Beantwoord

Storing port forwarding op 4G buitengebied?

  • 26 maart 2019
  • 384 reacties
  • 20119 keer bekeken

Reputatie 2
Klopt het dat er op dit moment storingen zijn met het 4G netwerk zodat port forwarding niet meer werkt? Sinds vanmorgen kan ik niet meer bij mijn thuis adres vanaf buiten. Ik zie dat rond 9:00 mijn modem wat verbindings opdrachten gekregen heeft, dus het lijkt erop dat er wel iets in t netwerk veranderd is.

Opnieuw connecten met verschillende IP's biedt geen oplossing. Restart van modem en router ook niet, het lijkt erop dat alle poorten dicht zitten.

Ik zit op de "advancedinternet" AP
icon

Beste antwoord door Marcia_ 2 april 2019, 14:20

Hallo iedereen! Ik heb een ander lopend topic aan dit topic toegevoegd. Mocht je die ineens kwijt zijn, weet je dat je hier bent beland. Maar even de spreekwoordelijke pleister in één keer eraf trekken, dit is de reactie:

Voor de goede orde, KPN heeft twee verschillende consumenten producten voor sneller internet in het buitengebied. Een 4G only product en sinds vorig jaar een product dat4G combineert met DSL (Sneller Internet Buitengebied). Sinds de komst van 4G+DSL wordt de 4G only oplossing niet meer actief aangeboden, alleen in specifieke gevallen.
Wat betreft de 4G only oplossing hebben we deze functioneel gelijk gemaakt aan 4G/DSL en de configuratie aangescherpt (zo optimaal en veilig mogelijk). Port Forwarding is hierdoor niet meer mogelijk i.c.m. 4G only, omdat deze producten (mobiel) geen vast IP-adres kennen.
Indien klanten toch gebruik willen maken van Port Forwarding, adviseren we ze de overstap te maken naar het toekomstvaste product Sneller Internet Buitengebied (4G+DSL) waar dit wel mogelijk is. Klanten kunnen hiervoor contact opnemen met KPN.

Een aantal van jullie hebben al je forumprofiel ingevuld en ik zie dat jullie niet alleen onze huidige, maar ook nog onze oude propositie abonnementen afnemen. Het 'nieuwe' Sneller Internet Buitengebied, kan alleen gecombineerd worden met de huidige abonnementen. Wie van jullie een Alles-in-1 variant heeft, zal over moeten stappen. Je krijgt dan ook een nieuw 4G modem. De cap van 30 Mbit/s blijft, maar je kunt wel weer gebruik maken van Port Forwarding. Mocht je dit willen, kunnen we hier samen met jullie naar kijken. Vul dan in ieder geval je forumprofiel aan en laat het hieronder even weten.

Voor wat betreft de storingen en instabiliteit: ervaren jullie dit nog steeds? Kunnen jullie een speedtest doen op het moment dat je dit ervaart? We hebben nu met de APN basicinternet de mobiele gebruikers (dus met een mobiele telefoon) voorrang gegeven op de mast, dus op het moment dat er door die groep gebruikers veel gebruik van de mast wordt gemaakt, kan je dit aan je verbinding merken. Het moet echter nog wel werkbaar zijn. Ik heb hier inhoudelijk nog geen reactie op gekregen, daar sturen we een reminder achteraan en ik hou jullie hier van op de hoogte.
Bekijk origineel

384 reacties

Reputatie 7
Badge +27
We hebben in april/mei ergens, het is wel terug te lezen eerder in dit topic, klanten die de losse Sneller Internet Buitengebied hebben en daarbij hun apn hadden aangepast naar advancedinternet terug gezet daarop. Dus goede kans dat mensen, zoals jullie, die nu ervaren dat het als vanouds werkt ook in die groep vallen.
We zijn inmiddels alweer een tijdje verder en de volgende vraag komt alsnog in me op: Hoe zit het nu exact met port forwarding? Ik maak nog altijd gebruik van de (inmiddels wat ouder) abonnement, dus een Huawei 4G router los van de Experiabox. Ik hoor via buurtgenoten met hetzelfde abonnement dat hun inmiddels weer aan hun netwerkapparaten kunnen van buitenaf.

Graag hoor ik hier meer over 😊


*Admin: topic samengevoegd met verzameltopic


Hier ook het 'oude' abonnement, dus een los 4G modem. Momenteel werkt het als vanouds, dat wil zeggen geen vast IP adres (waar oplossingen voor zijn), maar wel benaderbaar op de openstaande poorten.

