Status geplande netwerkupgrade?

• 1 maart 2015
  • 88 reacties
  • 2384 keer bekeken

Toon eerste bericht

88 reacties

Reputatie 7
Badge +28
Met bonded vectoring worden sinds kort testen gedaan. Ik zie erg uit naar het moment waarop we dit breed kunnen uitrollen :D

Ik heb eindelijk terugkoppeling van wat er met deze centrales aan de hand is. De problemen blijken identiek in beide centrales: Er is vertraging opgelopen door een capaciteitsprobleem. Met de huidige glasvezelkabels is er niet voldoende capaciteit om alle aansluitingen te voorzien van hogere bandbreedte. Er zijn werkzaamheden nodig om meer glasvezelkabels bij de centrale te krijgen.

Het is bij het technisch beheer bekend dat de verwachte opleverdatum in de huidige vorm niet goed werkt. Het is, voor jullie als eindgebruiker, extra vervelend als de datum maar uitgesteld wordt. In deze situaties, waar duidelijk is dat er grote werkzaamheden nodig zijn, zou de datum direct ver in de toekomst moeten worden gezet. Of zelfs onzichtbaar op sites als fourstack of de postcodecheck op de website. De datum wordt nu steeds verzet als de deadline nabij komt, terwijl bij voorbaat beredeneerd kan worden dat de nieuwe deadline niet realistisch is.

Mede door jullie voorbeelden gaat dit proces na de zomervakantie aangepast worden. Hopelijk kunnen we hiermee in de toekomst teleurstellingen voorkomen. Het streven is, wederom voor beide centrales, om wél in Q4 de upgrade te leveren. Vervelend genoeg betekent dit voor dat de huidige datum wederom niet realistisch is.

Reputatie 7
Badge +30
Hallo,

Er worden op dit moment wel kabels gelegd op dezelfde plekken waar al eerder glasvezel is gelegd, maar ik betwijfel of dit KPN glasvezel is. De man van de gemeente wist er niets over.

Ik had inderdaad door dat er testen gedaan werden! Als het nog lang wordt uitgesteld hoop ik dat ze direct BVVDSL in de centrale leggen, want dat zou betekenen dat ik meer dan 200Mbit/s kan halen!

Of zijn (bijna) alle VVDSL centrales automatisch geschikt voor BVVDSL (d.m.v. een DLSAM update o.i.d.)?

We zullen zien wat Q4 gaat brengen! De snelheid zou helemaal handig zijn straks met mijn HBO-ICT opleiding! Ik neem aan dat je (zoals je al deed) ons op de hoogte houdt.

Robin

PS: Waarom heb ik hier geen email-melding van gekregen?

Reputatie 1
En ja hoor.... Q1 2016!!!!!

Is het ondertussen al mogelijk om een datasim te krijgen met een Prive abonnement? Dan schakel ik wel over naar 4g....
Geen betrouwbare informatie van KPN!!!
Reputatie 1
En niet alleen onbetrouwbaar via voornoemde site... Zie onderstaande chat;

