Beantwoord

Storing port forwarding op 4G buitengebied?

  • 26 March 2019
  • 393 reacties
  • 24245 keer bekeken

Reputatie 2
Klopt het dat er op dit moment storingen zijn met het 4G netwerk zodat port forwarding niet meer werkt? Sinds vanmorgen kan ik niet meer bij mijn thuis adres vanaf buiten. Ik zie dat rond 9:00 mijn modem wat verbindings opdrachten gekregen heeft, dus het lijkt erop dat er wel iets in t netwerk veranderd is.

Opnieuw connecten met verschillende IP's biedt geen oplossing. Restart van modem en router ook niet, het lijkt erop dat alle poorten dicht zitten.

Ik zit op de "advancedinternet" AP
icon

Beste antwoord door Marcia van KPN 2 April 2019, 14:20

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

393 reacties


Kpn heeft ook 4g icm een vaste adsl lijn als aanvulling. Weet iemand of die combi ook dicht zit nu?Ja, heb hier een ADSL-abo met max 3 Mbit/s, daarom 'gratis' een 4g buitengebied erbij gekregen. Werkt sinds een dag of 4 ook niet meer. Kan mijn domotica-systeem dus niet meer benaderen van buiten...

Met max 3Mbps voor ADSL zou je niet in de hybride categorie vallen, maar net als anderen in deze forumdraad is ADSL en 4G los van elkaar.
Met hybride ADSL+4G heb je een zwart Sagemcom 4Gmodem wat op een ExperiaBox v10 DSLmodemrouter is aangesloten.

Met hybride ADSL+4G is inderdaad de vraag of portforwarding nog wel werkt en zoja, werkt het dan nog wel op de gecombineerde hogere snelheid. Sowieso werkt het alleen maar voor TCP/IP verbindingen, dus voor diverse IP camera streams zal het niet werken omdat die vaak via UDP/IP werken.
Reputatie 2
Idd, bovenstaande ook al een paar keer aangegeven.

onstabiele is op alle profielen en 2 modems geprobeerd

Admin: bericht samengevoegd aan lopende topic
T-Mobile is echt aan te raden. Ik heb zelf een aantal webcams online via 4G en gaat prima al is het maar 5GB per dag die je gewoon kosteloos eventueel kan aanvullen.
poorten 5900, 8201 en 8202 zijn te forwarden, ook 443 eventueel.
Het wisselen van het ip-adres ondervang door een arduino elke minuut het ipadres op m'n ddns service te laten updaten.
Reputatie 2
Nog even het verschil via modem of hotspot iphone op dezelfde mast. 8 tegen 256mb!



Admin: bericht samengevoegd aan lopende topic
Heb ik ook last van.

Wanneer ik een update van Windows/MacOs download dan zakt de snelheid in enkele minuten in naar een dramatisch minimum terwijl ik dat bij de advancedinternet APN nooit had.

Morgen KPN maar weer bellen want dit is niet zoals het hoort.

Admin: bericht samengevoegd aan lopende topic
De cap heb ik nog het minste last van (dat was al niet hoger dan 30/20). Sinds deze actie is de verbinding instabiel. Dit levert veel problemen op met online applicaties als Exact en O365.
Daarnaast is, bij 1 op de 4 pogingen om een webpagina of website op te starten, deze supertraag of geeft deze uiteindelijk de melding geen server beschikbaar ! (en ja zelfs bij kpn.com). Dit is niet meer werkbaar. Wat gaat KPN hier aan doen, cq moet er iets in de modem (Huawei B525s) aangepast worden om de verbinding weer stabiel te krijgen.


Zelfde probleem hier. De cap is inderdaad nog wel te overzien maar de instabiliteit maakt het onwerkbaar. D.w.z. veel timeouts op het laden van webpagina's, downloaden van foto's files etc.

