Beantwoord

Storing port forwarding op 4G buitengebied?

• 26 maart 2019
  • 384 reacties
  • 20119 keer bekeken

Reputatie 2
Klopt het dat er op dit moment storingen zijn met het 4G netwerk zodat port forwarding niet meer werkt? Sinds vanmorgen kan ik niet meer bij mijn thuis adres vanaf buiten. Ik zie dat rond 9:00 mijn modem wat verbindings opdrachten gekregen heeft, dus het lijkt erop dat er wel iets in t netwerk veranderd is.

Opnieuw connecten met verschillende IP's biedt geen oplossing. Restart van modem en router ook niet, het lijkt erop dat alle poorten dicht zitten.

Ik zit op de "advancedinternet" AP
icon

Beste antwoord door Marcia_ 2 april 2019, 14:20

Hallo iedereen! Ik heb een ander lopend topic aan dit topic toegevoegd. Mocht je die ineens kwijt zijn, weet je dat je hier bent beland. Maar even de spreekwoordelijke pleister in één keer eraf trekken, dit is de reactie:

Voor de goede orde, KPN heeft twee verschillende consumenten producten voor sneller internet in het buitengebied. Een 4G only product en sinds vorig jaar een product dat4G combineert met DSL (Sneller Internet Buitengebied). Sinds de komst van 4G+DSL wordt de 4G only oplossing niet meer actief aangeboden, alleen in specifieke gevallen.
Wat betreft de 4G only oplossing hebben we deze functioneel gelijk gemaakt aan 4G/DSL en de configuratie aangescherpt (zo optimaal en veilig mogelijk). Port Forwarding is hierdoor niet meer mogelijk i.c.m. 4G only, omdat deze producten (mobiel) geen vast IP-adres kennen.
Indien klanten toch gebruik willen maken van Port Forwarding, adviseren we ze de overstap te maken naar het toekomstvaste product Sneller Internet Buitengebied (4G+DSL) waar dit wel mogelijk is. Klanten kunnen hiervoor contact opnemen met KPN.

Een aantal van jullie hebben al je forumprofiel ingevuld en ik zie dat jullie niet alleen onze huidige, maar ook nog onze oude propositie abonnementen afnemen. Het 'nieuwe' Sneller Internet Buitengebied, kan alleen gecombineerd worden met de huidige abonnementen. Wie van jullie een Alles-in-1 variant heeft, zal over moeten stappen. Je krijgt dan ook een nieuw 4G modem. De cap van 30 Mbit/s blijft, maar je kunt wel weer gebruik maken van Port Forwarding. Mocht je dit willen, kunnen we hier samen met jullie naar kijken. Vul dan in ieder geval je forumprofiel aan en laat het hieronder even weten.

Voor wat betreft de storingen en instabiliteit: ervaren jullie dit nog steeds? Kunnen jullie een speedtest doen op het moment dat je dit ervaart? We hebben nu met de APN basicinternet de mobiele gebruikers (dus met een mobiele telefoon) voorrang gegeven op de mast, dus op het moment dat er door die groep gebruikers veel gebruik van de mast wordt gemaakt, kan je dit aan je verbinding merken. Het moet echter nog wel werkbaar zijn. Ik heb hier inhoudelijk nog geen reactie op gekregen, daar sturen we een reminder achteraan en ik hou jullie hier van op de hoogte.
Bekijk origineel

384 reacties

Reputatie 1
@Joran Dit is het meest bizarre dat ik tot nu toe heb meegemaakt. Zo'n 2 jaar geleden heb ik mij door jullie laten adviseren en is door jullie gezegd dat port-forwarding werkt i.c.m. de juiste APN. Omdat er op het industrieterrein geen andere aansluiting mogelijk is, en de ADSL verbinding zeer slecht is, zijn we overgegaan op 4G. De ervaring was tot op heden absoluut prima (icm een DDNS service ivm dynamisch ip-adres). Mijn klant is afhankelijk van port-forwarding voor diverse zaken en is al een paar dagen beperkt in zijn werkzaamheden. Jullie hebben werkelijk geen idee wat de gevolgen hiervan zijn!

Wij gaan absoluut kijken welke stappen er ondernomen kunnen worden want dit is echt absurd!
Reputatie 2
@Erik_ De wijzigingen die hier gedaan zijn hebben niets te maken met afstraffen. Hoewel ik me kan voorstellen dat het zo voelt. Dit is gedaan voor optimalisatie van de verbinding en het verkeer, en verbetert de veiligheid van ons netwerk. Dat het wat onbedoelde bijwerkingen heeft gehad is duidelijk. Daar wordt nu aan gewerkt.

