Beantwoord

Sterk wisselende snelheid wifi

  • 16 February 2021
  • 23 reacties
  • 1423 keer bekeken

Hallo! 
 

Ik heb een vraag of er meer mensen zijn hier die ook een sterk wisselende WiFi snelheid hebben met hun glasvezel verbinding? 
Sinds wij over zijn van Telfort naar KPN is de snelheid zeer wisselend.  We hebben een 100/100 verbinding en halen vaak maar 60-70Mbit terwijl we bij Telfort eigenlijk altijd 95mbit haalden. 
 

Ons net werk is vrij simpel en heeft echt alle ruimte om elke keer een goede snelheid te halen. 
 

Er zijn nu twee monteurs geweest die wat zaken hebben verwisseld qua apparaat en resets gedaan hebben.   Wanneer zij er zijn is uiteraard alles prima qua snelheid, maar later zakt het weer in en wordt het instabiel. 
Vindt het echt raar dat het nu juist instabieler is dan met Telfort, maar ook dat men blijkbaar niet kan achterhalen waar het probleem ligt.

Wel hangen er twee ExperiaWifi versterkers achter de V10.  Maar ook die zijn telkens gereset. 
 

Mensen hier dezelfde ervaring?? Of tips? 
 

 

Dank voor het lezen!
 

Met vriendelijke groet,   

 

 

icon

Beste antwoord door Magnepan 10 March 2021, 16:38

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

23 reacties

Badge +19

Heb je een ander modem sinds je bij kpn bent?

Heb je een ander modem sinds je bij kpn bent?

Ja en nee. We hadden altijd een V10 en zouden ook een ander modem krijgen, een V10a of V12. MaR door een fout kregen we weer een nieuwe V10 opgestuurd. Die er nu ook achter hangt. 
We krijgen dus geen ander modem.  De V10 zou ook beter zijn dan de V10a en V12 wordt door de monteurs gezegd. 

Reputatie 7
Badge +20

Hoi @Magnepan, welkom hier. 

Jouw snelheid veranderd dus. Dit heeft niets met de overgang vanuit Telfort te maken. Technisch is alles hetzelfde gebleven namelijk. Alleen nu geef je aan dat je wisselende snelheden hebt via de WiFi. Hiervoor zijn al monteurs geweest. Voor de WiFi? Want daar komt niet heel snel een monteur voor. Of is er meer aan de hand? Ervaar je de problemen ook als je het internet bekabeld gebruikt? 

Verder nemen de Experia WiFi's natuurlijk de WiFi over van de V10. Daar wordt de WiFi dus op uitgezet. Wat je nog kan doen is de WiFi tips doorlopen. 

Hoi @Magnepan, welkom hier. 

Jouw snelheid veranderd dus. Dit heeft niets met de overgang vanuit Telfort te maken. Technisch is alles hetzelfde gebleven namelijk. Alleen nu geef je aan dat je wisselende snelheden hebt via de WiFi. Hiervoor zijn al monteurs geweest. Voor de WiFi? Want daar komt niet heel snel een monteur voor. Of is er meer aan de hand? Ervaar je de problemen ook als je het internet bekabeld gebruikt? 

Verder nemen de Experia WiFi's natuurlijk de WiFi over van de V10. Daar wordt de WiFi dus op uitgezet. Wat je nog kan doen is de WiFi tips doorlopen. 

Hallo Bart, 

 

Yup, zijn nu twee monteurs geweest ivm de WiFi.  Ik weet dat technisch alles hetzelfde moet zijn,.. maar het valt alleen op dat sinds de overgang de snelheden wisselend zijn. 
Maar er is verder ook absoluut geen reden om lage snelheden te halen,.. het zou áltijd hoog moeten zijn. 
bekabeld heb ik dat ook wel gehad, die wisselingen. Maar minder.  Dit enkel keertje snel ff getest aangezien ik m’n computer nooit meer gebruik  

De tips weet ik, maar gaf al aan dat de mogelijkheid hier altijd aanwezig is een Max download score te halen.  Dus dan kan het niet zo zijn dat het de ene keer 50/60Mbit is en de andere keer 95Mbit is. Upload is altijd sky/high. 
We hebben vorig jaar ook ‘s een 200/200 abonnement  uitgeprobeerd en die was eigenlijk altijd strak tegen de 200 aan. 

