Welkom op het

KPN Forum

Recent online
Sticky Vraag

[Storing] Wegvallende wifiverbinding op de V10


Reputatie 6
Badge +24
  • Moderator
  • 7758 reacties
Hallo allen!

Zoals velen gemerkt hebben ervaren we problemen met wegvallende wifiverbindingen op de V10 Experia Box.

Veel mensen verzamelden zich hierover in het topic over de recente firmwareupdate van de V10. Vanuit praktisch oogpunt leek het ons echter handig hier een los topic voor aan te maken. Hierin zullen we jullie op de hoogte houden.

Update 22 januari
Zoals voor het weekend aangegeven worden er softwareupdates beschikbaar gesteld door fabrikanten. Voor gebruikers van een Chromecast of Android apparaat wordt er een update beschikbaar gesteld. Daarover kun je meer lezen deze pagina (Engels). Wil je het graag in het Nederlands lezen, kijk dan op onze storingspagina.

Update 19 januari
Inmiddels is het gelukt om de problemen vaker te reproduceren. We blijven hier, samen met diverse fabrikanten, aan werken. Het blijft wel complex omdat er sprake is van interacties met verschillende apparaten. Wel verwachten we volgende week vooruitgang door softwareupdates die door fabrikanten beschikbaar gesteld zullen worden.

Het is dan ook erg belangrijk dat de apparaten waarop je de problemen ondervindt ingesteld staan om automatisch updates binnen te halen.

Update 17 januari
Inhoudelijk vandaag nog niet zo veel te melden. De analyse van de gevonden aanknopingspunten is nog gaande. Niet alleen door onze specialisten, maar ook door mensen van de leverancier. De testresultaten van de klanten (zie hieronder) worden nu doorgenomen.

Update 15 januari
Binnen de sporen die gevonden zijn, hebben ze aanknopingspunten gevonden. De analyse daarvan is gaande. Er is ook verder contact met de klanten waar eerder tests mee/bij uitgevoerd zijn (zie update 6 januari hieronder) om te kijken wat de resultaten zijn.

Update 11 januari
Er hebben zich een goed aantal medewerkers gemeld. Met hen wordt nu ook verder onderzoek gedaan. Daarnaast zijn er bij enkele eindapparaten sporen gevonden die relevant zijn voor het wegvallen van de verbinding. Die worden nu verder onderzocht.

Update 9 januari
Het onderzoek gaat gestaag verder. Er wordt op dit moment dieper gekeken naar de apparaten waarop het probleem gereproduceerd is. Hopelijk kunnen we dan op korte termijn het ook reproduceren, én oplossen, op de rest.

Daarnaast kijken we ook intern. Medewerkers die thuis KPN diensten hebben en dit probleem ook hebben is gevraagd zich te melden. Bij hun kunnen dan ook verdere tests en onderzoeken gedaan worden.

Update 6 januari
Het is een aantal dagen stil geweest, maar we hebben weer een update.

Zoals in de vorige update aangegeven hebben we ook de fabrikanten ingeschakeld. Daarmee is, na oud en nieuw, een denktank gevormd.

Verder is de manier waarop de technische dienst informatie binnenkrijgt aangepast. Hierdoor krijgen zij niet alleen meer informatie per klant binnen, maar ook van meer klanten. Hierdoor kan effectiever onderzoek gedaan worden.

Daarnaast wordt er ook in direct contact met enkele klanten getest. Vandaag worden er daarvoor klantbezoeken gedaan zodat ter plaatste tests uitgevoerd kunnen worden.

Het is gelukt om voor enkele apparaten het probleem te reproduceren. Dat is goed nieuws, want als ze weten welke stappen het probleem veroorzaken op die apparaten, kunnen ze ook makkelijker naar een oplossing kijken. Hopelijk vertaalt dit dan ook naar de apparaten waarop het nog niet gereproduceerd is.

Een volgende update verwachten we na het weekend.

Update 28 december
In de afgelopen dagen is het onderzoek naar de oorzaak en oplossing onverminderd doorgegaan. Niet alleen onze eigen technische specialisten zijn hiermee bezig. Ook hebben we de fabrikanten van apparatuur ingeschakeld om ons te helpen. De workaround van de 21e, om de 5Ghz uit te zetten, is nog steeds de aanbevolen methode om, voor nu, een zo ongestoord mogelijke wifiverbinding te hebben.

We hebben op de website een storingspagina geplaatst. Daarop staat een stappenplan om 5Ghz uit te zetten.

Update 22 december
Het onderzoek is nog in volle gang. We kunnen daarom nu ook nog niets zeggen over wat de oorzaak of definitieve oplossing is.