Ben benieuw hoe KPN dit nu gaat herstellen. Als KPN niet voornemens is dit op te lossen sluit ik mijn XS4ALL ADSL kabeltje weer aan en stop ik de automatische incasso totdat het weer werkbaar is.
Reputatie 1
Badge
KPN maakt op radio reclame voor wi-fi in elk hoekje in je bedrijf. Dat komt op mij over alsof ik de wens zou hebben in elke ligbox, tussen de koeien en zaagsel, graag wi-fi wil hebben. Nee, dat wil ik niet. Ik wil van buiten verbonden zijn met domotica oplossingen en van buiten farm managementinformatie kunnen benaderen etc.

KPN is anti domotica-systemen en anti smart business.

PS: Ik heb de koeien niet gevraagd of ze wi-fi nodig hebben. 😅
Reputatie 2
Misschien nog een oplossing voor de techneuten onder ons:
https://writing.pupius.co.uk/reverse-port-forwarding-220030f3c84a

Hiermee kunnen ze je onmogelijk nog blokkeren.
Reputatie 2
Heb ik ook last van.

Wanneer ik een update van Windows/MacOs download dan zakt de snelheid in enkele minuten in naar een dramatisch minimum terwijl ik dat bij de advancedinternet APN nooit had.

Morgen KPN maar weer bellen want dit is niet zoals het hoort.


En wat zeiden ze?

Admin: bericht samengevoegd aan lopende topic
Reputatie 7
Badge +30
We hebben inmiddels het signaal doorgegeven hoor! En dan dus met name de instabiliteit. Mocht ik meer horen, laat ik het weten. Willen jullie wel alvast (mocht het nog niet bekend zijn) je postcode + huisnummer in je forumprofiel invullen? Als er dan om gegevens gevraagd gaan worden, hebben we die in ieder geval.

Admin: bericht samengevoegd aan lopende topic
Reputatie 2
We hebben inmiddels het signaal doorgegeven hoor!

Moeten we nu dankbaar zijn!

Admin: bericht samengevoegd aan lopende topic
Wat is dit belachelijk! Zonder waarschuwing opeens deze verandering..
Ik ben bang dat we vanavond geen duidelijkheid meer krijgen maar ik ben morgen de hele dag aanwezig en hou jullie op de hoogte. Hoewel dit alles wegheeft van een netwerkwijziging aan onze kant, wil ik jullie verzoeken je profiel aan te vullen met postcode en huisnummer (en eventueel klantnummer). Als er nog meer input van mijn kant nodig is richting de technici kan ik die direct overhandigen.
Het is jammer dat wij hier niet kunnen disliken

Ik ben serieus al uren bezig geweest om mijn reverse-proxy te debuggen en dan blijkt het probleem gewoon bij KPN te liggen.
Misschien nog een oplossing voor de techneuten onder ons:https://writing.pupius.co.uk/reverse-port-forwarding-220030f3c84a
Hiermee kunnen ze je onmogelijk nog blokkeren.


Ja, dat is leuk, maar heb je dus wel een remote-server (VPS) nodig.


Kpn heeft ook 4g icm een vaste adsl lijn als aanvulling. Weet iemand of die combi ook dicht zit nu?Ja, heb hier een ADSL-abo met max 3 Mbit/s, daarom 'gratis' een 4g buitengebied erbij gekregen. Werkt sinds een dag of 4 ook niet meer. Kan mijn domotica-systeem dus niet meer benaderen van buiten...
Met max 3Mbps voor ADSL zou je niet in de hybride categorie vallen, maar net als anderen in deze forumdraad is ADSL en 4G los van elkaar.
Met hybride ADSL+4G heb je een zwart Sagemcom 4Gmodem wat op een ExperiaBox v10 DSLmodemrouter is aangesloten.

Met hybride ADSL+4G is inderdaad de vraag of portforwarding nog wel werkt en zoja, werkt het dan nog wel op de gecombineerde hogere snelheid. Sowieso werkt het alleen maar voor TCP/IP verbindingen, dus voor diverse IP camera streams zal het niet werken omdat die vaak via UDP/IP werken.


