[Storing] Wegvallende wifiverbinding op de V10 [Opgelost]

Toon eerste bericht

1835 reacties

Reputatie 1
Badge
Heb al meerdere keren en zeker in de beginperiode hier het e.e.a. over geschreven. Even een update; Ik zit nog steeds op 3.2 en heb al genoemde problemen ervaren. Heb allerlei oplossing uitgeprobeerd waarvan de meeste niet werkte. Had voor de upgrade van de firmware nooit problemen gehad.
Na de upgrade viel de wifi verbinding uit in die zin dat je verificatiefout kreeg. Bij de Iphone kon je dan ook het wachtwoord niet meer invoeren. Reset van de het modem en dan werkte het weer. Soms duurde het een dag voor je verbinding weer weg viel maar soms ook een aantal uren.

Wat werkte wel:
- de 5ghz uitzetten en alleen 2.4 gebruiken, een uitzondering daargelaten bleef het dan stabiel.
- Een wifi versterker (van KPN) aansluiten op een vrije lan-poort dan heb je gewoon goede wifi verbinding op beide kanalen. En heb ik totaat geen uitval van de wifi. Wat wel opvalt is dat de IP nummering oploopt.
- In dit geval vd wifiversterker zou de wifi van je experiabox helemaal kunnen uitzetten.

Ik heb een aantal dagen na het ontstaan van de problemen de Wifi versterker aan en van het modem alleen de 2.4 aan en kan daarmee ongestoord gebruik maken van Wifi in het huis.
Enige wat mij opvalt is dat de Eperiabox de wifi versterker op het hoogste IPadres heeft gezet en het erop lijkt dat de Ip-adressen aan het oplopen zijn.

Hoop dat andere hier iets aan hebben
Reputatie 7
Badge +26
karakter schreef:

Erik_ schreef:

(knip)...workaround... (knip)

Dat lijkt me geen directe oplossing, vooral ook omdat het op vermoedens is gebaseerd.

Deze workaround komt vanuit de technische dienst en modem ontwikkeling. Blijkbaar hebben zij gemerkt in hun tests en onderzoeken dat dit in ieder geval wat resultaat geeft.

Er wordt keihard gewerkt om de oorzaak te vinden, door een groep mensen met uitgebreide expertise op dit gebied. Maar het feit dat klanten die wel de rollback hebben gehad naar de vorige firmware ook nog steeds problemen melden geeft wel aan dat er breder gekeken moet worden dan alleen dat stukje. De eerste meldingen stammen immers ook al van voor dat de firmware update volledig was uitgerold. De eerste klachten hier op het forum waren mensen met op dat moment nog de oude firmware.
Wees gerust, we krijgen niet alleen de meldingen binnen van jullie hier, maar ook via de andere ingangen (telefoon, chat, verder online). Die info wordt verzameld en meegenomen.

Ze zitten er bovenop, maar het is een gecompliceerd probleem. Zodra we weer een inhoudelijke update hebben laten we het weten.
Reputatie 7
rob00 schreef:

Wat wel opvalt is dat de IP nummering oploopt.
...
Enige wat mij opvalt is dat de Eperiabox de wifi versterker op het hoogste IPadres heeft gezet en het erop lijkt dat de Ip-adressen aan het oplopen zijn.

Dit is dat issue met de DHCP server dat ik al eerder noemde.
Voor apparaten met een geldige DHCP lease wordt er regelmatig (niet altijd) toch een nieuw IP adres toegewezen als zo'n apparaat zich opnieuw aanmeldt. Zolang de DHCP lease nog niet verlopen is hoort de DHCP server het oorspronkelijke IP adres toe te wijzen.
Dit issue met de DHCP server is geïntroduceerd in firmware versie T03.2 en is gelukkig ook weer weg na een downgrade naar T03.0.
Ik denk wel dat er een causaal verband is met het fenomeen dat de wifi verbindingen wegvallen echter heb ik het gevoel dat de oorzaak nog dieper ligt. Mijn ervaring was dat het fenomeen met name bij apparaten die switchen van poort leek voor te komen. Bijvoorbeeld switchen van SSID5 (5GHz) naar SSID1 (2.4GHz) of van wifi van V10 (SSIDx) naar wifi van een accesspoint (LANy). Dat brengt mij op de gedachte dat het probleem weleens in de ARP tabel zou kunnen zitten en dan zitten we zo ongeveer in het hart van de router. In dat kader zou het interessant zijn om ook eens te kijken wat er gebeurt als je juist de 2.4GHz wifi van de V10 uit zet en alleen gebruik maakt van de 5GHz wifi.
Experiabox v10 draait de WiFi zonder problemen hier op versie 3.2.