Update 21 december
Onderzoek naar grondoorzaak en definitieve oplossing is nog bezig. Wel lijkt het erop dat het (voor nu, tijdelijk) uitzetten van de 5Ghz het probleem lijkt te verhelpen. Mocht je dit willen doen, dat kan door in te loggen op de Experia Box. Kies dan bovenaan voor Wifi en links voor Geavanceerd.

Update 19 december
Onderzoek naar de oorzaak van de problemen blijft onverminderd doorgaan. Ze hebben extra mankracht ingeschakeld om het vanaf verschillende invalshoeken te kunnen onderzoeken. De helpdesk/klantenservice heeft een uitgebreidere uitvraagprocedure gekregen voor klanten die met deze issues bellen. Zo krijgt de technische dienst nog meer gegevens binnen die voor hen relevant zijn.

Update 18 december
De rollback van firmware versie T03.2 naar T03 is bij 100.000 klanten uitgevoerd.
Er wordt nu gekeken of bij deze aansluitingen de problemen ook verminderen/opgelost zijn. Zo ja, dan zal er een verdere rollback uitgevoerd worden. Onderzoek blijft verder doorgaan. Zodra we verdere updates hebben komen we hier terug.

Update 16 december
Uit onderzoek is gebleken dat de nieuwe firmware de hoofdoorzaak van het WiFi probleem is. We doen nu inderdaad een rollback naar de vorige versie. Deze rollback is vannacht gestart. Sommige wakkere forumleden hebben al gemerkt dat hun firmware deze ochtend gedowngrade is.

Update 15 december
Het onderzoek naar de oorzaak en oplossing van het wifi-probleem is in volle gang.
Het is alleen wat lastiger dan normaal bij een storing omdat dit niet bij iedereen voorkomt.

Het probleem is begonnen al op de vorige firmwareversie van de V10, maar we zien een sterke toename van het aantal meldingen sinds de update is geweest. Er lijkt dus wel een verband te zijn. Maar wat het dan precies is...

Er zijn een aantal dingen die lijken te helpen. In ieder geval voor de korte termijn. Hieronder op een rijtje, deze dingen kun je proberen als je wifiproblemen ervaart met je apparaten. Zodra we verder updates hierover binnenkrijgen zullen we die delen.

De standaarddingen:
- herstart je eigen apparaat
- herstart Experia Box
- reset Experia Box

Daarnaast deze aanpassingen in de instellingen van de Experia Box. Log daarvoor in op 192.168.2.254.
- Pas bij de wifinetwerken de Modus aan. Standaard staat deze op Mixed alles. Kies dan een van de andere Mixed varianten, of een Only.
- Pas het beveiligingstype aan van WPA/WPA2 naar alleen WPA2
- kanaal aanpassen

798 Reacties

Reputatie 3
Hallo,

Ik heb dus een V10 met 2 wifi versterkers en ervaar het probleem ook als ik niet op het wifi van de V10 zit. Ik heb een Samsung S7 edge en mijn vrouw een ASUS Zenfone. Beide ervaren het probleem echter niet continu inderdaad.
Wifi staat uit op de V10 omdat dit als eerste oplossing aangegeven werd. Echter omdat het bij mij ook met wifi uit problemen geeft zou je toch verwachten dat het probleem ergens anders zit? Lijkt mij meer in de hoek van DHCP icm met wifi te zitten. Ik moet zeggen sinds ik de leasetime verlaagd heb op DHCP lijkt het probleem iets minder te zijn.
Reputatie 6
Badge +15
ErikJonkman schreef:

Hallo,

Ik heb dus een V10 met 2 wifi versterkers

Misschien een idee om de Wifi uit te schakelen van de V10? Omdat je zegt dat je 2 Wifi versterkers hebt. 🙂 Of heb je met 2 Wifi versterkers nog te weinig signaal? 😉
Reputatie 3
DennisSchreve schreef:

ErikJonkman schreef:

Hallo,

Ik heb dus een V10 met 2 wifi versterkers

Misschien een idee om de Wifi uit te schakelen van de V10? Omdat je zegt dat je 2 Wifi versterkers hebt. 🙂 Of heb je met 2 Wifi versterkers nog te weinig signaal? ;)



Die staat dus juist uit. Ik heb alleen mijn 2 wifi versterkers en wifi uit staan op de V10 en dan nog steeds problemen.
Reputatie 1
Erik_ schreef:


- Pas bij de wifinetwerken de Modus aan. Standaard staat deze op Mixed alles. Kies dan een van de andere Mixed varianten, of een Only.
- Pas het beveiligingstype aan van WPA/WPA2 naar alleen WPA2
- kanaal aanpassen



Bij mij staat de mixed mode op alleen G en N en beveiliging op alleen WPA2. Dit lijkt dus niet te helpen want ik heb het probleem ook.
Reputatie 6
Ook ik ervaar problemen met de DHCP server van de V10.
Daarnaast ervaar ik op sommige apparaten regelmatig lage downloadsnelheden terwijl de uploadsnelheid wel gewoon goed blijft.
Dit treedt ook op bij apparaten die helemaal geen gebruik maken van de wifi van de V10.

