Beantwoord

Storing port forwarding op 4G buitengebied?

  • 26 March 2019
  • 393 reacties
  • 24252 keer bekeken


Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

393 reacties

is er al zicht op een oplossing? hier alleen 4G buitengebied abonnement en al meer dan 2 weken zwaar onder de maat vergeleken met de 2 jaar daarvoor.

het lijkt trouwens, zoals anderen ook aangeven, met name een DNS issue.
Hoe zet ik die V10 in bridge mode? Kan nu m'n Mesh netwerk ip adressen niet gebruiken zo als het lijkt.

Wordt nu wel echt een martelgang onderhand

De EBv10 kan niet in bridge-mode en al helemaal niet als het hybride DSL+4G is. Misschien dit door bladeren:
https://forum.kpn.com/thuisnetwerk-72/eigen-router-achter-experiabox-10a-incl-itv-466718
https://forum.kpn.com/thuisnetwerk-72/eigen-router-aansluiten-op-experiabox-v10-a-464563
Reputatie 2
Dan heb ik niks aan deze “oplossing” van KPN.
Reputatie 2
Waarom wordt de boel niet gewoon teruggedraaid, zitten nu al weken met een onstabiele lijn. En heb niet echt de indruk dat we straks weer onbezorgd van kpn gebruik kunnen maken.


Wordt er al nagedacht over een compensatie voor de gebrekkige (ontbrekende) communicatie en de weken van bijzonder traag/erg slecht bruikbaar internet?Ga er maar vanuit dat er geen compensatie komt voor het niet communiceren. Voor wat betreft de instabiliteit: we proberen eerst te achterhalen wat nu überhaupt het probleem is en hoe we dit op gaan lossen. Ook daar zijn we er dus nog niet mee bezig.
Jammer. Er zit vele uren troubleshooting in alvorens contact opgenomen te hebben met de helpdesk. En zelfs daarmee in eerste instantie nog geen steek verder gekomen omdat dit daar ook niet bekend was.

Dit geldt niet alleen voor mij maar voor velen met mij. Tijd die aanzienlijk beter besteed had kunnen worden... Naast het ongemak van niet werkende systemen en daar weer aanpassingen voor te moeten doen/zoeken...

Idd voor mij geldt het zelfde.

Inmiddels weer een halve week later en nog steeds ruk internet! Waarom kan advancedinternet niet geactiveerd worden tot jullie de zaak op orde hebben?
Reputatie 2
Badge
Waarom wordt de boel niet gewoon teruggedraaid, zitten nu al weken met een onstabiele lijn. En heb niet echt de indruk dat we straks weer onbezorgd van kpn gebruik kunnen maken.

Het is bijna twee weken geleden en nog steeds geen teken van een oplossing voor internet- en web connectiviteit. Ik begin te denken dat KPN niet van plan is om de problemen op te lossen, en zeker niet de advancedinternet APN zal herstellen.

Ik denk dat KPN liever heeft dat we allemaal naar hun nieuwe hybride 4G-service gaan voor internet thuis. Helaas vereist dit een door KPN geleverde ADSL-verbinding, die veel van de bestaande klanten (waaronder ikzelf) niet hebben, of niet kunnen hebben, en ik ben niet van plan om overstappen en gebonden te zijn aan een jaarcontract om het te krijgen. Ik zal gewoon de waardeloze service van KPN moeten verdragen totdat onze glasvezeldienst (niet van KPN!) over een paar maanden arriveert.
Reputatie 7
Badge +30
Beide modems ontvangen/aangesloten, zit nu eerst op ADSL only. Gaat 12 april pas over lees ik net. Nog even wachten met testen dus.

@Marcia_ @Erik_ Brief ontvangen, ga ineens van 36.50 naar 42.50 euro p/m. Is natuurlijk niet de bedoeling. Komt 5 euro bij + 1 euro voor een telefoonlijn, gebruik al zeker 10 jaar geen vaste lijn.

Er zit, in je huidige abonnement, een telefoonnummer, dus die wordt dan meegenomen en kost in het nieuwe abonnement een euro. Maar, als je die niet gebruikt kunnen we die verwijderen en gaat de euro er ook weer af. De verhoging van €5 hebben we aangegeven eerder in dit topic. Je krijgt nu lage-snelheidskorting omdat je op de vaste lijn minder dan 12 Mbit haalt. Met hybride 4G erbij zit je daarboven en komt die korting te vervallen.

