Beantwoord

Storing port forwarding op 4G buitengebied?

  • 26 March 2019
  • 393 reacties
  • 24252 keer bekeken


Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

393 reacties

Reputatie 2
@Erik_ De wijzigingen die hier gedaan zijn hebben niets te maken met afstraffen. Hoewel ik me kan voorstellen dat het zo voelt. Dit is gedaan voor optimalisatie van de verbinding en het verkeer, en verbetert de veiligheid van ons netwerk. Dat het wat onbedoelde bijwerkingen heeft gehad is duidelijk. Daar wordt nu aan gewerkt.


Beste Erik. Het is niet zozeer dat we niet snappen dat er soms netwerk wijzigingen nodig zijn. Het punt in deze is COMMUNICATIE. Jullie zetten van de een op de andere dag ons achter een NAT systeem, waarbij je weet dat port forwarding niet meer gaat werken, en knijpen ook nog eens de snelheid, zonder ENIGE COMMUNICATIE!

Jullie melden dan op dit forum iets in de strekking van "Dit is het, jullie moeten t hiermee doen, tabee". Daarna verschijnt t op Tweakers en ineens is er WEL een mogelijkheid om het abonnement om te zetten. Dat gaat toch helemaal nergens over? Had dan in het originele antwoord ook gelijk dit gemeldt.

Er zijn hier mensen die afhankelijk zijn van port forwarding op bedrijfsnivo. Die hebben ineens een groot probleem en jullie hebben ze nooit de kans gegeven om hierop voor te bereiden en maatregelen te treffen. Wat nou als jullie energie leverancier vandaag ineens besluit om 110V te leveren ipv 230V, dat zou je toch ook dat graag VAN TEVOREN willen weten?

Samenvatting: Blijf communiceren naar je klanten over elke wijziging die invloed heeft!
Beste forumleden

Ik beschik thuis al enkele maanden over het 4G Buitengebied pakket. Nu is het zo dat ik sinds de herconfiguratie van mijn netwerk mijn NAS en servers niet meer extern kan benaderen. De APN instellingen op de Huawei 4G router staan op KPN Advanced Internet, de DMZ is ingesteld naar mijn Unifi Security Gateway die (normaal gezien) alles netjes regelt...

Iemand nog suggesties om dit probleem te kunnen oplossen?

@cvgansewinkel admin: topic naar verzameltopic verplaatst
Reputatie 7
Badge +30
@PJP: Compleet betekent alleen dat je meerdere diensten van ons afneemt, wat (afhankelijk van je diensten) voor een paar extra voordelen zorgt. Maar, dat verandert niets aan je abonnement en je contract an sich. Dus jouw vaste abonnement is inhoudelijk nog dezelfde als die je in 2016 hebt afgesloten. Wat betekent dat we de hybride variant van Sneller Internet Buitengebied daarop niet kunnen activeren. Je zou dan over moeten naar de huidige variant. Waardoor je dan zou uitkomen op een maandbedrag van €42,50 (i.v.m. het verliezen van de lage-snelheidskorting en de €1 voor telefonie)


Jij bent helaas verkeerd voorgelicht via de chat, @Dannz . Mijn excuses daarvoor. Jouw abonnement stamt uit november 2017. Het is dan ook mogelijk om de hybride vorm te activeren. Zoals ik al eerder noemde, dat verandert verder niets aan je prijs of contract. Je krijgt dan een installatiepakket met hybride modem thuisgestuurd. Die kun je zelf aansluiten. Als je dit wilt, laat het weten, dan gaan we dit regelen. Nadat je de hybride dan hebt aangesloten, meld het even, zorgen wij dat de losse variant opgezegd wordt.

Snelheidslimiet is wel van toepassing, deze zit op 30 Mbit. Waardoor je dan een maximale snelheid haalt van 30 Mbit, plus wat er via je vaste lijn maximaal haalbaar is.

@A vP: Met de hybride variant kun je gebruik maken van port forwarding. Dit omdat het 4G modem dan verbonden wordt met je Experia Box. Alles loopt dan via de Experia Box. Port forwards kun je daar dan ook op instellen. Ik kan dit gelijk voor je gaan doorvoeren. Je krijgt dan een bevestiging per e-mail, en met een paar dagen heb je het installatiepakket in huis. Dan kun je zelf het nieuwe 4G modem aansluiten. Zodra je dat dan werkzaam hebt, meld het hier even weer. Dan zeggen wij vervolgens de losse variant op. Als dit akkoord is, geef het aan, dan gaan we aan de slag.