Algemene informatie
Chat starttijd Mar 11, 2015 1:45:57 PM CET
Chat eindtijd Mar 11, 2015 2:05:39 PM CET
Duur van het gesprek 00:19:41
Adviseur Jarno
Uw gesprek met KPN
KPN: Welkom bij de live chat service van KPN. We helpen u zo snel mogelijk. Het aantal wachtenden voor u is 1. Dank u voor uw geduld. Deze chat zal worden opgeslagen voor trainingsdoeleinden.
KPN: U bent nu aan het chatten met 'Jarno'.
Jarno: Welkom! U chat met Jarno. Wat kan ik voor u doen?
Albert: Hallo Jarno
Albert: ik heb een vraag over een geplande upgrade op mijn adres
Jarno: Jazeker
Albert: tot vorige week stond er een upgrade gepland in maart 2015, vorige week was deze upgrade niet meer te zien.
Albert: als ik nu een check doe staat de upgrade er wel weer...
Albert: Ik ben benieuwd of de upgrade nu wel of niet gaat komen.
Jarno: Begrijpelijk inderdaad, waar ziet u deze upgrade staan vermeld?
Albert: ik heb hierover vorige week nog met de technische afdeling contact gehad, de upgrade was niet zichtbaar
Albert: geplande upgrades:
Albert: 20 Mbit/s Mrt2015
Albert: op de site van kpn
Albert: als ik zoek op maximale internetsnelheid
Jarno: Ik ga het voor u proberen na te kijken. Om welke postcode en huisnummer gaat het?
Albert: ********
Jarno: Ik zie inderdaad nog steeds maart 2015 staan. Via deze link kunt u de huidige snelheden en geplande upgrades in de gaten houden.
Albert: wanneer kan ik de upgrade verwachten?
Jarno: De planning is altijd bij benadering en kan maximaal een maand uitlopen. In maart of uiterlijk april moet het rond zijn. Ik kan helaas niet een specifiekere indicatie geven vrees ik.
Albert: Is het zeker dat de upgrade plaats gaat vinden?
Jarno: Dat wel inderdaad, dit is een upgrade naar zogenaamd VVDSL deze worden sowieso uitgevoerd.
Albert: Okay, bedankt voor de info!
KPN: Aan het eind van deze chat wordt een kopie gestuurd aan albert
Reputatie 7
Badge +18
Joran schreef:
Met bonded vectoring worden sinds kort testen gedaan. Ik zie erg uit naar het moment waarop we dit breed kunnen uitrollen :D

Ik heb eindelijk terugkoppeling van wat er met deze centrales aan de hand is. De problemen blijken identiek in beide centrales: Er is vertraging opgelopen door een capaciteitsprobleem. Met de huidige glasvezelkabels is er niet voldoende capaciteit om alle aansluitingen te voorzien van hogere bandbreedte. Er zijn werkzaamheden nodig om meer glasvezelkabels bij de centrale te krijgen.

Het is bij het technisch beheer bekend dat de verwachte opleverdatum in de huidige vorm niet goed werkt. Het is, voor jullie als eindgebruiker, extra vervelend als de datum maar uitgesteld wordt. In deze situaties, waar duidelijk is dat er grote werkzaamheden nodig zijn, zou de datum direct ver in de toekomst moeten worden gezet. Of zelfs onzichtbaar op sites als fourstack of de postcodecheck op de website. De datum wordt nu steeds verzet als de deadline nabij komt, terwijl bij voorbaat beredeneerd kan worden dat de nieuwe deadline niet realistisch is.

Mede door jullie voorbeelden gaat dit proces na de zomervakantie aangepast worden. Hopelijk kunnen we hiermee in de toekomst teleurstellingen voorkomen. Het streven is, wederom voor beide centrales, om wél in Q4 de upgrade te leveren. Vervelend genoeg betekent dit voor @albertvdv dat de huidige datum wederom niet realistisch is.

, mensen met VVDSL (ik dus) worden die ook weer later over gezet van VVDSL naar BVDSL? Zo dat ik straks ook van die 200 Mbit/s gebruik kan maken? Ik begrijp  wel dat ie deze snelheid zou willen voor zijn opleiding. ;)

Reputatie 7
Badge +30
Dat is zegmaar precies hetzelfde als wat ik vroeg over de DLSAM upgrade
Reputatie 7
Badge +28
: Ik weet nog niet alle details over BVVDSL, maar de kans bestaat zeker dat het tegen die tijd aangeboden kan worden. Ik hou het nieuws over bonded vectoring in de gaten, ik ben zelf ook erg benieuwd ;)

Ik weet niet wat er mis gaat met de e-mail, er zijn wel wat werkzaamheden aan het forum de laatste week.

: De uitstel lag helaas in de lijn der verwachting. Een datasim is mogelijk, zie daarvoor de verschillende abonnementen. Je hebt bij deze abonnementen wel te maken met een datalimiet.

De chat haalt de informatie ook van de Fourstack-site. Dat is de enige informatie die we hebben en in de meeste gevallen betrouwbaar. Er worden maatregelen genomen om foutieve informatie bij uitstel te voorkomen, zie ook mijn vorige bericht. Nogmaals mijn excuses voor deze vervelende situatie.