Moet wel zeggen dat de 2,4 & 5 ghz band gescheiden zijn en beide verschillende naam hebben.
Reputatie 7
co4567 schreef:

Moet wel zeggen dat de 2,4 & 5 ghz band gescheiden zijn en beide verschillende naam hebben.

Dat staaft mijn theorie dat het switchen van poort door een apparaat een rol lijkt te spelen in dit issue.
Door het gebruik van verschillende namen voor 2.4GHz en 5GHz zullen apparaten dus niet (snel) automatisch switchen en dus ook niet (snel) van poort wisselen. (SSID1 - SSID5)

Waarschijnlijk zie je echter wel oplopende IP adressen in de DHCP cliënt list.
co4567 schreef:

Een SSID-wijziging per wifi-frequentie heeft (zoals het er nu naar uitziet) inderdaad geholpen. Het blijft nog steeds vreemd dat mijn Windows 10-laptop hier geen last van heeft gehad. Mijn testresultaten op een rijtje:

1) Windows 10 laptop => wifi OK voor zowel 2.4 Ghz als 5 Ghz (heb wel mijn SSID gewijzigd na de firmware-upgrade omdat mijn wifi-signaal wegviel)
2) "Oude" Android-apparaat (Android versie 6.0, o.a. S5 en Nexus) => wifi OK voor zowel 2.4 Ghz als 5 Ghz
3) "Nieuwe" Android-apparaat (Android versie 8.1) => wifi NOK als zowel 2.4 Ghz en 5 Ghz zijn ingeschakeld met dezelfde SSID
4) "Nieuwe" Android-apparaat (Android versie 8.1) => wifi OK als "2.4 Ghz" en "5 Ghz" verschillende SSID's hebben
5) "Nieuwe" MAC-apparaat (iOS 11.1) => wifi NOK als zowel 2.4 Ghz en 5 Ghz zijn ingeschakeld met dezelfde SSID
6) "Nieuwe" MAC-apparaat (iOS 11.1) => wifi OK als "2.4 Ghz" en "5 Ghz" verschillende SSID's hebben

Bij test 1 en 2 moet opgemerkt worden, dat het hier om apparatuur zonder 5G-ondersteuning betreft.
Reputatie 7
karakter schreef:

co4567 schreef:

Een SSID-wijziging per wifi-frequentie heeft (zoals het er nu naar uitziet) inderdaad geholpen. Het blijft nog steeds vreemd dat mijn Windows 10-laptop hier geen last van heeft. Mijn testresultaten op een rijtje:

1) Windows 10 laptop => wifi OK voor zowel 2.4 Ghz als 5 Ghz (heb wel mijn SSID gewijzigd na de firmware-upgrade omdat mijn wifi-signaal wegviel)
2) "Oude" Android-apparaat (Android versie 6.0, o.a. S5 en Nexus) => wifi OK voor zowel 2.4 Ghz als 5 Ghz
3) "Nieuwe" Android-apparaat (Android versie 8.1) => wifi NOK als zowel 2.4 Ghz en 5 Ghz zijn ingeschakeld met dezelfde SSID
4) "Nieuwe" Android-apparaat (Android versie 8.1) => wifi OK als "2.4 Ghz" en "5 Ghz" verschillende SSID's hebben
5) "Nieuwe" MAC-apparaat (iOS 11.1) => wifi NOK als zowel 2.4 Ghz en 5 Ghz zijn ingeschakeld met dezelfde SSID
6) "Nieuwe" MAC-apparaat (iOS 11.1) => wifi OK als "2.4 Ghz" en "5 Ghz" verschillende SSID's hebben

Bij test 1 en 2 moet opgemerkt worden, dat het hier om apparatuur zonder 5G-ondersteuning betreft.

