Beantwoord

Storing port forwarding op 4G buitengebied?

  • 26 March 2019
  • 393 reacties
  • 24245 keer bekeken

Reputatie 2
Klopt het dat er op dit moment storingen zijn met het 4G netwerk zodat port forwarding niet meer werkt? Sinds vanmorgen kan ik niet meer bij mijn thuis adres vanaf buiten. Ik zie dat rond 9:00 mijn modem wat verbindings opdrachten gekregen heeft, dus het lijkt erop dat er wel iets in t netwerk veranderd is.

Opnieuw connecten met verschillende IP's biedt geen oplossing. Restart van modem en router ook niet, het lijkt erop dat alle poorten dicht zitten.

Ik zit op de "advancedinternet" AP
icon

Beste antwoord door Marcia van KPN 2 April 2019, 14:20

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

393 reacties

Meer is niet altijd beter, wat bandbreedte betreft, uiteraard wel.

Maar:

Als je in acht neemt waarvoor dit product is gemaakt,
namelijk: sneller internet voor klanten die vanwege de afstand tot de DSLAM een 'trage' DSL verbinding hebben, dan is de cap op de bandbreedte in mijn visie een minder belangrijk aspect.

Door dit product krijgen we nu een snelheid die in veel gevallen minimaal een vertienvoudiging van de eerdere snelheid is. (in mijn geval van 2 naar 40-50, dus 20+ keer).

Ik vermoed dat veel mensen daarvoor heel graag de 5 euro 'sloom internet korting' opofferen, en de cap voor lief nemen.
Reputatie 2
Meer is niet altijd beter, wat bandbreedte betreft, uiteraard wel.

Maar:

Als je in acht neemt waarvoor dit product is gemaakt,
namelijk: sneller internet voor klanten die vanwege de afstand tot de DSLAM een 'trage' DSL verbinding hebben, dan is de cap op de bandbreedte in mijn visie een minder belangrijk aspect.

Door dit product krijgen we nu een snelheid die in veel gevallen minimaal een vertienvoudiging van de eerdere snelheid is. (in mijn geval van 2 naar 40-50, dus 20+ keer).

Ik vermoed dat veel mensen daarvoor heel graag de 5 euro 'sloom internet korting' opofferen, en de cap voor lief nemen.


Bij de hybride variant raak je al wel je 5 euro korting kwijt. Dat is al een gedeelte en hoor je niet veel van.

Zelf denk ik dat als KPN nog een extra pakket via deze methode (SIB of SIB4G) ook nog een 2de sneller pakket een 2de pakket met hogere snelheden gaat aanbieden tegen een redelijke prijs er ook interesse voor zal zijn. De meeste snappen ook dat meer capaciteit (ook op de mast) ook vaak meer kosten met zich meebrengen.

Dat mobiel altijd duurder is , hoeft denk ik niet altijd te zien. Kijk maar eens naar "onbeperkt bellen" vast of via mobiel. Met de mobiel heb je al goedkopere aanbieders dan via vast. Wel is "onbeperkt" een ruim begrip met een fair use policy.

Denk dat als je niet een weinig tot geen keus hebt om een redelijke verbinding te hebben met internet en glasvezel wel een tijd kan duren voordat iedereen dat heeft een extra pakket via 4G die wat meer kost niet het grootste probleem zal zijn voor de gebruikers. De prijsverhogingen voor het uitbreiden van het netwerk betalen wij ook aan mee, dus waarom ook hier niet ook in meenemen het vergroten van de capaciteit voor SIB en SIB4G?

Als ik al naar mijn eigen kijk , betaal al voor 2 abonnementen (KPN en XS4ALL) om wat snelheid thuis te hebben. Dus puur voor internet (excl. bellen en tv) ben ik al nu € 80,- / maand kwijt om bij elkaar net 15-19 Mbit + SIB4G te halen.
gisteren ging het prima, vandaag weer pagina niet gevonden
modem maar weer een reset gegeven
Reputatie 2
4g only blijft vandaag toch vaak hangen nog onder de 10 mb down (ipv30). Ruimte zat hier op de paal
@Jarrett . Heeft die reset voor verbetering gezorgd?
@BonesNL : Jammer om te lezen. Had jij voor dit hele 'gedoe' altijd een stabiele snelheid? Of fluctueerde die wel vaker? Als het een nieuw fenomeen is moeten we daar uiteraard induiken.
Reputatie 2
@Erwin_ voor het gestuntel nooit geen last en gewoon 250 mb down constant. Tijdje onstabiel op 30/15 zonder thuisverbinding. Thuisverbinding weer toegestaan door kpn en stabiel 30/15 lijn, nu hooguit 10 mb down sinds vandaag weer.

