Beantwoord

Storing port forwarding op 4G buitengebied?

  • 26 March 2019
  • 393 reacties
  • 24245 keer bekeken

Reputatie 2
Klopt het dat er op dit moment storingen zijn met het 4G netwerk zodat port forwarding niet meer werkt? Sinds vanmorgen kan ik niet meer bij mijn thuis adres vanaf buiten. Ik zie dat rond 9:00 mijn modem wat verbindings opdrachten gekregen heeft, dus het lijkt erop dat er wel iets in t netwerk veranderd is.

Opnieuw connecten met verschillende IP's biedt geen oplossing. Restart van modem en router ook niet, het lijkt erop dat alle poorten dicht zitten.

Ik zit op de "advancedinternet" AP
icon

Beste antwoord door Marcia van KPN 2 April 2019, 14:20

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

393 reacties

Reputatie 7
Badge +25
@Marcia_ @Paul_

Wij zijn 2 weken verder , is er al enig nieuws over het SIB4G ?? Het blijft angstvallig stil.

Hoi, sorry voor de late reactie. Ik heb je vorige bericht per ongeluk genegeerd zie ik.

SIB4G (in tegenstelling tot SIB) is een mobiel 4G only product, en port forwarding is normaal gesproken i.c.m. 4G only niet mogelijk, omdat deze producten (mobiel) geen vast IP-adres kennen. Daarom hebben we dat ook altijd zo gecommuniceerd in de FAQ van dat product (zie: www.kpn.com/mobielinternetsoftware dan naar de Huawei B525, dan de FAQ downloaden, FAQ 34). We hebben het dus nooit officieel ondersteund, maar je zag aan dit hele topic wel dat de praktijk wat anders eruit zag...

Dat gezegd hebbende, durf ik op dit moment niet te zeggen hoe het er in de toekomst precies uit gaat zien.

Geen idee of het verband houdt maar inmiddels is er bij sneller internet buitengebied (met de sagecom modem) ook al dagen een storing. Volgens de KPN medewerkster aan de telefoon is het 4G netwerk overbelast waardoor ik terugval op mijn ADSL snelheid.

Nee, dit heeft niets met elkaar te maken. Er loopt op dit moment een onderzoek naar de problemen die jij noemt. Het is wel iets ingewikkelder dan 'overbelasting van het 4G-netwerk', maar hier zijn de technische mensen dus druk mee bezig.
Badge +1
vandaag een rekening weer blijft de vergoeding voor 5 weken slecht internet???
Reputatie 7
Badge +30
Hallo @databyte, er wordt/is geen algemene vergoeding ingericht voor de storing. Er is sprake geweest van een verminderde performance, maar geen verstoring waarbij je geen gebruik kon maken van je diensten. Ik begrijp dat dit niet is wat je wilt horen, maar dit is hoe we er op dit moment voor staan. Mocht jij toch van mening zijn dat dit niet klopt, dan hoor ik het graag. Wil je in dat geval toelichten wat 'slecht internet' is? Dan kan ik het doorzetten naar de betreffende collega's.
Badge +1
minder internet en vaak geen internet en wel een dikke rekening kpn bedankt voor de service NOT tis dat ik niet kan overstappen...….
Reputatie 2
Badge
Nu is er geen 4G meer - ik kan alleen 3G van KPN krijgen; internet is erg traag.

Reputatie 2
Badge
Na 2,5 uren is het terug naar 4G. Gelukkig
We zijn inmiddels alweer een tijdje verder en de volgende vraag komt alsnog in me op: Hoe zit het nu exact met port forwarding? Ik maak nog altijd gebruik van de (inmiddels wat ouder) abonnement, dus een Huawei 4G router los van de Experiabox. Ik hoor via buurtgenoten met hetzelfde abonnement dat hun inmiddels weer aan hun netwerkapparaten kunnen van buitenaf.

Graag hoor ik hier meer over 😊

*Admin: topic samengevoegd met verzameltopic
We zijn inmiddels alweer een tijdje verder en de volgende vraag komt alsnog in me op: Hoe zit het nu exact met port forwarding? Ik maak nog altijd gebruik van de (inmiddels wat ouder) abonnement, dus een Huawei 4G router los van de Experiabox. Ik hoor via buurtgenoten met hetzelfde abonnement dat hun inmiddels weer aan hun netwerkapparaten kunnen van buitenaf.

Graag hoor ik hier meer over 😊


*Admin: topic samengevoegd met verzameltopic


Hier ook het 'oude' abonnement, dus een los 4G modem. Momenteel werkt het als vanouds, dat wil zeggen geen vast IP adres (waar oplossingen voor zijn), maar wel benaderbaar op de openstaande poorten.