Wat mij (en vele anderen) betreft mag dit zo blijven werken! Maar dat is ook wel te zien aan de rust in dit topic denk ik. 🙂
We zijn inmiddels alweer een tijdje verder en de volgende vraag komt alsnog in me op: Hoe zit het nu exact met port forwarding? Ik maak nog altijd gebruik van de (inmiddels wat ouder) abonnement, dus een Huawei 4G router los van de Experiabox. Ik hoor via buurtgenoten met hetzelfde abonnement dat hun inmiddels weer aan hun netwerkapparaten kunnen van buitenaf.

Graag hoor ik hier meer over 😊

*Admin: topic samengevoegd met verzameltopic
Reputatie 2
Badge
Na 2,5 uren is het terug naar 4G. Gelukkig
Reputatie 2
Badge
Nu is er geen 4G meer - ik kan alleen 3G van KPN krijgen; internet is erg traag.

Badge +1
minder internet en vaak geen internet en wel een dikke rekening kpn bedankt voor de service NOT tis dat ik niet kan overstappen...….
Reputatie 7
Badge +27
Hallo @databyte, er wordt/is geen algemene vergoeding ingericht voor de storing. Er is sprake geweest van een verminderde performance, maar geen verstoring waarbij je geen gebruik kon maken van je diensten. Ik begrijp dat dit niet is wat je wilt horen, maar dit is hoe we er op dit moment voor staan. Mocht jij toch van mening zijn dat dit niet klopt, dan hoor ik het graag. Wil je in dat geval toelichten wat 'slecht internet' is? Dan kan ik het doorzetten naar de betreffende collega's.
Badge +1
vandaag een rekening weer blijft de vergoeding voor 5 weken slecht internet???
Reputatie 7
Badge +24
@Marcia_ @Paul_

Wij zijn 2 weken verder , is er al enig nieuws over het SIB4G ?? Het blijft angstvallig stil.

Hoi, sorry voor de late reactie. Ik heb je vorige bericht per ongeluk genegeerd zie ik.

SIB4G (in tegenstelling tot SIB) is een mobiel 4G only product, en port forwarding is normaal gesproken i.c.m. 4G only niet mogelijk, omdat deze producten (mobiel) geen vast IP-adres kennen. Daarom hebben we dat ook altijd zo gecommuniceerd in de FAQ van dat product (zie: www.kpn.com/mobielinternetsoftware dan naar de Huawei B525, dan de FAQ downloaden, FAQ 34). We hebben het dus nooit officieel ondersteund, maar je zag aan dit hele topic wel dat de praktijk wat anders eruit zag...

Dat gezegd hebbende, durf ik op dit moment niet te zeggen hoe het er in de toekomst precies uit gaat zien.

Geen idee of het verband houdt maar inmiddels is er bij sneller internet buitengebied (met de sagecom modem) ook al dagen een storing. Volgens de KPN medewerkster aan de telefoon is het 4G netwerk overbelast waardoor ik terugval op mijn ADSL snelheid.

Nee, dit heeft niets met elkaar te maken. Er loopt op dit moment een onderzoek naar de problemen die jij noemt. Het is wel iets ingewikkelder dan 'overbelasting van het 4G-netwerk', maar hier zijn de technische mensen dus druk mee bezig.
Reputatie 1
Geen idee of het verband houdt maar inmiddels is er bij sneller internet buitengebied (met de sagecom modem) ook al dagen een storing. Volgens de KPN medewerkster aan de telefoon is het 4G netwerk overbelast waardoor ik terugval op mijn ADSL snelheid.
Reputatie 1
@Marcia_ @Paul_

Wij zijn 2 weken verder , is er al enig nieuws over het SIB4G ?? Het blijft angstvallig stil.
Reputatie 1



Hallo iedereen! Ik heb al jullie vragen vanmorgen intern uitgezet en wacht op een reactie. Zodra we die hebben, zullen we dat hier laten weten? Begrijp ik dat iedereen die gebruik maakt van de APN advanced internet weer een stabiele verbinding ervaart? Als er nog problemen zijn, laat het gerust weten.Hoi Marcia,

Is er al wat bekend of teruggekoppeld op de vragen die er zijn m.b.t. SIB4G ??

De "tijdelijke oplossing" loopt nog steeds redelijk, maar wat wordt de definitieve oplossing waar naar toe wordt gewerkt ??

Had graag op korte termijn toch wat duidelijkheid uit de richting van KPN gehad , zodat ik kan overwegen of ik bij KPN blijf of toch naar een andere oplossing ga zoeken.
Eens!