edit, nu weer ok trouwens.
@BonesNL Vreemd dat het zo op en neer gaat. Laten we het nog even aanzien. Als het blijft gebeuren wil ik dat graag weten.
@Marcia_ @Erik_
Om mijn (richtingsgevoelige) antenne optimaal uit te richten probeer ik te achterhalen welke mast bij welk cell-id hoort.
Ik heb wisselend connectie met totzover 2 masten,
A.) cell-id 8171788
B.) cell-id 8169248
Op A heb grofweg 20/10 en op B 40/5 (down/up).

Ik heb contact gehad met de helpdesk, en zij wilden me niet vertellen welke mast bij welk cell-id hoort.
Is dit een KPN geheim? Lijkt me niet, want op cellmapper.net kan ik mast A terugvinden.
Ik zou toch ook graag weten welke mast B is.
Reputatie 2
Het gaat hier in ieder geval een heel stuk beter dan de afgelopen weken. M.b.t. de snelheid waar ik eerst ruim 50/20 had en had verwacht met de cap 30/15 wel met regelmaat zou halen.

De praktijk is dat het eerder richting 20-23/10-12 gaat. Ook in de rustige avonden komt de snelheid niet tegen de 30/15 aan.

Nu de problemen "tijdelijk"zijn opgelost en duidelijk is dat de storing door wijziging van KPN is veroorzaakt en het 3 weken heeft geduurd dat er weer normaal weer op internet kunnen komen via SIB4G had ik de volgende vragen:

Ben wel benieuwd of er el enige duidelijkheid bij KPN is hoe ze definitief SIB4G gaan inrichten??

Is er ook al iets bekend over een compensatie voor ieder die SIB4G heeft?
Reputatie 7
Badge +30
Hallo iedereen! Ik heb al jullie vragen vanmorgen intern uitgezet en wacht op een reactie. Zodra we die hebben, zullen we dat hier laten weten? Begrijp ik dat iedereen die gebruik maakt van de APN advanced internet weer een stabiele verbinding ervaart? Als er nog problemen zijn, laat het gerust weten.
Reputatie 2
Hallo iedereen! Ik heb al jullie vragen vanmorgen intern uitgezet en wacht op een reactie. Zodra we die hebben, zullen we dat hier laten weten? Begrijp ik dat iedereen die gebruik maakt van de APN advanced internet weer een stabiele verbinding ervaart? Als er nog problemen zijn, laat het gerust weten.

Hier is het tot op heden weer stabiel. Maak hier idd gebruik van APN advanced internet.

Denk dat bij de meeste het ook stabiel zal werken , anders waren er nog wel "klachten" bijgekomen.

Wachten we even op reactie op de vragen die open staan.

Alvast bedankt voor de moeite.
Hallo iedereen! Ik heb al jullie vragen vanmorgen intern uitgezet en wacht op een reactie. Zodra we die hebben, zullen we dat hier laten weten? Begrijp ik dat iedereen die gebruik maakt van de APN advanced internet weer een stabiele verbinding ervaart? Als er nog problemen zijn, laat het gerust weten.

Hallo @Marcia_,
Met het juiste APN gaat het prima. De cap fluctueert zoals @nl1mrd omschrijft wel wat, maar bij ons acceptabel. Dit is echt een wereld van verschil met de ellende die we hebben gehad.

Ik snap dat KPN graag het (extreme) gebruik wil terugdringen, maar als ik goed gelezen heb hier, is de cap al een forse reductie van bandbreedte (tussen de -75% en -90% reductie van bandbreedte).
Wat levert het proxy-en en de compressie daarbij nog extra op dat dit in de overweging ligt van KPN?
(het zal vast ongetwijfeld niet zo gemakkelijk zijn als ik het nu doe schetsen, maar voor een leek is het natuurlijk wel een gekke situatie).
Reputatie 2
@BonesNL Vreemd dat het zo op en neer gaat. Laten we het nog even aanzien. Als het blijft gebeuren wil ik dat graag weten.