Reputatie 7
Badge +20

WiFi is natuurlijk wel een signaal dat door de lucht gaat wat verstoord kan worden door factoren waar jij en ik geen invloed op hebben. Dit kan dus wel schommelen. En als het bekabeld schommelt, dan schommelt het via de WiFi natuurlijk ook. Dus ben wel benieuwd hoe stabiel de bekabelde verbinding is. Die is nu wel altijd goed?

Zou je voor de zekerheid nog even jouw gegevens aan jouw profiel willen toevoegen en mij een seintje geven als je dat hebt gedaan. Dan kan ik nog eens meekijken. 

WiFi is natuurlijk wel een signaal dat door de lucht gaat wat verstoord kan worden door factoren waar jij en ik geen invloed op hebben. Dit kan dus wel schommelen. En als het bekabeld schommelt, dan schommelt het via de WiFi natuurlijk ook. Dus ben wel benieuwd hoe stabiel de bekabelde verbinding is. Die is nu wel altijd goed?

Zou je voor de zekerheid nog even jouw gegevens aan jouw profiel willen toevoegen en mij een seintje geven als je dat hebt gedaan. Dan kan ik nog eens meekijken. 

Ik weet dat wifi instabiel kan zijn, er lijkt alleen geen verklaring te zijn waarom het hier steeds instabiel is. 
Als ik test A doe in de setting dat de meting niet gestoord kan worden en haal een hoge score, dan moet test B (bijvoorbeeld later op de dag)óók goed zijn als de setting in huis hetzelfde is als bij test A. 
En dat is vaak niet aan de hand. 
 

Het spreekt voor zich dat er tijdens de test geen apparaten aanstaan die veel van de verbinding vragen. 
 

Ik begrijp even jou verzoek wat betreft mijn profiel niet. 
Wat ik wel storend vindt is dat KPN een Facebook inlog faciliteert, en je KPN account te koppelen is aan  Facebook.  Als je privacy van je klanten belangrijk vindt koppel je dit niet aan Facebook.  

Reputatie 7
Badge +20

En als je dan meerdere tests doet en de uitkomst is verschillend, meet je dat dan ook bekabeld? Ik zou wel graag willen weten of de lijn via de kabel hetzelfde gedraagt. Dus of die ook schommelt. 

Mijn verzoek is om jouw profiel te voorzien van jouw gegevens zodat ik jouw aansluiting kan opzoeken en eens door kan meten. Hoor ik van je als je dat gedaan hebt. 

En als je dan meerdere tests doet en de uitkomst is verschillend, meet je dat dan ook bekabeld? Ik zou wel graag willen weten of de lijn via de kabel hetzelfde gedraagt. Dus of die ook schommelt. 

Mijn verzoek is om jouw profiel te voorzien van jouw gegevens zodat ik jouw aansluiting kan opzoeken en eens door kan meten. Hoor ik van je als je dat gedaan hebt. 

Het meeste is meten via WiFi, maar soms ook bekabeld. Ik gebruik m’n computer al jaren niet meer en daarom lastiger om dat telkens te meten. 
Heb het laatst wel paar keer belevend gemeten en daar schommelde het ook, maar minder. 
Maar nogmaals, als mijn meet-condities in huis telkens hetzelfde zijn via WiFi, moeten álle metingen steeds hetzelfde resultaat geven. Er is dan simpelweg geen reden voor wisselende resultaten. 
En zogenaamde technici gaan dan speculeren en zaken in grijze gebieden trekken omdat ze het niet kunnen verklaren. 
 

Ivm privacy vul ik hier mijn profiel niet in.  Maar ook omdat wanneer jij gaat meten haal je natuurlijk (zogenaamd)  goede resultaten, dat hoor ik ook steeds van de klantenservice.  Zelfs de KPN software in de app zegt ook steeds dat het signaal goed is wanneer ik een test doe via die app, terwijl de meting laat zien dat er verlies is. 
Daar heb ik dus niets aan helaas. 