Ook ik denk dus dat het probleem zich niet beperkt tot de wifi van de V10 en dat de oorzaak dieper gezocht moet worden. Wellicht een probleem met de DHCP server of de ARP tabellen?

Wat ook opvalt is dat apparaten die switchen van aansluiting (wifi thuis -> wifi kantoor -> wifi thuis) meer last lijken te hebben van dit fenomeen.

Ik pleit voor het zo snel mogelijk terug plaatsen van firmware versie T03.0 en firmware versie T03.2 opnieuw grondig te testen in het testlab.

Ik heb de wifi van de V10 nu volledig uit gezet en wifi verbindingen lopen nu alleen nog via onze EDIMAX wifi accesspoints. Toch zijn ook daarmee de problemen niet volledig weg. Alle apparaten kunnen gelukkig wel gewoon een wifi verbinding krijgen, maar ik heb nog steeds apparaten waarvan de downloadsnelheid ver beneden de maat blijft en de uitgifte van IP adressen door de DHCP server van de V10 is een chaos.
Reputatie 6
Badge +15
ErikJonkman schreef:

Die staat dus juist uit. Ik heb alleen mijn 2 wifi versterkers en wifi uit staan op de V10 en dan nog steeds problemen.

Oh jee, 🙈 het zal nou toch ook niet in die wifi versterkers zitten. Dat zou wel heel vreemd zijn. Misschien dat @Erik_, wat over kan vertellen.
Ik heb hetzelfde probleem als beschreven door ErikJonkman. Heb één Wifi-AP in gebruik (niet van KPN) en deze heeft vlekkeloos gewerkt tot ongeveer een week geleden. Sinds een week zien wij het netwerk, maar kunnen we op één of andere manier niet verbinden tot een herstart van de Experiabox / Accesspoint. Vervolgens werkt het weer enkele minuten tot uren.
Afgelopen weekend toevallig bij mijn ouders langs geweest met dezelfde apparatuur (ook KPN) en deze ervaren hetzelfde. Vanmiddag sprak ik een collega, ook met KPN maar een andere WiFi-AP en deze had ook hetzelfde. Geen van ons gebruikt de WiFi van de Experiabox maar desalniettemin ervaren we allemaal hetzelfde, sinds ongeveer hetzelfde moment.
Reputatie 6
Om toch maar even een idee te geven wat ik ervaar met die nieuwe firmware, de downloadsnelheid op mijn Huawei MediaPad M3 stort regelmatig in elkaar...

...en na een reset functioneert het dan weer een tijdje...

Reputatie 6
Badge +15
wjb schreef:

Om toch maar even een idee te geven wat ik ervaar met die nieuwe firmware, de downloadsnelheid op mijn Huawei MediaPad M3 stort regelmatig in elkaar...

...en na een reset functioneert het dan weer een tijdje...

Dat is inderdaad een heel verschil! 😲
Reputatie 1
5Ghz uitzetten / loskoppelen van 2.4 heeft hier geholpen. Paar dagen volledig up en running. Gisteravond voor gein 5Ghz weer aangezet met zelfde naam als 2.4 en ja hoor. Vandaag bij thuiskomst weer problemen... Geen device, ook laptop geen wifi.
Modem herstel, 5ghz weer uitgezet. En ja hoor, voorlopig werkt het weer.
Reputatie 2
Toen het bij ons optrad.. Herstart van device of laptop geen resultaat.
Wifi knop op de V10 gebruiken herstelde wel de verbinding.
Modem reset. Probleem bleef.
1 SSID en 2 afzonderlijke SSID voor 5 & 2.4. Probleem bleef.
Afzonderlijk een ander kanaal, modus, beveiligingstype, wijzigen. Probleem bleef
Tegelijkertijd een ander kanaal/modus/beveiligingstype wijzigen. Probleem bleef.