Opnieuw bevestigt dit mijn theorie dat het switchen van poort (SSID1 - SSID5 - LANx) een rol speelt bij deze problematiek. Mede gezien het vreemde gedrag van de DHCP server ga ik steeds sterker denken dat problemen met de ARP tabel nog wel eens de oorzaak van deze problematiek zouden kunnen blijken te zijn.
Mogelijke oplossing waarbij 5ghz blijft werken:

Ter introductie, ik ben een vergevorderd hobbiest en tevens deeltijd facilitair medewerker van KPN klantenservice. Mijn werkfunctie ontleed geen rechten en maakt mij geen vertegenwoordiger van KPN, ik plaats dit bericht als gebruiker/consument. Ik heb alleen mijn eigen huis kunnen testen, dit blijft waarheid totdat ik deze post update over ander nieuws.

Deze stappen zijn bedoeld voor mensen die geen reset kunnen/willen doen of mensen die na de reset alsnog geen signaal krijgen via 5ghz.

Stap 1: Het modem
Een paar maanden terug had ik een soortgelijke storing op de v10. Toen der tijd had ik als oplossing de IPv6 uitgeschakeld. Sluit eerst het modem zelf uit, doe dit als volgt.

- Ga naar http://192.168.2.254 in uw browser, de standaard naam is Admin en wachtwoord is geheel leeg bij eerste keer gebruik, druk op de blauwe login knop
- Bij eerste keer inloggen word er om een nieuw wachtwoord gevraagt, maak een nieuw wachtwoord aan met 1 leesteken, 1 hoofdletter en 1 getal (bijv: Pietje.puk123)
- Klik op Settings in de zwarte menu balk bovenin.
- Klik op IPv6 aan linkerkant in het menu (onderaan)
- Schakel deze uit en pas dit toe
- Wederom linkermenu, kies voor Reboot/Factory Reset
- Kies voor reboot en bevestig

Dit kan ook per apparaat gedaan worden als er geen mogelijkheid is tot herstart van experiabox. Schakel daar of via de driver of via de adapter instellingen die ipv6 protocollen uit. Stap 2 zal in dit geval waarschijnlijk noodzakelijk zijn.

Stap 2: indien dit niet werkt:
Als bovenstaande gedaan is en het nog altijd niet werkt op 1 of meerdere apparaten, doe dan onderstaande op de apparaten die de storing vertonen. De stappen zijn hetzelfde, echter verschilt de locatie per systeem. Om een lange tekst te vermijden, doe zelf een zoek opdracht naar "Windows Adapter settings", "Apple OSX Advanced WiFi settings" of een soortgelijke zoekopdracht voor uw systeem. Het gedeelte wat aangepast moet worden is de DNS en Alternate DNS server.

- Open het IPv4 instellingen scherm, laat IP address en subnetmask op automatisch staan (of handmatig als ze zo oorspronkelijk waren)
- Verander DNS naar 8.8.8.8
- Verander Alternate DNS naar 8.8.4.4 (indien er geen Alternate word gevraagt, voer dan een 2e adres in met 8.8.4.4. als gegevens, deze zou onder 8.8.8.8 moeten staan in de lijst)
- Verbreek en start wifi verbinding

Stap 3
Wacht op update vanuit IT team KPN. Ik kan het helaas niet mooier maken. Er word aan gewerkt, maar de definitieve oplossing laat helaas nog op zich wachten. Zoals het heet, samen staan we sterk dus lees vooral voorgaande en hierop volgende berichten van andere gebruikers als deze oplossing niet werkte.

Belangrijk om te weten
Deze veranderingen leiden tot succes bij mij thuis. Dit geeft geen garantie op andere huishoudens. Tevens is het een belangrijke aantekening dat ik geen Windows of Apple heb om het mee te testen, al mijn computers zijn op Linux gebaseerd. Voor meer informatie daarover zoek op Debian Linux of Ubuntu om hiervan een beeld te krijgen.

Ik hoop, al is het maar 1 huishouden, dat iemand hier wat aan heeft. Hoe dan ook, aan elke lezer fijne feestdagen toegewenst.