: Ik weet nog niet hoe de uitrol van BVVDSL gaat lopen. Als we 200Mbit gaan aanbieden zullen we daar eerst een abonnement/snelheidsoptie voor moeten toevoegen. Hopelijk snel nieuws!

Reputatie 7
Badge +30
Hallo,

Er staat sinds vanmiddag Oktober bij de voorspelling, ik zal niet te veel hoop hier op vestigen maar ik ben zeker benieuwd!

Robin
Ook bij mij staat er nu Oktober 2015 terwijl er eerst Q4 2015 stond (is hetzelfde, snap ik)

Op zich is dat zeer goed te doen.

Ik moet begrijpen dat er voor 2020 overal "snel internet" mogelijk moet zijn, of dat had mevrouw Kroes van het europarlement getracht te verplichten in Nederland... wellicht is dat waarom KPN opeens op volle vaart de boel sneller maakt, goede stap overigens.

Reputatie 7
Badge +30
Ja er staat iets van minimaal 30Mbit voor heel Nederland.
Als vind ik het wel weer jammer dat alleen KPN dit doet, en de kabelboeren achter blijven.

Nu hopen dat daarna een doelstelling komt "heel Nederland glasvezel" ;)

Robin
Reputatie 7
Badge +30
Hallo,

is er nog nieuws m.b.t. de VVDSL upgrade of BVVDSL? Of een specifiekere datum? Voor zo ver ik weet is de vergunning(?) nu rond.

Op Fourstack staat (nog steeds) Oktober met een marge van 1 maand.

Robin

Reputatie 7
Badge +28
: De geplande leverdatum staat op 31-10 en moet nu betrouwbaar zijn :D

Reputatie 7
Badge +30
Hallo,

Tijdens de plaatsing van de BR is er een kleine downtime neem ik aan? Kan dan niet direct de verbinding naar VVDSL omgezet worden (na de plaatsing), of moeten de DLAM's(?) nog intrainen? Of moet ik dit later zelf aanvragen?

Want dan kan ik in ieder geval de abonnementssnelheid halen, en later mijn abonnement aanpassen naar boven.

Robin

Reputatie 7
Badge +28
Dat is een terechte vraag, met een teleurstellend antwoord. Het is niet mogelijk om dit zo te timen dat we jouw VVDSL aansluiting leveren op 31-10. Pas nadat de centrale geschikt is gemaakt kunnen we de opdracht geven voor een omzetting. Tegen die tijd kun je ons natuurlijk een bericht sturen, dan zetten we dat in gang. Een upgrade naar een ander pakket zet de upgrade ook in gang, als dit na deze datum gebeurt.

Enige tijd van te voren zal er onderhoud plaatsvinden om de straatkast in orde te maken. Dit gebeurt vrijwel altijd 's nachts om overlast beperkt te houden. Hoe het precies zit met een intraintijd weet ik niet, maar vanaf 31-10 moet de straatkast helemaal in bedrijf zijn!

Reputatie 7
Badge +30
Joran schreef:
@RobinFlikkema: De geplande leverdatum staat op 31-10 en moet nu betrouwbaar zijn :D

Is 31-10 niet gewoon de laatste dag van wat ik te zien krijg (okt 2015). Netzoals 31 december toen er Q4 2015 stond?

Robin

Reputatie 7
Badge +28
Dat is mogelijk. Ik stuur je een privébericht met wat meer informatie!

Beste Joran,

Graag hoor ik van je of je ook kan uitzoeken hoe dat het bij ons gegaan is.

Wij hadden in januari 2015 de check gedaan op jullie website en toen werd er aangegeven dat er in maart 2015 een upgrade zou plaats vinden. Na een chatbericht met een van je collega's bleek dit een upgrade te zijn dat doormiddel van vectoring onze snelheid naar minimaal 10Mbits verhoogd zou worden, huidige snelheid is max 3mbits, zodat er minimaal alles-in-1 afgesloten kon worden.

Eind februari 2015 was de geplande upgrade ineens verdwenen! De snelheid was nog steeds max 3mbits en ik ben een nieuw chatbericht gestart met een andere collega van je. Daar kwam het gesprek bijna op neer dat ik de upgrade zelf verzonnen zou hebben en dat er nooit iets gepland stond voor ons gebied.