@WouterN: Port forwarding is niet iets dat wij actief ondersteunen op mobiele verbindingen. In de basis hebben al onze diensten een dynamisch IP-adres. In de praktijk wijzigt deze voor vaste diensten eigenlijk nooit. Maar, bij mobiele verbindingen wel. En dat is slecht te combineren met port forwards. Met de advancedinternet APN was daar omheen te werken. Dat is nu aangepast en deze oude situatie gaat niet terugkomen.

De enige manier om weer port forwards te kunen maken is de hybride variant. Dit omdat deze dus alles via de Experia Box laat lopen, en je daar dan de port forwards op kunt instellen.


@BonesNL
Ik kom morgen of vrijdag terug of die upload ook goed bijgeschakeld wordt vanuit de mobiele verbinding, of dat daar de DSL toch de overhand heeft. Dat moet ik dus even navragen.


@JMijnhout: de communicatie omtrent deze wijziging had inderdaad beter gekund, dat ben ik met je eens. Echter, omdat de port forwarding dus niet officieel ondersteund werd, is dat niet gebeurd. De snelheidslimiet is al enige tijd geleden ingesteld.

Wat betreft het kunnen overstappen naar hybride, dat wil ik toch iets nuanceren. Vanaf het moment dat we de hybride variant hebben kunnen mensen die los 4G Buitengebied hebben overstappen op hybride. Ze moeten dan alleen wel een abonnement uit de juiste serie hebben.

@A vP: Met de hybride variant kun je gebruik maken van port forwarding. Dit omdat het 4G modem dan verbonden wordt met je Experia Box. Alles loopt dan via de Experia Box. Port forwards kun je daar dan ook op instellen. Ik kan dit gelijk voor je gaan doorvoeren. Je krijgt dan een bevestiging per e-mail, en met een paar dagen heb je het installatiepakket in huis. Dan kun je zelf het nieuwe 4G modem aansluiten. Zodra je dat dan werkzaam hebt, meld het hier even weer. Dan zeggen wij vervolgens de losse variant op. Als dit akkoord is, geef het aan, dan gaan we aan de slag.



Ok, akkoord.
Hier de auteur van het Tweakers-artikel.

Het lijkt me even goed om uit te leggen hoe het artikel tot stand kwam. Enkele mensen die dit topic volgen (of ook posten, dat is me niet duidelijk) wezen me hier vorige week op, toen de reactie met de bevestiging dat port forwarding niet meer werkt online verscheen. Ik heb toen - vorige week donderdag - gelijk contact opgenomen met de persvoorlichting van KPN voor uitleg en reactie.

Die bleef eerst uit. Ik stuurde eergisteren - maandag - er nog een mail achteraan, en toen hoorde ik terug dat 'degene die erover gaat' vorige week afwezig was en dat het daarom langer duurde. Vervolgens kreeg ik gistermiddag de reactie zoals Marcia die ook in dit topic postte. Naar aanleiding daarvan heb ik het artikel geschreven.

Het is dus niet zo dat KPN actie heeft ondernomen omdat het artikel verscheen - maar misschien is er wel iemand wakker geworden vanwege de vragen die ik stelde. Mocht er nog zoiets voorvallen, dan kun je altijd Tweakers tippen - of mij mailen op [mijnvoornaam]@tweakers.net.
@A vP : Ik heb het zojuist voor je aangevraagd. Ik verwacht dat het nieuwe modem in de loop van volgende week bezorgd wordt. Uiteraard helpen we je bij het aansluiten, mocht dat nodig zijn. Gelukkig is het allemaal vrij eenvoudig. Zodra de zaak op de rails staat kun je ons een seintje geven en trekken we de stekker uit het oude abonnement 🙂
@Erik_

Portforwarding gaat hem dus nooit meer worden ivm smoesje over dynamisch ip.

Maar wanneer krijg ik weer mijn stabiele internet verbinding terug? wij gebruiken momenteel de hotspots van onze mobiele telefoons omdat de 4G voor buitengebied gewoon echt niet werkzaam is.
Maar wanneer krijg ik weer mijn stabiele internet verbinding terug? wij gebruiken momenteel de hotspots van onze mobiele telefoons omdat de 4G voor buitengebied gewoon echt niet werkzaam is.