Geen problemen via ons access point op de bovenverdiepingen
Voor ons probleem was de oplossing om een 2e access point te activeren en het wifi gedeelte in de V10 uit te schakelen.
Reputatie 6
Afgelopen nacht is firmware versie T03.0 teruggeplaatst op onze V10.
De eerste speedtest met mijn Huawei MediaPad M3 is hoopvol. 🙂


Mijn dank aan KPN is groot en ik hoop dat het terugzetten van firmware versie T03.0 voor velen zal betekenen dat zij gedurende de feestdagen onbezorgd gebruik kunnen maken van hun wifi.
Reputatie 4
wjb schreef:

Afgelopen nacht is firmware versie T03.0 teruggeplaatst op onze V10.
De eerste speedtest met mijn Huawei MediaPad M3 is hoopvol. 🙂


Mijn dank aan KPN is groot en ik hoop dat het terugzetten van firmware versie T03.0 voor velen zal betekenen dat zij gedurende de feestdagen onbezorgd gebruik kunnen maken van hun wifi.



Ook hier is de firmware verdwenen en vervangen door de oude. Ben benieuwd of het andere probleem dat wij hadden nu weer weg is.
Reputatie 6
Zie update in het openingsbericht van dit topic.
Erik_ schreef:

Update 16 december
Uit onderzoek is gebleken dat de nieuwe firmware de hoofdoorzaak van het WiFi probleem is. We doen nu inderdaad een rollback naar de vorige versie. Deze rollback is vannacht gestart. Sommige wakkere forumleden hebben al gemerkt dat hun firmware deze ochtend gedowngrade is.

Reputatie 6
Badge +15
Waarom zou een modem een Firmware van 3.2 moeten komen als 3.0 gewoon goed werkt? Als 3.0 goed werkt, laat het dan zo denk ik dan, of zeg ik nu heel iets soms? 🤔😉
Reputatie 6
DennisSchreve schreef:

Waarom zou een modem een Firmware van 3.2 moeten komen als 3.0 gewoon goed werkt? Als 3.0 goed werkt, laat het dan zo denk ik dan, of zeg ik nu heel iets soms? 🤔😉

Als iets goed werkt, wil dat natuurlijk niet zeggen dat het niet nog beter kan. 😉
Er zijn ook verbeteringen die helemaal niet zichtbaar zijn zoals bijvoorbeeld verbetering in de DSL functionaliteit waardoor wellicht weer net hogere snelheden gehaald kunnen worden.
Daarnaast zijn er natuurlijk altijd functionele verbeteringen waar wij (ik in ieder geval) op zitten te wachten.
Badge
Hallo, mijn software blijft maar op de nieuwe storende sofware T03.2 staan ipv TO 3.0 .
Ook na het uitzetten van de modem.
Hoelang duurt die uitrol van de oude software ?
Reputatie 6
Ellevis schreef:

Hallo, mijn software blijft maar op de nieuwe storende sofware T03.2 staan ipv TO 3.0 .
Ook na het uitzetten van de modem.
Hoelang duurt die uitrol van de oude software ?

Ik hoop dat dat een stuk sneller zal gaan dan de uitrol van de upgrade van T03.0 naar T03.2. Dat zou je eigenlijk ook wel mogen verwachten, want de bug in versie T03.2 is natuurlijk erg storend. Ik neem aan dat het terugzetten van de firmware ook komende nacht weer voor velen zal plaatsvinden.
Reputatie 6
King007 schreef:

Ook hier is de firmware verdwenen en vervangen door de oude. Ben benieuwd of het andere probleem dat wij hadden nu weer weg is.

@King007, laat vooral hier nog even jouw ervaring weten.
Reputatie 1
Hier ook problemen. Maar met de oude firmware had ik vaak problemen en dacht dat het aan de laptop lag.
Oude firmware:
Bij het opvragen vaak lang wachten om de pagina tijdens het browsen in beeld te krijgen. Ook tijdens het streamen vanuit bijv. rtl bleef de stream even hangen omdat er iets met de verbinding was. Leek wel iets met een dns. Ook had ik het probleem dat de snelheid instorte na een tijd. Omdat ik bekabeld op een pc deze problemen niet had dacht ik dat het aan mijn laptop lag.

Nieuwe firmware:
De 5g is na een reset even te gebruiken en krijg dan hetzelfde probleem zoals iedereen beschrijft. Je ziet wel het netwerk maar het is niet mogelijk connectie te maken. Met de 2.4g netwerk heb ik totaal geen problemen. Ik heb wel mijn 5g en mijn 2.4g netwerken verschillende namen gegeven. Ik heb nooit begrepen waarom beide dezelfde naam had vanuit de standaard instellingen.

