Beantwoord

Storing port forwarding op 4G buitengebied?

  • 26 March 2019
  • 393 reacties
  • 24245 keer bekeken

Reputatie 2
Klopt het dat er op dit moment storingen zijn met het 4G netwerk zodat port forwarding niet meer werkt? Sinds vanmorgen kan ik niet meer bij mijn thuis adres vanaf buiten. Ik zie dat rond 9:00 mijn modem wat verbindings opdrachten gekregen heeft, dus het lijkt erop dat er wel iets in t netwerk veranderd is.

Opnieuw connecten met verschillende IP's biedt geen oplossing. Restart van modem en router ook niet, het lijkt erop dat alle poorten dicht zitten.

Ik zit op de "advancedinternet" AP
icon

Beste antwoord door Marcia van KPN 2 April 2019, 14:20

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

393 reacties

Goedenavond allemaal,

Ik woon in een buitengebied en heb zodoende 4g buitengebied van KPN.

Portforwarding een jaar terug prima werkende gekregen door op de router bij Mobiel Netwerk >Profielbeheer de APN te veranderen naar advancedinternet.

Vervolgens bij beveiliging > Virtuele server de porten die ik nodig heb open gezet.

Dit is plots gestopt met werken. hier is aan mijn kant niks aan veranderd (dit zeggen mensen snel, kan altijd zijn dat ik wel ergens overheen kijk).

Het enige verschil wat mij opviel (waardoor ik ook ging kijken of deze porten nog open staan) is dat ik een totaal verschillend IP heb gekregen dan wat ik normaal gesproken krijg bij bijvoorbeeld een restart van de router(dan altijd beginnende met 70 of in deze richting.) sinds portforwarding niet meer werkt begint dit met 30.***.

Mijn vraag is, kan het zijn dat alles bij mij goed staat, maar het advancedinternet profiel niet werkt waar ik nu bij kpn binnenkom? En hebben jullie hier eerder mee te maken gehad?

Ik hoor graag van jullie, begin al langzaam mijn haren eruit te trekken :)

edit: Als jullie meer informatie nodig hebben hoor ik dat graag.

Met vriendelijke groet,
Mike

*Admin: samengevoegd met bestaand topic.
Reputatie 2
@Joran ik ben wel teleurgesteld dat ik vandaag nog niet gebeld ben en jij nog geen update hebt. Er moet toch IETS te melden zijn. Als in, de technische dienst heeft het probleem gevonden en probeert t op te lossen, of zijn nog bezig de oorzaak te zoeken.

Als je KPN internet levert, betekend dat zowel inkomend als uitgaand verkeer. Als je maar de helft levert zoals nu, dan zouden de klanten recht gaan hebben op een compensatie. Wij betalen immers wel voor een volledig abonnement.

Graag zou ik zien dat dit met meer prioriteit opgepakt wordt en dat er uiterlijk morgen meer informatie is over de status van dit vervelende probleem.
Reputatie 2
Hier precies hetzelfde, valt tevens op dat verbinding trager is.

Volgens mij sinds uitbreiding mast Ten Boer nadat we ons 4 dagen met 3G moesten redden.

Is van 200/80 naar 30/15 gegaan!
Reputatie 2
Is van 200/80 naar 30/15 gegaan!

Buiten de huidige 30/15 verbinding is het niet nodig dat we nu 5 a 6 sec naar een blanco scherm zitten te turen eer er een pagina laadt. Lijkt mij dus nog een probleem ergens.

Thuis niks meer te bereiken oa camera;s, kachel enz.
Hier precies hetzelfde, valt tevens op dat verbinding trager is.

Volgens mij sinds uitbreiding mast Ten Boer nadat we ons 4 dagen met 3G moesten redden.

Is van 200/80 naar 30/15 gegaan!

Naast dat APN advancedinternet niet werkt (geen inkomende connecties mogelijk) is er ook een snelheidsbeperking ingevoerd, zie https://forum.kpn.com/internet-9/snelheid-internet-buitengebied-erg-ingezakt-470355
Reputatie 2

Hier precies hetzelfde, valt tevens op dat verbinding trager is.