4G only werkt weer stabiel de laatste dagen, houden zo.

Voor de grotere downloads hang ik de mac nu wel aan aan de hotspot van de iPhone om de echte snelheid te halen.
Reputatie 2
SIB4G via APN Advanced Internet gaat op zich best redelijk, maar upload zakt hier toch verder weg. Meerdere testen op verschilllende tijden gedaan. Hebben anderen ook dezelfde ervaring??

Reputatie 2
Badge
Ik ben blij dat de advancedinternet APN is terug. Soms is upload een beetje langzaam (zie de derde meting), maar altijd veel sneller dan via ADSL. En geen 404 of wegvallen van internet meer.

Reputatie 7
Badge +30

Ik heb de vraag al eerder gesteld, maar daar is (volgens mij) nog geen reactie op gekomen:

Hoe zit het met de mensen die op de default APN zaten? Ervaren die dus nog steeds problemen met het UDP/DNS verkeer en bestaan voor hen de klachten als traag internet/lange wachttijden nog?

Zo ja, is dit nog steeds niet echt een oplossing natuurlijk...

Het klopte wat ik zei: deze klanten kunnen mogelijk nog steeds problemen ervaren.

Compensatie gaat naar alle verwachting niet komen. Normaliter bepalen we dit pas als de storing echt verholpen is, maar ik wil de verwachtingen wel managen door dit alvast aan te geven. Er is weliswaar een tijdelijk verminderde perfomance geweest, maar dit is volgens de richtlijnen geen reden tot compensatie. Betekent overigens niet dat het niet supervervelend is geweest, dat wil ik absoluut niet bagatelliseren.

Als laatste werken we onverminderd hard door aan de oplossing voor het probleem. Er wordt getest en gesleuteld en de collega's houden ons op de hoogte. Zodra we iets inhoudelijks kunnen melden, doen we dit hier.
Reputatie 2

Er is weliswaar een tijdelijk verminderde perfomance geweest,



Nou, we zijn wel 14 dagen aan het knoeien geweest, en er zelf achter moeten komen dat KPN zonder communicatie een knop had omgezet.
Reputatie 2
Het klopte wat ik zei: deze klanten kunnen mogelijk nog steeds problemen ervaren.

Compensatie gaat naar alle verwachting niet komen. Normaliter bepalen we dit pas als de storing echt verholpen is, maar ik wil de verwachtingen wel managen door dit alvast aan te geven. Er is weliswaar een tijdelijk verminderde perfomance geweest, maar dit is volgens de richtlijnen geen reden tot compensatie. Betekent overigens niet dat het niet supervervelend is geweest, dat wil ik absoluut niet bagatelliseren.

Als laatste werken we onverminderd hard door aan de oplossing voor het probleem. Er wordt getest en gesleuteld en de collega's houden ons op de hoogte. Zodra we iets inhoudelijks kunnen melden, doen we dit hier.


M.b.t. de compensatie zal voor KPN toch eens goed nagedacht moeten worden. Buiten het juridische daarvan is omtrent de aankomende prijsverhoging en minder zenders via Itv al een sfeertje gaan ontstaan dat er vele aan het afwegen zijn om bij KPN te blijven of niet. Door ook niet met een enige compensatie te komen zal dit niet bevorderlijk zijn voor het vertrouwen in KPN.

Gelet op de regeling in de staatscourant : https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2016-56649.html

"Vergoeding abonnees bij netwerkverstoringen" , is net wat de definitie is van netwerkverstoringen of netwerkstoring. Met de term "verminderde performance" lijkt mij DNS problemen toch wel iets cruciaals en zie ik dit toch als een netwerkstoring. Bij "verminderde performance" denk ik eerder aan snelheidsproblemen. Dit is toch wat anders dan DNS problemen??

Het idee van uw heeft telefoon , een kiestoon , maar zo regelmatig kan u niet iemand bellen of gebeld worden , doordat de centrale door de beheerder is gewijzigd en het telefoonverkeer instabiel is. De kiestoon heeft u wel altijd dus noemen we het een "performance probleempje".