Bridge modus is, zoals tmoesel ook aangeeft, niet mogelijk. Van de Experia Boxen die nog in omloop zijn kan dit alleen nog bij de V8, en die wordt ook niet meer actief uitgeleverd. Je geeft aan:
Dan heb ik niks aan deze “oplossing” van KPN.
Je kunt de wijziging nog annuleren, als je wilt, @BonesNL . Geef dit dan vandaag aan, dan kunnen we dat nog doorvoeren voor de geplande uitvoerdatum van de 12e.



Verder, in het algemeen begint er wat licht te schijnen voor de instabiliteit. Er is nog niet helemaal definitief wat de oorzaak van het probleem is, maar men komt steeds dichterbij. Zodra we daar iets concreets over te melden hebben, doen we dat gelijk :)


Ik denk dat KPN liever heeft dat we allemaal naar hun nieuwe hybride 4G-service gaan voor internet thuis.
Ik ga er geen geheim van maken, dat is inderdaad wat we het liefst zien voor de klanten die ook ADSL kunnen krijgen van ons, en vooral voor degenen die al ADSL hébben van ons. De hybride variant biedt meer mogelijkheden en zien we daarom ook als toekomstvaster.

'k Heb van de week ook nog wat meer nagevraagd over de hybride variant. Naar aanleiding van het eerdere uploadverhaal. @tmoesel, voor jou ook interessant denk ik. Jij gaf aan dat FTP niet werkt met hybride. Volgens de technici zou dit echter moeten kunnen. SIB werkt via Multipath TCP, en FTP is TCP-verkeer dus zou moeten werken.

Daarnaast zijn we ook bezig om meer protocollen over te zetten zodat ze via MPTCP afgehandeld kunnen worden. Quic wordt al ondersteund, en later dit jaar zal dit ook voor UDP-verkeer gaan gelden. Interactieve TV blijft echter wel via de DSL-lijn gaan.

Ik ga er geen geheim van maken, dat is inderdaad wat we het liefst zien voor de klanten die ook ADSL kunnen krijgen van ons, en vooral voor degenen die al ADSL hébben van ons. De hybride variant biedt meer mogelijkheden en zien we daarom ook als toekomstvaster.


Ik ben blij dat je de doelen van KPN erkent @Erik_, ik snap het ook helemaal dat hybride een logische en toekomstvastere oplossing is in de beleving van KPN.

Het feit is echter wel dat voor veel mensen dit (blijkbaar) geen goede of passende oplossing is. Ik zie ook allemaal uitgebreide reacties ten aanzien van de hybride promotie, maar nagenoeg niets (behalve "we zijn er mee bezig" en/of "we gaan het niet aanpassen want...") Ik spreek mogelijk voor mezelf, maar de snelheidsbeperking heb ik persoonlijk niet veel moeite mee, (jammer maar toch) de betrouwbaarheid van jullie product (het continue wegvallen en traagheid) dat is een groot probleem.

Het is jammer dat marktaandeel van SIB 4G niet groot genoeg is, want ik ben benieuwd hoe KPN omgaat met een storing die ruim 2 weken op het DSL/Glasvezel netwerk voordoet. Ik heb oprecht het idee dat er aandacht voor is binnen KPN, maar de prioriteit is (zoals ik het ervaar) wel ontmoedigend.
'k Heb van de week ook nog wat meer nagevraagd over de hybride variant. Naar aanleiding van het eerdere uploadverhaal. @tmoesel, voor jou ook interessant denk ik. Jij gaf aan dat FTP niet werkt met hybride. Volgens de technici zou dit echter moeten kunnen. SIB werkt via Multipath TCP, en FTP is TCP-verkeer dus zou moeten werken.

Daarnaast zijn we ook bezig om meer protocollen over te zetten zodat ze via MPTCP afgehandeld kunnen worden. Quic wordt al ondersteund, en later dit jaar zal dit ook voor UDP-verkeer gaan gelden. Interactieve TV blijft echter wel via de DSL-lijn gaan.

FTP in active mode werkt niet omdat de aanpaste firewall in de V10 ten behoeve van het hybride DSL+4G dat niet aankan (Net zoals geen NAT lookback meer). Zie voor details
https://forum.kpn.com/internet-9/kpn-sagemcom-4g-buitengebied-466158?postid=725667
https://forum.kpn.com/thuisnetwerk-72/ftp-niet-meer-mogelijk-op-v10-samen-hybride-4g-modem-468085

Het valt wat mij betreft in hetzelfde hoekje als dat PPTP VPN op de V10A ineens niet meer werkt
Er zijn altijd nieuwere/betere methodes, maar als je klanten niet informeert wat er allemaal wel/niet in de gesloten firmware zit of gaat zitten, krijg je ze tegen je. De gedachte die dan gaat opspelen is dat KPN klanten die weinig andere keus hebben gaat gebruiken om prototype netwerksoftware te introduceren en ze er ook nog extra voor laat betalen. Met als basis een oude slechte telefoonlijn. Multipath biedt m.i. interessante mogelijkheden m.b.t. 'ales-in-1' of 'compleet' concepten. Helaas is vrije router keuze dan weer verder weg, tenzij de software en werking openbaar wordt en het e.v.t. mogelijk wordt om b.v. het concept toe te passen op 2 losse providers.