Wat mij (en vele anderen) betreft mag dit zo blijven werken! Maar dat is ook wel te zien aan de rust in dit topic denk ik. 🙂
Reputatie 7
Badge +30
We hebben in april/mei ergens, het is wel terug te lezen eerder in dit topic, klanten die de losse Sneller Internet Buitengebied hebben en daarbij hun apn hadden aangepast naar advancedinternet terug gezet daarop. Dus goede kans dat mensen, zoals jullie, die nu ervaren dat het als vanouds werkt ook in die groep vallen.
Reputatie 2
Zo te zien hebben jullie op verzoek van de ACM alles weer netjes teruggedraaid naar het oude? https://tweakers.net/nieuws/157516/kpn-zet-port-forwarding-weer-aan-bij-4g-abonnementen-voor-thuis.html

Permanent neem ik aan?
Reputatie 2
Zo te zien hebben jullie op verzoek van de ACM alles weer netjes teruggedraaid naar het oude? https://tweakers.net/nieuws/157516/kpn-zet-port-forwarding-weer-aan-bij-4g-abonnementen-voor-thuis.html
Permanent neem ik aan?

Had hier al gezien dat de forwarding steeds actief bleef. Is goed nieuws dat het er naar uitziet dat dit zo gaat blijven.

Alleen jammer dat er hierover nog steeds geen inhoudelijke terugkoppeling is geweest vanuit KPN zelf
😏

Ben hier in ieder geval heel blij met deze uitkomst en hoop de KPN zijn communicatie beter gaat doen. Het is en blijft een bedrijf van de "tele"communicatie.
Reputatie 2
Hallo @databyte, er wordt/is geen algemene vergoeding ingericht voor de storing. Er is sprake geweest van een verminderde performance, maar geen verstoring waarbij je geen gebruik kon maken van je diensten. Ik begrijp dat dit niet is wat je wilt horen, maar dit is hoe we er op dit moment voor staan. Mocht jij toch van mening zijn dat dit niet klopt, dan hoor ik het graag. Wil je in dat geval toelichten wat 'slecht internet' is? Dan kan ik het doorzetten naar de betreffende collega's.

Wat is nu het officiële standpunt van KPN ??

Lijkt mij geen kwestie van een verminderde performance maar wel degelijk een verstoring. Er werd de mogelijkheid van port forwading geblokkeerd.

Reactie in het artikel van ACM : =De functie waar het om ging, port forwarding, wordt soms gebruikt om apparaten in huis van buiten te benaderen. Bijvoorbeeld om beelden van een beveiligingscamera te bekijken. Klanten merkten dat deze functie niet meer werkte en klaagden hierover.=

=Netneutraliteit

In Europa moeten internetaanbieders internetverkeer zonder discriminatie behandelen. Dat betekent bijvoorbeeld: niet onnodig blokkeren of vertragen.=

Bron : https://www.acm.nl/nl/publicaties/kpn-herstelt-port-forwarding-bij-thuisabonnementen

Ik heb een datakaart (KPN) en een Huawei 4G router. In de Huawei 4G router kan ik kiezen uit vijf profielen, waaronder:

  • KPN 4G Buitengebied,
  • KPN Internet 4G-3G-2G en
  • KPN AdvancedInternet.

Het is mij niet duidelijk wat de verschillen tussen deze profielen zijn. Ik gebruik de router niet in combinatie met een ADSL-aansluiting, maar als losse router.  Het probleem is dat ik nu van buiten geen VPN verbinding met mijn router kan opzetten.

Waar kan ik een beschrijving van de verschillen vinden en welke instelling moet ik hebben?

Met vriendelijke groet, Henk

 

Admin: Samengevoegd met centraal topic

 

Waarom heb ik een Sagemcom 4G box gekregen, en geen Huawei? Ik zou graag wat meer controle hebben, dus de advancedinternet APN kunnen instellen.

Reputatie 7
Badge +9

De 4G Huawei modem wordt bij iedereen vervangen voor de Sagemcom modem welke gekoppeld wordt aan je Experiabox.

De 4G Huawei modem wordt bij iedereen vervangen voor de Sagemcom modem welke gekoppeld wordt aan je Experiabox.


Minder controle dus. Alwéér dat terug naar minder opties verhaal. Alsof iedereen met internet superdom is en geen ‘Advanced’ knopjes meer durft te zien. Vreselijke ontwikkeling, ingezet door Apple Mac. Dat er maar vooral zo veel mogelijk wit op een scherm staat, en zo min mogelijk text of configuratie-opties, want oh wee als de gebruiker zelf iets kan aanpassen, nee, dat willen we niet!

Waarom heb ik een Sagemcom 4G box gekregen, en geen Huawei? Ik zou graag wat meer controle hebben, dus de advancedinternet APN kunnen instellen.

APN aanpassen heeft geen zin in deze hybride setup, is simpelweg niet meer van toepassing door hoe dat hybride concept werkt (Multipath-TCP). Je moet in de ExperiaBox zijn, daar kun je portforwards, DMZ enz instellen.

Ook hier een setup met Buitengebied-abo en uitsluitend een Huawai-modem. Op dit modem hebben we viruele servers ingesteld én de APN aangepast naar KPN Advanced Internet. Helaas….. poorten zijn/blijven gesloten. WAN IP op het modem toont ook een ander ip-adres dan wat ik zie via whatsmyip.org.

 

Teruglezend, zie ik dat de port-forwarding eerste wél werkte met dit modem, dat het vorig jaar is gedisabled maar, na klachten, weer is aangezet door KPN. Dat lijkt echter voor ons modem niet het geval te zijn…. kunnen we dit oplossen?