Reputatie 7
Badge +20

Dat de WiFi kan schommelen is niet heel bijzonder. Het is namelijk een signaal dat door de lucht gaat dat verstoord kan worden door factoren waar jij en ik geen invloed op hebben. Gelukkig vaak goed te verbeteren. Zie daarvoor onze WiFi tips.  Maar die heb je al bekeken. 

Kijk, als nou het internet bekabeld ook erg schommelt dan is het logisch dat de WiFi ook schommelt. Dus daar ben ik benieuwd naar, naar de uitslagen, want je geeft aan dat het ook wat minder schommelt. Maar zonder gegevens kan ik je niet verder helpen. Jouw persoonlijke gegevens in het profiel zijn overigens alleen voor jou en mij zichtbaar. Dus mocht ik nog kunnen helpen, dan zie ik graag wat bekabelde resultaten en gegevens tegemoet. 

Dat de WiFi kan schommelen is niet heel bijzonder. Het is namelijk een signaal dat door de lucht gaat dat verstoord kan worden door factoren waar jij en ik geen invloed op hebben. Gelukkig vaak goed te verbeteren. Zie daarvoor onze WiFi tips.  Maar die heb je al bekeken. 

Kijk, als nou het internet bekabeld ook erg schommelt dan is het logisch dat de WiFi ook schommelt. Dus daar ben ik benieuwd naar, naar de uitslagen, want je geeft aan dat het ook wat minder schommelt. Maar zonder gegevens kan ik je niet verder helpen. Jouw persoonlijke gegevens in het profiel zijn overigens alleen voor jou en mij zichtbaar. Dus mocht ik nog kunnen helpen, dan zie ik graag wat bekabelde resultaten en gegevens tegemoet. 

De WiFi tips helpen niks gezien alles op standje ‘optimaal’ staat. Nogmaals, de omstandigheden hier zijn áltijd optimaal om áltijd de hoogste snelheid te halen. 
 

ik heb de afgelopen week een aantal bekabelde testen gedaan, en ook deze zijn twijfelachtig. De snelheid schommelt flink om later toch bij de 80-90mbit uit te komen. Drie testen zaten weer rond de 60-70mbit. 
Heb inmiddels wat personalia ingevuld als je toch eens beter wilt kijken. 
 

Groet,
 

Badge +19

Blijft toch bijzonder dit. Wat heb je zoal aan het modem hangen qua randapparatuur? Gebruik je draadloze verbindingssets toevallig of andere apparaten die data via het electriciteitsnetwerk?

Blijft toch bijzonder dit. Wat heb je zoal aan het modem hangen qua randapparatuur? Gebruik je draadloze verbindingssets toevallig of andere apparaten die data via het electriciteitsnetwerk?

Aan één Experia WiFi versterker hangt een kleine switch met daarop de tv ontvanger, televisie, en muziek streamer. 
verder aan draadloze apparatuur is er een Eufy camera systeem en smart verlichting. 
 

Ik heb in de afgelopen jaren vele tientallen metingen gedaan en tot de conclusie gekomen dat al dat soort apparatuur wat ik hierboven beschrijf geen enkele invloed heeft op een down/upload-meting. 
 

Badge +19

Aha en ondersteunt die switch igmp snooping?? Dat is een must!!! https://forum.kpn.com/kpncyclopedie-105/igmp-snooping-wat-is-het-en-waarom-is-het-belangrijk-456968

Aha en ondersteunt die switch igmp snooping?? Dat is een must!!! https://forum.kpn.com/kpncyclopedie-105/igmp-snooping-wat-is-het-en-waarom-is-het-belangrijk-456968

Yup, die optie zit erop;) 

 

Maar nogmaals, dat maakt echt niks uit.  Vaak zat met tv e.d aan gemeten, en dan gewoon een hoge score. En ook vaak met het spul uit een lage instabiele score. 
dus zeg het maar. 
Het slaat nergens op. De condities zijn prima. 

Reputatie 7
Badge +20

Als je die switch er eens tussenuit haalt. Is de verbinding dan wel stabiel? Ben wel benieuwd of wij die uit kunnen sluiten. 