Beste Erik. Het is niet zozeer dat we niet snappen dat er soms netwerk wijzigingen nodig zijn. Het punt in deze is COMMUNICATIE. Jullie zetten van de een op de andere dag ons achter een NAT systeem, waarbij je weet dat port forwarding niet meer gaat werken, en knijpen ook nog eens de snelheid, zonder ENIGE COMMUNICATIE!

Jullie melden dan op dit forum iets in de strekking van "Dit is het, jullie moeten t hiermee doen, tabee". Daarna verschijnt t op Tweakers en ineens is er WEL een mogelijkheid om het abonnement om te zetten. Dat gaat toch helemaal nergens over? Had dan in het originele antwoord ook gelijk dit gemeldt.

Er zijn hier mensen die afhankelijk zijn van port forwarding op bedrijfsnivo. Die hebben ineens een groot probleem en jullie hebben ze nooit de kans gegeven om hierop voor te bereiden en maatregelen te treffen. Wat nou als jullie energie leverancier vandaag ineens besluit om 110V te leveren ipv 230V, dat zou je toch ook dat graag VAN TEVOREN willen weten?

Samenvatting: Blijf communiceren naar je klanten over elke wijziging die invloed heeft!
Ik sluit me aan bij de eerdere comments dat port forwarding in combinatie met DDNS een prima werkende omgeving opleverde en dat precies dat de doorslag heeft gegeven om voor dit abonnement te kiezen. Het is ook op deze manier aan ons "verkocht" door jullie eigen account manager nota bene... Wij zijn een vliegschool met opstallen ver van de bewoonde wereld, dus er is geen alternatief. Onze site en onze infra zijn onbereikbaar geworden. Hoe denkt KPN dit te gaan oplossen voor ons?
Reputatie 1

@WouterN@gertgeurtjens Ik begrijp dat een slechte internetverbinding erg vervelend is. Helaas is er nog geen passende oplossing gevonden. Zodra we meer weten komen we erop terug.

@PJP @molenhuis @mkrgoede @BGerritse Op dit moment ligt het systeem eruit. Ik kan niet bekijken of het mogelijk is om jullie over te zetten naar de hybride variant. We hebben jullie gegevens. Zodra het weer mogelijk is om komen we er op terug. Onze excuses voor het ongemak. 😥
Zit dat systeem ook aangesloten op een 4G modem van KPN soms? ;)

Waar kan ik dit als oplossing markeren?
Badge
@WouterN@gertgeurtjens Ik begrijp dat een slechte internetverbinding erg vervelend is. Helaas is er nog geen passende oplossing gevonden. Zodra we meer weten komen we erop terug.

@PJP @molenhuis @mkrgoede @BGerritse Op dit moment ligt het systeem eruit. Ik kan niet bekijken of het mogelijk is om jullie over te zetten naar de hybride variant. We hebben jullie gegevens. Zodra het weer mogelijk is om komen we er op terug. Onze excuses voor het ongemak. 😥

Zit dat systeem ook aangesloten op een 4G modem van KPN soms? 😉
Reputatie 7
Badge +27
Dag allen, goed dat jullie het hier melden. Navraag staat uit bij de techneuten, zodra ik meer weet laat ik het direct weten!
Reputatie 3
Badge +2

Ik heb wat meer informatie over het probleem. Hier gebruik ik de volgende configuratie: ik heb mijn PC aangesloten op een load balancing router. Deze router heeft verbinding met zowel ADSL via de Experiabox als 4G via de Huawei. Ik kan via de load balancing router bepalen welk verkeer waar naartoe gaat, via ADSL of via 4G.

Als ik alle verkeer via 4G laat lopen dan heb ik dezelfde problemen als hier genoemd: pagina's openen heel traag of helemaal niet. Als ik alle verkeer via 4G laat lopen behalve DNS (DNS gaat dan via ADSL), dan werkt het perfect. Pagina's openen snel en ik haal nog steeds de normale download en upload via 4G.

Zie ook bijgaand resultaat van de DNS namebench benchmark, links via ADSL en rechts via 4G. Conclusie: DNS lookups gaan gemiddeld 10 keer zo snel via ADSL als via 4G. Via 4G gaat het abnormaal traag.