We gaan het wel horen wat KPN wel of niet gaat doen.

(ps. niet persoonlijk opvatten Marcia)

Ik heb de vraag al eerder gesteld, maar daar is (volgens mij) nog geen reactie op gekomen:

Hoe zit het met de mensen die op de default APN zaten? Ervaren die dus nog steeds problemen met het UDP/DNS verkeer en bestaan voor hen de klachten als traag internet/lange wachttijden nog?

Zo ja, is dit nog steeds niet echt een oplossing natuurlijk...
Het klopte wat ik zei: deze klanten kunnen mogelijk nog steeds problemen ervaren.

Compensatie gaat naar alle verwachting niet komen. Normaliter bepalen we dit pas als de storing echt verholpen is, maar ik wil de verwachtingen wel managen door dit alvast aan te geven. Er is weliswaar een tijdelijk verminderde perfomance geweest, maar dit is volgens de richtlijnen geen reden tot compensatie. Betekent overigens niet dat het niet supervervelend is geweest, dat wil ik absoluut niet bagatelliseren.

Als laatste werken we onverminderd hard door aan de oplossing voor het probleem. Er wordt getest en gesleuteld en de collega's houden ons op de hoogte. Zodra we iets inhoudelijks kunnen melden, doen we dit hier.


Dit standpunt vanuit KPN ligt 'gelukkig' geheel in lijn met de ervaring omtrent dit probleem zo ver, de klant wordt totaal niet serieus genomen...

Dat blijkt wel uit het feit dat er nog steeds een aanzienlijk deel van de mensen nog problemen ervaart, want bij 'kunnen mogelijk' weten jullie net zo goed als wij dat dit zeker het geval is. Jullie weten toch precies wie zo'n 4G modem heeft staan? Zover ik weet is er geen informatie verstrekt door KPN buiten dit topic om over dit. Over de portforwaring denk ik nog oke, dat is nooit officieel ondersteund. Maar de snelheidscap en de netwerkproblemen had best wel wat officiële communicatie over mogen komen. Jammer.

Ik was altijd erg blij met de klantenservice en de oplossingen welke jullie boden, maar sinds dit probleem en alle bekende gebreken in oplossingen/communicatie kijk ik daar heel anders tegenaan. Zoals al eerder gezegd ben ik ontzettend veel tijd kwijt geweest in het zoeken naar de oorzaak, mede door de starre houding en de ontbrekende communicatie binnen jullie helpdesk. Er werd geroepen een monteur langs te kunnen sturen, terwijl het voor mij zeker was dat dit probleem niet aan de thuiszijde van het netwerk zit, maar van een probleem bij KPN kon geen sprake zijn. Wel dus.
Zeker in combinatie met de prijsstijgingen en het snoeien in diensten zoals dit en het weglaten van tv-zenders...

Dat ik nu jou quote wil niet zeggen dat dit persoonlijk op jou gericht is, ik waardeer het feit dat je reageert zeker. Ik ben het alleen zwaar oneens met de wijze waarop KPN als bedrijf in het algemeen momenteel met ons om gaat.
Reputatie 2
Hallo iedereen! Ik heb al jullie vragen vanmorgen intern uitgezet en wacht op een reactie. Zodra we die hebben, zullen we dat hier laten weten? Begrijp ik dat iedereen die gebruik maakt van de APN advanced internet weer een stabiele verbinding ervaart? Als er nog problemen zijn, laat het gerust weten.
Hoi Marcia,

Is er al wat bekend of teruggekoppeld op de vragen die er zijn m.b.t. SIB4G ??

De "tijdelijke oplossing" loopt nog steeds redelijk, maar wat wordt de definitieve oplossing waar naar toe wordt gewerkt ??

Had graag op korte termijn toch wat duidelijkheid uit de richting van KPN gehad , zodat ik kan overwegen of ik bij KPN blijf of toch naar een andere oplossing ga zoeken.

Hallo iedereen! Ik heb al jullie vragen vanmorgen intern uitgezet en wacht op een reactie. Zodra we die hebben, zullen we dat hier laten weten? Begrijp ik dat iedereen die gebruik maakt van de APN advanced internet weer een stabiele verbinding ervaart? Als er nog problemen zijn, laat het gerust weten.Hoi Marcia,

Is er al wat bekend of teruggekoppeld op de vragen die er zijn m.b.t. SIB4G ??