Wordt er al nagedacht over een compensatie voor de gebrekkige (ontbrekende) communicatie en de weken van bijzonder traag/erg slecht bruikbaar internet?Ga er maar vanuit dat er geen compensatie komt voor het niet communiceren. Voor wat betreft de instabiliteit: we proberen eerst te achterhalen wat nu überhaupt het probleem is en hoe we dit op gaan lossen. Ook daar zijn we er dus nog niet mee bezig.
Jammer. Er zit vele uren troubleshooting in alvorens contact opgenomen te hebben met de helpdesk. En zelfs daarmee in eerste instantie nog geen steek verder gekomen omdat dit daar ook niet bekend was.

Dit geldt niet alleen voor mij maar voor velen met mij. Tijd die aanzienlijk beter besteed had kunnen worden... Naast het ongemak van niet werkende systemen en daar weer aanpassingen voor te moeten doen/zoeken...
Idd voor mij geldt het zelfde.

Inmiddels weer een halve week later en nog steeds ruk internet! Waarom kan advancedinternet niet geactiveerd worden tot jullie de zaak op orde hebben?


Dit. Waarom drukken jullie iets door de strot terwijl het compleet niet getest lijkt?

Ik zou gisteravond teruggebeld zijn door iemand van KPN, dit was in een eerder gesprek afgesproken. De avond speciaal vrij gehouden om deze medewerker goed te woord te kunnen staan in plaats van ergens anders dan thuis zijn maar helaas niet teruggebeld. Helaas weet ik niet hoe de betreffende man heet.

Op deze manier weet je klanten wel tegen je te krijgen. Niet communiceren en afspraken niet na komen...


@Erik_
Je schrijft in een paar reacties hierboven: De hybride variant biedt meer mogelijkheden en zien we daarom ook als toekomstvaster.

Wat zijn deze mogelijkheden, naast weer in een proeftuin van KPN gezet worden waarin meerdere dingen nog niet werken als ik hier zo lees? En waarom zouden we daarvoor meer moeten betalen terwijl het dus nog niet volledig werkt en voor jullie alleen maar voordeel heeft vanwege de lagere belasting van het 4G netwerk vergeleken met de 4G only oplossing?
Reputatie 2

Beide modems ontvangen/aangesloten, zit nu eerst op ADSL only. Gaat 12 april pas over lees ik net. Nog even wachten met testen dus.

@Marcia_ @Erik_ Brief ontvangen, ga ineens van 36.50 naar 42.50 euro p/m. Is natuurlijk niet de bedoeling. Komt 5 euro bij + 1 euro voor een telefoonlijn, gebruik al zeker 10 jaar geen vaste lijn.
Er zit, in je huidige abonnement, een telefoonnummer, dus die wordt dan meegenomen en kost in het nieuwe abonnement een euro. Maar, als je die niet gebruikt kunnen we die verwijderen en gaat de euro er ook weer af. De verhoging van €5 hebben we aangegeven eerder in dit topic. Je krijgt nu lage-snelheidskorting omdat je op de vaste lijn minder dan 12 Mbit haalt. Met hybride 4G erbij zit je daarboven en komt die korting te vervallen.

Bridge modus is, zoals tmoesel ook aangeeft, niet mogelijk. Van de Experia Boxen die nog in omloop zijn kan dit alleen nog bij de V8, en die wordt ook niet meer actief uitgeleverd. Je geeft aan:

Dan heb ik niks aan deze “oplossing” van KPN.Je kunt de wijziging nog annuleren, als je wilt, @BonesNL . Geef dit dan vandaag aan, dan kunnen we dat nog doorvoeren voor de geplande uitvoerdatum van de 12e.






Ok, wil graag annuleren, heb niks aan de v10/hybryde als ik m'n mesh van 600 euro ook nog weg kan mikken. Laat maar weten waar deze weer retour kunnen.