En nog belangrijker: via ADSL gaat het bij 1000 keer testen100% goed (0 TO=timeouts) en via 4G gaat het in ruim 10% van de gevallen fout en geeft de DNS server een timeout en helemaal geen antwoord. Wat dan resulteert in een page not found of DNS error.

Volgens mij ontstaan de problemen dus door DNS verkeer dat niet goed wordt verwerkt door de APN. De APN advancedinternet werkte zonder NAT en de huidige werkt via NAT, misschien dat dat er mee te maken heeft. Ik heb hier ook al meldingen gelezen dat streamen niet goed werkt. Het zou ook nog kunnen dat het probleem zich niet beperkt tot DNS, maar dat het een meer algemeen UDP via NAT probleem is.
Hier de auteur van het Tweakers-artikel.

Het lijkt me even goed om uit te leggen hoe het artikel tot stand kwam. Enkele mensen die dit topic volgen (of ook posten, dat is me niet duidelijk) wezen me hier vorige week op, toen de reactie met de bevestiging dat port forwarding niet meer werkt online verscheen. Ik heb toen - vorige week donderdag - gelijk contact opgenomen met de persvoorlichting van KPN voor uitleg en reactie.

Die bleef eerst uit. Ik stuurde eergisteren - maandag - er nog een mail achteraan, en toen hoorde ik terug dat 'degene die erover gaat' vorige week afwezig was en dat het daarom langer duurde. Vervolgens kreeg ik gistermiddag de reactie zoals Marcia die ook in dit topic postte. Naar aanleiding daarvan heb ik het artikel geschreven.

Het is dus niet zo dat KPN actie heeft ondernomen omdat het artikel verscheen - maar misschien is er wel iemand wakker geworden vanwege de vragen die ik stelde. Mocht er nog zoiets voorvallen, dan kun je altijd Tweakers tippen - of mij mailen op [mijnvoornaam]@tweakers.net.

Storing 4G buitengebied?

• 20 dagen geleden !!!!!!!!!!
  • 302 reacties
  • 13297 keer bekeken!!!!!!!!!
Dit is echt niet normaal!! 18 dagen en nog geen oplossing, wij zitten hier met een bedrijf, en een brakke 4g verbinding, werkelijk waar te belachelijk voor woorden.

En dan reclame maken voor internet buitengebied met het boerenbedrijf en zijn drone's...not!!!!
Reputatie 1
Badge
KPN maakt op radio reclame voor wi-fi in elk hoekje in je bedrijf. Dat komt op mij over alsof ik de wens zou hebben in elke ligbox, tussen de koeien en zaagsel, graag wi-fi wil hebben. Nee, dat wil ik niet. Ik wil van buiten verbonden zijn met domotica oplossingen en van buiten farm managementinformatie kunnen benaderen etc.

KPN is anti domotica-systemen en anti smart business.

PS: Ik heb de koeien niet gevraagd of ze wi-fi nodig hebben. 😅
Reputatie 1
Goedemorgen iedereen! We hebben nog niets omgezet. Je kunt dus wel advancedinternet invullen, maar er verandert niets. Zodra we weten wanneer we dit gaan doen, laten we dat direct hier weten. Echt nog even afwachten dus 😞.

Even afwachten ??????? Volgens mij is er al heel lang gewacht en de tijdelijke oplossing is al veel eerder aangedragen door de forumleden. Even wachten is denk ik nu best veel gevraagd.

Ook alom duidelijkheid van KPN (not) ....... Omzetten naar de oude instelling is toch geen rocket science ??

Kan met mijn pet niet bij dat wel bekend wordt gemaakt dat een tijdelijke terug zetting gaat plaatsvinden , maar geen tijdsbestek kunnen noemen. Lijkt eerder een manier om de "klagende/lastige" klanten even met een dooie KPN mus blij te maken. Tactiek van Rutte afgekeken?

Denken jullie ook al na hoe een compensatie naar de getroffen klanten eruit gaat zien?? Aangezien de storing zich al veel langer dan 12 uur zich voordoet.

Al met al zeer treurig dat wel gemeld kan worden dat een tijdelijke oplossing komt , maar helemaal geen tijdsbestek genoemd wordt. Getuigd niet van een professionele organisatie rond deze al lang durende storing.
Reputatie 2
Klopt het dat er op dit moment storingen zijn met het 4G netwerk zodat port forwarding niet meer werkt? Sinds vanmorgen kan ik niet meer bij mijn thuis adres vanaf buiten. Ik zie dat rond 9:00 mijn modem wat verbindings opdrachten gekregen heeft, dus het lijkt erop dat er wel iets in t netwerk veranderd is.