Volgens mij sinds uitbreiding mast Ten Boer nadat we ons 4 dagen met 3G moesten redden.

Is van 200/80 naar 30/15 gegaan!
Naast dat APN advancedinternet niet werkt (geen inkomende connecties mogelijk) is er ook een snelheidsbeperking ingevoerd, zie https://forum.kpn.com/internet-9/snelheid-internet-buitengebied-erg-ingezakt-470355


Kan toch niet waar zijn, kunnen we weer op zoek naar iets anders.

4G iPhone op dezelfde mast heeft trouwens wel dik 150mb op het moment.
Hallo KPN, waarom horen we niets meer van jullie? En waarom blijft de dame van de "service"desk volhouden dat de dienst KPN Buitengebied niet ondersteund wordt?!
Reputatie 7
Badge +28
Ik heb reactie ontvangen. Alle SIB4G (Sneller Internet Buitengebied met de Huawei E5186 en B525) klanten worden sinds vorige week omgeleid naar een nieuwe apn: basicinternet. Deze apn is geoptimaliseerd om belasting op ons netwerk te minimaliseren, daar komt ook de 30Mbit downloadsnelheid vandaan. Portforwarding is vanaf het begin niet mogelijk geweest volgens de FAQ (pdf - 34), maar wordt nu dus ook geforceerd.

Niet het nieuws waar jullie op gewacht hebben. Dit blijft helaas wel zo.
Reputatie 2
Top, bedankt, NOT.

Aan iedereen, ik was naar KPN overgestapt van T-Mobile, omdat zij niet onbeperkt internet aanbieden, maar met upgrades werken. Echter heeft T-Mobile wel de port-forwarding op orde.

https://www.t-mobile.nl/4g-voor-thuis

Allemaal weer terug, dag KPN.
Reputatie 2
Ik heb reactie ontvangen. Alle SIB4G (Sneller Internet Buitengebied met de Huawei E5186 en B525) klanten worden sinds vorige week omgeleid naar een nieuwe apn: basicinternet. Deze apn is geoptimaliseerd om belasting op ons netwerk te minimaliseren, daar komt ook de 30Mbit downloadsnelheid vandaan. Portforwarding is vanaf het begin niet mogelijk geweest volgens de FAQ (pdf - 34), maar wordt nu dus ook geforceerd.

Niet het nieuws waar jullie op gewacht hebben. Dit blijft helaas wel zo.


Bizar dit.

Maar dan nog even terugkomend over het langzame laden van pagina's, speedtesten die mislukken. Orders ingeven tbv aandelen is al een crime.
Moet nog mogelijk zijn met een 30/15 verbinding, zijn dus nog meer problemen denk.

Al 2 modems geprobeerd en diverse profielen.

Hang de mac zolang wel aan de hotspot van de iPhone, heb ik nergens last van en een snelle verbinding.
Reputatie 2
BTW, dat knijpen van 30Mbit op de masten sloeg ook nergens op, want het gaat hier om mensen die in het BUITENGEBIED wonen, als in, weinig mensen per zendmast. We wonen niet in hartje Amsterdam, maar in dorpen met enkele honderden inwoners hooguit.
Reputatie 2
Ook je referentie naar port-forwarding in de FAQ gaat niet op:
34. Kan ik met dit modem ook portforwarden en gamen? Dat hangt van de toepassing af. Omdat de 4G modem/router een zgn. “cellulair mobiel product” is, krijgt het standaard geen vast IP-adres dat van buitenaf bereikbaar is. Zo is het bijvoorbeeld niet mogelijk om je NAS of beveiligingscamera van buitenaf te bereiken als deze thuis achter het 4G modem aangesloten is. Portforwarding werkt daarom niet.