@WouterN Momenteel zijn we bezig om te onderzoeken waar de instabiliteit vandaan komt. Hierover hoop ik snel een update te hebben.
Je kunt ook overwegen om de switch te maken naar de hybride variant. Daarvoor moet ik zo te zien wel je DSL abonnement omzetten naar een recenter pakket en vervolgens de gratis hybride optie aanzetten. Mocht jou dit wat lijken, laat het weten! Je krijgt dan, net als @A vP een nieuw modem .
@arnoudwokke Helder en duidelijk. Dank voor je reactie!
Als ik zou overstappen naar de hybride variant moet ik dan mijn Huawei 4G modem + externe richtantenne (welke op aanraden van jullie is aangeschaft) vervangen voor de Sagem 4G modem/binnenantenne welke je voor een raam moet plaatsen?
@cvgansewinkel : Zoals je merkt ben je niet de enige waarbij er plotseling iets is veranderd. Kun je jouw profiel aanvullen met gegevens en ons een seintje geven? Mocht jij nog de 'oude' buitengebied variant hebben kunnen we misschien overwegen om je over te zetten.
@Erik_ Zet de overgang naar hybride maar in gang. Ik neem aan dat mijn huidige experiabox er geschikt voor is. Kun je dat laatste nog bevestigen ?
Reputatie 2
Badge
Momenteel zijn we bezig om te onderzoeken waar de instabiliteit vandaan komt. Hierover hoop ik snel een update te hebben.
Je kunt ook overwegen om de switch te maken naar de hybride variant.

Is het zo dat dit instabiliteit is alleen zien met de Huawei modems, en niet bij de nieuwe hybride modems? Of is het het geval bij beide?
Reputatie 7
Badge +25
@Erik_ Zet de overgang naar hybride maar in gang. Ik neem aan dat mijn huidige experiabox er geschikt voor is. Kun je dat laatste nog bevestigen ?
@roderijs: Jij hebt een V10 als ik dat zo zie, dus ja, jouw Experia box is geschikt! Ik heb het in gang gezet. :)

Vragen? Vragen!
Reputatie 7
Badge +25

Momenteel zijn we bezig om te onderzoeken waar de instabiliteit vandaan komt. Hierover hoop ik snel een update te hebben.
Je kunt ook overwegen om de switch te maken naar de hybride variant.
Is het zo dat dit instabiliteit is alleen zien met de Huawei modems, en niet bij de nieuwe hybride modems? Of is het het geval bij beide?

Het onderzoek loopt nog, maar voor zover ik tot nu toe weet, geldt dit alleen voor SIB4G (de 4G-only variant)
Reputatie 4
Badge +2
Tja, dat is niet zo handig van KPN om dit zonder aankondiging te doen, hoe verzin je het.

De snelheidslimiet kan ik nog enigszins begrijpen, mobiele bandbreedte is nu eenmaal beperkt.

Maar dat port forwarding opeens niet meer werkt, dat is voor veel gebruikers echt een groot probleem. Ik gebruik overigens zelf voor het bekijken van mijn camera de Foscam app en die werkt prima zonder port forwarding.

Mensen die nu over willen stappen naar de hybride variant moeten wel bedenken dat de maximale snelheid voor het benaderen van buitenaf dan de upload van ADSL is. Om een beetje fatsoenlijk naar een camera te kijken heb je al gauw 1 Mbit of meer upload nodig en veel langzame ADSL aansluitingen zullen dat niet halen.

Een nog groter probleem is dat de verbinding niet meer stabiel is sinds de APN fastinternet niet meer bruikbaar is. Dat kon je natuurlijk weten en het is heel vreemd dat KPN daar blijkbaar niet aan gedacht heeft voor de zaak is overgezet.

Alle APN's behalve fastinternet hebben nooit goed gewerkt met 4G buitengebied. Dat is misschien nog meer dan de port forwarding een reden dat veel 4G buitengebied gebruikers die fastinternet gebruikten. Pagina's die niet willen laden of heel traag, het is nooit anders geweest.

Ik heb hier een load balancing router die verkeer naar keuze via 4G of via ADSL kan sturen. Als ik alle DNS verkeer via ADSL laat lopen, dan is de verbinding veel stabieler en pagina's openen sneller. Ik betwijfel of dat het enige probleem is, DNS is het eerste dat fout gaat en dat is misschien eerder een symptoom dan de oorzaak. In ieder geval, als ik DNS ook via 4G laat lopen dan is het helemaal een ramp. Constant pagina's die niet willen laden of heel traag, DNS fouten, enzovoort......
Als ik zou overstappen naar de hybride variant moet ik dan mijn Huawei 4G modem + externe richtantenne (welke op aanraden van jullie is aangeschaft) vervangen voor de Sagem 4G modem/binnenantenne welke je voor een raam moet plaatsen?
Ja, op de Sagemcom kun je geen externe antenne op aansluiten.
Geen externe antenne is nog een andere reden dat de hybrid oplossing niet gaat werken, momenteel hebben wij de antenne op 15 meter hoogte. Daarvoor ook geen stabiel 4g.
Reputatie 7
Badge +25

Als ik zou overstappen naar de hybride variant moet ik dan mijn Huawei 4G modem + externe richtantenne (welke op aanraden van jullie is aangeschaft) vervangen voor de Sagem 4G modem/binnenantenne welke je voor een raam moet plaatsen?Ja, op de Sagemcom kun je geen externe antenne op aansluiten.