Machiel
Badge
[quote=wjb]
karakter schreef:

co4567 schreef:

Helaas heeft dit bij mij geen oplossing geboden. Heb de kanalen veranderd van naam, echter blijft het wegvallen bestaan.
Vanmiddag de oplossing van Machiel proberen en anders de 5ghz helemaal uitzetten
Kom op KPN, zo ga je niet met je klanten om. Zorg zelf dat er gedegen wordt getest, laat niet het testen over aan klanten. ik en andere afnemers hebben een contract oftewel een overeenkomst met KPN. In die overeenkomst heeft KPN een verplichting, namelijk het leveren van een dienst. In dit geval een werkende WiFi. ik heb er geen begrip meer voor dat KPN ons abonnees opzadelen met illusie dat intern KPN deze issue de juiste prioriteit krijgt. de huidige aanpak werkt niet, ik spreek voor mijzelf. nu is het uitschakelen van de 5ghz WiFi een mogelijke workaround. wat is de next one ?
de oplossing is wat mij betreft simpelweg de experia box omwisselen voor biivoorbeeld de Fritzbox(kpn zuster xs4all levert deze standaard, weet van gebruikers dat er vrijwel nooit problemen WiFi optreden)
dit zou een mooi 'kerst-gebaar' zijn van kpn, vooral eerst gedupeerde klanten voorzien van een wat uit de praktijk blijkt een zeer betrouwbaar router(bron zie Tweakers zoek Fritzbox).
daarnaast heeft deze week het Europese hof uitspraak gedaan dat providers niet meer klanten mogen opzadelen met hun eigen merk routers.
wanneer komt nu de 'echte' oplossing ?
Reputatie 7
tonklijnstra schreef:

...daarnaast heeft deze week het Europese hof uitspraak gedaan dat providers niet meer klanten mogen opzadelen met hun eigen merk routers.

Dat komt er aan. Zie Vrije router keuze nu wettelijk vastgelegd.
Heb je overigens een bronverwijzing naar die uitspraak van het Europese hof?
Badge
tonklijnstra schreef:

Kom op KPN, zo ga je niet met je klanten om. Zorg zelf dat er gedegen wordt getest, laat niet het testen over aan klanten. ik en andere afnemers hebben een contract oftewel een overeenkomst met KPN. In die overeenkomst heeft KPN een verplichting, namelijk het leveren van een dienst. In dit geval een werkende WiFi.

Ton,

De frustratie die je hebt hebt ik ook, echter leveren ze jou de dienst die je wilt. Zowel internet als Wifi echter is dat wel 2,4 ghz en geen 5 ghz ook dit staat nergens dat ze dit verplicht zijn te leveren volgens mij.

Ben zeker van mening dat er een 'echte' oplossing moet komen, Tot die tijd ... Gamen en rustig wachten tot het opgelost is
Reputatie 1
Badge
Ik heb t probleem ook gehad heb de stekker van de v10 ff uit t stopcontact gehaald en op nieuw opgestart de soundbar die ook geen WiFi meer had ook de stekker er uit en in en alles deed het weer 😀
Interessante theorie over de ARP tabel. Als het probleem zich bij mij voordoet, zet ik altijd even de wifi uit en weer aan en het probleem is weg voor een paar dagen. Zou de ARP tabel gereset worden als je de wifi even uit en aan zet?

Ik herstart nooit het hele modem.
Reputatie 7
Badge +14
Mag ik zeggen dat ik blij ben dat ik mijn eigen hotspot gebruik? 🙂 De experiabox is voor mij puur een backup 🤓

Ik heb d'r niks van gemerkt 😄
T03.2 op de V10, wifi viiel inderdaad na paar minuten uit, 5ghz uitgezet en wifi is al weer klein uur stabiel. KPN zal de firmware hierna zelf fixen?
Hier ook last van wegvallende wifi met de V10. Moet hem elke dag herstellen door op de knop van de router te klikken. Erg vervelend 5GHZ uitzetten is geen optie vanwege snelheidsredenen. Hoop dat het snel opgelost word, Werk graag mee als er bepaalde gegevens nodig zijn.
Mijn buren hebben een Experia Box V9 in gebruik voor de Wifi en rapporteren ook al twee weken lang dat de Wifi het niet doet. (Ik heb ook een V9, maar maak gebruik van mijn eigen wel werkende apparatuur voor Wifi etc dus heb geen problemen). Dit betreft wel niet de V10, maar het lijkt me dat deze twee dingen verband houden.
Erger vind ik dat geen enkele service medewerker van de KPN dit probleem heeft opgenoemd tegen mijn buren en zelfs met het idee kwamen dat de trage verbinding zou kunnen leiden tot een niet werkend wifi signaal. Ik weet niet hoe beroerd de Experiabox is, maar als gebrek aan WAN je WLAN sloopt (zelfs geen SSID broadcast), dan is er toch iets goed mis.