Het probleem die ik had in de oude versie met het wachten op pagina's of hangende streams heb ik in de nieuwe versie niet meer. Toch een nog verbetering 😀
Van mijn mag de nieuwe versie op de modem blijven staan. Ik denk dat het probleem van de nieuwe firmware deels in de naam zit van de wifi netwerken. Ik lees in een eerder bericht dat iemand dit ook had geconstateerd. Volgens mij is de 5g de boosdoener .😡
Reputatie 2
wjb schreef:

Ellevis schreef:

Hallo, mijn software blijft maar op de nieuwe storende sofware T03.2 staan ipv TO 3.0 .
Ook na het uitzetten van de modem.
Hoelang duurt die uitrol van de oude software ?

Ik hoop dat dat een stuk sneller zal gaan dan de uitrol van de upgrade van T03.0 naar T03.2. Dat zou je eigenlijk ook wel mogen verwachten, want de bug in versie T03.2 is natuurlijk erg storend. Ik neem aan dat het terugzetten van de firmware ook komende nacht weer voor velen zal plaatsvinden.



Hallo, vanochtend staat mijn V10 modem nog op de versie T 0.3.2 ipv T 0.3.0.
Moeten we zelf wat doen om de oude versie van T 0.3.0 weer te krijgen of gaat het automatische?🤓


Hallo, vanochtend staat mijn V10 modem nog op de versie T 0.3.2 ipv T 0.3.0.
Moeten we zelf wat doen om de oude versie van T 0.3.0 weer te krijgen of gaat het automatische?🤓



Dat vraag ik me ook af... de falende WIFI begint nu toch behoorlijk irritant te worden.
Gebeld naar de helpdesk; die waren bekend met de grootschalige Wifi problemen, maar wisten niets af van een eventuele terugrol naar versie 3.0 🤔
Reputatie 6
ferry135 schreef:

...Ik heb nooit begrepen waarom beide dezelfde naam had vanuit de standaard instellingen...

Het is verstandig om beide dezelfde naam te geven zodat jouw mobiele apparaat automatisch van 5GHz naar 2.4GHz switcht als het signaal van de 5GHz te zwak wordt. (En weer terug uiteraard als het 5GHz signaal weer sterk genoeg is.)

Het 5GHz heeft een kleinere reikwijdte dan het 2.4GHz signaal en komt veel minder goed door vloeibare en vaste stoffen. Het kan dus heel goed dat je op de begane grond via 5GHz het beste resultaat hebt, terwijl op de eerste verdieping 2.4GHz gebruikt moet worden. Bij een gelijke naam gaat dat volledig automatisch.

ferry135 schreef:

...Volgens mij is de 5g de boosdoener .😡

Volgens mij zit de bug helemaal niet in de wifi functionaliteit, maar in de DHCP server of ARP tabellen. Ik had, zoals je een stukje terug in dit topic ook kunt lezen, met versie T03.2 immers ook problemen met apparaten die helemaal niet met de wifi van de Experia Box verbonden waren.
Reputatie 6
puimbak schreef:

wjb schreef:

Ellevis schreef:

Hallo, mijn software blijft maar op de nieuwe storende sofware T03.2 staan ipv TO 3.0 .
Ook na het uitzetten van de modem.
Hoelang duurt die uitrol van de oude software ?

Ik hoop dat dat een stuk sneller zal gaan dan de uitrol van de upgrade van T03.0 naar T03.2. Dat zou je eigenlijk ook wel mogen verwachten, want de bug in versie T03.2 is natuurlijk erg storend. Ik neem aan dat het terugzetten van de firmware ook komende nacht weer voor velen zal plaatsvinden.

Hallo, vanochtend staat mijn V10 modem nog op de versie T 0.3.2 ipv T 0.3.0.
Moeten we zelf wat doen om de oude versie van T 0.3.0 weer te krijgen of gaat het automatische?🤓

Je kunt dat zelf helaas niet forceren.
Ik hoop dat de "(korte) analyse" snel afgerond zal zijn zodat firmware versie T03.0 snel naar iedereen uitgerold zal worden.
Zie: https://forum.kpn.com/internet-9/firmware-update-experiabox-v10-okt-nov-2017-439720/index9.html#post561867
Ik hier hetzelfde wifiprobleem.
Net reset gedaan en zie inderdaad een downgrade.
Kijken of deze wel goedwerkt?!

Zie nu wel weer 2 default ip4 portforwards.
Ipadres van mijn tv decoders, why?
Waar is dit voor nodig?

Reageer