De "tijdelijke oplossing" loopt nog steeds redelijk, maar wat wordt de definitieve oplossing waar naar toe wordt gewerkt ??

Had graag op korte termijn toch wat duidelijkheid uit de richting van KPN gehad , zodat ik kan overwegen of ik bij KPN blijf of toch naar een andere oplossing ga zoeken.

Eens!

@Marcia_ is er al nieuws?
Ik zag wel een bericht op tweakers.net staan over de snelheidsreductie in het buitengebied.
Reputatie 7
Badge +25


Hallo iedereen! Ik heb al jullie vragen vanmorgen intern uitgezet en wacht op een reactie. Zodra we die hebben, zullen we dat hier laten weten? Begrijp ik dat iedereen die gebruik maakt van de APN advanced internet weer een stabiele verbinding ervaart? Als er nog problemen zijn, laat het gerust weten.Hoi Marcia,

Is er al wat bekend of teruggekoppeld op de vragen die er zijn m.b.t. SIB4G ??

De "tijdelijke oplossing" loopt nog steeds redelijk, maar wat wordt de definitieve oplossing waar naar toe wordt gewerkt ??

Had graag op korte termijn toch wat duidelijkheid uit de richting van KPN gehad , zodat ik kan overwegen of ik bij KPN blijf of toch naar een andere oplossing ga zoeken.
Eens!

@Marcia_ is er al nieuws?
Ik zag wel een bericht op tweakers.net staan over de snelheidsreductie in het buitengebied.

Nee, niet echt iets nieuws te melden. De definitieve oplossing is nog steeds in onderzoek, en vergt mogelijk wat ontwikkeltijd aan onze zijde.
Reputatie 2



Hallo iedereen! Ik heb al jullie vragen vanmorgen intern uitgezet en wacht op een reactie. Zodra we die hebben, zullen we dat hier laten weten? Begrijp ik dat iedereen die gebruik maakt van de APN advanced internet weer een stabiele verbinding ervaart? Als er nog problemen zijn, laat het gerust weten.Hoi Marcia,

Is er al wat bekend of teruggekoppeld op de vragen die er zijn m.b.t. SIB4G ??

De "tijdelijke oplossing" loopt nog steeds redelijk, maar wat wordt de definitieve oplossing waar naar toe wordt gewerkt ??

Had graag op korte termijn toch wat duidelijkheid uit de richting van KPN gehad , zodat ik kan overwegen of ik bij KPN blijf of toch naar een andere oplossing ga zoeken.
Eens!

@Marcia_ is er al nieuws?
Ik zag wel een bericht op tweakers.net staan over de snelheidsreductie in het buitengebied.
Nee, niet echt iets nieuws te melden. De definitieve oplossing is nog steeds in onderzoek, en vergt mogelijk wat ontwikkeltijd aan onze zijde.


Mag ik hieruit opmaken dat voor SIB4G dus de poort forwarding gaat verdwijnen ?

De vraag is (denk ik ook van 1 ieder hier) wat uiteindelijk het doel van KPN is. Je spreekt over de definitieve oplossing die in onderzoek is , dus wat is het einddoel dan??? Poort forwarding niet meer mogelijk maken??

Er was al niet van te voren aangeven dat er een CAP zou komen en weten ook niet wat KPN niet wilt, behalve geld verdienen.

Dus niet komen dat er geen nieuws te melden is, maar laat weten wat er nu gaat gebeuren (hoe het pakket eruit gaat zien)!!! De CAP staat er er, maar de rest is omgeven met ??????? en heel veel mist.
Reputatie 2
@Marcia_ @Paul_

Wij zijn 2 weken verder , is er al enig nieuws over het SIB4G ?? Het blijft angstvallig stil.
Reputatie 2
Geen idee of het verband houdt maar inmiddels is er bij sneller internet buitengebied (met de sagecom modem) ook al dagen een storing. Volgens de KPN medewerkster aan de telefoon is het 4G netwerk overbelast waardoor ik terugval op mijn ADSL snelheid.