Straatkast snelheid vs beschikbare snelheid op thuisadres.

• 7 juni 2017
  • 37 reacties
  • 1087 keer bekeken

Badge
Ik woon in een uithoek. Door zware actievoering en petities lang, lang geleden het voor elkaar gekregen om adsl te krijgen. Maar daarna stopte het zo'n beetje. Ok, ik heb alles in een van xs4all. Dus HD tv, maar ik zou zo graag eens wat sneller internet gebruiken.

Glas ligt hier letterlijk onder de stoep, maar kennelijk niet van KPN. Overheidglas ofzo.

De volgende optie bekeken: https://vvdsl.robinflikkema.nl/straatkast.php?id=24329

Daar staat toch echt 40! Maar de maximaal te leveren snelheid is 20, waar ik 15 van over hou ivm afstand tot de centrale. Waar komt dit verschil vandaan? Is die informatie over de kast betrouwbaar? Zo ja, waarom wordt het niet gebruikt?

Het zure is gewoon dat je hetzelfde dikke bedrag betaalt voor een afgeknepen lijntje in verhouding met iemand die wel de volle 40 kan benutten.

Bedankt.

37 reacties

Reputatie 7
Badge +30
Ja die informatie is betrouwbaar 😃, In alle eerlijkheid is het groot en deels betrouwbaar maar soms zitten er een paar foutjes in.

Maar, op de plek van die kast is de 35-40 haalbaar. maar het "probleem" is dat die kabel wat gek loopt waardoor de snelheid een paar meter verder op al slecht is

Check even wat haalbaar is volgens deze site: https://netco-fpi-info.fourstack.nl/
Badge
Thx!

Tja. Met thuisadres kom je dan op 14... :(

Hoe gek kan een kabel lopen over 1 km, dat je richting 1/3 verlies hebt???
Reputatie 7
Badge +30
Hoi,

Hoe het precies loopt weet ik niet, maar direct daarna is alles lager. Aan de andere kant kan KPN die kast ook wel verkeerd schatten qua snelheid.

Voor nu kan je in iedergeval meer snelheid wel vergeten. Op de eerdere genoemde site zal je de upgrades zien voor je postcode en de verwachting is dat er op termijn (waarschijnlijk dit jaar) nog wat gaat gebeuren met de wijkcentrales waardoor dorpen zoals Noordbroek betere snelheden kunnen krijgen. Dorpen zoals zuidbroek hebben al betere snelheden omdat die iets verder van de wijkcentrale liggen waardoor de straatkast daar geupgraded kan worden.
Badge
Hoi Robin...

Toch geen dooie mus hè? Die termijn? :8

Maar hoe weet je wat de wijkcentrale aan kan?

Thx!
Reputatie 6
Badge +9
Vrienden van mij wonen naast Meinardi. Beste keus vooralsnog is Concurrent Ziggo, die kan nog enigszins snel internet leveren aldaar.
Reputatie 7
Badge +30
Vrienden van mij wonen naast Meinardi. Beste keus vooralsnog is Concurrent Ziggo, die kan nog enigszins snel internet leveren aldaar.Dit is ook omdat de kabel in Oude Pekela anders loopt dan verwacht. Er staan namelijk actieve straatkasten dichterbij terwijl o.a. Meinardi aangesloten zitten op een kast stukken verder weg.
Wel is KPN haar schatting bij Meinardi niet helemaal 100%. Zij komen namelijk uit op 13 Mbit/s over VVDSL terwijl zij zelf zeggen dat de afstand maar 1600 meter is en je dan veel meer kan halen over VVDSL
Hoi Robin...

Toch geen dooie mus hè? Die termijn? :8

Maar hoe weet je wat de wijkcentrale aan kan?

Thx!
Ik kan geen garanties geven maar KPN is bezig om hogere snelheden vanuit de wijkcentrale te leveren.

Op dit moment kunnen praktisch alle wijkcentrales 55Mbit/s per lijn over VDSL
Badge
Thx! Kabel internet heb ik ooit zeer slechte ervaringen mee gehad. Trauma! Dat terzijde wil ik gewoon graag m'n setup en emailadressen zo houden. Al zou er flink wat actiever naar gebruikers geluisterd mogen worden qua development van b.v. de tv ontvanger.

Ik blijf hopen!

Nogmaals dank voor de heldere reacties!
Badge
Nog even iets anders. Er ligt nl. gewoon glas onder onze stoep. Zakelijk only is mij verteld. De enige gebruiker is de dorpsschool.
Eigenaar is notabene ZIGGO(!) en die wil alleen de CAI kabel uitmelken voor de consument. Begrijpelijk misschien, maar ontzettend zuur. En hoe verantwoord je zo'n investering voor 1 zakelijke gebruiker? 😞
Reputatie 7
Badge +15
Wat veel providers doen (Zowel KPN als Ziggo), is glasvezel leggen om hun wijkcentrales aan te sluiten. Daarnaast is het "fijn" om alvast een beetje extra glas in de grond te hebben als ze ooit besluiten om andere klanten aan te sluiten.
Reputatie 7
Badge +30
Nog even iets anders. Er ligt nl. gewoon glas onder onze stoep. Zakelijk only is mij verteld. De enige gebruiker is de dorpsschool.
Eigenaar is notabene ZIGGO(!) en die wil alleen de CAI kabel uitmelken voor de consument. Begrijpelijk misschien, maar ontzettend zuur. En hoe verantwoord je zo'n investering voor 1 zakelijke gebruiker? :(
Die afnemer van die glasvezel betaald groot en deels voor de aanleg van die lijn. Daarnaast is een pakket op die lijn veel duurder dan een gewoon consumenten pakket en vaak is de snelheid nog lager ook nog.