Daarom heb ik een DDNS entry gemaakt, die geupdate wordt met het IP adres van thuis. Ik weet dus altijd mijn thuis IP, ook als deze wijzigt. Er staat hier niks over dat de poorten zelf effectief dicht zitten, alleen dat het IP adres dynamisch is (wat geen probleem is met DDNS)
Reputatie 1
@Joran Dit is het meest bizarre dat ik tot nu toe heb meegemaakt. Zo'n 2 jaar geleden heb ik mij door jullie laten adviseren en is door jullie gezegd dat port-forwarding werkt i.c.m. de juiste APN. Omdat er op het industrieterrein geen andere aansluiting mogelijk is, en de ADSL verbinding zeer slecht is, zijn we overgegaan op 4G. De ervaring was tot op heden absoluut prima (icm een DDNS service ivm dynamisch ip-adres). Mijn klant is afhankelijk van port-forwarding voor diverse zaken en is al een paar dagen beperkt in zijn werkzaamheden. Jullie hebben werkelijk geen idee wat de gevolgen hiervan zijn!

Wij gaan absoluut kijken welke stappen er ondernomen kunnen worden want dit is echt absurd!
Reputatie 2
Badge
Ik heb reactie ontvangen. Alle SIB4G (Sneller Internet Buitengebied met de Huawei E5186 en B525) klanten worden sinds vorige week omgeleid naar een nieuwe apn: basicinternet.

Dus ik moet een nieuwprofiel handmatig maken met APN basicinternet? Waarom hebben KPN niet hun klanten gewaarschuwd dat dit nodig was?

Het is duidelijk dat het oude profiel (APN:advancedinternet) momenteel is verbroken. Ik neem aan dat het oude profiel op een gegeven moment ophoudt met werken - ook zonder waarschuwing van KPN...
Ik sluit me aan bij de eerdere comments dat port forwarding in combinatie met DDNS een prima werkende omgeving opleverde en dat precies dat de doorslag heeft gegeven om voor dit abonnement te kiezen. Het is ook op deze manier aan ons "verkocht" door jullie eigen account manager nota bene... Wij zijn een vliegschool met opstallen ver van de bewoonde wereld, dus er is geen alternatief. Onze site en onze infra zijn onbereikbaar geworden. Hoe denkt KPN dit te gaan oplossen voor ons?
Reputatie 1
Zojuist ook even de redactie van Tweakers aangeschreven omtrent dit probleem.
Reputatie 1
Badge
Teleurstelling KPN! Zonder waarschuwing deze actie. Wij hebben een boerenbedrijf en niet iedere bedrijfsleider woont op het bedrijf. Farm managementinformatie, IP camera's etc. gebruiken we om van buitenaf gebruik te maken van "moderne" ICT-voorzieningen. Deze actie van KPN brengt ons weer 10 jaar terug. Heeft KPN dat zelf wel door?

Dit blijft helaas wel zo.
BTW, dat knijpen van 30Mbit op de masten sloeg ook nergens op, want het gaat hier om mensen die in het BUITENGEBIED wonen, als in, weinig mensen per zendmast. We wonen niet in hartje Amsterdam, maar in dorpen met enkele honderden inwoners hooguit.
Ik denk dat de heer Ibarra toch heel anders naar traffic statistics- en omzet getallen kijkt die jij niet hebt.

Als de duimschroeven bij sales strakker worden gezet, kan eenieder zien dat je met maar 2 van deze abos: https://mobielshop.kpn.com/mobiel/mobiel-internet/standaard/1-maand waarschijnlijk ruim minder dan 10% van het datavolume hebt en toch al 720 Euro binnenharkt op jaarbasis (met jaarcontract 600 Euro sowieso). Dat t.o.v. 480 Euro voor 1 SIB4G abo. Als je uitgaat van 200GB/maand voor 1 SIB4G abo, is het dus 480 Euro tegen 6000 Euro.
Reputatie 1
Badge
@tmoesel Het gaat in dit topic over https://www.kpn.com/thuis/internet-buitengebied.htm
Bizar dat KPN dit, zonder enige aankondiging, zomaar veranderd. Ook juridisch betwijfel ik of ze dit wel zomaar mogen doen.

Of het nu wel of niet juridisch mag, is het toch ook geen stijl naar jullie klanten toe? Ik ga er vanuit dat KPN een zo goed mogelijke en stabiele service willen bieden. Met deze actie laten jullie zien dat jullie totaal geen compassie hebben met jullie klanten en als het jullie beter uit komt de klanten gewoon laten vallen. “Niet het nieuws waar jullie op gewacht hebben, maar dit blijft wel zo”..... mooie afsluiting van je bericht?! Een sorry of excuses voor het ongemak was op zijn minst wel zo fair geweest...