Wat @tmoesel aangeeft klopt (zoals vaak het geval is).

Momenteel zijn we bezig om te onderzoeken waar de instabiliteit vandaan komt. Hierover hoop ik snel een update te hebben.
Je kunt ook overwegen om de switch te maken naar de hybride variant.
Is het zo dat dit instabiliteit is alleen zien met de Huawei modems, en niet bij de nieuwe hybride modems? Of is het het geval bij beide?

Het lijkt erop, gezien ook andere berichten van de afgelopen tijd van hybride klanten, dat het een 4G/mobile capaciteits- en/of prioriteits probleem is. De SIMkaart van SIB of SIB4G krijgt een lagere prioriteit dan andere mobile verbindingen op een mast/sector.
Bij hybride merk je de instabiliteit minder of niet omdat daar in ieder geval het DSL gedeelte nog een constante verbinding biedt.
@cvgansewinkel : Zoals je merkt ben je niet de enige waarbij er plotseling iets is veranderd. Kun je jouw profiel aanvullen met gegevens en ons een seintje geven? Mocht jij nog de 'oude' buitengebied variant hebben kunnen we misschien overwegen om je over te zetten.
Ik heb mijn profiel aangevuld, desnoods kunt u mij ook altijd even bellen. Dank alvast voor uw reactie
Reputatie 7
Badge +30
@cvgansewinkel ik zie dat jij inderdaad de 4G variant hebt en daarnaast een ouder abonnement. Je kunt over naar Internet met daarbij je vaste telefoonlijn en BelOnbeperkt altijd. Dan ga je 59 euro per maand betalen. Dat betekent dat je bijna 2 euro per maand meer gaat betalen. Je blijft contractvrij. Als je dit zou willen, laat je het hier weten?

Overigens is het, los hiervan, goed om te kijken naar je BelOnbeperkt altijd. Ik zie namelijk dat je ook bepaalde maanden amper belt met je vaste lijn en dat is dan zonde van de 16,50 euro die je daar elke maand voor betaalt.
@RolfNoot: Het staat je zeker vrij om de helpdesk te bellen, maar het heeft op dit moment niet zoveel zin om hier een monteur voor te laten komen. De problemen zijn bekend en worden onderzocht. We kunnen voor je kijken of de hybride variant een optie is. Vul in dat geval je profiel in. Als jouw abonnement van na juni 2017 is, dan veranderd er verder niets aan je contract etc... als we hybride zouden activeren.

Prima, ik heb mijn gegevens aangevuld (abbo afgesloten na juni 2017). 30Mbit is prima als ik maar kan internetten. Port forwarding werkt dan weer (ADSL)?

Of je overigens een dienst zomaar mag wijzigen (portforwarding is m.i. een redelijk onderdeel van internet) zonder dat er sprake is van contractbreuk vraag ik me af.

Maar goed, zonder contractwijziging alles beter dan wat ik nu heb!

Groet,
Rolf
Reputatie 7
Badge +30
@RolfNoot je krijgt zometeen een bevestigingsmail. Er verandert voor jou inderdaad niets aan het huidige pakket, behalve dat ik de hybride Sneller Internet Buitengebied toevoeg. Ik zie dat je ook een nieuwe Experiabox krijgt. Ik weet niet zeker of je het hier genoemd hebt, maar dan zul je op dit moment geen V10 hebben. Alle informatie die je nodig hebt, vind je in de mail! Mocht je nog vragen hebben, laat het gerust weten.


Of je overigens een dienst zomaar mag wijzigen (portforwarding is m.i. een redelijk onderdeel van internet) zonder dat er sprake is van contractbreuk vraag ik me af.

Om hier nog even iets over te zeggen: zoals hierboven al eens aangegeven, we hebben in de FAQ altijd vermeld dat het niet kon.
@Erik_ @Marcia_ Bedankt voor de uitleg en info,

Momenteel lijk ik een van de weinigen te zijn die nauwelijks problemen ervaart met 4G.
Ik zie dus geen noodzaak om op dit moment iets te veranderen,

Wat ik wel zeker weet is dat de hybride variant (dus zonder buiten-antenne) hier niet gaat werken. Dit is al eens door een KPN monteur getest, in huis geen dekking, laat staan 4G.