Vraag

Steeds trager internet

Sinds juli 2016 een alles in 1 pakket van KPN (Standaard). bij de aanvraag gaven zij een werkelijk haalbare snelheid op van ca 30Mb op mijn adres. Bij het in gebruik nemen stond in het modem een actuale rate van ca 26 Mb. Via de speedtest werd er een snelheid van ca 24Mb behaald. Dus al een stuk minder dan verwacht. Nadat de lijn ca 2 weken in gebruik was (leer periode) nog eens alle gegevens gecontroleerd in het modem en de waardes bleven vrijwel hetzelfde. dus in Modem ca 26 Mb en speedtest ca 24Mb.
Echter sinds een aantal dagen ervaar ik een steeds trager internet. Dus maar is gaan kijken wat er aan de hand was. In modem stond de actuale rate nog maar op 21Mb en via speedtest was er na vele keren testen maximaal 19 Mb te halen.
Eerst maar is het modem opnieuw opgestart en gekeken of dit enige verbetering bracht. Helaas niets. Toen via de servicetool van KPN de lijn laten meten (Bekabeld) Deze gaf toen aan dat de lijn niet optimaal was (Centrale en Modem) en KPN zou dit gaan verhelpen en de lijn opnieuw instellen. Dit kon 72 uur duren. Helaas, nu naar meer dan 72 uur lijkt de lijn alleen maar slechter te worden . In modem nu nog maar een actuale rate van krap 20b en volgens speedtest wordt er net aan 17Mb eruit geperst.

Nog maar is de Servicetool van KPN gedaan (Bekabeld) en wat blijkt ik krijg nu de melding dat de lijn tussen Centrale en modem goed is en de downloadsnelheid 20Mb is!!!!!.
Dus bij 21Mb is de lijn niet optimaal en gaan ze het herstellen en bij 20Mb is de lijn wel goed.

Wat is er aan de hand?
Mijl lijkt het erop dat KPN bewust de lijn aan het knijpen is. Ik kan hier helaas niets anders van maken. Ik wil hierbij opmerken dat ik hiervoor bij het zusterbedrijf van KPN zat (Telfort) waarbij ik al die tijd een stabiele verbinding had van ca 29Mb over exact dezelfde lijn.
Is er iemand die hier een andere verklaring voor heeft of wat ik nog zou kunnen doen om dit weer opgevijzeld te krijgen.
Modem is een Experiabox ZTE H369A met versienummer V1.01.00T03.0
onderstaand mijn DSL link status:

Link status Up
Modulation type VDSL
Actual rate (Up/Down) 3302/20562 kbps
Attainable rate (Up/Down) 3364/21147 kbps
Noise margin (Up/Down) 5.8/6.3 dB
Line attenuation (Up/Down) 8.4/23.5 dB
Output power (Up/Down) 6.4/14.4 dBm
Data path (Up/Down) Interleaved/Interleaved
Interleave depth (Up/Down) 2/4
Interleave delay (Up/Down) 0/0 ms
INP (Up/Down) 47/45 Symbolen
Profile 17a
CRC errors (Up/Down) 0/0
FEC errors (Up/Down) 0/83

gr Jan

4 reacties

Reputatie 7
Badge +27
Goed je weer te zien Jan! Jammer dat er problemen zijn met de verbinding 😞

Ik denk dat je gelijk hebt over het 'knijpen' van de verbinding. De verbinding wordt automatisch in de gaten gehouden op stabiliteit. Als er problemen worden gevonden kan de snelheid tijdelijk lager worden ingesteld, net zo lang tot de stabiliteit in orde is. De servicetool die de lijn opnieuw instelde heeft die limiet gereset. Veel effect lijkt dat helaas niet te hebben.