Een andere optie is dat die kabel gebruikt wordt om een wijkkast te "voeden".

Robin
Badge
Hoi Robin,

Nog nieuws?

Thx.
Reputatie 7
Badge +30
Nog nieuws over de upgrades van wijkcentrales zelf? Nee, daar is op dit moment volgensmij niet meer over bekend.
Badge
Dank. Maar kan jij me wel vertellen wat er een paar maanden geleden gedaan is in het dorp. Vanaf de kruising havenstraat is een hele hoop groene buis de grond in gegaan tot ongeveer ter hoogte van de Spar.
Ik heb gezien dat de aansluitingen gemaakt werden bij een kast op de kruising.

Bedankt!
Badge
En ook nog... Volgens fourstack is pair bonding mogelijk. Kan dat me iets helpen? Hoe krijg ik dat voor elkaar?
Reputatie 5
Badge +6
Uit jouw reactie begrijp ik dat he geen bonding hebt? En dat wanneer je bonding hebt dat je snelheid hoger is? Als je dit bekeken hebt op fourstack en gezocht hebt op woonadres dan volstaat volgens mij het bellen met KPN om bonding mogelijk te maken voor jou adres.
Reputatie 7
Badge +30
Is dit wel een KPN kast? Die zijn normaliter niet met groene buizen aangesloten namelijk.

Verder, @Dennisk76 heeft gelijk.
Badge
Uit jouw reactie begrijp ik dat he geen bonding hebt? En dat wanneer je bonding hebt dat je snelheid hoger is? Als je dit bekeken hebt op fourstack en gezocht hebt op woonadres dan volstaat volgens mij het bellen met KPN om bonding mogelijk te maken voor jou adres.

Thx! Zal eens bellen dan. Blijft raar dat er bij xs4all dan niet verder wordt gekeken. Kpn site geeft me ook 24mb/s bij invullen gegevens. Xs4all echter niet.
En kan de fritzbox 7630 dat gewoon aan? Of is het meer gewoon parallel zetten van lijnen om verliezen te verminderen?
Badge
Is dit wel een KPN kast? Die zijn normaliter niet met groene buizen aangesloten namelijk.

Verder, @Dennisk76 heeft gelijk.

Weet ik niet zeker... ?
Badge
Hmm. Blijft raar bij xs4all. Ik heb adsl maar toch vdsl. En aangezien ik op het randje zit van 20 moet ik dan een hoger abo nemen puur om te kijken of ik die 24 ga redden?

Ik zal eerst eens via xs4all proberen.
Badge
Hmmm. Na een vaag verhaal over een "klapperlijn" door de niet technische klantenservice ook gesproken met de technische afdeling. Ja, bonded pair kan, maar het zou niks opleveren qua snelheid? Blijft de 16mb/s die ik nu heb. Al draai ik nu op 17...

Ik weet alweer waarom ik lange periodes vrede er mee heb dat er niks aan de snelheid gedaan wordt hier. Je loopt toch tegen een muur op, waar de één dit zegt en de andere weer wat anders. Het resultaat blijft echter uit.
Maar ik gok dat het ligt aan de afstand tot de centrale, al konden ze me dat niet vertellen. Ik woon 1,7km van de centrale, kennelijk zonder straatkasten. Volgens providercheck klopt het dan wel ongeveer. Bah...
Reputatie 7
Badge +30
De 17 die je nu draait is ADSL. Als je naar VDSL gaat kom je qua snelheid hoogstwaarschijnlijk lager uit (~10), maar dan kan je wel pairbonding afnemen (dat is niet mogelijk met ADSL), waardoor je op 20 uitkomt. Maar die 20 is dan hoogstwaarschijnlijk minder stabiel dan de 17 die je nu hebt met waarschijnlijk 1-2Mbit/s meer uploadsnelheid.

Die snelheid klopt wel zo'n beetje (1.8km en 17 ADSL), maar ik ben erg benieuwd naar de waarden in je modem want op 1.8km zou VDSL niet zoveel mogen verliezen.

Robin
Reputatie 7
Badge +10
Ik ben (in een ander onderwerp en per PM's) met SiR in contact.
Mogelijk had ik iets soortgelijks, maar nu lees ik dat je denkt dat het om Adsl gaat ?
Hij heeft wel een FB7360, die kan vdsl aan.

(hier had men stiekem een straatkast neergezet en mij niets verteld, dus nog een jaar (te) lang met ADSL gedaan :-(( )
Badge
Thx Robin.

Welke waarden wil je zien? Je hebt al eerder vermeld dat de bekabeling raar loopt naar ons adres.
Reputatie 7
Badge +10
Snelheid via kpn 24 vs 20 xs4all. :
https://forum.kpn.com/internet-9/snelheid-via-kpn-24-vs-20-xs4all-446371/index1.html#post587422
Reputatie 7
Badge +30
O.a. attenuation, SNR/Noise margin, attainable/actual

Reageer