Nog leuker, de KPN bood aan vandaag een betaalde monteur langs te sturen! Betwijfel tenzeerste of die er wat aan kan doen als het een firmware issue is.... (De gratis monteur kon niks doen).

Ik heb het nu maar tijdelijk voor mijn buren opgelost door er een Linksys WAP55 achter te hangen, maar de manier waarop de KPN omgaat met dit probleem vind ik zeer kwalijk.
Reputatie 7
nle-er schreef:

Interessante theorie over de ARP tabel. Als het probleem zich bij mij voordoet, zet ik altijd even de wifi uit en weer aan en het probleem is weg voor een paar dagen. Zou de ARP tabel gereset worden als je de wifi even uit en aan zet?

Het zou heel goed kunnen dat alle apparaten gekoppeld aan de poorten SSID1 (2.4GHz) en SSID5 (5GHz) uit de ARP tabel verwijderd worden bij het uitzetten van de wifi voor de corresponderende band. Ik zou dat eigenlijk ook wel logisch vinden.
Reputatie 7
mHeinen schreef:

Toen der tijd had ik als oplossing de IPv6 uitgeschakeld.

Omdat de kans dat bij mij IPv6 binnen redelijke termijn beschikbaar komt (net als b.v. HD-vanaf-1 en écht snel internet) uiterst klein is heb ik al tijden de IPv6-functie van m'n V10 uitgeschakeld. Zoals al eerder gemeld hebben wij absoluut geen last van Wi-Fi -problemen. Niet met onze OnePlus 5T telefoons, niet met onze Surface Laptop, Surface NT tablet of vaste verbindingen. Ik ben regelmatig van huis weg en schakel dus ook regelmatig tussen 4G en Wi-Fi, maar ben ook vaak op de tweede verdieping van m'n huis (waar een WiFi Versterker staat) zodat er ook vaak tussen Wi-Fi op de V10 en de Versterker geschakeld wordt. Dat verloopt allemaal vlekkeloos, zowel 2,4 als 5 GHz. Ik heb geen hoog verbruik van m'n databundel.

Vraag is dus: hebben jullie deze problemen nog steeds als je IPv6 uitzet? Nog niet zolang geleden waren er immers ook problemen met IPv6?!.
Reputatie 7
Ook wij hebben dit fenomeen (met IPv6 aan) niet ervaren met onze OnePlus 5T telefoons en Surface Book terwijl het wel schering en inslag was bij Samsung telefoons en een Huawei MediaPad M3.
Onze V10 is teruggezet van T03.2 naar T03.0, maar de problemen zijn daar niet volledig mee verholpen. Uitermate vreemd natuurlijk immers T03.0 heeft van maart tot november (met IPv6 aan) vlekkeloos gewerkt, maar na de downgrade terug van T03.2 naar T03.0 wil ook die z'n werk niet meer goed doen.
Overigens staat IPv6 bij ons gewoon nog aan en staat de wifi van de V10 uit. Ik heb versie T03.0 en kan je dus niet vertellen of het uitzetten van IPv6 enige verbering brengt.
doegewoon schreef:

Mijn buren hebben een Experia Box V9 in gebruik voor de Wifi en rapporteren ook al twee weken lang dat de Wifi het niet doet. (Ik heb ook een V9, maar maak gebruik van mijn eigen wel werkende apparatuur voor Wifi etc dus heb geen problemen). Dit betreft wel niet de V10, maar het lijkt me dat deze twee dingen verband houden.

Het zijn twee redelijk verschillende modellen, het lijkt mij van niet.
Rwest46 schreef:

T03.2 op de V10, wifi viiel inderdaad na paar minuten uit, 5ghz uitgezet en wifi is al weer klein uur stabiel. KPN zal de firmware hierna zelf fixen?

Ik ben het handige neefje van Rwest en zeer geïnteresseerd in een eventueel antwoord van KPN op deze vraag. 😉
klop hier ook het geval, inmiddels ook bekend via de media. modem even reset en lopen weer.
Bij mij trad het Wifi-probleem op, terwijl ik al mijn 2.4GHz en 5GHz beiden een aparte naam had gegeven. Wat ik mij afvraag, is of er in de 3.2-update niet een firmware-update van bijvoorbeeld een Wifi-component zit, wat met een rollback niet wordt teruggedraaid.

Uitzetten van 5GHz heeft bij mij in ieder geval niet gezorgd voor stabiele Wifi.

Reageer