Ik heb vanuit hier ook een aantal testen uitgevoerd en de lijn gereset, maar ook dat heeft geen effect. Het lijkt me goed dat we een monteur de verbinding laten nakijken. Reageer je op mijn privébericht?
Monteur is langs geweest. Heeft de aansluiting in de meterkast opnieuw afgemonteerd en diverse metingen gedaan. Ook de DLM (leercurve) gereset. Echter blijft de verbinding stabiel op 19Mb hangen.
Er wordt dus bij lange na niet meer de haalbare snelheid op het adres (28Mb) gehaald wat wel altijd zo is geweest tot een maand geleden. Rare is wel dat als ik nu een aanvraag doe voor een standaard pakket bij KPN er wordt aangegeven dat 28Mb haalbaar zou moeten zijn. Ook volgens de site:
https://netco-fpi-info.fourstack.nl/

Wat Koper
Beschikbaar
Distributiepunt(en)MDF
Technologie Internet Snelheid
Koper/DSL28 Mbit/s
Bonded Koper/DSL-

Stond trouwens een maand of 3 geleden op dezelfde site nog een upgrade gepland voor Q3 2017 naar 36Mb maar die is ondertussen ook verdwenen.

Door de monteur is nog gekeken of het reservepaar was ingelast (eventueel pairbonding), helaas niet dus. Omdat de monteur in dit geval ook niet zoveel meer kon doen maar zo gelaten. Zit nu wel in dubio wat te gaan doen. Ik merk dat in mijn huishouden met 2 volwassen en 2 tieners het op 26 tot 28 Mb net goed te doen was. Nu echter krijg ik regelmatig om mijn oren wat is internet traag en helaas ervaar ik hetzelfde. Zeker als er dan ook nog TV wordt gekeken. Of te wel 19 of 20 Mb is voor ons niet meer haalbaar.

Overstappen naar de concurrent Ziggo is niet mijn voorkeur maar ben nu wel aan het twijfelen. Glasvezel (KPN) is in mijn dorpskern nog helemaal niet aan de orde, tenminste ik kan nergens terug vinden dat er plannen voor zijn.

Al met al blijf ik het enigszins vreemd vinden dat een lijn, na jaren goed op 28 MB te hebben gedraaid, dit schijnbaar nu niet meer mogelijk is. Ondanks alle goede bedoelingen van KPN / Monteur om dit te verhelpen blijf ik toch wel 😠
Update:
Gisteravond was ik enigszins hoopvol gestemd omdat de lijn weer sneller bleek te worden. Ook het modem gaf aan dat hij nu op bijna 25Mb download zat. Speedtest nu naar bijna 24 Mb. Dus misschien toch nog goed geweest dat de monteur langs was geweest en hopelijk zou het modem vannacht nog verder leren. Vanochtend echter bleek dat het modem opnieuw is opgestart (uptime van de lijn was 6 uur) en helaas download was nu weer gezakt naar 20Mb. Via speedtest een magere 17Mb download.

DIt heeft bij mij nu wel de twijfel weggenomen of ik naar de concurrent moet overstappen of niet.
Wat ik gisteren nog vergeten was te vertellen is, dat de monteur aangaf dat hij toch wel redelijk vaak met dezelfde klachten en storingen in dit specifieke deel van ons dorp aanwezig is. Afstand tot centrale is ongeveer 1500 meter en dat schijnt een cruciale lengte te zijn..

Al met al na jaren (via verschillende providers) maar wel over VDSL met veel plezier internet en TV gehad met een stabiele verbinding van ronde de 28Mb. Helaas zit ik nu op een verlies in snelheid van 25% en dat is veel. VEEL TE VEEL. Dus de beslissing is genomen om over te stappen naar de kabel.

mvgr Jan
Reputatie 7
Badge +27
Dag Jan, wat een teleurstellend resultaat 😞

Ik had de hoop dat de monteur de 28Mb terug zou krijgen aangezien dit eerder wel stabiel was. Flink balen dat dit niet het geval is. Ik snap je keuze om over te stappen, hoewel ik het erg jammer vind om te lezen. De realiteit is dat de snelheid op dit moment niet veel hoger wordt via VDSL. Voor een echte verhoging zijn upgrades in het netwerk nodig. Ik hoop dat dit aankomend jaar gaat gebeuren en dat we je in de toekomst weer terug zien bij KPN!

Reageer