My bad, dan had ik de vraag verkeerd begrepen. Ik heb niet zo'n hybride oplossing zoals jij beschrijft (wist überhaupt het bestaan daarvan niet), maar 4G Huawei modem naast mijn standaard ADSL-modem.
Reputatie 2

Ja, dat is leuk, maar heb je dus wel een remote-server (VPS) nodig.


Klopt, maar AWS biedt een free-tier aan, welke dus een jaar gratis een EC2 instance aanbied (Na dat jaar zou het 25 EUR p jaar kosten die ene EC2 instance). Ik heb vanavond er even mee zitten stoeien en waarempel werkt t ook nog 🙂 Mooie is dat je ook met Elastic IP een vast IP adres krijgt van AWS en dus geen DDNS meer hoeft te doen. Je kunt elke poort die je wilt tunnelen, door een verbinding vanaf je lokale machines naar die EC2 instance op te zetten. Al het verkeer naar die EC2 machine gaat dan automatisch door naar je lokale netwerk over die verbinding.

Deze methode is niet te blokkeren door KPN, tenzij ze outgoing poorten gaan blokkeren 😉

Nadeel, je moet best wel verstand hebben van AWS/SSH/netwerken om dit op te zetten.

Ja, dat is leuk, maar heb je dus wel een remote-server (VPS) nodig.Klopt, maar AWS biedt een free-tier aan, welke dus een jaar gratis een EC2 instance aanbied (Na dat jaar zou het 25 EUR p jaar kosten die ene EC2 instance). Ik heb vanavond er even mee zitten stoeien en waarempel werkt t ook nog 🙂 Mooie is dat je ook met Elastic IP een vast IP adres krijgt van AWS en dus geen DDNS meer hoeft te doen. Je kunt elke poort die je wilt tunnelen, door een verbinding vanaf je lokale machines naar die EC2 instance op te zetten. Al het verkeer naar die EC2 machine gaat dan automatisch door naar je lokale netwerk over die verbinding.

Deze methode is niet te blokkeren door KPN, tenzij ze outgoing poorten gaan blokkeren ;)

Nadeel, je moet best wel verstand hebben van AWS/SSH/netwerken om dit op te zetten.


Ah cool. Dat ziet er veelbelovend uit.

Ik ga van de week eerst even kijken of ik m'n Domotica beschikbaar kan maken via m'n ADSL-lijn, ik heb een gateway die 2 WAN-verbindingen aan kan. Even uitzoeken hoe ik dat het beste kan configureren.

Anders ga ik voor bovenstaande oplossing. Natuurlijk niet de mooiste methode, maar dan werkt 't wel weer 🙂
Reputatie 7
Badge +30
Ik wilde met het bericht gewoon even laten weten dat ik het gelezen heb en jullie klacht intern door heb gezet, zodat de betreffende afdeling ermee bezig kan.

Admin: bericht samengevoegd aan lopende topic
Reputatie 2
Marcia, kan je misschien nog even uitleggen waarom, net de groep die al jaren liep te sukkelen met een slechte verbinding, nu afgestraft word met wederom een langzame onstabiele verbinding waarbij alle poorten tbv het thuisfront zijn dichtgegooid?

Komt nog bij dat wij geen alternatieven hebben.

Admin: bericht samengevoegd aan lopende topic
Reputatie 2
Badge
Sinds afgelopen week heeft KPN de APN advancedinternet voor alle SIBG4G abonnementen een reroute gegeven naar apn basicinternet. Hierdoor is er een cap van 30/15 gekomen op je down/upload snelheid en kan je geen port forwarding meer gebruiken.

Ja, en sinds afgelopen week heb ik veel problemen met 404 web pagina's en internet verbindingen dat vallen weg voor een paar seconden.

Vanaf het begin hebben we deze soort problemen aangemeld met het gebruik van apn:basicinternet - daarom hebben we apn:advancedinternet gebruikt. En nu heeft KPN ons terug in de modder geduwd. Dit is onacceptabel.