Blijf voorlopig bij de normale 4g modem gebruiken, tot dat ik zeker weet wat nu te doen. Maar dit wordt zeker weten geen KPN meer. Kan ook niet meer.
Reputatie 2
Prio buitengebied is alleen van toepassing op hoogspanningskabels , voedselproductie , windmolens , zonneweide.

Maar als het op infrastructuur gaat voor buitengebied bewoners, dan is het opeens heel kostbaar , te weinig mensen etc.... Maar ook in het buitengebied ligt infra voor alle dorpen en steden te voeden , dus mogen bewoners dan ook een fatsoenlijke infra hebben.

Blijf er ook bij dat eigenlijk geen prijsverhoging meer mag plaatsvinden zolang er geen fatsoenlijke snelheidsverhoging kan plaatsvinden. Zeker niet als je nog niet aan 20Mbit download kan komen.

Het 4g wat KPN aanbied werkt deels , maar heeft duidelijk ook zijn beperkingen :

-Geen IPv6
-NAT niet of beperkt
-NAT loopback
-2de rangs op 4g mast
-IPtv alleen als er voldoende snelheid is via het koper ADSL

Het zal mooier zijn als providers het abonnementsgeld mogen rekenen over de snelheid die werkelijk geleverd word. Buitengebied met snelheden lager dan 20Mbit hebben niets aan snelheden in het pakket verruimd worden. Waarom moet er mee betaald worden aan glas als het buitengebied toch nog steeds op de 2e,33e, plek komt. Glas moet als 1e aangelegd gaan worden waar de snelheden beroerd zijn en niet in gebieden waar al redelijke tot goede snelheid is te behalen.

Maar ja , ex staatsbedrijf , is commercieel , dus gaat het puur alleen om de winst.
Reputatie 7
Badge +25
Ok, wil graag annuleren, heb niks aan de v10/hybryde als ik m'n mesh van 600 euro ook nog weg kan mikken. Laat maar weten waar deze weer retour kunnen.

Blijf voorlopig bij de normale 4g modem gebruiken, tot dat ik zeker weet wat nu te doen. Maar dit wordt zeker weten geen KPN meer. Kan ook niet meer.

Oké, ik heb de wijziging geannuleerd. Dit is het retouradres:

KPN
Antwoordnummer 10119
2400VB Alphen a/d Rijn
Vandaag is het hybride systeem tot leven gekomen.
De upload is een tegenvaller. Had met de huawei 30 d/ 20 u. Download valt dan wel weer mee. Ook omdat vorige week hier een wijkkast is vernieuwd en de dsl iets sneller is geworden. Nu afwachten hoe stabiel het is en of de portforwarding blijft werken.🤔

Vandaag is het hybride systeem tot leven gekomen.
De upload is een tegenvaller. Had met de huawei 30 d/ 20 u. Download valt dan wel weer mee. Ook omdat vorige week hier een wijkkast is vernieuwd en de dsl iets sneller is geworden. Nu afwachten hoe stabiel het is en of de portforwarding blijft werken.🤔


Ik ben benieuwd of jouw upload nog beter gaat worden. Als ik thuis naar hybride zou gaan heb ik een upload van 0,7 mbit over dsl, dus alsnog niks aan portforwarding eigenlijk...
Heeft iemand ervaring met (uitgaand) IPSEC tunnelling over 4G? Gezien dit ook UDP verkeer is, gaat dat net zo rampzalig als het DNS verkeer of werkt dit wel goed?
Reputatie 2
Heeft iemand ervaring met (uitgaand) IPSEC tunnelling over 4G? Gezien dit ook UDP verkeer is, gaat dat net zo rampzalig als het DNS verkeer of werkt dit wel goed?

Bedoel je dan vanuit een SIB4G of een Hybride (combo v10+Sagem) oplossing?

B.t.w. 16 dagen later hier nog geen echte verbetering op SIB4G. Kan de storing ook nog niet terug vinden op de storingspagina van KPN.

Heeft iemand ervaring met (uitgaand) IPSEC tunnelling over 4G? Gezien dit ook UDP verkeer is, gaat dat net zo rampzalig als het DNS verkeer of werkt dit wel goed?Bedoel je dan vanuit een SIB4G of een Hybride (combo v10+Sagem) oplossing?

B.t.w. 16 dagen later hier nog geen echte verbetering op SIB4G.


Vanuit een 4G only lijn, dus dat zal een SIB4G zijn.
Reputatie 2


Heeft iemand ervaring met (uitgaand) IPSEC tunnelling over 4G? Gezien dit ook UDP verkeer is, gaat dat net zo rampzalig als het DNS verkeer of werkt dit wel goed?Bedoel je dan vanuit een SIB4G of een Hybride (combo v10+Sagem) oplossing?