En wil je ook jouw glasvezelkastje en modem eens stroomloos maken voor minimaal twee minuten? Dan eerst de glasvezel laten opstarten en vervolgens het modem.  Wordt de verbinding via de kabel dan stabieler?

Als je die switch er eens tussenuit haalt. Is de verbinding dan wel stabiel? Ben wel benieuwd of wij die uit kunnen sluiten. 

En wil je ook jouw glasvezelkastje en modem eens stroomloos maken voor minimaal twee minuten? Dan eerst de glasvezel laten opstarten en vervolgens het modem.  Wordt de verbinding via de kabel dan stabieler?

De switch gaat er niet tussenuit omdat ik over meerdere dagen dan moet gaan meten. Dan zitten we of zonder tv/muziek, of we moeten telkens de data kabel omwisselen.  Niet handig. 
 

De boel resetten/opnieuw opstarten heeft geen zin aangezien dit al vaak gebeurt is, en de apparatuur is een paar weken geleden volledig opnieuw ingesteld. 
Waarom zou jou tip nu wèl helpen? 

Reputatie 7
Badge +20

Ik heb nog niet uit jouw verhaal gehaald of het glasvezelkastje al eens opnieuw opgestart is, vandaar dat ik het graag zou willen testen, wil graag zoveel mogelijk uitsluiten. Evenals het gebruik van de switch. Vandaar de vraag.

Ik heb nog niet uit jouw verhaal gehaald of het glasvezelkastje al eens opnieuw opgestart is, vandaar dat ik het graag zou willen testen, wil graag zoveel mogelijk uitsluiten. Evenals het gebruik van de switch. Vandaar de vraag.

Oh..  jazekers!  Vaak zat.  We hebben laatst ook een nieuwe gekregen (ander type) van de eerste monteur. En monteur nr.2 heeft de hele boel weer gerest (hij zei: monteurs-reset. Wat dat ook zijn mag?) en het hele systeem weer naar fabrieksinstellingen gezet. En toen weer opnieuw alles ingesteld. 
da’s nu een 3 weken geleden ongeveer. 

Reputatie 7
Badge +20

Aha, dat is duidelijk. Dat lost het probleem dus ook niet op. Lijkt mij goed als er nog eens een monteur komt. Ik heb nu melding gemaakt. Je wordt nog gebeld voor een afspraak. Ik hoor graag van je als er contact is geweest. 

Aha, dat is duidelijk. Dat lost het probleem dus ook niet op. Lijkt mij goed als er nog eens een monteur komt. Ik heb nu melding gemaakt. Je wordt nog gebeld voor een afspraak. Ik hoor graag van je als er contact is geweest. 

Hee Bart.   Dat was ff een verassing, ook voor de technische afdeling;-) 

 

Ik heb vanmiddag even een telefoontje gehad van deze afdeling en het één en ander besproken. 
Er kwam eigenlijk niet veel anders uit dan eerder met de monteur besproken.   Uiteraard waren m’n bedrade snelheidstesten op m’n Mac vandaag prima (in tegenstelling van vorige week waar ze een stuk wisselvalliger waren)  maar ook de metingen van je collega waren prima. 
Hij had het nog over de ietwat minder goede specs (qua radio) van onze WiFi Experia en dat dit wellicht ook kon zorgen voor een wat instabieler WiFi t.o.z van de duurdere WiFi extenders die KPN levert.  Die specs/radios zijn wat beter (vandaar de hogere prijs) dan onze gratis/goedkopere Experia WiFi. 
 

Dusja…  dan blijft het hier even bij denk ik. 

Reputatie 7
Badge +20

Ja dat daar ben ik ook bang voor, ik kan er nu niet meer van maken.

Ja dat daar ben ik ook bang voor, ik kan er nu niet meer van maken.

Nee snap ik. Dat was ook onze gezamenlijke conclusie gister. 
Dank voor de moeite 👍🏻

Reputatie 7
Badge +20

Graag gedaan. Mocht er nog weer iets zijn, dan zien we graag weer een topic.