Beantwoord

Steeds tragere ADSL verbinding

  • 17 March 2019
  • 17 reacties
  • 494 keer bekeken

Reputatie 1
Hallo,

Sinds kort daalt de snelheid van onze internet verbinding. Orgineel zat deze tussen de 18 en de 20 Mbps (deze snelheid is vele jaren stabiel gebleven) maar deze halveerde een paar weken terug. Sinds het weekend is nog maar 4 Mbps van over, zoals de pagina de Experiabox V9 zelf aangeeft.
Dit is ook wat er werkelijk uit te halen valt.
Volgens fourstack zou er nog steeds 18 Mbps gehaald kunnen worden.
Wat zou dit kunnen zijn?
icon

Beste antwoord door Erwin van KPN 28 March 2019, 15:40

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

17 reacties

Reputatie 7
...
Dat is wel opmerkelijk, @Roijackers . Hoe meet jij? VIa wifi of via een bekabelde verbinding? Bekabeld is hierbij essentieel.
Zou je je profiel kunnen aanvullen en mij een seintje geven? Dan meet ik sowieso je lijn door.
Reputatie 1
De snelheid die de modem zelf aangeeft:
Actual Rate (Up/Down)532/6480 kbps
Attainable Rate (Up/Down)516/8032 kbps

Waarbij de actual net niet gehaald word.
Ooit waren de actual/attainable net onder de 20 Mbps
Ik denk dat ik de oorzaak gevonden heb. Jouw lijn wordt bewaakt door een systeem dat DLM heet. Dat is een automatisch systeem dat telkens inschat wat de meest ideale snelheid op de lijn is. Er lijkt wat instabiliteit op de lijn en daarom heeft de DLM besloten om jouw snelheid te verlagen (om de kwaliteit te waarborgen) Hoe is het modem aangesloten? Wat ik even probeer uit te sluiten , of er nog een zogenaamde splitter tussen zit.
De gewenste aansluiting is een kabeltje van maximaal 2 meter lengte, rechtstreeks aangesloten van het hoofdaansluitpunt op de experiabox. Kun je aangeven of dit het geval is? Zo ja, dan ga ik hier de DLM een zetje in de juiste richting geven om te proberen jouw lijn weer sneller te maken.
Reputatie 1
Telt dit als splitter? Van hier uit gaat de kabel direct naar experia box en zal niet meer dan 2 meter zijn.

Reputatie 2
Badge
Telt dit als splitter? Van hier uit gaat de kabel direct naar experia box en zal niet meer dan 2 meter zijn.



Nee dit is een isra punt maar gaat deze telefoon kabel nog naar een splitter toe (Grijze kabel)
Of gaat die direct naar de experia box (modem)

Echter zou een DLM reset wel een goeie oplossing zijn maar ik denk niet dat je van 8 naar 18 kan gaan. Maar het kan je snelheid wel wat op krikken.

Indien dit allemaal niet werkt zou je Postcode huisnummer even door moeten geven aan een KPN medewerker misschien kunnen ze even een lijn meting uitvoeren waarmee ze misschien kunnen inzien waar het probleem bevindt.

--edit--
Controleer even hier wat de snelheid maximaal kan zijn
Zo te zien is er met de aansluiting in je huis niks aan de hand. Dat ziet er keurig uit. De storing zou dus in het KPN domein kunnen zitten en dat wil ik graag uitsluiten door een monteur te sturen. Deze is gratis.
De monteur kan heel nauwkeurig de lijn doormeten en zo achterhalen waar het lek zit.
Kan ik jou vandaag even bellen om dat in te plannen?
Reputatie 1

Telt dit als splitter? Van hier uit gaat de kabel direct naar experia box en zal niet meer dan 2 meter zijn.

Nee dit is een isra punt maar gaat deze telefoon kabel nog naar een splitter toe (Grijze kabel)
Of gaat die direct naar de experia box (modem)

Echter zou een DLM reset wel een goeie oplossing zijn maar ik denk niet dat je van 8 naar 18 kan gaan. Maar het kan je snelheid wel wat op krikken.

Indien dit allemaal niet werkt zou je Postcode huisnummer even door moeten geven aan een KPN medewerker misschien kunnen ze even een lijn meting uitvoeren waarmee ze misschien kunnen inzien waar het probleem bevindt.

--edit--Controleer even hier wat de snelheid maximaal kan zijn

Deze kabel gaat direct naar de experia box
En de snelheid blijft:
Technologie Internet Snelheid
Koper/DSL 18 Mbit/s
Bonded Koper/DSL -

Zo te zien is er met de aansluiting in je huis niks aan de hand. Dat ziet er keurig uit. De storing zou dus in het KPN domein kunnen zitten en dat wil ik graag uitsluiten door een monteur te sturen. Deze is gratis.
De monteur kan heel nauwkeurig de lijn doormeten en zo achterhalen waar het lek zit.
Kan ik jou vandaag even bellen om dat in te plannen?

Sorry voor de late reactie maar je kunt bellen om in te plannen.
Hoi! Ik werk deze week maandag t/m donderdag , overdag. Wanneer schikt het? Dan bel ik even!
Reputatie 1
Hoi! Ik werk deze week maandag t/m donderdag , overdag. Wanneer schikt het? Dan bel ik even!

Als je dinsdag vanaf 2 uur een keer wilt bellen zou dat fijn zijn.
Ga ik doen! Ik hoop je straks te spreken!
Helaas krijg ik een ingesprekstoon. Ik hoop dat ik het juiste nummer van jou heb. Zou je anders nog een contactnummer in je profiel kunnen zetten en mij hier een seintje geven?
Reputatie 1
Helaas krijg ik een ingesprekstoon. Ik hoop dat ik het juiste nummer van jou heb. Zou je anders nog een contactnummer in je profiel kunnen zetten en mij hier een seintje geven?

Ik heb naar mijn profiel gekeken en ik zie zo niet waar ik een telefoonnummer kan plaatsen.
Ik heb er nu klantnummer voor gebruikt en ook een mobiel nummer bij gezet.
Ik heb dat nummer net gebeld maar helaas krijg ik weer een soort ingesprekstoon. Bel je veel met dat nummer?
Ik doe straks weer een poging 🙂 Mocht je een voorkeur hebben. Ik ben er vandaag tot 15:00 (kort dag)
en morgen werk ik van 10:00 tot 16:30 🙂
Ik heb zojuist een monteur ingeboekt voor morgenmiddag. Laat je weten hoe het afloopt? 🙂
Reputatie 1
Ik heb zojuist een monteur ingeboekt voor morgenmiddag. Laat je weten hoe het afloopt? :-)

De monteur is langegeweest en heeft de lijn doorgemeten. Schijnbaar was de bedrading zo slecht dat het een wonder is dat we nog een interenetverbinding hebben. Ergens volgende week willen ze het gaan oplossen.

In ieder geval is mijn vraag beantwoordt, bedankt voor de moeite.
Goed dat er actie wordt ondernomen. Er gaat gegraven worden? Mocht je in dat traject het idee krijgen dat er actie van mij nodig is, weet je mij te vinden! 🙂.
Voorlopig laten we dat proces even z'n gang gaan en ik hoop op een snelle en definitieve oplossing!