B.t.w. 16 dagen later hier nog geen echte verbetering op SIB4G.
Vanuit een 4G only lijn, dus dat zal een SIB4G zijn.

Ging in het verleden wel, maar verwacht door de veranderingen bij KPN nu wel problemen. Met de Hybride oplossing werkte het alleen via de ADSL gedeelte.



Heeft iemand ervaring met (uitgaand) IPSEC tunnelling over 4G? Gezien dit ook UDP verkeer is, gaat dat net zo rampzalig als het DNS verkeer of werkt dit wel goed?Bedoel je dan vanuit een SIB4G of een Hybride (combo v10+Sagem) oplossing?

B.t.w. 16 dagen later hier nog geen echte verbetering op SIB4G.
Vanuit een 4G only lijn, dus dat zal een SIB4G zijn.
Ging in het verleden wel, maar verwacht door de veranderingen bij KPN nu wel problemen. Met de Hybride oplossing werkte het alleen via de ADSL gedeelte.


Dank voor de update. :)
Dan maar duimen dat KPN het verkeer snel weer op orde heeft, zodat het over 4G weer als vanouds werkt...
Reputatie 4
Badge +2
Een uitgaande OpenVPN verbinding lijkt goed te werken over UDP met 4G only. Met de hybride variant krijg je over UDP alleen de ADSL snelheid, of misschien werkt het helemaal niet. Over TCP zou wel moeten werken.

Ik heb ook nog even het volgende geprobeerd: browsen via 4G only met Firefox en dan DNS over HTTPS gebruiken volgens:

https://www.bleepingcomputer.com/news/software/mozilla-firefox-expands-dns-over-https-doh-test-to-release-channel/

Heb ik een paar uur getest en geen problemen gehad, dus als je last hebt van pagina's die niet willen openen of heel traag: probeer dat eens.
@Paul_ Is er meer bekend over een oplossing voor het probleem met instabiel/traag internet? Ik werk voor mijn werkgever vaak vanuit thuis en dit wordt zo wel erg vervelend. Ik heb nu uit nood maar een SIM van VODAFONE er in gedaan dat werkt wel GOED.

Ik heb niet het idee dat er vanuit KPN serieus naar wordt gekeken, aangezien het zo lang duurt voor er een oplossing is.
Inmiddels 3 weken later! Wanneer kunnen wij een oplossing verwachten?
Reputatie 7
Badge +30
Ik hoop op korte termijn, Wouter. Maar meer duidelijkheid hebben we op dit moment nog niet. Ik begrijp dat dit voor jullie allemaal een niet bevredigend antwoord is. We hebben goed contact met de mensen die zich hiermee bezig houden. Dus zodra er nieuws is, horen we dat ook.

@tmoesel: dank voor de links. Ga ik dat nog even doorlezen en kijken of ik verdere vragen kan gaan stellen intern hierover


@Erik_
Je schrijft in een paar reacties hierboven: De hybride variant biedt meer mogelijkheden en zien we daarom ook als toekomstvaster.
Wat zijn deze mogelijkheden, naast weer in een proeftuin van KPN gezet worden waarin meerdere dingen nog niet werken als ik hier zo lees? En waarom zouden we daarvoor meer moeten betalen terwijl het dus nog niet volledig werkt en voor jullie alleen maar voordeel heeft vanwege de lagere belasting van het 4G netwerk vergeleken met de 4G only oplossing?


Voornamelijk het feit dat het uiteindelijk via de Experia Box loopt. Waardoor je profiteert van de mogelijkheden van een vaste lijn die een mobiele verbinding niet heeft. Zoals een zo-goed-als-statisch* IP-adres, port forwarding etc...
*Officieel is ook bij een vaste lijn het IP-adres dynamisch, in de praktijk verandert het eigenlijk nooit.

Televisie is daarin wel jammer.Zoals ik al zei blijft het signaal voor een ontvanger via de vaste lijn gaan, dus voor mensen met een ADSL-lijn onder 4 Mbit kunnen dan geen iTV afnemen. Ondanks dat je iTV Online wel prima over het 4G-deel kunt laten lopen. Ik heb navraag uitstaan of we op (relatief) korte termijn hierin plannen hebben, maar nog geen reactie terug. Er wordt in ieder geval over de toekomst van iTV nagedacht. Gezien ook dat we nu met een Smart TV app zijn begonnen, en wij zelf ook zien dat mensen veel meer mobiel kijken (versus via een ontvanger).
Waanzin! Waarom duurt dit zo lang? Waarom wordt er amper gecommuniceerd?