Beantwoord

Storing port forwarding op 4G buitengebied?

  • 26 March 2019
  • 393 reacties
  • 24245 keer bekeken


Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

393 reacties

Reputatie 2
Begin nu toch wel lichtelijk in paniek te raken, zit je dan met je smart home en geen uitweg naar iets anders.

Kom op KPN, draai dit ff terug.
Top, bedankt, NOT.

Aan iedereen, ik was naar KPN overgestapt van T-Mobile, omdat zij niet onbeperkt internet aanbieden, maar met upgrades werken. Echter heeft T-Mobile wel de port-forwarding op orde.

https://www.t-mobile.nl/4g-voor-thuisAllemaal weer terug, dag KPN.

Dat gaat zeker gebeuren internetverbinding hoort ook inkomende verbinding toe te staan.
Mijn contact is over dus kan per direct weg.

Dag KPN. Succes met de "handel"
Voor mensen met een eigen bedrijf die vooral problemen hebben met de verlaagde snelheid is Tele2 zakelijk wellicht ook het overwegen waard:

https://www.tele2.nl/zakelijk/mobiel-bellen-en-data/data-only-sim/

Let wel dat bij Tele2 port forwarding ook niet wordt ondersteund. Voor port forwarding moet je dus bij T-Mobile zijn (waar ze het blijkwaar wel voor elkaar krijgen om te throttelen en port forwarding te laten werken, maar voor KPN zal dit wel weer te lastig of te duur zijn).
Reputatie 2
Voor de mensen die NU een oplossing zoeken voor Home Assistant:
https://www.nabucasa.com/config/

Dit is een cloud service waar Home Assistant heen connect. Je hoeft dan geen poorten meer open te zetten, alles loopt via Nabu Casa. Het kost $5 p maand, eerste 31 dagen kun je gratis testen.

Hier werkt t perfect. Dan kan ik iig weer bij mijn thuis netwerk, totdat ik weer bij een ECHTE provider zit, die gewoon internet aanbiedt zoals t hoort.
Even een vraag voor iedereen, in de avond zakt mijn internetsnelheid nu helemaal terug ( de beloofde 30MB + je vaste verbinding welke bij mij 8MB is ) zou in totaal zo rond de 38Mbit snelheid op moeten leveren.

Ik kom nu niet meer boven de 16/18Mbit uit. Wanneer ik speedtests uitvoer dan begint hij rond de 30Mbit maar zwakt snel af naar 20/18. Hier heb ik vroeger nooit last van gehad met snelheden van 80/100Mbit. Een update van Apple neemt nu ineens veel tijd in beslag en zakt aanzienlijk in snelheid.

APN re-route probleem? Help KPN! Je past eerst de instellingen aan zonder communicatie en levert nu niet eens meer de verwachte snelheid! Meer mensen problemen mee?
Reputatie 2
@mkrgoede Zojuist een speedtest gedaan, krijg gemiddeld steeds dit:
PING ms: 30
DOWNLOAD Mbps 29.80
UPLOAD Mbps 15.08

Lijk dus wel gewoon de 30Mbit te halen, alleen up niet.
Reputatie 2
sonos kapt er steeds mee, apps op de smart tv werken bijna niet meer, internetten vrijwel onmogelijk, weerstation weigert gegevens door te geven, cams onbereikbaar enz

KPN wordt eens wakker.
Een tijdelijke- of tussenoplossing (of wellicht meer permanente) oplossing kan een (extra) T-Mobile prepaid SIMkaart zijn, als er tenminste niet al te veel dataverbruik in het spel is, anders wordt het duur en arbeidsintentief. Daarbij is portforwarding mogelijk, zij het maar op een beperkt aantal standaard poorten.
Een tijdelijke- of tussenoplossing (of wellicht meer permanente) oplossing kan een (extra) T-Mobile prepaid SIMkaart zijn, als er tenminste niet al te veel dataverbruik in het spel is, anders wordt het duur en arbeidsintentief. Daarbij is portforwarding mogelijk, zij het maar op een beperkt aantal standaard poorten.

@tmoesel Heb je voor mij meer informatie hierover? Ik ben op zoek naar een serieus 4G alternatief met port forwarding, waarbij in elk geval HTTP, HTTPS, OpenVPN en nog wat hoge ports open moeten kunnen naar binnen. En een lage dagelijkse datalimiet is ook geen pre...

Ik heb nu een work around voor elkaar door middel van een uitgaande site to site VPN die ik 'omgekeerd' gebruik door er verkeer overheen te routeren naar binnen. Niet ideaal en ik maak nu dus noodgedwongen gebruik van iemand anders' ongebruikte ports. Leuke tijdelijke oplossing, maar niet blijvend.