@Marcia_ is er al nieuws?
Ik zag wel een bericht op tweakers.net staan over de snelheidsreductie in het buitengebied.
Nee, niet echt iets nieuws te melden. De definitieve oplossing is nog steeds in onderzoek, en vergt mogelijk wat ontwikkeltijd aan onze zijde.


Mag ik hieruit opmaken dat voor SIB4G dus de poort forwarding gaat verdwijnen ?

De vraag is (denk ik ook van 1 ieder hier) wat uiteindelijk het doel van KPN is. Je spreekt over de definitieve oplossing die in onderzoek is , dus wat is het einddoel dan??? Poort forwarding niet meer mogelijk maken??

Er was al niet van te voren aangeven dat er een CAP zou komen en weten ook niet wat KPN niet wilt, behalve geld verdienen.

Dus niet komen dat er geen nieuws te melden is, maar laat weten wat er nu gaat gebeuren (hoe het pakket eruit gaat zien)!!! De CAP staat er er, maar de rest is omgeven met ??????? en heel veel mist.
Reputatie 7
Badge +24


Hallo iedereen! Ik heb al jullie vragen vanmorgen intern uitgezet en wacht op een reactie. Zodra we die hebben, zullen we dat hier laten weten? Begrijp ik dat iedereen die gebruik maakt van de APN advanced internet weer een stabiele verbinding ervaart? Als er nog problemen zijn, laat het gerust weten.Hoi Marcia,

Is er al wat bekend of teruggekoppeld op de vragen die er zijn m.b.t. SIB4G ??

De "tijdelijke oplossing" loopt nog steeds redelijk, maar wat wordt de definitieve oplossing waar naar toe wordt gewerkt ??

Had graag op korte termijn toch wat duidelijkheid uit de richting van KPN gehad , zodat ik kan overwegen of ik bij KPN blijf of toch naar een andere oplossing ga zoeken.
Eens!

@Marcia_ is er al nieuws?
Ik zag wel een bericht op tweakers.net staan over de snelheidsreductie in het buitengebied.

Nee, niet echt iets nieuws te melden. De definitieve oplossing is nog steeds in onderzoek, en vergt mogelijk wat ontwikkeltijd aan onze zijde.

Hallo iedereen! Ik heb al jullie vragen vanmorgen intern uitgezet en wacht op een reactie. Zodra we die hebben, zullen we dat hier laten weten? Begrijp ik dat iedereen die gebruik maakt van de APN advanced internet weer een stabiele verbinding ervaart? Als er nog problemen zijn, laat het gerust weten.Hoi Marcia,

Is er al wat bekend of teruggekoppeld op de vragen die er zijn m.b.t. SIB4G ??

De "tijdelijke oplossing" loopt nog steeds redelijk, maar wat wordt de definitieve oplossing waar naar toe wordt gewerkt ??

Had graag op korte termijn toch wat duidelijkheid uit de richting van KPN gehad , zodat ik kan overwegen of ik bij KPN blijf of toch naar een andere oplossing ga zoeken.

Eens!

@Marcia_ is er al nieuws?
Ik zag wel een bericht op tweakers.net staan over de snelheidsreductie in het buitengebied.
Reputatie 1
Hallo iedereen! Ik heb al jullie vragen vanmorgen intern uitgezet en wacht op een reactie. Zodra we die hebben, zullen we dat hier laten weten? Begrijp ik dat iedereen die gebruik maakt van de APN advanced internet weer een stabiele verbinding ervaart? Als er nog problemen zijn, laat het gerust weten.
Hoi Marcia,

Is er al wat bekend of teruggekoppeld op de vragen die er zijn m.b.t. SIB4G ??

De "tijdelijke oplossing" loopt nog steeds redelijk, maar wat wordt de definitieve oplossing waar naar toe wordt gewerkt ??

Had graag op korte termijn toch wat duidelijkheid uit de richting van KPN gehad , zodat ik kan overwegen of ik bij KPN blijf of toch naar een andere oplossing ga zoeken.

Ik heb de vraag al eerder gesteld, maar daar is (volgens mij) nog geen reactie op gekomen:

Hoe zit het met de mensen die op de default APN zaten? Ervaren die dus nog steeds problemen met het UDP/DNS verkeer en bestaan voor hen de klachten als traag internet/lange wachttijden nog?

Zo ja, is dit nog steeds niet echt een oplossing natuurlijk...
Het klopte wat ik zei: deze klanten kunnen mogelijk nog steeds problemen ervaren.