Opnieuw connecten met verschillende IP's biedt geen oplossing. Restart van modem en router ook niet, het lijkt erop dat alle poorten dicht zitten.

Ik zit op de "advancedinternet" APN

Admin: Bericht verplaatst naar centraal topic
Reputatie 7
Badge +27
Hallo iedereen! Ik heb een ander lopend topic aan dit topic toegevoegd. Mocht je die ineens kwijt zijn, weet je dat je hier bent beland. Maar even de spreekwoordelijke pleister in één keer eraf trekken, dit is de reactie:

Voor de goede orde, KPN heeft twee verschillende consumenten producten voor sneller internet in het buitengebied. Een 4G only product en sinds vorig jaar een product dat4G combineert met DSL (Sneller Internet Buitengebied). Sinds de komst van 4G+DSL wordt de 4G only oplossing niet meer actief aangeboden, alleen in specifieke gevallen.
Wat betreft de 4G only oplossing hebben we deze functioneel gelijk gemaakt aan 4G/DSL en de configuratie aangescherpt (zo optimaal en veilig mogelijk). Port Forwarding is hierdoor niet meer mogelijk i.c.m. 4G only, omdat deze producten (mobiel) geen vast IP-adres kennen.
Indien klanten toch gebruik willen maken van Port Forwarding, adviseren we ze de overstap te maken naar het toekomstvaste product Sneller Internet Buitengebied (4G+DSL) waar dit wel mogelijk is. Klanten kunnen hiervoor contact opnemen met KPN.

Een aantal van jullie hebben al je forumprofiel ingevuld en ik zie dat jullie niet alleen onze huidige, maar ook nog onze oude propositie abonnementen afnemen. Het 'nieuwe' Sneller Internet Buitengebied, kan alleen gecombineerd worden met de huidige abonnementen. Wie van jullie een Alles-in-1 variant heeft, zal over moeten stappen. Je krijgt dan ook een nieuw 4G modem. De cap van 30 Mbit/s blijft, maar je kunt wel weer gebruik maken van Port Forwarding. Mocht je dit willen, kunnen we hier samen met jullie naar kijken. Vul dan in ieder geval je forumprofiel aan en laat het hieronder even weten.

Voor wat betreft de storingen en instabiliteit: ervaren jullie dit nog steeds? Kunnen jullie een speedtest doen op het moment dat je dit ervaart? We hebben nu met de APN basicinternet de mobiele gebruikers (dus met een mobiele telefoon) voorrang gegeven op de mast, dus op het moment dat er door die groep gebruikers veel gebruik van de mast wordt gemaakt, kan je dit aan je verbinding merken. Het moet echter nog wel werkbaar zijn. Ik heb hier inhoudelijk nog geen reactie op gekregen, daar sturen we een reminder achteraan en ik hou jullie hier van op de hoogte.
Reputatie 7
Badge +24
@Knilessew Vergeet niet dat de geboden oplossing niet de mogelijkheid heeft om een buitenantenne aan te sluiten als je deze nu gebruikt!
Goed punt, maar vers van de pers:

Sinds vorige week hebben we een nieuw type van het (zwarte Sagemcom) 4G modem voor de Hybrid dienst Sneller Internet Buitengebied (SIB). Dit nieuwe type is functioneel gelijk aan het vorige, maar biedt wel de mogelijkheid om hier externe (buiten- /richt-)antennes op aan te sluiten.

Net als bij de huidige (witte Huawei) SIB 4G modems kunnen klanten met zeer slechte dekking dus een externe (buiten- /richt-)antenne aanschaffen en laten installeren waarbij het bereik aanzienlijk verbetert.

Standaard worden dus 2 “spriet-antennes” meegeleverd die je erop kan schroeven, en in plaats hiervan kan dan de buitenantenne aangesloten worden.

Dit zijn dus ook de modems die nu worden geleverd.

Als jullie hier vragen over hebben, vraag ze vooral. Probeer wel zo specifiek mogelijk te zijn.

@Paul_ Dank voor je antwoord. Meer betalen voor minder blijft storend, maar om het voor de komende paar maanden tot glas mee uit te zingen moet dan maar. Ik zie dat je zegt dat de contracttermijn niet veranderd, ik neem aan dat je hiermee doelt op het feit dat we contractvrij blijven. Gezien we nu elke maand kunnen opzeggen willen we dit ivm de glasvezel om de hoek ook blijven. Als dat zo is dan graag de wijziging naar de hybride variant in werking stellen.
Ik heb de wijziging ingevoerd. Je ontvangt een bevestiging per mail, en het nieuwe modem wordt opgestuurd. Bij vragen weet je ons te vinden!