Veel mensen zijn hier afhankelijk van en door jullie onaangekondigde wijziging zadelen jullie andere mensen, veelal bedrijven, met onnodige kosten op.
Even ter info voor iedereen:

KPN heeft zonder verdere communicatie naar klanten besloten om de klanten die een 4G voor buitengebied verbinding hadden ( met de Huawei modem ) te limiteren tot 30MB download.
Dit is deze week ingegaan.

Ik ben hier absoluut niet blij mee aangezien ik eerder een werkende 4G+ verbinding had die gemakkelijk 100MB haalde.

Admin: Bericht verplaatst naar centraal topic
Wauw, dat KPN de snelheid van de verbinding beperkt tot 30/15 is al één, maar dat we daarvoor achter een NAT worden geplaatst wat resulteert in een kreupel internet waardoor remote verbindingen en VPN's niet meer werken is gewoon idioot.
@tmoesel Het gaat in dit topic over https://www.kpn.com/thuis/internet-buitengebied.htm
Het gaat om de portforwarding mogelijkheid voor SIB4G middels APN advancedinternet. Bij het data abo wat ik aanhaal is dit ook aan de orde. Als KPN zonder mededeling dit de nek omdraait, zijn er wellicht nog meer mensen getroffen. Gezien de meldingen van tijden terug m.b.t. APN verbaast het me dat er nu opeens een FAQ verschijnt waaruit blijkt dat dat portforwarding dus eigenlijk optioneel is.

Ikzelf heb T-Mobile 4G voor Thuis (oude niet-Unlimted) en daarnaast een tijdje dit KPN data abo gehad, eigenlijk uitsluitend vanwege APN advancedinternet i.c.m continuiteit van de verbinding.

Ik heb de afgelopen 2 jaar in detail de opties bij de 4 mobiele netwerken/providers in de gaten gehouden en wat mij opvalt is dat dit KPN SIB4G toch relatief gunstig is (en dus te goedkoop voor wat het kan) t.o.v. de concurrentie. Wat er precies gaande is weet ik niet, maar ik heb sterk de indruk dat men de mobiele capaciteit beter of meer wil uitmelken. Forse prijsverhoging voor consument is denk ik een no-go, misschien zakelijk wel, geen idee. In een aantal omstandigheden kan je in ieder geval met een VPN het gebrek aan portforwarding omzeilen.
Reputatie 2
Ik was ook T-Mobile klant, begonnen in de pilot voor het "4G voor thuis" project. Ik ben overgestapt naar KPN, omdat ik de data limieten van T-Mobile begon te raken en KPN adverteerde met onbeperkt internet. Echter, nu veel klanten over zijn krijgen we uit het niets:
* Snelheid verlaging
* Alle incoming poorten dicht

De klantengroep is echter altijd vrij klein gebleven blijkbaar, want bij de helpdesk van KPN heb ik nog nooit iemand gesproken die überhaupt van dit project afweet. Je moet altijd door hameren dat het GEEN mobiel abonnement is. Er ligt gewoon 0 prio bij hun voor dit, volgens mij waren ze alleen verplicht vanuit de overheid om mensen een minimale snelheid te bieden, waardoor ze dit maar gestart zijn.

Bij T-Mobile staat expliciet nog steeds dat ze port forwarding ondersteunen EN dat ze een snelheidslimiet van 25Mbit aanhouden. Het is dus wel degelijk mogelijk om een snelheidslimiet op te zetten en poorten open te houden. Het enige nadeel is dus dat zij nog de 100GB p maand hanteren + 5GB p dag + 2GB handmatig upgraden. Echter is een open internet verbinding voor mij vele malen belangrijker, zeker omdat dit abonnement aangeboden wordt als een internet verbinding voor thuis.
Reputatie 2
...In een aantal omstandigheden kan je in ieder geval met een VPN het gebrek aan portforwarding omzeilen...

Ja met AirVPN bijvoorbeeld. Maar als ik dan met mijn mobiel bij mijn home automation server wil, moet ik dus een VPN verbinding starten hiervoor. Enorm omslachtig + dat je extra kosten hebt voor een VPN provider.