Alvast bedankt voor je reactie.
Reputatie 3
Badge
Hallo,

ik heb het product 4G sneller internet buitengebied met de Huawei E5186 (dus niet de hybride-variant) sinds augustus 2017.
Hierbij heb ik de JARFT-4G-Directional-Panel-Antenna extern aangesloten en heb daarmee perfecte ontvangst, op 4G+ .
Ik zit verbonden met de mast in Zoutelande en haalde tot enige tijd geleden downloadsnelheden tussen de 85 en 125 mbps en uploadsnelheden van rond de 50 mbps, gemeten via de Ookla app via een bedrade verbinding direct met het 4G modem. Hiermee was ik uiteraard erg tevreden.

Nu het probleem: een check gisteren en vandaag op diverse tijdstippen liet zien dat de downloadsnelheid ineens gecapt lijkt te worden op ruim 30 mbps. (upload weet ik zo niet precies, maar zit ook onder de 20 mbps)
Je ziet duidelijk aan het begin van de snelheidstest dat hij nog even "doorzwiept" naar hogere waardes, maar begint dan zichtbaar en bijna direct terug te regelen naar downloadsnelheden rond de 30 mbps.

Ik zou dit graag weer hersteld zien naar de oorspronkelijke situatie, kan iemand me daarmee helpen ?

Met vriendelijke groet,
William

Admin: bericht samengevoegd aan lopende topic

Een tijdelijke- of tussenoplossing (of wellicht meer permanente) oplossing kan een (extra) T-Mobile prepaid SIMkaart zijn, als er tenminste niet al te veel dataverbruik in het spel is, anders wordt het duur en arbeidsintentief. Daarbij is portforwarding mogelijk, zij het maar op een beperkt aantal standaard poorten.@tmoesel Heb je voor mij meer informatie hierover? Ik ben op zoek naar een serieus 4G alternatief met port forwarding, waarbij in elk geval HTTP, HTTPS, OpenVPN en nog wat hoge ports open moeten kunnen naar binnen. En een lage dagelijkse datalimiet is ook geen pre...

Ik heb nu een work around voor elkaar door middel van een uitgaande site to site VPN die ik 'omgekeerd' gebruik door er verkeer overheen te routeren naar binnen. Niet ideaal en ik maak nu dus noodgedwongen gebruik van iemand anders' ongebruikte ports. Leuke tijdelijke oplossing, maar niet blijvend.

Alvast bedankt voor je reactie.

In feite staat op deze pagina alles:
https://www.t-mobile.nl/mobiel/prepaid/bundels
Je kan een maandbundel nemen, maar als je b.v. een Windows10 update moet doen een Unlimited data bundel voor een dag of weekend.
De poorten voor de genoemde protocollen staan open met APN 'internet'. Ook o.a. RDP en ssh, maar niet de 'wat hoge ports'. Snelheid is gelimiteerd tot 100Mbps DL (50Mbps UL als ik het wel heb).
Hallo William,

Zie de post over port forwarding waarin iedereen klaagt over de recente wijziging die KPN heeft doorgevoerd.

Sinds afgelopen week heeft KPN de APN advancedinternet voor alle SIBG4G abonnementen een reroute gegeven naar apn basicinternet. Hierdoor is er een cap van 30/15 gekomen op je down/upload snelheid en kan je geen port forwarding meer gebruiken.

Ik heb dit zelf ook ervaren en had snelheden van 100/120 MB. Zonder communicatie heeft KPN dit "gewoon" even gewijzigd.

Admin: bericht samengevoegd aan lopende topic
Reputatie 3
Badge
Bedankt voor de info!

Goed, we hebben de oorzaak gevonden, nu de oplossing nog.
Ik hoop dat iemand van KPN hierop een reactie kan geven ?!

Admin: bericht samengevoegd aan lopende topic
Reputatie 1
Badge
tmoesel schreef:
In een aantal omstandigheden kan je in ieder geval met een VPN het gebrek aan portforwarding omzeilen.


JMijnhout schreef:
* Snelheid verlaging
* Alle incoming poorten dicht


JMijnhout schreef:
een VPN verbinding starten hiervoor. Enorm omslachtig + dat je extra kosten hebt voor een VPN provider.

Even samengevat met deze quotes. Waardeloos wat KPN doet. Er zijn hier wel plannen van een Friese aanbieder om glasvezel te leggen maar zo ver zijn we nog niet! Ik weet niet heel veel van VPN. Daarom bedankt voor wat jullie delen. ❤️ Ik probeer het een beetje te begrijpen. VPN is dus omslachtig.

Conclusie: KPN wil met deze actie niet samen slimme en duurzame bedrijven realiseren. Kijk dit filmpje eens. Wij willen koeien tijd en af en toe een knuffel geven, niet omgaan met problemen veroorzaakt door KPN. Dat maakt dat filmpje duidelijk. Als (die ICT-ers van) KPN ook eens van dit soort filmpjes kunnen maken. Anders begrijp ik, en velen met mij, het niet.