Admin: bericht samengevoegd aan lopende topic
Reputatie 7
Badge +30
Hallo iedereen! Ik heb een ander lopend topic aan dit topic toegevoegd. Mocht je die ineens kwijt zijn, weet je dat je hier bent beland. Maar even de spreekwoordelijke pleister in één keer eraf trekken, dit is de reactie:

Voor de goede orde, KPN heeft twee verschillende consumenten producten voor sneller internet in het buitengebied. Een 4G only product en sinds vorig jaar een product dat4G combineert met DSL (Sneller Internet Buitengebied). Sinds de komst van 4G+DSL wordt de 4G only oplossing niet meer actief aangeboden, alleen in specifieke gevallen.
Wat betreft de 4G only oplossing hebben we deze functioneel gelijk gemaakt aan 4G/DSL en de configuratie aangescherpt (zo optimaal en veilig mogelijk). Port Forwarding is hierdoor niet meer mogelijk i.c.m. 4G only, omdat deze producten (mobiel) geen vast IP-adres kennen.
Indien klanten toch gebruik willen maken van Port Forwarding, adviseren we ze de overstap te maken naar het toekomstvaste product Sneller Internet Buitengebied (4G+DSL) waar dit wel mogelijk is. Klanten kunnen hiervoor contact opnemen met KPN.

Een aantal van jullie hebben al je forumprofiel ingevuld en ik zie dat jullie niet alleen onze huidige, maar ook nog onze oude propositie abonnementen afnemen. Het 'nieuwe' Sneller Internet Buitengebied, kan alleen gecombineerd worden met de huidige abonnementen. Wie van jullie een Alles-in-1 variant heeft, zal over moeten stappen. Je krijgt dan ook een nieuw 4G modem. De cap van 30 Mbit/s blijft, maar je kunt wel weer gebruik maken van Port Forwarding. Mocht je dit willen, kunnen we hier samen met jullie naar kijken. Vul dan in ieder geval je forumprofiel aan en laat het hieronder even weten.

Voor wat betreft de storingen en instabiliteit: ervaren jullie dit nog steeds? Kunnen jullie een speedtest doen op het moment dat je dit ervaart? We hebben nu met de APN basicinternet de mobiele gebruikers (dus met een mobiele telefoon) voorrang gegeven op de mast, dus op het moment dat er door die groep gebruikers veel gebruik van de mast wordt gemaakt, kan je dit aan je verbinding merken. Het moet echter nog wel werkbaar zijn. Ik heb hier inhoudelijk nog geen reactie op gekregen, daar sturen we een reminder achteraan en ik hou jullie hier van op de hoogte.
Reputatie 2
Apart dat we niks van KPN horen, totdat er een Tweakers artikel verschijnt. Ws hebben ze vanmorgen contact met jullie opgenomen?

https://tweakers.net/nieuws/150872/kpn-begint-met-blokkeren-van-poorten-bij-4g-abonnementen-voor-het-buitengebied.html
Apart dat we niks van KPN horen, totdat er een Tweakers artikel verschijnt. Ws hebben ze vanmorgen contact met jullie opgenomen?

https://tweakers.net/nieuws/150872/kpn-begint-met-blokkeren-van-poorten-bij-4g-abonnementen-voor-het-buitengebied.html


Ah, wilde hem net posten.

Begrijp nog niet precies wat Marcia precies bedoelt. Zit niet te wachten op een nieuw abonnement waar je dan waarschijnlijk weer een jaar aan vast zit?
Hallo iedereen!
Mocht je dit willen, kunnen we hier samen met jullie naar kijken. Vul dan in ieder geval je forumprofiel aan en laat het hieronder even weten.


Heb m'n profiel ingevuld. Hoor graag wat de mogelijkheden zijn zonder dat ik opnieuw een opzegtermijn heb.

Alvast bedankt!
Reputatie 1
de verbinding is niet alleen gelimiteerd maar sinds een week ook dramatisch instabiel. Meerdere malen contact met de ‘helpdesk’ gehad, maar die hadden geen idee.

nu wordt het duidelijk. De 30mb limiet is geen ramp, maar elke paar minuten een verbinding die verbroken wordt... goedzo KPN! Gelukkig krijgen we van de lokale ISP binnen een paar weken glas.
doei kpn