Compensatie gaat naar alle verwachting niet komen. Normaliter bepalen we dit pas als de storing echt verholpen is, maar ik wil de verwachtingen wel managen door dit alvast aan te geven. Er is weliswaar een tijdelijk verminderde perfomance geweest, maar dit is volgens de richtlijnen geen reden tot compensatie. Betekent overigens niet dat het niet supervervelend is geweest, dat wil ik absoluut niet bagatelliseren.

Als laatste werken we onverminderd hard door aan de oplossing voor het probleem. Er wordt getest en gesleuteld en de collega's houden ons op de hoogte. Zodra we iets inhoudelijks kunnen melden, doen we dit hier.


Dit standpunt vanuit KPN ligt 'gelukkig' geheel in lijn met de ervaring omtrent dit probleem zo ver, de klant wordt totaal niet serieus genomen...

Dat blijkt wel uit het feit dat er nog steeds een aanzienlijk deel van de mensen nog problemen ervaart, want bij 'kunnen mogelijk' weten jullie net zo goed als wij dat dit zeker het geval is. Jullie weten toch precies wie zo'n 4G modem heeft staan? Zover ik weet is er geen informatie verstrekt door KPN buiten dit topic om over dit. Over de portforwaring denk ik nog oke, dat is nooit officieel ondersteund. Maar de snelheidscap en de netwerkproblemen had best wel wat officiële communicatie over mogen komen. Jammer.

Ik was altijd erg blij met de klantenservice en de oplossingen welke jullie boden, maar sinds dit probleem en alle bekende gebreken in oplossingen/communicatie kijk ik daar heel anders tegenaan. Zoals al eerder gezegd ben ik ontzettend veel tijd kwijt geweest in het zoeken naar de oorzaak, mede door de starre houding en de ontbrekende communicatie binnen jullie helpdesk. Er werd geroepen een monteur langs te kunnen sturen, terwijl het voor mij zeker was dat dit probleem niet aan de thuiszijde van het netwerk zit, maar van een probleem bij KPN kon geen sprake zijn. Wel dus.
Zeker in combinatie met de prijsstijgingen en het snoeien in diensten zoals dit en het weglaten van tv-zenders...

Dat ik nu jou quote wil niet zeggen dat dit persoonlijk op jou gericht is, ik waardeer het feit dat je reageert zeker. Ik ben het alleen zwaar oneens met de wijze waarop KPN als bedrijf in het algemeen momenteel met ons om gaat.
Reputatie 1
Het klopte wat ik zei: deze klanten kunnen mogelijk nog steeds problemen ervaren.

Compensatie gaat naar alle verwachting niet komen. Normaliter bepalen we dit pas als de storing echt verholpen is, maar ik wil de verwachtingen wel managen door dit alvast aan te geven. Er is weliswaar een tijdelijk verminderde perfomance geweest, maar dit is volgens de richtlijnen geen reden tot compensatie. Betekent overigens niet dat het niet supervervelend is geweest, dat wil ik absoluut niet bagatelliseren.

Als laatste werken we onverminderd hard door aan de oplossing voor het probleem. Er wordt getest en gesleuteld en de collega's houden ons op de hoogte. Zodra we iets inhoudelijks kunnen melden, doen we dit hier.


M.b.t. de compensatie zal voor KPN toch eens goed nagedacht moeten worden. Buiten het juridische daarvan is omtrent de aankomende prijsverhoging en minder zenders via Itv al een sfeertje gaan ontstaan dat er vele aan het afwegen zijn om bij KPN te blijven of niet. Door ook niet met een enige compensatie te komen zal dit niet bevorderlijk zijn voor het vertrouwen in KPN.

Gelet op de regeling in de staatscourant : https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2016-56649.html

"Vergoeding abonnees bij netwerkverstoringen" , is net wat de definitie is van netwerkverstoringen of netwerkstoring. Met de term "verminderde performance" lijkt mij DNS problemen toch wel iets cruciaals en zie ik dit toch als een netwerkstoring. Bij "verminderde performance" denk ik eerder aan snelheidsproblemen. Dit is toch wat anders dan DNS problemen??

Het idee van uw heeft telefoon , een kiestoon , maar zo regelmatig kan u niet iemand bellen of gebeld worden , doordat de centrale door de beheerder is gewijzigd en het telefoonverkeer instabiel is. De kiestoon heeft u wel altijd dus noemen we het een "performance probleempje".

