Beantwoord

Steekproefsgewijze controle glasvezelkastje?

  • 6 December 2019
  • 19 reacties
  • 1926 keer bekeken

Badge

Vanochtend werd ik gebeld door een 06-nummer. Mevrouw stelde van een bedrijf te zijn dat als onafhankelijke partij was ingehuurd door KPN en ze gaf aan dat ze een afspraak wilde maken om vanuit een steekproefsgewijze controle ons glasvezelkastje te controleren. Ik vond een vreemd en vaag verhaal en heb vriendelijk bedankt hiervoor. Haar antwoord “Okay, dan probeer ik het bij uw buren”. Ook een aparte reactie…. Is hier iets over bekend of dit legitiem is? Anders ga ik mijn buren ook maar even waarschuwen...

icon

Beste antwoord door Ward_ 20 January 2022, 14:54

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

19 reacties

Het lijkt me verstandig om ook de buren even te waarschuwen.

KPN kan immers op afstand de apparatuur monitoren.

 

Badge

Dankjewel Jan-D! Ik had al zo'n vermoeden….

Hoi @DominiqueDeJonge . Welkom op het forum.

Kun jij via een privébericht dat 06 nummer aan mij geven? Ik herken dit totaal niet en wil even kijken wie er opneemt als ik terugbel.

Voorlopig is mijn advies om deze verzoeken af te slaan. Wij kunnen het kastje op afstand doormeten. 

 

Badge

Helaas heb ik het nummer niet genoteerd… Daarbij meldde mij een van jullie medewerkers die met een ‘bus’ in mijn wijk staat, dat het wel schijnt te kloppen dat er steekproefsgewijs gecontroleerd wordt… Het wordt er voor mij niet duidelijker op zo!

Jammer dat je het nummer niet meer hebt, dan had ik het even kun verifiëren . Ik sluit niks uit, Dominique. Maar zoals gezegd, intern kan hier geen melding over vinden.

Wat die medewerker een KPN monteur?  Welke plaats woon jij, als ik vragen mag?

 

@Ward_ Herken jij dit?

Badge

Die medewerker was geen monteur, zover ik weet. 
ik woon in Nijmegen-Noord. Daar is net glasvezel aangelegd. 

Reputatie 7
Badge +10

Het zou wel degelijk legitiem kunnen zijn geweest. In aanlegprojecten maakt KPN Netwerk NL gebruik van een extern bedrijf (Fibercontrol)  om via steekproeven de kwaliteit van de huisaansluiting te controleren.

Daar maak ik wel een kanttekening bij: Dat gebeurt niet bij bewoners die al een werkend abonnement hebben. Om goed te controleren moet de FTU namelijk deels weer uit elkaar en er was altijd afgesproken dat niet te doen bij werkende aansluitingen (om de klant geen overbodige overlast te bezorgen). 

 

Ik kan uit bovenstaand verhaal niet meteen opmaken of @DominiqueDeJonge op dit moment al een abonnement heeft via de glasvezelaansluiting. 

@Erwin_ Als je me via mail de betreffende postcode en huisnummer mailt kan ik navragen of dit adres inderdaad is gebeld. Dan weten we in ieder geval zeker of dit legitiem was of niet.

Badge

Op 14 januari a.s. komt bij ons  de monteur van KPN internet en telefoon installeren😉

Reputatie 7
Badge +10

Op 14 januari a.s. komt bij ons  de monteur van KPN internet en telefoon installeren😉

 

Dan zou het dus inderdaad legitiem kunnen zijn geweest. Ik zal navragen of het gebruikelijk is dat met een 06 nummer wordt gebeld. Dat lijkt mij ook niet zo slim.

Kun je je profiel aanvullen en mij een seintje geven, @DominiqueDeJonge ?  :-)

Badge

Het profiel staat op naam van mijn man, F.C. de Jonge. 

Postcode en huisnummer is voldoende. Dan vind ik het wel. Als je die gegevens in je profiel invult kunnen alleen jijzelf en ik er bij. 

Badge

Gedaan!

Dank, @DominiqueDeJonge . 

Ik heb je gegevens doorgestuurd naar @Ward_ .  

Verder viel mij op dat de portering van je nummer niet helemaal goed verloopt. Er is nu afgesproken dat dit bij installatie rechtgezet wordt. We kunnen dan het nummer alsnog inporteren.

Mocht je hier tegen die tijd hulp bij willen, kun je bij mij terecht. 

Badge

Bedoel je mijn vaste nummer? Daar was ik nl. al van op de hoogte. Bij installatie alsnog regelen is prima!

Ik zag dat het door de collega in jouw dossier was gezet. Geef maar een seintje als je geïnstalleerd bent. Dan kan ik dat voor je regelen.

Badge

Dankjewel Erwin, dat zal ik doen!

Ik werd ook gebeld met de vraag of ik anoniem mee wilde doen aan onderzoek. Was voor afspraak hier thuis! Heb natuurlijk nee gezegd! Nummer was: 085 081 48 10

Reputatie 7
Badge +10

Ik werd ook gebeld met de vraag of ik anoniem mee wilde doen aan onderzoek. Was voor afspraak hier thuis! Heb natuurlijk nee gezegd! Nummer was: 085 081 48 10

Datt was geen neptelefoontje maar een legitiem bedrijf. Dit nummer wordt gebruikt door Fiber Control in opdracht van KPN Netwerk..

Omdat KPN Netwerk alle aansluitingen laat uitvoeren door een aannemer, en omdat wij zelf niet voldoende mensen hebben om de kwaliteit bij bewoners thuis te controleren, huren wij daarvoor een onafhankelijk extern bedrijf in.

Nadat een (deel van) de wijk is afgerond en aangesloten krijgen zij via de projectmanager van KPN Netwerk de opdracht om ongeveer 2% van de gemaakte aansluitingen te controleren. Zij benaderen hiervoor willekeurig bewoners van adressen met de aansluiting in huis om een afspraak te maken. Tijdens deze afspraak controleren ze de plek van de aansluiting en de aansluiting zelf op kwaliteitseisen, en ze doen een glasvezelmeting om te zien of het signaal voldoende sterk is.

Eventuele dringende problemen worden direct aan de aannemer doorgegeven zodat die ze snel kan oplossen. Minder dringende problemen komen in een mooi fotorapport terecht bij de projectmanager die dat kan bespreken met de aannemer. Vooral om verbeteringen te zoeken in de kwaliteit.