@Paul_ Waar kan ik mijn abonnementen opzeggen, uiteraard zonder de wettelijk geldende opzegtermijn, aangezien deze termijn in dit geval niet van invloed is, daar niemand wordt geacht een maand door te betalen voor iets wat niet of niet afdoende werkt.
Indien je wilt opzeggen, dan kan je contact opnemen met ons via kpn.com/opzeggen.

Ben benieuwd of er al bevindingen zijn i.m. het lopende onderzoek naar de instabiliteit.
Misschien kan iemand van KPN een status en plannen update geven tot nu toe ?

Vriendelijke groeten,
William

Ik heb nog geen update die ik kan delen, maar zodra we nieuws hebben zullen we dat hier zeker melden.
@Bart_

Klopt, er is gemeld dat er een storing was, echter bij webcare én bij 0800-0402 werd mij echter medegedeeld niet dat er een storing is, maar dat hybride niet mogelijk is.

Dit staat haaks op de info alhier.
Dat maakte dat ik mijn opmerking plaatste.
Reputatie 7
Badge +27
Ik begrijp niet zo goed waarom u de verwachting probeert te wekken dat het een zeer complex probleem is [...]
Wij wekken de verwachting dat het een complex probleem is omdat dit ook zo is. Als dat niet zo was, dan was het probleem al verholpen.

Ik heb een update voor jullie.

Omdat het probleem dus lastig op te lossen is willen we degenen die gebruik maakten van de advancedinternet APN weer daarop terugzetten. Degenen die daar geen gebruik van maakten, en gewoon met de standaardinstellingen werkten blijven dan wel op de nieuwe basicinternet APN. Hoe we dat precies gaan doen wordt op dit moment naar gekeken. Wanneer we dit dan ook precies gaan doen is nog niet helemaal duidelijk. Daar komen we later deze week op terug.

Let op: deze terugzetting is tijdelijk. Ondertussen wordt er verder gewerkt aan het oplossen van het onderliggende probleem. Zodra dit is gelukt, wordt iedereen weer op basicinternet gezet.
Reputatie 1
Begin nu toch wel lichtelijk in paniek te raken, zit je dan met je smart home en geen uitweg naar iets anders.

Kom op KPN, draai dit ff terug.
Vandaag de Sagemcom 4G modem ontvangen voor de hybride oplossing. Alles aangesloten op de Experiabox . De lampjes zijn allemaal de juiste kleur, als ik op het 4g modem inlog lijkt bij de statistics alsof er wel data up- en down gestuurd wordt.
De speedtest geeft echter niet meer snelheid dan de DSL-lijn maximaal aan kan, dus nog geen extra snelheid door de hybride oplossing. Op de verpakking staat wel dat het maximaal 48 uur kan duren voordat de dienst werkt (ik hoop ook in het weekend😉). Nog even geduld dus..
Wat is dit belachelijk! Zonder waarschuwing opeens deze verandering..
@Erik_

Maar wij willen helemaal niet de hybride variant, onze adsl verbinding is niet stabiel en heeft maar een snelheid van 1mbps. Wij willen terug naar de oude situatie, dus stabiele 4G verbinding en port forwarding mogelijk. De snelheid is van minder belang, 30mbps is meer dan prima.
Meer dan een week later en ons internet is nog steeds onbruikbaar! Wanneer kunnen wij verbetering verwachten? Dan maar geen port forwarding, maar we mogen toch wel tenminste een stabiele internet verbinding verwachten? Dit is echt belachelijk.
Weer een halve week verder en nog steeds werkt het internet zo goed als niet. Wat zijn de stappen die momenteel genomen worden om dit op te lossen? Hoe kan het zijn dat wij al 3,5 week bijna geen internet hebben?
Reputatie 1
Dan heb ik niks aan deze “oplossing” van KPN.

de oplossing lijkt mij simpel:
breng advancedinternet terug. Of geef een hybride aansluiting met de optie van maandelijks opzegbaar.
Ik heb tenslotte al meer dan een jaar 4g buitengebied.
Hier gelukkig ook weer internet zoals het hoort. Incl portforwarding.
Hopelijk blijft het zo.

Reageer