We gaan het wel horen wat KPN wel of niet gaat doen.

(ps. niet persoonlijk opvatten Marcia)
Reputatie 1

Er is weliswaar een tijdelijk verminderde perfomance geweest,



Nou, we zijn wel 14 dagen aan het knoeien geweest, en er zelf achter moeten komen dat KPN zonder communicatie een knop had omgezet.
Reputatie 7
Badge +27

Ik heb de vraag al eerder gesteld, maar daar is (volgens mij) nog geen reactie op gekomen:

Hoe zit het met de mensen die op de default APN zaten? Ervaren die dus nog steeds problemen met het UDP/DNS verkeer en bestaan voor hen de klachten als traag internet/lange wachttijden nog?

Zo ja, is dit nog steeds niet echt een oplossing natuurlijk...

Het klopte wat ik zei: deze klanten kunnen mogelijk nog steeds problemen ervaren.

Compensatie gaat naar alle verwachting niet komen. Normaliter bepalen we dit pas als de storing echt verholpen is, maar ik wil de verwachtingen wel managen door dit alvast aan te geven. Er is weliswaar een tijdelijk verminderde perfomance geweest, maar dit is volgens de richtlijnen geen reden tot compensatie. Betekent overigens niet dat het niet supervervelend is geweest, dat wil ik absoluut niet bagatelliseren.

Als laatste werken we onverminderd hard door aan de oplossing voor het probleem. Er wordt getest en gesleuteld en de collega's houden ons op de hoogte. Zodra we iets inhoudelijks kunnen melden, doen we dit hier.
Reputatie 2
Badge
Ik ben blij dat de advancedinternet APN is terug. Soms is upload een beetje langzaam (zie de derde meting), maar altijd veel sneller dan via ADSL. En geen 404 of wegvallen van internet meer.

Reputatie 1
SIB4G via APN Advanced Internet gaat op zich best redelijk, maar upload zakt hier toch verder weg. Meerdere testen op verschilllende tijden gedaan. Hebben anderen ook dezelfde ervaring??

Reputatie 1
@BonesNL Vreemd dat het zo op en neer gaat. Laten we het nog even aanzien. Als het blijft gebeuren wil ik dat graag weten.


4G only werkt weer stabiel de laatste dagen, houden zo.

Voor de grotere downloads hang ik de mac nu wel aan aan de hotspot van de iPhone om de echte snelheid te halen.
Hallo iedereen! Ik heb al jullie vragen vanmorgen intern uitgezet en wacht op een reactie. Zodra we die hebben, zullen we dat hier laten weten? Begrijp ik dat iedereen die gebruik maakt van de APN advanced internet weer een stabiele verbinding ervaart? Als er nog problemen zijn, laat het gerust weten.

Hallo @Marcia_,
Met het juiste APN gaat het prima. De cap fluctueert zoals @nl1mrd omschrijft wel wat, maar bij ons acceptabel. Dit is echt een wereld van verschil met de ellende die we hebben gehad.

Ik snap dat KPN graag het (extreme) gebruik wil terugdringen, maar als ik goed gelezen heb hier, is de cap al een forse reductie van bandbreedte (tussen de -75% en -90% reductie van bandbreedte).
Wat levert het proxy-en en de compressie daarbij nog extra op dat dit in de overweging ligt van KPN?
(het zal vast ongetwijfeld niet zo gemakkelijk zijn als ik het nu doe schetsen, maar voor een leek is het natuurlijk wel een gekke situatie).
Reputatie 1
Hallo iedereen! Ik heb al jullie vragen vanmorgen intern uitgezet en wacht op een reactie. Zodra we die hebben, zullen we dat hier laten weten? Begrijp ik dat iedereen die gebruik maakt van de APN advanced internet weer een stabiele verbinding ervaart? Als er nog problemen zijn, laat het gerust weten.

Hier is het tot op heden weer stabiel. Maak hier idd gebruik van APN advanced internet.

Denk dat bij de meeste het ook stabiel zal werken , anders waren er nog wel "klachten" bijgekomen.

Wachten we even op reactie op de vragen die open staan.

Alvast bedankt voor de moeite.
Reputatie 7
Badge +27
Hallo iedereen! Ik heb al jullie vragen vanmorgen intern uitgezet en wacht op een reactie. Zodra we die hebben, zullen we dat hier laten weten? Begrijp ik dat iedereen die gebruik maakt van de APN advanced internet weer een stabiele verbinding ervaart? Als er nog problemen zijn, laat het gerust weten.

Reageer