Vind het erg spijtig dat deze toon aangeslagen werd in het chatbericht, maar nog meer dat er nu gewoon geen upgrade meer plaats vindt en wij gewoon met onze 3mbits blijven zitten. Ik ben dan wel heel erg nieuwsgierig naar de reden waarom de upgrade dan ineens niet meer plaats vindt!!

Groeten,

Caroline

Reputatie 6
Badge +11
Hallo Caroline,

Ik wil graag voor je uitzoeken wat de status is van de geplande upgrade.

Zou je mij in een privébericht jouw adresgegevens willen sturen?

Dan ga ik voor je kijken!

Met vriendelijke groet,

Tim

Reputatie 6
Badge +11
Beste Caroline,

Het ziet er inderdaad niet zo goed uit. In Roosendaal zijn er recent meerdere verbeteringen aan het netwerk gebracht. Voor Rucphen en omgeving staat er momenteel niets in de planning. Dat is helaas afwachten Caroline! :(

Groeten,

Tim

Beste Tim,

Jammer! We hadden hoop in januari!

Is er dan een verklaring waarom dat het er dan eerst wel op stond?

Waren ze het dan wel van plan geweest en later dat het dan niet doorging ivm kosten of iets dergelijks?

Het is jammer dat er nog steeds niks als alternatief wordt geboden aan huizen in het buitengebied. Het wordt steeds meer en meer een basis behoefte die er gewoon zou moeten zijn. Een snelheid van 3mbit/s is gewoon echt niks en kan je de meest simpele basis dingen bijna nog niet eens mee doen.

Ik hoop dat hier toch eindelijk eens de economische reden om er altijd maar geld aan te moeten verdienen eens aan de kant geschoven worden en deze huizen ook gewoon eens voorzien worden van normale snelheden.

In ieder geval bedankt voor je hulp voor het uitzoeken.

Groeten, Caroline

Reputatie 6
Badge +11
Graag gedaan, Caroline.

Ik had je natuurlijk graag van een ander antwoord willen voorzien. De Website van Fourstack geeft een indicatie en is eigenlijk alleen voor intern gebruik bedoeld. Niet altijd klopt de informatie die op Fourstack staat. Een mogelijkheid is inderdaad dat er wel degelijk plannen waren en/of er nog steeds zijn. Wij hebben verder niet de mogelijkheid om daarover te informeren.

Uiteindelijk wil KPN ook in de buitengebieden iedereen van snel internet voorzien. Prioriteiten worden echter gegeven aan upgrades binnen de bebouwde kom en nieuwbouw projecten. Het zou heel goed kunnen dat de plannen die er waren, tijdelijk op "on-hold" zijn gezet. Kijk over een poosje nog een keer, wellicht is er dan weer meer bekend.

Met vriendelijke groet,

Tim

Reputatie 1
Opnieuw is een geplande upgrade verwijderd van de site.... Stond er een paar dagen geleden nog dat er een upgrade plaats zou gaan vinden op 05-01-2016, + of - een week, nu is deze vermelding weef verdwenen en staat er geen upgrade gepland.

Gaat de upgrade nu weer niet door?

Zo wordt je lekker aan het lijntje gehouden bij KPN, jammer dat er nagenoeg geen alternatief is in de buitengebieden.

Reputatie 7
Badge +30
Ik zou eerst even afwachten wat er over 1-2 week op staat. Ik denk zelf namelijk dat de upgrade zo goed als klaar is.
Ik heb enkele andere upgrades gevolgd en daar verdween de upgrade ook enkele dagen voor de datum die vermeld was.

Robin
Reputatie 7
Badge +30
Hoi,

Als het goed is is de upgrade er nu door. Of in ieder geval kabelverdeler Alterveer-AAA is nu een buitenring.

Robin
Reputatie 1
Je hebt gelijk Robin, hij geeft nu een hogere snelheid aan.
Om er gebruik van te maken moest ik wel een nieuw contract afsluiten.
Als het goed is heb ik binnenkort een snellere verbinding.

Albert

Reageer