodig het juridisch fundament wat ik heb opgebouwd met KPN te weerleggen, want je weet inderdaad niet wat er is vastgelegd.

Pingresponse naar standaartgateway neem ik aan dat je bedoelde? -> tijd = <1 ms

TTL=64. Ik weet niet of dit goed of slecht is. Verder zijn er 4 pakketten verzonden, 4 ontvangen, 0 verloren.

Reputatie 3
Badge +4
Nee, maar ik schijnbaar wel? 

Succes met je KPN problemen en je eventuele kansloze juridische procedure. Met alle goede wil probeer ik je wat extra informatie te geven en het een en ander nader toe te lichten. Daarnaast probeer ik je enigsinds te behoeden voor een dure en kansloze procedure waar al aardig wat jurisprudentie over bestaat.

Als je echter op deze manier wenst te communiceren, moet je dat maar lekker met iemand anders doen. 

Zoals je wilt.

Reputatie 6
Badge +9
Grappig dat iemand die eerst klaagt over een te hoge ping, later vraagt of de ping naar de gateway laag of hoog is ;)

KPN heeft zich dmv algemene voorwaarden dermate ingedekt dat jij als afnemer akkoord bent gegaan en kennis genomen hebt van bepaalde zaken omtrent snelheid ed. Dus wens je rechtsbijstand veel succes.

Wat zijn overgens je doelen die je wenst te behalen, ontbinding van je contract? Meer snelheid afdwingen is technisch niet mogelijk, zoals hierboven al besproken.

Reputatie 3
Badge +4
Mooi gesproken sveld84. Lijkt mij dat hiermee dit onderwerp van topic starter ook wel gesloten kan worden :D.

Reageer