Bepaalde oplossingen bieden je trouwens toegang zonder port forwarding. Meest bekende voorbeeld is TeamViewer. Foscam app Foscam Cloud platform account werkt ook zonder port forwarding. Dan moet ik dat dus gebruiken in plaats van bijv. de OWLR app. Lely InHerd apps werken met licentie en ook zonder port forwarding, etc. Bedrijfsleider X kan helaas geen farm managementinformatie thuis via zijn browser bekijken. Via TeamViewer is te omslachtig.
Reputatie 2
Via pc zou VPN best een oplossing kunnen zijn, via je mobiel is het onhandiger. Je kan namelijk ook je router laten verbinden met een Vpn en als je op die router zit kun je dan direct verbinden. Je hebt hiervoor echter wel aardig wat technische kennis nodig.

Foscam cloud oplossingen ben ik nooit voorstander van geweest, al mijn ip cams zijn geblokkeerd van internet toegang, zowel in als uit. Er is te vaak bewezen dat er veel lekken in de cam software zitten.

Ik heb gelukkig geen bedrijf te runnen vanuit huis, maar ik weet hoeveel ellende dit meebrengt. Ik zou echt adviseren gewoon T-Mobile 4g voor thuis te nemen.

Kpn heeft ook 4g icm een vaste adsl lijn als aanvulling. Weet iemand of die combi ook dicht zit nu?
Reputatie 7
Badge +30
Hallo William, goede vraag. Het antwoord wordt hierboven gegeven: we hebben inderdaad een cap van 30/15 Mbit/s erop gezet. Dit gaat niet worden veranderd. De APN basicinternet is geoptimaliseerd om belasting op ons netwerk te minimaliseren. Ik ben het met je eens dat we dit hadden moeten communiceren, maar ik kan er helaas niets aan veranderen.

Admin: bericht samengevoegd aan lopende topic
Reputatie 2
Helft van mn apparatuur alweer aan de brakke adsl hangen om connectieproblemen te voorkomen. Bedankt KPN!

Admin: bericht samengevoegd aan lopende topic
Reputatie 2
Waar kan ik zwart op wit lezen dat Tmobile 4G voor thuis de poorten open heeft/houdt?
Reputatie 2
https://community.t-mobile.nl/installatie-en-andere-technische-vragen-480/uitleg-port-forwarding-instellen-270716

Ze geven hier zelfs aan bezig te zijn met vaste ip adressen. Dat de poorten altijd open blijven kan ik je niet zwart op wit geven, maar je ziet dat ze 4g voor thuis wel serieus nemen daar.
Reputatie 3
Badge
Hallo Marcia,

Bedankt voor je antwoord, het is in ieder geval duidelijk.

Ik hoop dat er dan snel 5G plannen of andere uitbreidingsplannen komen, waardoor er weer ruimte komt om de snelheid naar de oude toestand (of meer) te corrigeren.

Vriendelijke groeten,
William

Admin: bericht samengevoegd aan lopende topic
Kpn heeft ook 4g icm een vaste adsl lijn als aanvulling. Weet iemand of die combi ook dicht zit nu?

Ja, heb hier een ADSL-abo met max 3 Mbit/s, daarom 'gratis' een 4g buitengebied erbij gekregen. Werkt sinds een dag of 4 ook niet meer. Kan mijn domotica-systeem dus niet meer benaderen van buiten...
Reputatie 2
@A vP , bedankt voor je reactie. Dan is t duidelijk, KPN biedt geen enkele mogelijkheid meer voor mensen met langzaam internet om een vrije verbinding te hebben zoals mensen met snel internet op kabel/glasvezel...
Reputatie 2
Blijft het bizar vinden dat kpn de boel ineens op slot gooit, wij met een halve internetaansluiting zitten, en geen alternatief hebben.

Admin: bericht samengevoegd aan lopende topic
Nou bedankt KPN, 1,5 jaar probleemloos kunnen internetten in het buitengebied en nu ineens om zeep geholpen!
Hallo William, goede vraag. Het antwoord wordt hierboven gegeven: we hebben inderdaad een cap van 30/15 Mbit/s erop gezet. Dit gaat niet worden veranderd. De APN basicinternet is geoptimaliseerd om belasting op ons netwerk te minimaliseren. Ik ben het met je eens dat we dit hadden moeten communiceren, maar ik kan er helaas niets aan veranderen.
Beste Marcia,
De cap heb ik nog het minste last van (dat was al niet hoger dan 30/20). Sinds deze actie is de verbinding instabiel. Dit levert veel problemen op met online applicaties als Exact en O365.
Daarnaast is, bij 1 op de 4 pogingen om een webpagina of website op te starten, deze supertraag of geeft deze uiteindelijk de melding geen server beschikbaar ! (en ja zelfs bij kpn.com). Dit is niet meer werkbaar. Wat gaat KPN hier aan doen, cq moet er iets in de modem (Huawei B525s) aangepast worden om de verbinding weer stabiel te krijgen.
Is de overstap naar de hybride vorm (sibg) wellicht een oplossing ?

Admin: bericht samengevoegd aan lopende topic