Statische IP adressen

• 21 juni 2015
  • 7 reacties
  • 3235 keer bekeken

Hallo,

Ik wil mijn vaste apparaten (NAS, receiver, enz.) een vast / statisch IP adres geven. Volgens de DHCP pool in mijn Experia V9 heb ik de beschikking over adressen 192.168.2.1 t/m 192.168.2.252. Maakt het nog uit waar ik begin met nummeren en hoe ik nummer?

Bijvoorbeeld beginnen bij 192.168.2.252 en dan aflopend.

Zijn er voor- of nadelen bij het gebruik van een bepaalde nummering? Of is het puur cosmetisch en kun je elk willekeurig, op het moment van vastleggen vrij zijnde, IP adres gebruiken?

Kan het problemen geven als ik de TV ontvangers en de Devolo's een vast IP adres geef?

Groet,

drbud.

7 reacties

Reputatie 7
Als je bedoelt dat je het IP adres op de NAS, receiver, enz. zelf wilt instellen, dan zou ik je dat afraden vanwege de onderstaande redenen:

1. Mocht je ooit switchen van provider waardoor het subnet wijzigt, dan kan je die apparaten niet meer benaderen.
  2. Voor een correcte werking van UPnP moet (officieel) het IP adres door de DHCP server zijn uitgegeven.
Ik heb zelf gekozen om apparaten met een vast IP adres boven in de range te definiëren (dus aflopend vanaf 252).

Laat een apparaat zijn IP adres altijd van de DHCP server krijgen en, om het IP adres van een apparaat vast te zetten, maak je een DHCP binding aan op de Experia Box.

Helaas zijn er op de V9 maar 10 DHCP bindings mogelijk. Heb je meer dan 10 apparaten die een vast IP adtes nodig hebben, dan moet je (helaas) toch op enkele apparaten zelf het IP adres hard instellen. Kies hierbij dan voor apparaten die nooit UPnP ondersteuning nodig hebben. Verklein dan ook de range van de DHCP pool zodat de IP adressen van deze apparaten buiten de pool blijven.

Reputatie 6
Badge +9
ik gebruik ook vast ip in het apparaat (apparatuur vast in huis)

en laat de router het ook uit delen (mobile apparaten)

ik gebruik wel een eigen router

deze dhcp loopt van 10 tot 50

de vaste apparaten heb ik allemaal vast ip als je een andere router neemt hoef je niet alles uit te zoeken

deze staan inmiddels vast static ip

alle mobile apparaten heb ik vast gezet via de router dhcp binding (dit is niet nodig) knx wel

hier zijn nogal discussies over om het niet te doen

maar ik zie alleen maar voordelen

als bij vervanging hardware (router) dan zou je alle printers ip camera enz. enz.

handmatig op moeten zoeken dit zou veel tijd en opslachtig zijn

mijn ervaring gewoon ip vast zetten in het apparaat zelf

ik heb zelfs apparatuur dat dit moet en niet anders kan

zet bv dhcp van 10 tot 100 en zet daar boven de 100 vast

dan begin je bv met de printer 192.168.x.100 enz (is maar een voorbeeld)

ik moet er ook niet aan denken als mijn router defect raakt dat ik die 10 tal ip cameras op moet zoeken

deze hebben gelukkig allemaal vast ip adres net als printers servers enz.

wat ook wel makkelijk is een lijst te maken (heb ik met word) gedaan waar alles zit

peter-keetfm schreef op 22 jun '15 om 12:55u
ik gebruik ook vast ip in het apparaat (apparatuur vast in huis)

en laat de router het ook uit delen (mobile apparaten)

ik gebruik wel een eigen router

deze dhcp loopt van 10 tot 50

de vaste apparaten heb ik allemaal vast ip als je een andere router neemt hoef je niet alles uit te zoeken

deze staan inmiddels vast static ip

alle mobile apparaten heb ik vast gezet via de router dhcp binding (dit is niet nodig) knx wel

hier zijn nogal discussies over om het niet te doen

maar ik zie alleen maar voordelen

als bij vervanging hardware (router) dan zou je alle printers ip camera enz. enz.

handmatig op moeten zoeken dit zou ve.........

De vraagvan drbus vereist kennelijk toch wat specifieker instructies.

Ook ik wil mijn NAS (Freecom) en camera vastzetten, want na een router reset zijn mijn pc's plots alle verbindingen kwijt en kan ik alles weer handmatig aankoppelen. En helaas komt dat de laatste weken nogal eens voor.

Als ik nu de Experia10 de vrije hand geef binnen (bijv.) adres 100 tot 252 en daarna de NAS aan 192.168.2.5 wil binden (via DHCPbinding) dan kan dat niet omdat de Experia zegt dat hij daar niet (meer) bij kan. Doe ik het andersom dan is de reactie dat er een DHCPbinding is (die 5 van de NAS dus) buiten de aangemaakte range. Wat doe ik fout??

Reputatie 7
De DHCP range laat je gewoon 1 t/m 252 en die DHCP binding maak je voor een wiileurige waarde binnen de DHCP range, het heet niet voor niets een DHCP binding. ;)

Reputatie 6
Badge +9
Ja klopt dhcp binding binnen de dhcp range
Dit heb ik trouwens op de netgear buiten de dhcp ip range
Alle vaste apparaten ip adres in apparaat moeten buiten de dhcp range vallen
Heel helder wjb; eigenlijk geniaal, zo'n antwoord zonder poespas:D

peter-keetfm schreef op 22 dec '15 om 18:20u
Ja klopt dhcp binding binnen de dhcp range
Dit heb ik trouwens op de netgear buiten de dhcp ip range
Alle vaste apparaten ip adres in apparaat moeten buiten de dhcp range vallen 
Peter,

met dat laatste bedoel je:

een apparaat, wat zijn eigen IP adres zelf wil/moet vaststellen, moet je BUITEN de in te stellen range van de Experia houden?

(dat leid ik af uit het woordje in)

Dan is dat voor mij ook weer opgelost.

Reputatie 6
Badge +9
ja klopt helemaal

elk apparaat die zijn eigen vast ip adres heeft dus vast in apparaat zelf

bv bij servers doe je dit en ik doe dit trouwens bij alle apparaten die vast in huis en werkplek staan

alle mobile apparaten gebruik ik dhcp binding

als je apparaten met een vast ip adres in de dhcp range gooit kun je ip conflict krijgen omdat als het vast ip apparaat uit staat

een ander apparaat dit ip adres van de dhcp server kan krijgen zet je dan dat apparaat aan dan heb je een ip conflict

houd er ook rekening mee als je vast ip adres in apparaat zet je naar een andere provider gaat of een ander subnet maakt

je die apparaten de dhcp weer vrij zet en niet vast anders kun je het apparaat niet benaderen (zijn wel mogelijkheden dat dit wel kan)

daarom heb ik een eigen router en de DMZ van de experiabox stuur ik door

alles zit achter mijn router en met een eigen router kun je gewoon je subnet kiezen

bij mij draaid het al jaaaaren na vervangen nu dacht 7 routers het subnet 192.168.0.x

dan is het heel makkelijk om ip vast te hebben in de vaste apparaten thuis / werkplek

als je alles dhcp binding hebt is het een heel gehanis en zoekwerk om alles weer op z'n plek te zetten na vervanging router

dhcp binding is heel mooi als je een paar apparaten hebt

Reageer